VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Mej veterligen finns det ingen Avensis med 4wd och automat.
Jo RAV4 finns, men I jämförelse med en XC60 som den då jämförs med så framstår toyotan som väldigt spartansk.
Peugeot 508 finns den med. Men andrahandsvärdet är rätt mycket sämre. Men den kommer ganska starkt just nu som tjänstebil.

Men vi ska inte klaga, Volvo går bra här hemma I dessa tider.

RAV4 kostar väl ca 100.000 mindre än den överprisade Volvon och klarar man sig med framhjulsdrift är väl Avensisen en nobrainer i jämförelse med Volvon. Dessutom ekonomiskt och kvalitetsmässigt betydligt bättre.

Sedan har vi tex Subaru Legacy/Outback som förvisso inte har samma lattedrickar-approach som Volvo men å andra sidan levererar funktion i 30.000 mil utan krångel. Och har fyrhjulsdrift som funkar även för den som faktiskt behöver den.
Som tjänstebil är fransoserna (iaf PSA) kalas men andrahandsvärdet påverkar tyvärr kalkylen negativt.

Själv har jag slutat betala kapitalkostnader/värdeminskning och åker femton år gammal Landcruiser...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
RAV4 kostar väl ca 100.000 mindre än den överprisade Volvon och klarar man sig med framhjulsdrift är väl Avensisen en nobrainer i jämförelse med Volvon. Dessutom ekonomiskt och kvalitetsmässigt betydligt bättre.

Sedan har vi tex Subaru Legacy/Outback som förvisso inte har samma lattedrickar-approach som Volvo men å andra sidan levererar funktion i 30.000 mil utan krångel. Och har fyrhjulsdrift som funkar även för den som faktiskt behöver den.
Som tjänstebil är fransoserna (iaf PSA) kalas men andrahandsvärdet påverkar tyvärr kalkylen negativt.

Själv har jag slutat betala kapitalkostnader/värdeminskning och åker femton år gammal Landcruiser...
Mazda 6 är en charmlös, trist och bra bil också.
Men nu är den jallafall nämnd.
Subarun är bästa valet.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
tesla-model-s-white-wheels.jpg

model-x-white-800.jpg

De två enda bilmodellerna jänkarna gjort rätt sen ~1975, pungt!

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Men en ford är en ford.
Sånt där saknar belägg idag.
Besiktningsstatistiken visar någon % i skillnad jämte VW. I min värld är VW bajs idag, så jäkla dålig kvalité.

Nya s-maxen är fin, likaså mondeon.
Mazda gör bra grejer.

Jag kommer aldrig köpa en ny VW produkt. Beställde ny transit för 6 veckor sedan. 100k+ billigare jämfört med transportern och mer leksaker. Min statistik med vänner säger nog att ford transportbilar är driftsäkrare än VW.

Dessutom, en tjänstebils-passat ej över 7.5 basbelopp vette tusan om den är så jäkla mysig. Känner två som kör dessa och kan inte påstå att det är något speciellt.
Backkamera med stor display, 170hk diesel som fuskar med utsläppen och automat, typ....
Kass stereo är det också.
EDIT; Och ingen färgskärm i instrumenteringen.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sånt där saknar belägg idag.
Besiktningsstatistiken visar någon % i skillnad jämte VW. I min värld är VW bajs idag, så jäkla dålig kvalité.

Nya s-maxen är fin, likaså mondeon.
Mazda gör bra grejer.

Jag kommer aldrig köpa en ny VW produkt. Beställde ny transit för 6 veckor sedan. 100k+ billigare jämfört med transportern och mer leksaker. Min statistik med vänner säger nog att ford transportbilar är driftsäkrare än VW.

Dessutom, en tjänstebils-passat ej över 7.5 basbelopp vette tusan om den är så jäkla mysig. Känner två som kör dessa och kan inte påstå att det är något speciellt.
Backkamera med stor display, 170hk diesel som fuskar med utsläppen och automat, typ....
Kass stereo är det också.
EDIT; Och ingen färgskärm i instrumenteringen.

Transporter är typ det som vag är bra på att bygga.

Utan dsg....

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Hoj
TV4 Fact. -17
Angående B vetefan...
Har jobbat på en del ställen där man haft VW som firmabilar. Trots att i genomsnitt halva fordonsflottan är på verkstan, så nog fan köper de VW igen när det blir dags.
Obegripligt.

Vi har lite av det syndromet på mitt jobb.
Själv kommer jag inte att åka VW igen då min förra passat jämt var på verkstaden. Det var fel på den redan som ny, slog i vxllådan så att bilen hoppade fram, koppling byttes, DSG byttes, sen byttes kardanen till 4 hjulsdriften då det blivit en spricka i den.
1 år senare fick vi byta styrservo då bilen kunde pendla mellan 0-200% servoverkan.
Kör idag Rav4 7000 mil, inget fel.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Transporter är typ det som vag är bra på att bygga.

Utan dsg....

Och utan lack!
Lacksläpp verkar existera på alla nyare-ish transporter.
Och utan skrammelmotorerna. De låter något fruktansvärt högt.

Nä, det har hänt för lite med skåpisen för att det ska vara intressant (kombinerat med överpriser). Man kan typ ha hunnit leasat tre bilar á tre år utan ett bra generationsbyte som verkligen har gjort någon skillnad.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att inte missa transporterns oljetörstande dieslar..

Finns en teknisk order på detta
."CFCA engine oil consumption too high (2039830-5)"
Summerar :
Excessive oil consumption = worn cylinder walls = Replace base Engine, Cat, DPF, Lambda probe, new software.
CFCA, 2.0bitdi.
Denna försöker VW ducka för i iaf Sverige och verkar vilka förskjuta tills garantitid passerats så det går på maskinskadeförs... Najs!

Asså, där är inte mycket bra med transportern egentligen. Eller vw..

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och utan lack!
Lacksläpp verkar existera på alla nyare-ish transporter.
Och utan skrammelmotorerna. De låter något fruktansvärt högt.

Nä, det har hänt för lite med skåpisen för att det ska vara intressant (kombinerat med överpriser). Man kan typ ha hunnit leasat tre bilar á tre år utan ett bra generationsbyte som verkligen har gjort någon skillnad.

I förhållande till deras personbilar är den iaf riktigt bra.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
I förhållande till deras personbilar är den iaf riktigt bra.

Det säger väl mer om personbilarna :rolleyes:
Att VW inte har längre garanti på sina bilar (2+1 år) tycker jag är konstigt.
Tom ford har 5år på alla transportbilar (transit custom var sist med detta tills för några månader sen. Innan hade de samma som VW).

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det säger väl mer om personbilarna :rolleyes:
Att VW inte har längre garanti på sina bilar (2+1 år) tycker jag är konstigt.
Tom ford har 5år på alla transportbilar (transit custom var sist med detta tills för några månader sen. Innan hade de samma som VW).

Man får väl typ två transit på en transporter, så egentligen har man ju det dubbla.:hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Riktigt så illa är det inte.
När jag köpte 2011 så kostade motsvarande transporter 120k mer och i år vill jag inte ens veta vad skillnaden är, fick sjukt bra rabatt.

Det beror ju förvisso på utrustningsnivå, men har för mig att skillnaden var bra mycket mer.:va

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det beror ju förvisso på utrustningsnivå, men har för mig att skillnaden var bra mycket mer.:va

Kan inte uttala mig hur det är nu eftersom "bygg din bil" är under uppbyggnad men en kort transporter 140hk (jag får 155hk) med manuell låda BÖRJAR på ~303k ink moms enligt deras prislista (ingen rabatt avdragen).

Min kostade 309k ink moms med i princip all extrautrustning ikryssad; limited (fler lackerade karossdelar bland annat), metallic lack, regnsensor, automatiskt hel/halvljus, dubbla batterier med värmare och fjärr, dragkrok, stor soppatank, ledbelysning i skåp, hakka dubbdäck på 16" alu + sommardäck, helt inklätt skåp, enkel passagerarstol med sidoairbags, färgskärm i instrumenteringen, navigation (antagligen sämre än VW värsting), elinfällda backspeglar, lane keeping alert, driver alert, backkamera + sensorer fram och bak, klimatanläggning (ACC), uppvärmd framruta, larm, ford sync med app-stöd, emergency assistance (automatisk upprigning vid krock + gps-koordinater etc) osv osv.....:gnissla

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Transportern är ju sjukt dyr om man ser till vilket skräp man får, just dieselproblemet som Fettsnok redan har påtalat är det jag syftar först och främst på.
Jag känner till en eller två transporters som inte har varit drabbade av detta och jag känner till ganska många inom byggbranschen :crash
Jag kollar själv efter en vettig Transporter, men då med uppdaterad och genomgången bottendel men då är de ganska dyra fortfarande :(
De övriga borde dock vara billigare med tanke på vad det kommer kosta att byta motor...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin