Fast den s.k. skandalen gällde ju överhuvudtaget inte Euro 6-motorer som numera sitter i såväl Passaten som transportbilarna. Så att en kommun väljer bort VW p g a det vore inte särskilt klokt.....
Det är nog din tolkning av det hela. Vad jag läst så är det de amerikanska lagkraven de inte klarat, vad gäller europeiska krav var det inte lika självklart att de inte uppfyllde. Dessutom var det inte ens säkert att det inte var tillåtet att ha en annan motormappning under provningen. Så det som är "fusk" i amerika kan vara okej i Europa.
Man ska veta att Euro 5 tillåter 180 mg NOx/km, Euro 6 bara 80 mg/km. Rätt stor skillnad...
Om motorerna klarade kraven så skulle aldrig VW modifiera ett stort antal bilar + mjukvaror på typ goodwill (vilket det inte ens blir) eller liknande.
Det är inte alls omöjligt att dom modifierar bilarna även om dom uppfyller kraven.
Tillverkaren har en skyldighet att ta ansvar för avgasreningens funktion under en viss tid efter att bilen sålts. Om bilarna är typgodkända med vissa utsläppsvärden så måste man uppdatera bilarna om dom inte uppfyller dessa värden även om dom skulle vara under gränsvärdena redan innan modifieringen.
Om man exempelvis har typgodkänt den i Europa med samma utsläpp som man kör i USA med certifieringsmappningen så är det ganska långt under kraven enligt Euro 5. Då kan bilarna mycket väl vara under Euro 5 kraven även om dom är långt över typgodkännandet och då är man skyldig att rätta till det eftersom det inte är till följd av normalt slitage utan följden av felaktig konstruktion/programvara.
Då frågade jag om de hade tänkt uppgradera mjukvaran på den samtidigt men det kunde han inte svara på då han inte visste om de skulle hinna få den tills dess. Men om de hade fått programvaran så skulle de göra det, då förklarade jag att det inte var intressant för min del.
Kan de uppgradera bilen ändå även om jag har bett dem att inte göra det? Deras skyldigheter kanske trumfar mina önskemål menar jag?
Bilarna uppfyller inte kraven om dom inte uppfyller kraven, oavsett om bilarna är en vecka gamla eller ett år.
Oberoende tester av dom magiska fixarna:
http://www.nyteknik.se/fordon/vw-s-nya-programvara-forandrar-bara-labb-resultatet-6541122
De fuskdieslar som Volkswagen åtgärdat i Europa släpper i verkligheten ut lika mycket NOx som förut, visar nya tyska tester.
– Det här är exakt vad jag väntade mig, säger Per Öhlund på Transportstyrelsen.
Den Volkswagen-ägare som känt sig lurad efter avslöjandet om att företaget fuskat med utsläppsreningen på dieselmotorerna kan fortsätta att känna sig lurad.
Motorerna blir i verkligheten inte ett dugg mer miljövänliga efter att företaget åtgärdat dem. Det visar mätningar som tyska biltidningen Auto Motor und Sport genomfört på den hittills enda modell där Volkswagen åtgärdat fuskmjukvaran, pickupen Amarok.
Tidningen mätte utsläpp och förbrukning i två identiska bilar, den ena med fuskmjukvara, som gjorde att bilen klarade utsläppsgränserna i Euro 5 när den testades i labbet, men inte på vägen.
Den andra bilen hade fått en uppdatering av mjukvaran, som ska garantera att den alltid håller sig inom lagens råmärken.
Resultatet sammanfattas så här: Prestanda är oförändrade. Bränsleförbränningen ökade något. Och utsläppen är lika höga i den åtgärdade bilen. Utsläppet av kväveoxider är 1,5 g per kilometer, 8,5 gånger Euro 5-gränsvärdet på 0,18 g/km.
Ska bli intressant att se fortsättningen ...
Onekligen intressant.
När en av mina "kollegor" skulle serva bilen så sa VW att inget skulle försämras mot kunden, dvs förbrukning/prestanda.
Klart som fan att man kan lova det när fixen är värdelös i verkliga livet
Onekligen intressant.
När en av mina "kollegor" skulle serva bilen så sa VW att inget skulle försämras mot kunden, dvs förbrukning/prestanda.
Klart som fan att man kan lova det när fixen är värdelös i verkliga livet
Ja eller så säger det ett o annat om ingenjörskonsten inom företaget = åstakom ingen åtgärd för det de snubbla på första gången men bränsleförbrukningen ökade.
Jag tror inte att det säger så mycket om ingenjörskonsten.
Det är snarare så att om man skall klara utsläppskraven utan Adblue eller partikelfilter så påverkar det prestanda och/eller bränsleförbrukning negativt.
Jag misstänker att i förlängningen så finns det en risk att dom kommer att tvingas till att installera Adbluetillsats.
Dom berörda fuskmodellerna har partikelfilter, är nog få dieslar som saknat det dom senaste åren, möjligt undantaget Toyota som har (hade?) något dom kallar partikelfälla istället, försökte klämma en toyotaförsäljare på vad skillnaden var men fick inget vettigt svar, han ville hellre sälja hybridbensinbil än diesel till mig och blev sur då jag inte delade hans intresse.
Partikelfällan har dock inget med kväveoxider att göra. Dock kan den påverka den verkliga förbrukningen under regenerering vilket inte syns i de olika testcyklar som finns.
På den amerikanska marknaden kommer dom nog få välja mellan det eller ta tillbaka bilarna. Europeiska myndigheter är dock inte lika tuffa, tyska myndigheter har redan godkänt fuskfixen av fuskprogramvaran på vissa bilmodeller och har ett land i EU godkänt så gäller det i alla.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |