Privatleasingen är ett hett ämne som du säger Harmon, varför kan jag dock inte förstå.
Jag har räknat på det om jag skulle vara så dum att köpa en helt ny bil privat och jag fick inte ihop ekvationen med privatleasing kontra köp via bank.
Visst är det enkelt och smidigt men vill man betala så mycket mer för den enkelheten? Tydligen så är det ju så, många väljer att betala för en totallösning och det kommer mer och mer idag.
Sen tog jag mitt förnuft till fånga och gjorde som jag brukar göra, jag köpte en 3 år gammal bil som har rullat till första stora servicen och barnsjukdomar är utrotade och fixade sen länge. 100k för en vettig bil som fortfarande står sig bland övriga moderna bilar (så att tjejen inte blir avundsjuk om hon åker någon nyare bil) och 25k under övriga bilar av samma snitt just då.
På det viset får jag minimal värdeminskning, en bil som funkar och jag behöver inte gå till banken och fråga om de kan köpa en bil åt mig.
Så för min del är det ju bra med privatleasing för det blir ganska många vettiga bilar till salu efter tre år och tidigare var det bara företagsbilar som erbjöds och de brukade vara avsevärt mycket mer slitna då en privatkonsument inte vill betala extra för det som drar ner värdet efter 3 år.
Tidigare har jag köpt loss ett tiotal bilar från ett och samma företag, alla firmabilar och två år gamla. Ibland kunde man tro att de var tio år gamla... Men jag kunde köra dem i två år och sen sälja för samma peng, perfekt för en snålvarg som mig