VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja kör min 35 år gamla dieselmerca ja, funkar bra.

Bifogat

• IMG_1011.JPG
    IMG_1011.JPG
    59.3 KB · Visningar: 108
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
I spanien har polisen gjort räder mor åtta verkstäder som sysslar med tuning, gälller ju att lägga energin där den behövs allra mest.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Förvånad att någon är förvånad. :va

Nu ska ju alla tänka utanför lådan och här har de tänkt rejält utanför. Vi kanske ska försöka hålla oss i närheten och åtminstone veta vad som är i lådan. Men kontrollistan var ifylld! :D

I spanien har polisen gjort räder mot åtta verkstäder som sysslar med tuning, gälller ju att lägga energin där den behövs allra mest.

Jo, det lär väl bli lösningen. Alla nya fordon ska vara helfordonsgodkända för att få säljas och då får inget ändras. Dryga böter för oss som inte kör med originalpipa och tändkurva. Eller ändrar något annat... :(

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Hur kunde allt bli såhär fel i samhället? Dryga böter för att man programerar om en databox dryga böter när man byter avgas på sitt fordon.
Men hagamannen är fri och det är ju bra jag menar han har ju sonat sitt brott.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur kunde allt bli såhär fel i samhället? Dryga böter för att man programerar om en databox dryga böter när man byter avgas på sitt fordon.
Men hagamannen är fri och det är ju bra jag menar han har ju sonat sitt brott.

Så har det alltid varit, det är skillnad mot att begå brott mot människor och att begå brott mot överheten.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Min BMW med.. Men det skulle göra ont om de myglat med deras dieslar med.

Läste nåt test där de klarade det gamla testet och det nyare, svårare testet med bravur.

Har inte sett fler tester så jag tar det med en nypa salt än sålänge, volvo var sämst iaf.

- - - Updated - - -

Grattis.
Då stämmer utsläpp och förbrukningssiffror ännu sämre.
med det är allmänt accepterat.

Min släpper ut jättemycket avgaser, det gör mina hojar också.

Alla andra gör ju det, då kan väl jag också.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har en miljöpartist i kompiskretsen. Kör, såklart, "miljöbil". Satan vad han får höra det nu då det är en golf han kör...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jepp, ett spel för galleriet. Miljörörelsen är till för att skapa nya jobb helt enkelt. Grunderna är lika grumliga som alltid. Ack du äckliga mänsklighet...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
http://www.svd.se/eu-enas-om-dieseltester/om/miljoskandalen-i-volkswagen

Heja, klart kraven ska sänkas. Bilindustrin drar en lättnadens suck, ekonomins hjul kan åter snurra. Everybody wins.

I told you!

Tror det blir som jag sagt tidigare, VW och tyska politiker ser till att övriga fordonsindustrin granskas och när det sedan visar sig att det finns hela kennlar med lik i alla garderober så kommer det bli någon form av amnesti eller så hittar de på någon ny lag eller nåt annat ruttet.

För det här är så stort att det skulle kunna överträffa alla ekonomiska kriser vi haft i världshistorien om alla fuskare ska stämmas och åtgärda sina synder.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
You damn right did. Klen tröst, men vi tycker iallafall att det är ruttet båda två.

Dock spelar den lagändringen mindre roll för VW för deras tidigare /nuvarande modeller. Deras straff är inte klart på länge än.

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Även jag har ju fått lapp om att min bil är drabbad.
Men min 2,0tdi går ju redan med adblue, kör sharan.

Är det verkligen lösningen? Stoppa I mer adblue?
Jag tror lösningen från VW är inte bygga om bilar, utan programvara. Att hänga på adblue tankar på redan typade bilar känns som extremt kostsamt. En VW från 2007 lever ju knappt redan, så det kanske är bättre att betala böter per körd km för vw. Så dör problemet ut inom några år.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Även jag har ju fått lapp om att min bil är drabbad.
Men min 2,0tdi går ju redan med adblue, kör sharan.

Är det verkligen lösningen? Stoppa I mer adblue?
Jag tror lösningen från VW är inte bygga om bilar, utan programvara. Att hänga på adblue tankar på redan typade bilar känns som extremt kostsamt. En VW från 2007 lever ju knappt redan, så det kanske är bättre att betala böter per körd km för vw. Så dör problemet ut inom några år.

Jag tror att de helt enkelt kommer förhala detta tills allmänhetens intresse svalnat lite mer, och sedan gör de någon billig fulfix och skyndar vidare. Tidigare stod det på hemsidan att de skulle presentera en åtgärd under oktober, men det påståendet verkar ha kommit bort längs vägen för nu hittar jag det inte längre.

Jag kör en Jetta 2011 och har väntat på att bilen ska bli inkallad på verkstan, men än så länge har jag bara fått utskicket som berättar att det är på gång.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag hörde för några år sedan att Scania var stolta över att deras lastbilsmotorer uppfyllde utsläppskraven utan tillsatsbränsle, vilket de flesta tillverkare behövde för samma utsläppskrav. Bör vi anta att Scania klarat sig på samma sätt som VW's personbilar, d.v.s specialprogram vid utsläppstestning?
Scania tillhör ju samma koncern som VW, vilket gör att misstankarna ökar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hur ska de få in alla bilarna då för övrigt? Jag har fått lapp om att min bil är drabbad men det finns ju inte en chans i helvete att jag lämnar in min bil för omprogrammering då den kommer dra mer bränsle istället.
Kommer de försöka kompensera bilägarna för att få pilla på bilarna?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning