VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det är magiskt dåligt att inte kunna göra cylinderväggar på tvåtusentalet

Egentligen inte. Produktionskostnaderna ska ju i möjligaste mån kapas till fördel för maximal vinst. Samtidigt som Lätta fordon idag ska ha en begränsad livslängd.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
:hihi

ulwei.png
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.

Vänta tills du kommit upp i det dubbla eller mer. 4500 mil är bara inkörning ;)

Skåpbilar generellt är ju inget vidare, även om de gamla Vito faktiskt var riktigt bekväma (dock med rostproblem och att toppen sprack runt 25000 mil).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Känns skönt att inte äga någon bil i huvudtaget som kan beröras av senaste avslöjandena :) Man kan luta sig tillbaka och iaktta hur problemen löses och om fler tillverkare dras in eller inte.

Någon som äger eller har erfarenhet av VW Amarok med den 8-stegade växellådan?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror det blir som jag sagt tidigare, VW och tyska politiker ser till att övriga fordonsindustrin granskas och när det sedan visar sig att det finns hela kennlar med lik i alla garderober så kommer det bli någon form av amnesti eller så hittar de på någon ny lag eller nåt annat ruttet.

För det här är så stort att det skulle kunna överträffa alla ekonomiska kriser vi haft i världshistorien om alla fuskare ska stämmas och åtgärda sina synder.

Kryphålet i lagen låter biltillverkare ändra motorn prestandainställningar innan den testas
http://www.di.se/artiklar/2015/11/13/volkswagens-fusk-kan-vara-tillatet/
Som sagt var, to big to fail :zpy
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Så om det nu är så att lagstiftningen faktiskt tillåter biltillverkare att använda andra motormappningar under test, då kan väl det VW gjort knappast ens kallas för "fusk" som DI vill påskina? I mina öron låter det som att deras ingenjörer i så fall gjort sin hemläxa ordentligt och varit förbaskat kreativa.... Jag gillar kreativa företag.

Jag förstår inte varför bilägarna skulle vilja ha eller "kräva upprättelser" som DI uttrycker sig och upprättelser för vad?
 

Snowman89

Guest
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.

1.6 TDI eller 140hk 2.0an?
En bekant har en 2.0 140hk med DSG som gått ca 3000.
Den har de precis bytt dubbelmassesvänghjulet på.. :crash
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.

I Sverige är alla kåta i transporter och i England är det transit som gäller.
Jag håller med engelsmännen, transportern är överprisat skräp:fakta

Man får så mycket mer bang for the buck i en transit.
Transporterns inredning är lite mer solid (men destu mer tråkig då det inte har hänt något på 100 år) men that's it.

Men allvarligt, 2liter på 4500 mil?
Har den varit inne på service än?
Låter sjukt mycket om jag ska vara ärlig.
 
Last edited:

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Men allvarligt, 2liter på 4500 mil?
Har den varit inne på service än?
Låter sjukt mycket om jag ska vara ärlig.

Jo, det ÄR mycket. Om man inte har ett läckage eller en VAG-motor...

Har en kompis som jobbar på bilverkstad, skruvar övervägande VAG-bilar. Han va inte speciellt imponerad av dom bilarna innan han började jobba där och det har ju inte gått åt det positivare hållet med åren...

Audi t.ex. har bekymmer med 2,0 tfsi motorn. Hög oljeförbrukning, drar i sig olja via insug. P.g.a. att dom är direktinsprutade så sköljs inte insugsventilerna över med bensin och tar med sig oljan som fastnar på ovansidan ventiltallrikarna. Oljan koksar med tiden, hamnar på tätningsytorna, ventilerna börjar läcka.
Samma motor kan få ett problem med att oljepumpen inte får till sig olja. Oljesilen i pickupen kan bli tät, lösningen blev att byta pickup till en med bypass-ventil (åtgärden kommer från Audi själva). Alltså, silen tät=bypassventilen öppnar sig oljepumpen får till sig olja. Nu trycks ju oljan via oljefiltret så oljan renas ju, en stund... tills filtret blir tätt p.g.a orenheterna som sätter igen sugsilen. Oljefilter har ju en bypass-funktion också, då pumpas helt orenad olja ut i motorn...
Kan ju räkna ut vad som händer ganska snart efter det sker...

Sen har dom ju den "sköna" 2,8 liters V6:an. Hög oljeförbrukning, kunderna klagade...
Man "löser" problemet med att ändra siffran för vad som anses vara normal oljeförbrukning till 1 liter per 100 mil.

Kan hålla med om att bilarna kan se fina ut, juste kvalitetskänsla på inredningen (Audi) o.s.v.
Men man kanske kunde lägga nån mer spänn på att åtgärda dom mekaniska bekymren (inte bara motorer) innan dom släpper ut dom till kunderna. Så slipper man lägga resurser på att "städa" upp problemen senare...
Känns som att det skulle gagna dom bättre vad det gäller kvalitètsryktet.
Men det är ju bara vad jag tror om det hela....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
1.6 TDI eller 140hk 2.0an?
En bekant har en 2.0 140hk med DSG som gått ca 3000.
Den har de precis bytt dubbelmassesvänghjulet på.. :crash

Svänghjulet är väldigt vanligt att det släpper på dessa. Vi körde ca 22000 med en sådan iofs, men fick byta växellådsolja för att bli av med spontana växlingar och ryck och sen lade trottelhuset av (kostar 5000 nytt, ingen garanti).

Apropå TFSI-motorerna, så har de även problem att hantera den torra 95-oktaniga bensinen. Minns inte nu vad det är som stryker med, men i korthet så skulle jag aldrig köpa en bil med sådan motor...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Undras om det inte är läge att tjacka vw aktier snart?
De måste ju sjunkit en del? :va
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Så om det nu är så att lagstiftningen faktiskt tillåter biltillverkare att använda andra motormappningar under test, då kan väl det VW gjort knappast ens kallas för "fusk" som DI vill påskina? I mina öron låter det som att deras ingenjörer i så fall gjort sin hemläxa ordentligt och varit förbaskat kreativa.... Jag gillar kreativa företag.

Jag förstår inte varför bilägarna skulle vilja ha eller "kräva upprättelser" som DI uttrycker sig och upprättelser för vad?

Ja, det är nog få bilägare som vill ha upprättelse - vi vill ju ha bilar som går bra och dricker hyfsat lite soppa (i de fall, man köpt en bil med sådant fokus). Det är annat folk som vill riva och bråka om detta...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu har jag bara hunnit ca 4500 mil på min Transporter -15 med lilla motorn och DSG-låda, och jag känner inte direkt igen mig i er beskrivning att biljäkeln skulle vara kass. Växellådan hade ju bara problem om du använde bilen som taxi. Jag tycker den är ljusår före en Transit -14 eller en vito -12.

Jag har förvisso behövt pytsa i ca 2 liter motorolja under den här sträckan, men that's it. Tråkigt men knappast någon dealbreaker om man har för vana att bry sig om bilen. De andra två bilarna krånglade desto mer.
Ska man inte byta olja oftare än så...?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska man inte byta olja oftare än så...?

Jo, men på de flesta fordon tappar man ur den gamla oljan genom en bottenplugg snarare än att elda upp den vartefter...

När T4:an kom gick det utför med transporterserien. T3:eek:rna däremot var fina bilar att åka i för sin tid. Så länge man höll sig undan från boxermotorn, sugdieseln och tvåhjulsdrivna versioner då.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, men på de flesta fordon tappar man ur den gamla oljan genom en bottenplugg snarare än att elda upp den vartefter...

När T4:an kom gick det utför med transporterserien. T3:eek:rna däremot var fina bilar att åka i för sin tid. Så länge man höll sig undan från boxermotorn, sugdieseln och tvåhjulsdrivna versioner då.

T4an kan man väl inte klaga på? Om man bara håller sig borta från automatlådorna.
Jag tycker det är väldigt robusta bilar.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top