Vs. School och svengelska!

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
E-mail är ett bra sätt att korta ner "electronic mail". Att korta ner "elektronisk post" har vi dock ett snyggt sätt att göra i svenska, d v s "elpost". Att göra någon bisarr halvmesyr och kalla det "e-post" är bara löjligt.


Där håller jag inte med. E-post tycker jag är ett utmärkt exempel på en lyckad försvenskning. Likaså e-handel, e-faktura - gör att man förstår att det handlar om en elektronisk faktura ("e-"begreppet är dessutom vedertaget i fler språk.)

Elpost....nja...ville du att det ska heta elfaktura och elhandel också? Det tycker jag blir alldels för lätt att förväxla med ja... elhandel (handel med el)... uh...
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Korrekt språk är vad de flesta använder. Ifall de flesta människor skulle börja säga kuk istället för gaffel så är det korrekt.

Men jag tycker ändå att det är lite småroligt när engelskan lånar in svenska ord. Som t.ex. ombudsman och smörgåsbord. :hihi

Engelskan har lånat rätt mycket från det skandinaviska språket. Otroligt mycket till och med. Om du läser the prodigal son från 1380 så förstår man att vikingarnas vistelse i england inte bara ledde till cirka 1400 byar/städer med skandinaviska namn utan även otroligt många låneord.
"A man hadde twei sones. And the yonger of hem seide to the fadir"
en man hade två sönder. Och den yngre av dem sade till fadern..

Engelskan har till och med lånat they, them och their från skandinaviskt språk. Att låna personliga pronomen från ett annat språk tyder på ett otroligt stort inflytande.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Öhh - Inte riktigt va? (jag hajar vad du är ute efter och ja det är ju SÅ språk byggs upp, men inte sålänge det redan finns fastslagna begrepp och ord för en viss företeelse/sak)

Korrekt språk är vad de flesta använder. Ifall de flesta människor skulle börja säga kuk istället för gaffel så är det korrekt.

Där håller jag inte med. E-post tycker jag är ett utmärkt exempel på en lyckad försvenskning. Likaså e-handel, e-faktura - gör att man förstår att det handlar om en elektronisk faktura ("e-"begreppet är dessutom vedertaget i fler språk.)

Elpost....nja...ville du att det ska heta elfaktura och elhandel också? Det tycker jag blir alldels för lätt att förväxla med ja... elhandel (handel med el)... uh...


Tusan du plockar + poäng! Du tog orden ur mun på mig, men jag sög på karamellen för länge. E-post är en bra kompeomiss som faktiskt berättar mer om vad det handlar än elpost, även om DET i sig är mer korrekt.
 
Last edited:

Tholon

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Triumph Sprint ST
Å andra sidan, glöm inte att Strindberg fick på skallen för att han misshandlade det svenska språket.
Språklig utveckling är bra!
Spåkligt slarv är dåligt!
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Språklig utveckling är bra!
Spåkligt slarv är dåligt!

Det var en go sammanfattning.

Får väl skilja på talspråk och skriftspråk.

Ett annat spår på tråden:
Synd att småländska inte blev det nationella korrekta utan någon konstig dialekt från mälarregionen. Varför behöva kunna rullande RRRRRRRRRRR för att nollänningar inte begriper annars:mad:

(De fattar ju inte en vanlig beställning av korv med bröd i korvmojjen. )

Och nu kommer väl påhopp:fyllisar
 
Last edited:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Hehe, du läser till jurist va? ;)

Vad är det för fel på jurister nu då helt plötsligt???

Där håller jag inte med. E-post tycker jag är ett utmärkt exempel på en lyckad försvenskning. Likaså e-handel, e-faktura - gör att man förstår att det handlar om en elektronisk faktura ("e-"begreppet är dessutom vedertaget i fler språk.)

Elpost....nja...ville du att det ska heta elfaktura och elhandel också? Det tycker jag blir alldels för lätt att förväxla med ja... elhandel (handel med el)... uh...

Jag håller faktiskt med.. tycker inte alls att det är fel på e-post..
 
Last edited:

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Hur kommer det sig att vi inte kan svenska längre?
Är det Bill gates fel? Eller internet?
Eller varför skriver alla vs. när det skall göras en jämförelse?
Bugatti vs. R1 osv...
Tramsigt.

....Massa text...

Vi har inte postKODER i sverige.
Vi har postNUMMER!
Postcode är utrikiska, och försvensk/svengelskifierat till "postkod"

Säger som Markus i alla lägen:

Fy Fan! :D


Annars är ditt uttryck "En promenad i parken" i tråden http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2793909&postcount=8 rätt talande för hur påverkade ALLA är av engelskan! :tungan
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nn som de är jobbigt o lyssna på är den där viccan silvstet.
hon blandar ju nå sjukt..
undrar hur hon skriver..
 

Dr.Bike

Guest
Annars är ditt uttryck "En promenad i parken" i tråden http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2793909&postcount=8 rätt talande för hur påverkade ALLA är av engelskan! :tungan

Absolut!
Jag kommer iaf inte kasta den första stenen, då jag syndar frekvent!
Men det är väl ok att vi diskuterar detta?

nn som de är jobbigt o lyssna på är den där viccan silvstet.
hon blandar ju nå sjukt..
undrar hur hon skriver..


Minns även den pinsamme Dolph Lundgren!! :mattias

"I have glemt o spika swenska"
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Absolut!
Jag kommer iaf inte kasta den första stenen, då jag syndar frekvent!
Men det är väl ok att vi diskuterar detta?




Minns även den pinsamme Dolph Lundgren!! :mattias

"I have glemt o spika swenska"

:huvet
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Absolut!
Jag kommer iaf inte kasta den första stenen, då jag syndar frekvent!
Men det är väl ok att vi diskuterar detta?

Absolut! Med dig kan jag diskutera vad som helst, brukar alltid vara en trevlig ton! :tummenupp Eftersom jag är uppväxt med engelskan som modersmål har jag också problem med uttryck. Inte med språket, ord och stavning. Däremot när man slänger ur sig ett uttryck kan man få lite frågande blickar och man får ställa sig frågan, säger man inte så på svenska/engelska? har jag direktöversatt något? :D Men det kan ju berika språket också!
 

Dr.Bike

Guest
Absolut! Med dig kan jag diskutera vad som helst, brukar alltid vara en trevlig ton! :tummenupp Eftersom jag är uppväxt med engelskan som modersmål har jag också problem med uttryck. Inte med språket, ord och stavning. Däremot när man slänger ur sig ett uttryck kan man få lite frågande blickar och man får ställa sig frågan, säger man inte så på svenska/engelska? har jag direktöversatt något? :D Men det kan ju berika språket också!

Visst gör det det! :)
Vårt koncernspråk är engelska, och det uppstår dagligen fataliteter som framkallar stora skratt! :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det var en go sammanfattning.

Får väl skilja på talspråk och skriftspråk.

Ett annat spår på tråden:
Synd att småländska inte blev det nationella korrekta utan någon konstig dialekt från mälarregionen. Varför behöva kunna rullande RRRRRRRRRRR för att nollänningar inte begriper annars:mad:

(De fattar ju inte en vanlig beställning av korv med bröd i korvmojjen. )

Och nu kommer väl påhopp:fyllisar

Då hade vi ju lika kunnat sälja oss billigt till Danmark istället.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top