VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo, men på de flesta fordon tappar man ur den gamla oljan genom en bottenplugg snarare än att elda upp den vartefter...

När T4:an kom gick det utför med transporterserien. T3:eek:rna däremot var fina bilar att åka i för sin tid. Så länge man höll sig undan från boxermotorn, sugdieseln och tvåhjulsdrivna versioner då.
Det är ju normalt ja. Jag kör en 26 år gammal mazda som gått 21000 mil. Den drar försumbara mängder olja..
Skulle fan aldrig drömma om att köpa nåt nyare heller och bli beroende av verkstäder men sån är jag..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Väldigt rostiga bilar menar du va? Det är väl bara första generationen Vito som slår den på fingrarna.

Några är galvade andra inte... Har en 96a som är galvad och fin i karossen men med trasig automatlåda.
Vet dock tyvärr inte hur man hittar de galvade men har en 99a samt en 00a som inte är galvade och det syns verkligen men under är de helt ok så hos bilprovningen går bra.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är ju normalt ja. Jag kör en 26 år gammal mazda som gått 21000 mil. Den drar försumbara mängder olja..
Skulle fan aldrig drömma om att köpa nåt nyare heller och bli beroende av verkstäder men sån är jag..

Jag kör en 18 år gammal Saab som passerat 35000, heltorörd maskinellt. Saknas högst 1dl på 1500mil.

Hade en 15år gammal dådj som samma,där men rullat 55000. Rullar fortfarande och hade nyss passerat 60..

Antar att det var därför Saab kkade och dådj är sådär hett. Tydligen gillar folk att äta bajs och betala

- - - Updated - - -

Några är galvade andra inte... Har en 96a som är galvad och fin i karossen men med trasig automatlåda.
Vet dock tyvärr inte hur man hittar de galvade men har en 99a samt en 00a som inte är galvade och det syns verkligen men under är de helt ok så hos bilprovningen går bra.

Då har jag haft osis. Intressant att det fanns galvade, en sån vill jag hitta iaf, för i övrigt var den helt ok.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag kör en 18 år gammal Saab som passerat 35000, heltorörd maskinellt. Saknas högst 1dl på 1500mil.

Hade en 15år gammal dådj som samma,där men rullat 55000. Rullar fortfarande och hade nyss passerat 60..

Antar att det var därför Saab kkade och dådj är sådär hett. Tydligen gillar folk att äta bajs och betala

- - - Updated - - -



Då har jag haft osis. Intressant att det fanns galvade, en sån vill jag hitta iaf, för i övrigt var den helt ok.
Ja, låna en halvmille för att köpa en bil som är designad att hålla i 7 år och dessutom inte är färdigutvecklad är att smöra sig en saftig bajsmacka, men man får ju glädjen att se ner på oss som åker nästan gratis..! :D
Såna enorma summor jag sparat på att köra gamla bilar och skruva själv.. jag borde ju rimligtvis vara miljonär nu? Var fan är mina cash??
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De flesta privatpersoner idag kör väl privatleasing alternativet om de inte har en förmån/tjänstebil. Återförsäljarna och biltillverkarnas finansieringsbolag är glada. I slutändan blir bilen en slit och slängvara. Den är redan det mer eller mindre. De är för dyra att hålla igång när saker och ting väl börjar strula.

Man kan onekligen se anledningar till att vissa håller igång gamla bilar år efter år även fast de inte betingar något högre ekonomiskt värde. I synnerhet om det är saker som de själva kan åtgärda. En bil går att hålla igång länge om man bara sköter service, byter slitagedelar och ser till att hålla rosten borta. För egen del ska jag köra ner en gammal Honda Civic -86 inom kort från Norrland till Skåne och kommer antagligen att köra den över vintern här nere eftersom jag inte har fått tummarna loss att köpa en ersättare till bilen jag sålde i höstas. Kunde inte bry mig mindre. En uppsättning dubbdäck till Hondan kostar vad ett premiumdäck kostar till en modern bil. En service får man till en bråkdel av priset för en normalservice på en modern bil även om man betalar en mekaniker att göra jobbet. Redan här har man lagt ut mer än vad bilen är värd. Men nyttovärdet är högre än så. Kan vara skönt med lite kontraster ibland.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Privatleasingen är ett hett ämne som du säger Harmon, varför kan jag dock inte förstå.
Jag har räknat på det om jag skulle vara så dum att köpa en helt ny bil privat och jag fick inte ihop ekvationen med privatleasing kontra köp via bank.
Visst är det enkelt och smidigt men vill man betala så mycket mer för den enkelheten? Tydligen så är det ju så, många väljer att betala för en totallösning och det kommer mer och mer idag.

Sen tog jag mitt förnuft till fånga och gjorde som jag brukar göra, jag köpte en 3 år gammal bil som har rullat till första stora servicen och barnsjukdomar är utrotade och fixade sen länge. 100k för en vettig bil som fortfarande står sig bland övriga moderna bilar (så att tjejen inte blir avundsjuk om hon åker någon nyare bil) och 25k under övriga bilar av samma snitt just då.
På det viset får jag minimal värdeminskning, en bil som funkar och jag behöver inte gå till banken och fråga om de kan köpa en bil åt mig.

Så för min del är det ju bra med privatleasing för det blir ganska många vettiga bilar till salu efter tre år och tidigare var det bara företagsbilar som erbjöds och de brukade vara avsevärt mycket mer slitna då en privatkonsument inte vill betala extra för det som drar ner värdet efter 3 år.
Tidigare har jag köpt loss ett tiotal bilar från ett och samma företag, alla firmabilar och två år gamla. Ibland kunde man tro att de var tio år gamla... Men jag kunde köra dem i två år och sen sälja för samma peng, perfekt för en snålvarg som mig :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som du är inne på Anders. Det kommer att komma ut många fler bilar på andrahandsmarknaden när privatleasade bilar kommer ut på begagnatmarknaden. Det kommer att agera prispress. Det kan man utnyttja som bilköpare om det är den typen av bilar man vill ha som sålts på det viset. Privatleasing är nog mindre vanligt på exklusivare bilar. Där är andra finansieringsalternativ lämpligare.

Folk styrs av vad de har att röra sig per månad. Det är inte konstigt att det blivit så här. Biltillverkarna säger - titta här. Ni kan köra en ny bil för x-tusenlappar per månad jämfört med om ni köper bilen rakt av och tar hela lånat själv som ska betalas ner. Sedan osäkerhetsfaktorn vad bilen är värd den dagen den ska säljas och eventuella problem med maskin, elektronik etc. Någonstans kan man förstå att folk gör de val de gör.

Om elbil blir en realitet. Vette fan om man inte hade valt att leasa en istället för att köpa rakt av. Vad vet man om livslängd på batteri och kostnader för att byta dessa? Samma tänk kan man nog använda när bilarna idag är så komplicerade och dyra att reparera utanför garantierna. Jag har inga betänkligheter själv att köpa en exklusivare äldre bil för dyra pengar där det finns ett trackrecord att det är kvalitet och driftsäkerhet på grejerna och att det går att renovera. En nyare exklusivare prestandabil där man läser att saker och ting inte håller ihop. Där det är frågan om modulbyggen där mekanikerna på sin höjd säger att man måste köpa en ny modul (läs motor eller annat av tillverkaren för orimliga pengar i förhållande till bilens värde) No thanks!

Att VW har haft problem med den verkliga kvalitén är inget nytt. Men det har varit tabu att skriva om det i motorpressen. Nu har man öppnat pandoras ask i och med utsläppsskandalen.

http://www.automotorsport.se/artikl...edja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja

Dålig kvalitet gör att bilhandlare inte vill ta i bensindrivna VW- och Audimodeller med tång.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Privatleasingen är ett hett ämne som du säger Harmon, varför kan jag dock inte förstå.
Jag har räknat på det om jag skulle vara så dum att köpa en helt ny bil privat och jag fick inte ihop ekvationen med privatleasing kontra köp via bank.
Visst är det enkelt och smidigt men vill man betala så mycket mer för den enkelheten? Tydligen så är det ju så, många väljer att betala för en totallösning och det kommer mer och mer idag.

Sen tog jag mitt förnuft till fånga och gjorde som jag brukar göra, jag köpte en 3 år gammal bil som har rullat till första stora servicen och barnsjukdomar är utrotade och fixade sen länge. 100k för en vettig bil som fortfarande står sig bland övriga moderna bilar (så att tjejen inte blir avundsjuk om hon åker någon nyare bil) och 25k under övriga bilar av samma snitt just då.
På det viset får jag minimal värdeminskning, en bil som funkar och jag behöver inte gå till banken och fråga om de kan köpa en bil åt mig.

Så för min del är det ju bra med privatleasing för det blir ganska många vettiga bilar till salu efter tre år och tidigare var det bara företagsbilar som erbjöds och de brukade vara avsevärt mycket mer slitna då en privatkonsument inte vill betala extra för det som drar ner värdet efter 3 år.
Tidigare har jag köpt loss ett tiotal bilar från ett och samma företag, alla firmabilar och två år gamla. Ibland kunde man tro att de var tio år gamla... Men jag kunde köra dem i två år och sen sälja för samma peng, perfekt för en snålvarg som mig :D

Har du ingen bostad att låna en ny bil på så är privatleasing en kanondeal då räntan är ganska låg.
Det gäller att vara noga med alla bestämmelser i avtalet dock.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har du ingen bostad att låna en ny bil på så är privatleasing en kanondeal då räntan är ganska låg.
Det gäller att vara noga med alla bestämmelser i avtalet dock.
Lägg gärna ut en kalkyl som visar att det skulle vara en bra affär. För hur jag än räknar så blir det dyrare.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tror han tänker i linje med att det kanske/troligen är det minst sämsta alternativet om man tvunget fått för sig att köpa en splitter ny bil.
 

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Tenere 700
Väntar på en ny Alltrack med 2.0 dieseln, som skulle vara klar nu. Skickade mail till säljaren för tre dagar sedan och frågade när bilen är klar. Inget svar än. Antar att jag kommer få vänta ganska länge till. Antar att det fuskats med alla dieslar!?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Väntar på en ny Alltrack med 2.0 dieseln, som skulle vara klar nu. Skickade mail till säljaren för tre dagar sedan och frågade när bilen är klar. Inget svar än. Antar att jag kommer få vänta ganska länge till. Antar att det fuskats med alla dieslar!?

De svarar när de skrattat klart.
 

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Tenere 700
Så illa upplever jag inte att bilarna är. Körde förra modellen 12000 mil utan problem. Hyfsat med utrustning får man utan att förmånsvärdet drar iväg allt för mycket. Men visst finns det bättre bilar. Där jag jobbar kan jag bara välja VW. Skulle iofs aldrig köpa en begagnad pga DSG-lådan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så illa upplever jag inte att bilarna är. Körde förra modellen 12000 mil utan problem. Hyfsat med utrustning får man utan att förmånsvärdet drar iväg allt för mycket. Men visst finns det bättre bilar. Där jag jobbar kan jag bara välja VW. Skulle iofs aldrig köpa en begagnad pga DSG-lådan.

De är så bra som deras garanti
Kanske två år, om du är snäll
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top