VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Ja, att köpa en VAG-produkt känns sjukt avlägset.

Grejen med dom flesta VAG-ägare är att dom beter sig som sektmedlemmar, så dom köper nog gärna en igen.... :va

Dom jag känner blir bara förbannade när man påpekar div. märkligheter med märkena inom koncernen.... :tummenupp

Brorsan har en AUDI och den har gjort så pass bra reklam för sig så att han bestämt sig att aldrig nånsin mer köpa en igen, så alla är ju inte hjärntvättade iaf.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så VW har manipulerat CO2 utsläpp på bensinbilar.

Finns det NÅGON större tillverkare som inte har gjort det?

Eller fuskar VW här på något annat sätt en den gängse normen enligt EU-körcykel där ingen vanlig förare kommer i närheten av uppgivna siffror satta med bilar med 1kg/cm2 för mycket luft i däcken, luftintag övertejpade, backspeglar bortplockade, enheter normalt drivna av fläktrem avplockade etc.

Inte CO2 utan NOx och majoriteten av världens övriga bilindustri är nog lika goda kålsupare men de är nog bara VW som varit så urbota dumma att de låtit styrboxen styras av rattrörelser och liknande för att indikera att bilen står i ett testlab.

Körcykeln är känd så det är väldigt lätt att varje gång låta motorstyrningen starta upp motorn i "test-mode" och sedan läser man hur bilen körs och så snart det är klarlagt att motorn inte körs i en standardiserad testcykel så byter man till den miljövidrigare mappen som ger mer effekt, lägre bränsleförbrukning om mindre sot i partikelfiltret.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Inte CO2 utan NOx och majoriteten av världens övriga bilindustri är nog lika goda kålsupare men

Fast just detta (dvs erkänt fusk i bensinbilar, inte diesel) avsåg CO2 i en av dom nyss publicerade artiklarna. Fast det var ju inte lätt att veta då jag inte citerade vilken.... :hihi

http://www.automotorsport.se/artikl...er-tterligare-800000-bilar-har-oklara-utslapp

Under måndagskvällen meddelade Volkswagen-koncernen att man identifierat cirka 800.000 bilar till som "kan vara påverkade". Dessa motorer har "oriktigheter gällande CO2-nivåer", men vad detta innebär i klartext och vilka motorer det är som berörs får vi inte reda på. Däremot skriver VW: "Majoriteten av dessa bilar har dieselmotorer." Med andra ord gäller oriktigheterna även bensinmotorer.

de är nog bara VW som varit så urbota dumma att de låtit styrboxen styras av rattrörelser och liknande för att indikera att bilen står i ett testlab.

Opel påstås känna av hastighetsskillnader mellan hjulaxlarna och slå av/ner rening om det inte är diff där vilket väl är ungefär lika korkat. Fast det har dom inte erkänt. Ja ännu då.

http://teknikensvarld.se/opel-beskylls-for-olaglig-mjukvara-a-la-vw-men-slar-ifran-sig-202175/

Tyska miljöorganisationen DUH – Deutsche Umwelthilfe – har undersökt en Opel Zafira 1,6 CDTi ecoFlex 136 hk av årsmodell 2015 med 600 mil på mätaren. Denna Euro 6-certifierade dieselmodell, utrustad med partikelfilter och NOx-reduceringsmetoden SCR (selektiv katalytisk reducering med hjälp av urealösningen AdBlue), uppmättes till godkända utsläppsvärden av kväveoxider (NOx) när den vid ett laboratorium i Schweiz testades på en rullande landsväg som endast fick framhjulen att snurra. Nivåerna understeg alltså den lagstadgade nivån om 80 milligram kväveoxider per kilometer.

Opel Zafira 1,6 CDTi 2015 avgastest DUH laboratoriumTestet genomfördes av tyska DUH vid ett laboratorium i Schweiz.
Men när DUH ställde bilen på en rullande landsväg med två valsar, det vill säga en testmetod som även får bakhjulen att snurra, blev värdena något helt annat. Då uppmättes som högst 317 milligram kväveoxider per kilometer, fyra gånger högre än vad som är tillåtet. DUH säger sig vid ett tillfälle ha uppmätt värden hela 17 gånger högre än det lagliga gränsvärdet.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, det är lite konstigt, första bilen jag inte hatar fullkomligt efter några veckor. :va
Som jag förutsåg.
Väldigt svårt att hitta något som de är "bäst" på.
Ganska fula, ser omoderna ut invändigt, inte särskilt snabba, inte särskilt snåla, inte särskilt bekväma.
Men riktigt bra bilar med en svårdefinierbar, bruksig charm.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som jag förutsåg.
Väldigt svårt att hitta något som de är "bäst" på.
Ganska fula, ser omoderna ut invändigt, inte särskilt snabba, inte särskilt snåla, inte särskilt bekväma.
Men riktigt bra bilar med en svårdefinierbar, bruksig charm.

Det är faktiskt en av de bekvämaste bilarna jag provkörde innan köpet. :D Gillar att sätena inte är skålade, för jag är begåvad med en väl tilltagen lekamen, och skålade säten och ryggstöd är alltid för smala så de klämmer som fan om ändalykten, benen och revbenen. Sitthöjden är rätt skön med, och gott om utrymme för huvudet, men det hör väl lite till fordonsklassen. Men ja, lyxen lyser med sin frånvaro. :D Fast, 3.6litersmotorn är den enda lyxen jag behöver. Brum brum! :D Och den är inte den törstigaste bilen jag ägt. Faktum är att den överraskande nog är snålare på motorväg än min snigelätarbil (peugeot 207) som jag hade innan. :3freak
Att den inte är bäst på något vägs ju lätt upp av att den inte är skitjävlavärdelös på något heller. Det finns liksom inget att bli arg på och hata med bilen. Skulle det vara något är det väl mediasystemet som är väldigt yxigt, men meh.
Dessutom är det ju kul med lite lagom med effekt, fyrhjulsdrift och grusväg! :banana

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Frågan är om de
A. Överlever alla stämningar i staterna. Bara för att EU lägger sig platt, skiter USA bokstavligt i det. Kan de dessutom sänka en konkurrent eller två till inhemska fordon så är det ju dubbel jackpott.

Sen kommer vi till
B, förtroendet hos kunderna i resten av världen, framförallt europa. Är det något son kan bita sig fast är det just känslan av att bli bedragen.
Angående B vetefan...
Har jobbat på en del ställen där man haft VW som firmabilar. Trots att i genomsnitt halva fordonsflottan är på verkstan, så nog fan köper de VW igen när det blir dags.
Obegripligt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Angående B vetefan...
Har jobbat på en del ställen där man haft VW som firmabilar. Trots att i genomsnitt halva fordonsflottan är på verkstan, så nog fan köper de VW igen när det blir dags.
Obegripligt.

Så länge det inte är beslutsfattarnas bilar så..

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Frågan är om de
A. Överlever alla stämningar i staterna. Bara för att EU lägger sig platt, skiter USA bokstavligt i det. Kan de dessutom sänka en konkurrent eller två till inhemska fordon så är det ju dubbel jackpott.

Sen kommer vi till
B, förtroendet hos kunderna i resten av världen, framförallt europa. Är det något son kan bita sig fast är det just känslan av att bli bedragen.

Tror inte ens jänkarna kan stämma VW så hårt att tysken inte tycker det är värt att betala.
Förtroendet är dock en annan sak. Skulle jag ha ett alternative så hade jag aldrig köpt en VW, nu sitter jag med fingret på köpknappen på en ny. Offert klar, inbyte mm och leasing avtalet ska bara skrivas på.

Varför finns det inget bra alternative till Sharan? Så jag kan slippa ha en bil som bor på verkstaden.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Angående B vetefan...
Obegripligt.

1. Man betalar inte själv, du kan helt legitimt köra din bil till verkstaden under arbetstid. Är bilen privat så uteblir du ju från ditt arbete.
2. saga vad men vill om skrotet, men man får mycket bil för pengen. V70in är ju bra mycket dyrare med samma utrustning som Passat.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Med samma utrustning... Det finns fler bilar än VW och Volvo.

Droppa gärna dom namnen då till tjänstebilaflottan.
BMW försöker, men vem vill ha en snik 520d med manuell låda?
Audi samma som vw men lider även dom av samma som BMW.
Merca, en snik E klass eller en Cklass. Mindre än v70/Passat.
Ford Mondeo finns. Men en ford är en ford.

En Passat får du fullutrustad, med automat 4wd och allt du vill ha. Det är därför dom säljer så in i helvete många bilar. Rätt pris, bra andrahandsvärde.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, Toyota gör tex rätt okej bilar...

Utifrån vad företagen vill ha till tjänstebilsflottorna så tror jag att miljökraven och inte minst trovärdighet i att anpassa sig till kraven kommer att bli viktigare.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tja, Toyota gör tex rätt okej bilar...

Utifrån vad företagen vill ha till tjänstebilsflottorna så tror jag att miljökraven och inte minst trovärdighet i att anpassa sig till kraven kommer att bli viktigare.

Mej veterligen finns det ingen Avensis med 4wd och automat.
Jo RAV4 finns, men I jämförelse med en XC60 som den då jämförs med så framstår toyotan som väldigt spartansk.
Peugeot 508 finns den med. Men andrahandsvärdet är rätt mycket sämre. Men den kommer ganska starkt just nu som tjänstebil.

Men vi ska inte klaga, Volvo går bra här hemma I dessa tider.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
1. Man betalar inte själv, du kan helt legitimt köra din bil till verkstaden under arbetstid. Är bilen privat så uteblir du ju från ditt arbete.
2. saga vad men vill om skrotet, men man får mycket bil för pengen. V70in är ju bra mycket dyrare med samma utrustning som Passat.
Det måste ju kosta för firman även om man har garanti?
De firmor jag varit på har haft åtaganden mot tredje part de inte alltid kunnat uppfylla p.g.a. att för få fordon.

Personligen börjar jag tro säljarna på VW använder hypnos eller ger överjordiskt bra avsugningar...
Alternativt att kunderna är masochister.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
ALLA biltillverkare fuskar, men amerikanarna gör dåliga bilar också :fakta

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...