VTI om motorcyklisters hastighet

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hur många av bilisterna kör för fort...?

Jaa du, det där var väl inte något av dina bästa kommentarer, eller hur? Rapporter av det där slaget bäddar ju samtliga i förlängningen till förslag som högre körkortsålder, begränsning av motoreffekt, registeringsskyltar fram etc. Det är min personliga uppfattning att inte är fråga OM det blir så, utan När.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
VTI har rätt bra hemsida om man söker info. Hittade snabbt ett par tre hastighetsrelaterade rapporter från i år:
http://www.vti.se/sv/publikationer/...ghetsgranssystemet--effekter-pa-hastighet.pdf
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/hastighetsspridning-och-trafiksakerhet.pdf
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/vagtrafikens-hastigheter--kunskapsinventering.pdf

Bifogar några diagram från den förstnämnda, kort verkar ca 50% av bilisterna köra 6 km/h eller mer för fort, 5% mer än 30 km/h för fort. 85%-percentilen, d v s den hastighet som 85% av bilisterna underskrider, är 25-29 km/h för fort för de undersökta, hastighetssänkta vägarna.

Så - bra gissat, Klubba:)

85percentil.JPGBilar ö 6 kmh.JPGBilar ö 30 kmh.JPG
Hur många av bilisterna kör för fort...?

Ja, tyvärr är jag rädd att vi sticker ut framför allt när det gäller andelen som kör mer än 30 km/h för fort:gnissla Fortsätter vi att visa upp oss i de hastigheterna kommer något att hända. Tämligen omgående.
... Rapporter av det där slaget bäddar ju samtliga i förlängningen till förslag som högre körkortsålder, begränsning av motoreffekt, registeringsskyltar fram etc. Det är min personliga uppfattning att inte är fråga OM det blir så, utan När.
 
Last edited:

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Idag på Sveriges Radio


dum.png

dum2.png
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
50% kör för fort? Jag trodde alla motorcyklister körde för fort... det känns ju verkligen logiskt att en 60 ton lastbil och en 300kg mc ska ha samma hastighet på landsväg :rofl
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag tror minsann MC-kollektivet sitter lite i skiten och att vi har en del att se fram emot från lagstiftarnas sida :gnissla
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Mrs. Forskare behöver läsa på om Kausalitet

"Rapporten visar också att beroende på vägtyp och hastighet kör mellan 45 och ända upp till 70 procent av motorcyklisterna över gällande hastighetsgräns.

– Det är allvarligt att så många kör för fort eftersom man har sett att i sju av tio dödsolyckor har man kört över gällande hastighetsgräns."

En älg gick över vägen, sen en dag dog en älg.
- Det är allvarligt, därför att det är farligt för älgar att gå över vägen.

Vad saknas i båda överstående påståenden? Jo just det, kausalitet även kallat orsakssamband.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
50% kör för fort? Jag trodde alla motorcyklister körde för fort... det känns ju verkligen logiskt att en 60 ton lastbil och en 300kg mc ska ha samma hastighet på landsväg :rofl
Ja, med tanke på grupptryck, mental ålder och vikt/effektförhållande så är det ett mysterium att hojar får köra lika fort som andra fordon!
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Citat från Raketforskaren...
" Motorcyklisterna har blivit sämre på att hålla laglig hastighet på vägar där man har sänkt hastighetsgränsen. På vägar med höjda hastighetsgränser har de blivit lite bättre," säger forskaren Anna Vadeby på VTI.

Att hålla en hastighet enligt skyltningen som är ett resultat av att den nominella hastighetsgränsen skall efterlevas gör att dom flesta anser att den är obefogat låg och därför ej efterlevs.
Det resulterar i att vi är lagvidriga och Hastighetstalibanerna frossar i statistiken som är irrelevant till vad som borde vara lämpligt.
Självklart är det lättare att efterleva en hastighetsgräns som flera anser vara OK..

Det är inte lite över skyltningen som är farligt utan extremkörning med mycket högre hastighet där föraren passerar sin talanggräns som förolyckas.

Dvs Väldig få i förhållande till det stora flertalet som kör lite över gällande hastighetsgränser.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jaa du, det där var väl inte något av dina bästa kommentarer, eller hur? Rapporter av det där slaget bäddar ju samtliga i förlängningen till förslag som högre körkortsålder, begränsning av motoreffekt, registeringsskyltar fram etc. Det är min personliga uppfattning att inte är fråga OM det blir så, utan När.

Då kan jag lugna dig med att vad det gäller registreringsskylt fram så är nått sånt inte på G i EU. Och det betyder att så länge Sverige inte går ur EU så blir det inga registreringsskyltar fram. Och så EU-kåta våra politiker med undantag för SD är så behöver du inte oroa dig.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jaa du, det där var väl inte något av dina bästa kommentarer, eller hur? Rapporter av det där slaget bäddar ju samtliga i förlängningen till förslag som högre körkortsålder, begränsning av motoreffekt, registeringsskyltar fram etc. Det är min personliga uppfattning att inte är fråga OM det blir så, utan När.

Jaa du, det där var väl inte "något" av dina bästa kommentarer, eller hur? (Jag hoppas inte det, för då vill jag inte veta hur de andra är)
Då jag ställde en fråga och ditt "svar" inte gav någonting ö.h så känns den (din kommentar) tämligen onödig.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Citat från Raketforskaren...
" Motorcyklisterna har blivit sämre på att hålla laglig hastighet på vägar där man har sänkt hastighetsgränsen. På vägar med höjda hastighetsgränser har de blivit lite bättre," säger forskaren Anna Vadeby på VTI.
Då kan vi ju dra slutsatsen att om fler vägar skyltades med en högre hastighet skulle färre motorcyklister dö i trafiken. Eftersom det ju är de som kör för fort i förhållande till vad som står på skyltarna som löper en förhöjd risk för att bli förolyckade. Höjer man den skyltade hastighetsgränsen tillräckligt mycket kanske de dödsolyckor som beror på att någon kört fortare än den skyltade hastigheten helt försvinna?

Stämmer det sista citatet med forskaren i artikeln så bör hon läsa på lite. Det är inte sagt att Nollvisionen ska uppnås till år 2020, alltså noll döda och allvarligt skadade. Däremot är målsättningen att ett etappmål på max 220 döda i trafiken ska vara uppnått då.

Lustigt att ingen hittills har retat upp sig på kommentaren till artikeln från "Lena" som Jocke P22 strök under:
Lagstifta om regnummer fram på motorcykel
Varför finns det inte regskylt fram på motorcyklar? Då kan de fotas i hastighetskamerorna, Vilket säkert kommer att minska fortkörningarna. För att kunna identifiera förarna skall ett personligt regnummer finnas bak och fram på hjälmarna. Om man fuskar med regnumret skall körkortet dras in och dryga böter utdömas.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Ja, med tanke på grupptryck, mental ålder och vikt/effektförhållande så är det ett mysterium att hojar får köra lika fort som andra fordon!

Så du menar att vi mc-förare är mer korkade än övriga trafikanter då? Om vi enbart håller oss till fysikens lagar så är det betydligt fler lastbilar som kör i diket än hojar, vidare kan man aldrig bromsa max med en fullastad trailer då släpet knyter sig direkt.. ändå ska vi hålla samma hastighet som dem?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Då kan vi ju dra slutsatsen att om fler vägar skyltades med en högre hastighet skulle färre motorcyklister dö i trafiken. Eftersom det ju är de som kör för fort i förhållande till vad som står på skyltarna som löper en förhöjd risk för att bli förolyckade. Höjer man den skyltade hastighetsgränsen tillräckligt mycket kanske de dödsolyckor som beror på att någon kört fortare än den skyltade hastigheten helt försvinna?

Stämmer det sista citatet med forskaren i artikeln så bör hon läsa på lite. Det är inte sagt att Nollvisionen ska uppnås till år 2020, alltså noll döda och allvarligt skadade. Däremot är målsättningen att ett etappmål på max 220 döda i trafiken ska vara uppnått då.

Lustigt att ingen hittills har retat upp sig på kommentaren till artikeln från "Lena" som Jocke P22 strök under:
Lagstifta om regnummer fram på motorcykel
Varför finns det inte regskylt fram på motorcyklar? Då kan de fotas i hastighetskamerorna, Vilket säkert kommer att minska fortkörningarna. För att kunna identifiera förarna skall ett personligt regnummer finnas bak och fram på hjälmarna. Om man fuskar med regnumret skall körkortet dras in och dryga böter utdömas.

Reflektion till påstående 1/

Självklart !
Om alla vägar är skyltade med 300 så är det få som kommer att lyckas med att omkomma pga "kört fortare än skyltning" ! :hihi
Vad som retar mig är, att man är bra jävla naiv om man tror att olyckor minskar bara för att man skylta "60" istället för"90" på samma vägsträcka.
Det enda som sker att det blir fler som bryter mot gällande trafikregler och därför kan beivras med böter,indraget körkort osv.
Om vi skulle bena ut alla olyckor med dödlig utgång som inte är:
Självmord,
Alkohol,
Narkotika,
Fått en fyrhjuling över sig..
Prata i telefon,
Allmänt jävligt klantig förare,
Man tror man är odödlig när man går/cyklar rakt ut över ett övergångsställe..
är det väldigt få som kommer att finnas på den listan (min gissning 30 stycken).

Resten tror jag kan härledas in i olyckor där Murphy är inblandad typ:
Älgkrock, Påkörd av fyllo,hjärtattack typ...

Påstående 2/
Siffran 220 är redan uppnådd med råge med mitt resonemang... :tungan

Påstående 3/
Det är så jävla korkat så det är inte värt ens att svara på ! :död

Tycker Roffe :tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag tror minsann MC-kollektivet sitter lite i skiten och att vi har en del att se fram emot från lagstiftarnas sida :gnissla
Skulle gissa att hela VTI idag sitter på jobbet, gratis, och funtar på nya åtgärder om hur man ska kunna sätta åt hojåkare..:hihi
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Skulle gissa att hela VTI idag sitter på jobbet, gratis, och funtar på nya åtgärder om hur man ska kunna sätta åt hojåkare..:hihi

Ja tyvärr är det alldeles för många som älskar att jävlas med andra,
än att se möjligheter att lösa problem.
Jag har alltid känslan att dom som är tillsatt politiskt i trafiknämnder osv. är där för att skapa problem.
Göra allting krångligare.
Försvåra för alla trafikanter
Skapa busshållplatser mitt i gatan så att trafiken måste stanna..
Bygga refuger farthinder avsmalningar enkelriktat fordonstrafik förbjuden
gågator mm.
Gasa... bromsa...gasa...bromsa...
Miljöriktigt????
Knappast...:=////

Varför är det så jäkla svårt att göra någon till FÖR !!istället för Mot ???

Varför bär jag alltid känslan att det är dom politiker som hatar trafik mest som
vill sitta i alla dessa nämnder bara för att spy ut si galla denna förhatliga trafik...:=((((
:död:3freak::arsele:mad:
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Mrs. Forskare behöver läsa på om Kausalitet

"Rapporten visar också att beroende på vägtyp och hastighet kör mellan 45 och ända upp till 70 procent av motorcyklisterna över gällande hastighetsgräns.

– Det är allvarligt att så många kör för fort eftersom man har sett att i sju av tio dödsolyckor har man kört över gällande hastighetsgräns."

En älg gick över vägen, sen en dag dog en älg.
- Det är allvarligt, därför att det är farligt för älgar att gå över vägen.

Vad saknas i båda överstående påståenden? Jo just det, kausalitet även kallat orsakssamband.

Oavsett vad som orsakat olyckan så ger en högre hastighet en högre risk för att skadas. Det är ett samband som är svårt att komma ifrån.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top