VISA-kort

frid

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
CBR 600F
landen skrev:
Men om man ska handla från olika företag var man ju tvungen att ansöka om flera E-kort, tyckte jag lät förbannat grångligt. Sen så räckte det ju bara en månad med. Jag vill ha enkelheten med bara ett nummer, sen är det klart.

Du kan ställa in hur länge det ska räcka nu mera så att du kan handla från flera än en på samma kort

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
frid skrev:
Du kan ställa in hur länge det ska räcka nu mera så att du kan handla från flera än en på samma kort

Ok känns endå som ett grångligt alternativ till att bara skriva in ett nummer, men man vill ju vara säker. Ska nog ta och skaffa mig ett till kort bundet till ett annat konto. Sen bara föra över exakt dom pengarna man ska köpa för. Det måste ju va det säkraste. Och enklaste.

En stor anldening till att jag vill ha VISA är att kunna handla på play.com
Köper en del DVD på nätet och eftersom dom bjuder på frakten blir det ju billigast :)... Men kanske ska testa med E-kort där först då. Men funkar E-kort utomlands?

Last edited:

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
frid skrev:

Då har jag fixat ett E-kort med :)
Fick ladda hem ett program och skapde ett E-kort, är det bara att använda detta nu då eller?, till kassan står det uppe till höger, jag fattar inget.

Jag skapade ett kort, sen skapde jag ett till, grångligt värre ju! Eller kanske bara jag som är trött...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vad är det här för SS-fasoner, kan man inte få visakort utan att ha välbetalt jobb numera?

hejdaniel

Medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
KTM 640-E 2003
berggren_martin skrev:
Vad är det här för SS-fasoner, kan man inte få visakort utan att ha välbetalt jobb numera?

Det behöver inte vara välbetalt... > 100.000 kr... eller att man studerar på Universitet/hörgskola och få csn stöd/lån in på sitt konto.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag skaffade VISAkort när jag fyllde 18 och gick i gymnasiet. Föreningssparbanken.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Du borde ju kunna anmäla den första killen!! Banken borde inte tolerera att personalen behandlar kunderna så... :va

jag har kompisar som har haft Visa sen de var 16år, inte Visa-elektron utan VISA!
jag har haft Amex sen jag var 16-17 :confused:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
kajlyl skrev:
Du borde ju kunna anmäla den första killen!! Banken borde inte tolerera att personalen behandlar kunderna så... :va

jag har kompisar som har haft Visa sen de var 16år, inte Visa-elektron utan VISA!
jag har haft Amex sen jag var 16-17 :confused:

Visa har väl ändå åldersgräns på 18år. Och amex (blue iaf) att man har haft fast anställning i minst 6månader.

Det är svar jag fått när jag frågat.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
d1ce skrev:
Visa har väl ändå åldersgräns på 18år. Och amex (blue iaf) att man har haft fast anställning i minst 6månader.

Det är svar jag fått när jag frågat.
Jag har iof guld, men poängen är att de finns inga strikta regler, utan allt går att fixa :tummenupp

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
har du inga pengar på ditt visa kort kan du inte handla i heller!
så visa är inget "kredit" kort...
jag jobbar i affär och har råkat ut för det ett flertal ggr..

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
kajlyl skrev:
Jag har iof guld, men poängen är att de finns inga strikta regler, utan allt går att fixa :tummenupp

Har du guld så var det ju inte så konstigt, finns ju kriterier för det kortet som om de uppfylls gör dig berättigad till kortet. Räcker antagligen inte med att du har ett studiebidrag på kontot varje månad.

edit: lät så kaxigt :)

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
McRae skrev:
har du inga pengar på ditt visa kort kan du inte handla i heller!
så visa är inget "kredit" kort...
jag jobbar i affär och har råkat ut för det ett flertal ggr..
Du kan ansöka om kredit! så visst kan det vara ett kreditkort om man vill att det ska vara det :)

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
d1ce skrev:
Har du guld så var det ju inte så konstigt, finns ju kriterier för det kortet som om de uppfylls gör dig berättigad till kortet.
Minimikraven brukar vara:

* Över 18 år.
* Tillsvidareanställd.
* Årsinkomst över 250 000 kr/år.

Så jag gissar att kajlyl antingen fått ett extrakort till lilla pappsens konto eller har tillräckligt mycket deg på banken för att övertala Amex att frånskrida sina regler.

Jag gissar på det första alternativet och det är ju ganska ointressant i den här situationen då diskussionen rörde personliga kort, inte bortskämda-ungar-med-pappas-extrakort-kort, för Amex-extrakort kan vem som helst få så länge man är över 16 och har en givmild förälder.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Hittade oxå minikraven senare, jag tror inte att det är möjligt att ha ett Amex/VISA kopplat till sitt eget konto om man är under 18år. Och vi tänkte nog ungefär lika ang kortet kopplat till annans konto men jag funderade över om man har tillräckligt med pengar kanske man hade möjlighet att få sin förfrågan igenom ändå, eller något sådant.

sgtpepper skrev:
Minimikraven brukar vara:

* Över 18 år.
* Tillsvidareanställd.
* Årsinkomst över 250 000 kr/år.

Så jag gissar att kajlyl antingen fått ett extrakort till lilla pappsens konto eller har tillräckligt mycket deg på banken för att övertala Amex att frånskrida sina regler.

Jag gissar på det första alternativet och det är ju ganska ointressant i den här situationen då diskussionen rörde personliga kort, inte bortskämda-ungar-med-pappas-extrakort-kort, för Amex-extrakort kan vem som helst få så länge man är över 16 och har en givmild förälder.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
d1ce skrev:
Hittade oxå minikraven senare, jag tror inte att det är möjligt att ha ett Amex/VISA kopplat till sitt eget konto om man är under 18år. Och vi tänkte nog ungefär lika ang kortet kopplat till annans konto men jag funderade över om man har tillräckligt med pengar kanske man hade möjlighet att få sin förfrågan igenom ändå, eller något sådant.
Njaa... min lösning prickade ni iof in rätt fint :p ...men fortfarande så har jag kompisar som har VISA till eget konto trots att de bara är 17år... kan fråga hur det har gått till! ..just därför tycker jag det är märkligt att de skrattar åt en 18åring som vill skaffa det :va

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
min egna erfarenhet säger att många av de som jobbar i kundtjänsten på bank inte har tillräcklig respekt för kundens integritet och autonomi. men också att man får som man vill om man tjatar lite. jag lyckades tjata till mig visa electron-kort när jag var 15, men har för länge sen bytt till o-elektron. elektronkort är skit.

det händer ofta att jag måste hänvisa kunderna med electron-kort i kassan på willys till bankomaten. hur kul känns det för kunderna? jag skulle inte vilja testa själv att vara i den situationen.

och detdära med att betala med visakort på nätet. det som behövs är ju kortnummer, giltighetstid och personnummer. man ska nog akta sig lite om man inte har e-kort.

och en sak till. amex-kort är skit. många ställen tar inte emot amex-kort, och alla som har amex-kort har andra kort också. vad är poängen? att visa att man är finare än andra?

/anja, ssk-studerande amatörprivatekonom med kassajobb

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
anja skrev:
jag lyckades tjata till mig visa electron-kort när jag var 15,

och en sak till. amex-kort är skit. många ställen tar inte emot amex-kort, och alla som har amex-kort har andra kort också. vad är poängen? att visa att man är finare än andra?

/anja, ssk-studerande amatörprivatekonom med kassajobb
Det var lite de jag menade, åldersgränsen går att rubba så varför borde inte inkomstgränsen funka på samma sätt!?

Men de där me Amex håller jag inte med om... Har inte sätt någon seriös affär där de inte tar amex, det är snarare så att amex har man som reserv om de inte tar(eller koretet e tomt) i mitt fall Mastercard.. Sen e det väl framförallt om man reser mycket så vet man att kortet funkar och man får dessutom massa extra förmåner och försäkringar :)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
anja skrev:

Att dömma något som skit verkar lite att ta i, Amex blue t.ex. är ju guld för den som handlar mkt över nätet. Finns inget kort som är lika bra (som jag vet om).

Visst använder många det för att flasha, vilket är drygt för den som tar åt sig, men kortet är bra!

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...