Volvo 240 -92

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Såg ingen vid kopplingskåpan heller, men kanske är det inte intressant ändå eftersom det ju finns gnista om än gul.

image.php


Gissar att den sitter som på bilden ovan. Bara att vränga in näven och känna, alt följa kabeln.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Har du tillgång till stroblampa för att kolla tändningen? Isåfall kan du kolla gnistan på det viset så är du säker på att alla stift tänder. Gör dom det så tycker jag du ska prova rycka soppapumpsrelät, blåsa ur förbränningsrummen och få den att tända på startgas. Tänder den inte då så står tändningen fel. Det kan du ju kolla med stroblampan isåfall :) Hur ser stiften ut föresten?

Jo, stiften ser ju bra ut, jag skruvade ut dom och eldade på dom för dom var blöta av soppa.
Visst kan jag testa alla stiften, men det var förjävla kallt idag, nävarna ballade ur efter bara en stund.

Men när väl biljäveln tänder ett par sekunder, så går den ju som en klocka, så tändningen är nog ok.

Exakto!

Polarn bytte också stift till dyra jävlar ett tag innan hans gick ett efter ett. Köp eller låna ett gäng billiga stift och testa, det kan låta konstigt men värt att testa!

Ja, det låter lite galet, för det bara blev ju så en morron. Känns som ett elfel, men snart testar jag vadsomhelst.

image.php


Gissar att den sitter som på bilden ovan. Bara att vränga in näven och känna, alt följa kabeln.

Skitbra, det där var en bra info!! Nu vette fan om jag pallar krypa runt i snön i kylan, den givaren satt helt galet till.

Men om man ponerar att den där givaren, eller nån annan givare i Jetronic systemet är kass. Skulle det då bli gnista och soppa pumpat till insprutningen?
Jag menar, när jag kollat så har det varit gnista även om gnistan varit gul snarare än blå. Det finns väl inget i systemet som hindrar spisen från att starta om väl bränsle och gnista kommer fram?

Vilket helvete!! Men om jag nu ska dubbelkolla stiften så duger det ju inte med en stroboskoplampa, för då ser man ju inte om stiften är hela ändå, bara att det går ström i tändkablarna. Om det ändå varit vår och om man ändå inte behövt biljävulen.

Men stort tack till er som engagerar er i frågan :Bugar

EDIT: För böveln!! Det får inte vara fel på den givaren, det ser ju ut som om att man måste dela motor och låda för att byta den??!! Då sväljer jag hellre en handgranat och spottar sprinten i sjön !!!
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
EDIT: För böveln!! Det får inte vara fel på den givaren, det ser ju ut som om att man måste dela motor och låda för att byta den??!! Då sväljer jag hellre en handgranat och spottar sprinten i sjön !!!

Men människa det står för fyra sidor sedan att du kommer åt den från motorrummet =) Du har en skorv där du kan gå runt motorn i motorutrymmet, den där får du normalt loss med en blocknyckel från höger/passagerarsidan.

Behöver inte testa att byta allt, ta loss o kolla om det verkar troligt att den funkar, knacka lite åtemontera pröva, låna en från grannbyn eller så.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Håller med brutal force!

Sen om de skulle vara svänghjulsgivaren så behöver du inte alls montera bort låda och block för att byta, det finns massa plats att komma åt mellan block och torpedvägg!
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Jaha, nu har jag för andra dagen gett mig i kast med bilen i iskylan. Jag kollade felkoderna, men hör och häpna så fick jag 1-1-1 i både hål 2 och 6 Jag testade att starta också, och visst tände den, i ca 2 sekunder. Sedan var den stendöd igen. Jag lyfte upp plattan som sitter runt rotorn också och kunde konstatera att nån hallgivare inte sitter där iallafall. Såg ingen vid kopplingskåpan heller, men kanske är det inte intressant ändå eftersom det ju finns gnista om än gul.
Vad tror expertisen om detta? Jag tog lite bilder också som finns att beskåda här:

http://s731.photobucket.com/albums/ww319/ziip59/240 -92/

EDIT: Bränsletrycket tycks bra, båda pumparna går och det sprutar som fan.
Stiften är i princip nya, bytta i höstas. Detta är helt insane :va :gnissla

Har varit med om att nya tändgrejer (främst tändstift) från biltema inte fungerat, med tanke på färgen på tändspole och kablar så verkar det vara just därifrån...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Lägg upp en bild på stiften, om dom nu inte är svarta på porslinet, för det tar jag för givet att dom inte är om du kollat dom.

När den väl startar kan du rusa motorn?
 

stoffe_nilsson

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
kristianstad
Hoj
Ktm 625 SMC, honda cr 250
Har du kollat att tryckregulatorn är hel? Ryck bort vaccumslangen från den silvriga klumpen på bränsleskenan, kolla så där inte sprutar bränsle från den lilla anslutningen. Inte helt ovanligt att den går sönder, är så fallet så fetar den in stora mängder soppa i insuget, därför blir den nersurad efter du startat!!
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ni verkar aldrig svarslösa :) Jag ska testa som ni säger. Dock har min stress minskat något nu sedan jag idag stack och köpte en ny 240 kombi, en röd denna gång, en 93:a. Så nu kommer jag till jobbet imorron. Nu kan jag i lugn och ro testa olika saker på den andra 240:n

Jag återkommer med fler bilder och rapporter om olika resultat. Blir det inte snöstorm i helgen så tar jag ett ryck då. Innan detta hände så hade man en föreställning om att just gamla volvobilar var så en enkla att dom inte kunde bjuda på överraskningar av detta slaget. :rolleyes:

Men människa det står för fyra sidor sedan att du kommer åt den från motorrummet =) Du har en skorv där du kan gå runt motorn i motorutrymmet, den där får du normalt loss med en blocknyckel från höger/passagerarsidan.

Behöver inte testa att byta allt, ta loss o kolla om det verkar troligt att den funkar, knacka lite åtemontera pröva, låna en från grannbyn eller så.

En gammal räv skrek att om tändlägesgivaren har sagt upp sig så vägrar den diskutera med tändmodulen som i sin tur har en dialog med tändspolen. Det blir alltså ingen gnista. Nu slipper jag dra till grannbyn när jag köpt en ny 240 full av finfina reservdelar :)
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Må så vara men en defekt givare erbjuder ingen logik ;) Kan vara att den inte riktigt fungerar som den ska och då kan symtomen variera.

Hur som haver, glöm inte att ha rikligt med kräm när du provstartar. Inte otänkbart att den är sur som såpa (hmm fast var väl basiskt kanske..) och då kan det räcka med lite för dåligt batteri för att det inte ska lira trots att alla pinaler i övrigt är ok. Så starthjälp från annan bil eller så är bra att pröva med mellanåt.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hur gick detta till slut? Har en röd 245 -93 med liknande problem. Dött ibland förra vintern. Startat fint ett par gånger under sommaren. Nu helt död, vintern närmar sig :huvet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur gick detta till slut? Har en röd 245 -93 med liknande problem. Dött ibland förra vintern. Startat fint ett par gånger under sommaren. Nu helt död, vintern närmar sig :huvet

Bränslepumpsrelä?
Inte hört av det på volvo egentligen, men på gamla e30:eek:r brukar det vara ett rätt vanligt problem att dom funkar lite när dom vill & symptomen stämmer ruggigt bra överens.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Bränslepumpsrelä?
Inte hört av det på volvo egentligen, men på gamla e30:eek:r brukar det vara ett rätt vanligt problem att dom funkar lite när dom vill & symptomen stämmer ruggigt bra överens.

Rätt vanligt att de dör på volvo med.
Då går bilen bara inte en dag.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
För min del så fortsatte jag att köra med den nya (röda) 240:n vintern ut, sedan, i somras så bytte jag kupéfläkt i den. Det var också ett jävla företag kan jag förtälja.

När det gäller den vita 240:n som tråden handlar om så hade jag ett helvete med den. Jag tror jag testade varenda del i tändsystemet och särade på varenda koppling för att till sist bli misstänksam på att jag fick den att tända efter att ha låtit den stå ett par dagar, eller att ha bränt stiften med gasolbrännare.

Den gula gnistan blev jag också skum över. Jag drog till Biltema och köpte 4 nya stift som vissa i tråden föreslog och då brann den igång direkt. Ska aldrig mer ta så lätt på tändstift mer. Trodde i min enfald att ett kasst stift inte gav gnista, medan ett helt gav gnista. Nu köpte jag en massa delar och en ny bil i onödan, men har nu iof reservdelar.

Om den vita Volvon nu slutat med sina sporadiska ryckningar kan jag inte tala om eftersom jag fortfarande kör 125 scooter, då vintern inte dykt upp i år. Men jag har rengjort/tätat varenda kontakt, så helt omöjligt är det inte. Detta fick jag på köpet. :)

Tipsen är ju annars att kolla bränslepumpsrelä, stift eller hallsensor (bara om du inte får fram gnista eller soppa)

En annan sak: När jag testat att starta bilen så sjukt många gånger var oljan som vatten, typ bara oljesvart bensin, så byt den om du kört in mycket soppa i motorn, annars lär det gå åt helvete då oljehinnan var helt bortspolad. Tur att det är en gammal biljävul.

Edit: Här kan du testa att koppla förbi bränslepumpsrelät för att felsöka.

http://cleanflametrap.com/transferPump.htm



image063.jpg
 
Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Kolla om du har soppa fram till spridarna, lyssna om pumpen går, sen kan du även testa att vicka lite på relät till pumpen. Det sitter bakom säkringsboxen!

På min sitter relät under handskfacket, vid kontrollboxarna.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
På min sitter relät under handskfacket, vid kontrollboxarna.

Pumpen surrar fint.
Lossade en vit box under handskfacket, då hör man inte pumpen längre. Är det rätt "låda" på bilden?

Hur kollar man om man har soppa fram till spridarna?

Ska ut o plocka ur ett stift o kolla gnistan strax tänkte jag.

Vevaxelgivaren (hall?) har jag plockat ur och rengjort. Jävla trångt att komma åt. Blev ingen skillnad.

Provade precis att lossa 30a säkringen i "den vita hållaren" i vänster framskärm, den var lite ärgig men hel, skrapade o sprayade lite, inget resultat.
 

Bifogat

  • CIMG4192.jpg
    CIMG4192.jpg
    222.7 KB · Visningar: 121
  • CIMG4190.jpg
    CIMG4190.jpg
    227.7 KB · Visningar: 229

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Pumpen surrar fint.
Lossade en vit box under handskfacket, då hör man inte pumpen längre. Är det rätt "låda" på bilden?

Hur kollar man om man har soppa fram till spridarna?

Ska ut o plocka ur ett stift o kolla gnistan strax tänkte jag.

Vevaxelgivaren (hall?) har jag plockat ur och rengjort. Jävla trångt att komma åt. Blev ingen skillnad.

Provade precis att lossa 30a säkringen i "den vita hållaren" i vänster framskärm, den var lite ärgig men hel, skrapade o sprayade lite, inget resultat.

Ser så ut, ena relät matar spridare/styrdon och den andra styrs av styrenheten för att starta pumpen.

Om jag minns rätt.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top