Visir-imma?

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
Macke skrev:
Inspirerad av denna tråd var jag förbi AVA MC och köpte en sån där mask nu på lunchen.
Du menar en sån här mask eller?

Macke skrev:
Med kardborrefästen som ska fästas i hjälmens stoppning på sidorna. Följde även med lite kardborretejp om man behöver efterkonstruera lite.
Allså principen är att man ska kunna ha andningsmasken permanent fast i hjälmen när man behöver de. Inte spänna fast den på huvet som på bilden?

Blir de inte trångt där inne?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kenta skrev:
Du menar en sån här mask eller?

Allså principen är att man ska kunna ha andningsmasken permanent fast i hjälmen när man behöver de. Inte spänna fast den på huvet som på bilden?

Blir de inte trångt där inne?

Nej, den ser inte ut sådär. Man spänner inte fast den på huvudet (som jag skrev), utan den fästs på insidan av hjälmen. Man kan pilla dit den efter man satt på sig hjälmen oxå, men det var lite marigt.
Det finns kardborrfästen på masken som fäster skapligt i stoppningen på på sidorna i hjälmen, men det följde med kardborretape oxå som man kan fästa på insidan av hjälmen...
Ser lite som en sån där engångs-slipmask som man kan köpa på Biltema/OK/Mekonomen typ, fast den är i neoprene och nåt annat hårdare tygmaterial... Sen är det bara nät på undersidan där andningsluften är tänkt att "pysa" ut...
Ska försöka fota den och lägga upp så får du se...

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
arv skrev:
Bilvax! Passa på att vaxa hela hjälmen (och hojen)
ingen imma och regndropparna blåser bort..

Vax?? Om man vaxar rutorna på bilen så immar dom ju igen bara man tittar på dom?

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Pinlock är kanon. Går ej att få imma med det på. :tummenupp
Provat i nollgradigt och regn. Helt omöjligt att få imma. Du dör av koldioxidförgiftning innan.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
när jag köpte hjälm så köpte jag bara den billigaste glasfiberhjälm jag kunde hitta. jag får alltid lite imma på visiret när jag står still vid ett rödljus men så fort jag kör över 20km/h så blir det absolut aldrig imma. har jag hittat nån superhjälm då eller?

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
jag har en shoei xr1000, fick med deras imskydd som sitter i visiret. fungerar helt perfekt. sedan har jag även ett spegelvisir som immar som fan, köpte sånt nos skydd... funkar inte alls så det får nog bli diskmedel på det. men som sagt det som sitter med de vita plupparna kan vara det bästa jag provat.

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
KTM 990 Adventure
pakopak skrev:
jag har en shoei xr1000, fick med deras imskydd som sitter i visiret. fungerar helt perfekt. sedan har jag även ett spegelvisir som immar som fan, köpte sånt nos skydd... funkar inte alls så det får nog bli diskmedel på det. men som sagt det som sitter med de vita plupparna kan vara det bästa jag provat.

Ja, det är pinlock, som så många andra skivit om.

Pinlock är über-bra! INGEN imma! :tummenupp

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Ähhh.. Om man e frussen som jag så kör man endast när det är +20 ute! Då slipper man oroa sig för imma!! :arsele

Ducati_Johan

Medlem
Gick med
17 Nov 2004
Hoj
Ducati 750 Paso
Har en Shoei Raid och hade samma problem att det imma igen ganska lätt. Köpte då en sorts film som man sätter på insidan av visiret. Mellan filmen och visiret blir där en luftspalt vilket förhindrar imman. Har använt det nu i ett år och är kanon nöjd, hur mycket man än försöker att provocera fram imma så går det inte ( immar på min glasögon i stället.... :huvet ) Tror det är av märke Bieffe, köpt i en mcaffär nära Malmö och kostar ca. 150 kr. Kan mcyket varmt rekommenderas

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Men hur är det med sikten då? Arai, t ex, lägger ju mycket möda på att visiren ska vara optiskt korrekta, om man då limmar dit plastfilmer och plattor m m, hur påverkar det sikten då? Blir det som att kolla genom dörrens titthål? :D Ingen som har synpunkter på det, är det ingen fara med det?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
PeGe skrev:
Börjar bli ruggigt trött på att mitt visir immar igen i alla möjliga väder.
Har en Shoei Raid, om det nu spelar nån roll...

Någon som har några tips på hur man kan lösa detta?
Finns det nån sjysst spray eller liknande att köpa?

Ta på lite diskmedel på insidan :tummenupp
Funkar klockrent.

Ducati_Johan

Medlem
Gick med
17 Nov 2004
Hoj
Ducati 750 Paso
Ninjaboy skrev:
Men hur är det med sikten då? Arai, t ex, lägger ju mycket möda på att visiren ska vara optiskt korrekta, om man då limmar dit plastfilmer och plattor m m, hur påverkar det sikten då? Blir det som att kolla genom dörrens titthål? :D Ingen som har synpunkter på det, är det ingen fara med det?

Det blir absolut ingen skillnad alls vill jag lova, du ser precis lika bra. Blir alltså ingen optiska fel...

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vet inte om någon har nämnt de (orkar inte läsa hela tråden), men fog-city funkar fantastiskt bra.

För er som inte vet, så är de en plastfilm som klistras fast på insidan visiret.

Man kan flåsa och hålla på utan minsta tillstymelse till imma. Inte ens om de regnar och är kallt.

Världsklass helt enkelt.

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Det finnes et svar.

UVEX hjelmer med SUPRAVISIOR visir.

Jeg har bare hatt UVEX hjelmer siden 1994 og det er KANON.

ALDRIG Imma. ALDRIG.

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
Ducati_Johan skrev:
Har en Shoei Raid och hade samma problem att det imma igen ganska lätt. Köpte då en sorts film som man sätter på insidan av visiret. Mellan filmen och visiret blir där en luftspalt vilket förhindrar imman. Har använt det nu i ett år och är kanon nöjd, hur mycket man än försöker att provocera fram imma så går det inte ( immar på min glasögon i stället.... :huvet ) Tror det är av märke Bieffe, köpt i en mcaffär nära Malmö och kostar ca. 150 kr. Kan mcyket varmt rekommenderas

JA! :)

Sån film tjacka jag på ktm-butiken i stockholm, asbra grejer. Killen i butiken sa att det e i princip omöjligt att få imma me en sån på visiret. O jag har vart ute o gasat som fan me min hoj i spöregn o sol o fan vet..problem fick jag men inte nåt probs me imma på visiret (jag har en Lazer octanehjälm).

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
ec2bme skrev:
Vet inte om någon har nämnt de (orkar inte läsa hela tråden), men fog-city funkar fantastiskt bra.

För er som inte vet, så är de en plastfilm som klistras fast på insidan visiret.

Man kan flåsa och hålla på utan minsta tillstymelse till imma. Inte ens om de regnar och är kallt.

Världsklass helt enkelt.

Håller med! Med fogcity GÅR det bara inte att få imma...helt underbart! :tummenupp

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Men Jeeeesus! Kolla vad många i tråden har skrivit, FOGCITY eller PINLOCK!

Man kan ha diskmedel eller spray och krångla med ofta, eller så köper man ett pinlock för runt 200 kr och limmar fast på visiret en gång, sen immar det ALDRIG :fakta igen!

Finns inget bättre.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...