Was da shit, om man vill försvara sig?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Samhället ser ut som det gör, man måste börja förbereda sig för verkligheten. Men HUR?!!! Vad är den bästa självförsvarsträningen? Jag tänkte direkt på karate då den inte innehåller så mycket sparkar ( för er som inte vet så är sparkar långsamma och funkar dåligt på gatan!! ) men den har blivit så mjäkig och poänginriktad. Jag är INTE ute efter att spöa folk, utan att kunna parera 3-4 st snubbar och springa därifrån. Vad anser ni som bästa självförsvars träningen? Mina tankar går åt detta håll:

1) Kravmaga
2) Winsung
3) Jijutsu

eller varför inte ren och hederlig Boxning?

Vad finns det för åsikter och alternativ?

OOps hamnade fel, skall ligga under OT! FIXA, moderator!!!!

Last edited:

Henken

Guest
Lägg träningsvagiften på sprit istället. Aspackad känner man ingen smärta!

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Kawwa skrev:
2499053 Samhället ser ut som det gör, man måste börja förbereda sig för verkligheten. Men HUR?!!! Vad är den bästa självförsvarsträningen? Jag tänkte direkt på karate då den inte innehåller så mycket sparkar ( för er som inte vet så är sparkar långsamma och funkar dåligt på gatan!! ) men den har blivit så mjäkig och poänginriktad. Jag är INTE ute efter att spöa folk, utan att kunna parera 3-4 st snubbar och springa därifrån. Vad anser ni som bästa självförsvars träningen? Mina tankar går åt detta håll:

1) Kravmaga
2) Winsung
3) Jijutsu

Parera 3-4 st snubbar samtidig?
Hmm... Din intelligens skulle jag tippa på. Hjärnan. Du vet.. knölen mellan axlarna.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Kawwa skrev:
2499053 Samhället ser ut som det gör, man måste börja förbereda sig för verkligheten. Men HUR?!!! Vad är den bästa självförsvarsträningen? Jag tänkte direkt på karate då den inte innehåller så mycket sparkar ( för er som inte vet så är sparkar långsamma och funkar dåligt på gatan!! ) men den har blivit så mjäkig och poänginriktad. Jag är INTE ute efter att spöa folk, utan att kunna parera 3-4 st snubbar och springa därifrån. Vad anser ni som bästa självförsvars träningen? Mina tankar går åt detta håll:

1) Kravmaga
2) Winsung
3) Jijutsu

Sparkar slår ut det mesta, trots att de är långsamma så orsakar de rejält mycket mer än bara nävar.

Själv ska jag börja med hederlig boxning i vinter :tummenupp

Parera 3-4 snubbar har jag bara sett en snubbe som gjort pga av sin kampsporthistorik, annars bara brännvinstokiga stora bönder som jag sett klara av det...

Det är skallen man ska använda, det går att psyka ner det mesta... Räcker inte det, vilket det oftast gör. Då får man ta till nävarna, ska du öka oddsen för att vinna en fight på gatan så bör du slå först. Gör du det så finns ett ypperligt underlag för åtal om misshandel.

Det är ett skit det där, men ibland så händer det och det kan kosta både hälsa och pengar.

I en självförsvarsituation är du i underläge från början...

Last edited:

Henken

Guest
Kawwa skrev:
2499064 Men vafan, jag vill inte ha blåmärken och "bortappad" mobil och plånka!!

Benskydd, hockeyutrustning & fattigdom löser de problemen. Be a man!

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Headbanger skrev:
2499060 Parera 3-4 st snubbar samtidig?
Hmm... Din intelligens skulle jag tippa på. Hjärnan. Du vet.. knölen mellan axlarna.

DU! Jag sa inte att jag skulle klara av dom efter 4 veckors träning! Det kräver år, jag vet! Dumförklara INGEN innan du pratat med någon.

Sen behöver man inte slå ut alla 3 för att klara sig, det kan räcka med en så fegar dom andra 2 ur.

Så sätt dig in i vad som kan hända innan du målar upp massa bilder som du sett på TV!!!

Klabbe

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
SP1'a -01, XR 650R SM, Minimoto 14e (Leopard Streetfighter Edition)
En kurs i beteendevetenskap och lite löparträning är vad du behöver! :tummenupp

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Träna lite thaiboxning, då får man lära sig ta lite stryk utan att falla. Bästa sättet att försvara sig på är nog att sparka hårt mot knäna, en överfallare kommer inte så långt på bara ett ben :tungan

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
Skulle satsat på träna thaiboxning å MMA sen e de den mentala biten de gäller å övervinna.. eller investera i en elpistol å tårgas.. de tar ju ut de flesta en stund.. hehe

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Anderzzon skrev:
2499063 Sparkar slår ut det mesta, trots att de är långsamma så orsakar de rejält mycket mer än bara nävar.

Själv ska jag börja med hederlig boxning i vinter :tummenupp

Parera 3-4 snubbar har jag bara sett en snubbe som gjort pga av sin kampsporthistorik, annars bara brännvinstokiga stora bönder som jag sett klara av det...

Det är skallen man ska använda, det går att psyka ner det mesta... Räcker inte det, vilket det oftast gör. Då får man ta till nävarna, ska du öka oddsen för att vinna en fight på gatan så bör du slå först. Gör du det så finns ett ypperligt underlag för åtal om misshandel.

Det är ett skit det där, men ibland så händer det och det kan kosta både hälsa och pengar.

I en självförsvarsituation är du i underläge från början...

"Sparkar slår ut det mesta, trots att de är långsamma så orsakar de rejält mycket mer än bara nävar. "

Ja, men sparkar är inte för självförsvar. Och för långsamma i den bemärkelsen.

"Själv ska jag börja med hederlig boxning i vinter"

Ja, det lutar åt det! :tummenupp

"Parera 3-4 snubbar har jag bara sett en snubbe som gjort pga av sin kampsporthistorik, annars bara brännvinstokiga stora bönder som jag sett klara av det..."

Tyvärr så finns det sanna historier om en attackerad tai kwon do snubbe, som var minst svenskmästare, som åkte på däng av 4 skinnrullar. Så du har helt rätt. Men det är ingen nackdel att kunna "något"

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
[FONT=Arial, Helvetica]Känner bara till Kravmaga och Jijutsu.

Kravmaga handlar ju om att slå ut sin motståndare så snabbt som möjligt, mycket mot pung ögon och strupe.

Jijutsu är nog bäst om man vill parrera ett slag men sen står du där och håller busen i handen (grepp), snällare metod men kan bli jobbigt om du inte får hjälp och vill ta dig där ifrån.
[/FONT]

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
cowboy83 skrev:
2499096 Skulle satsat på träna thaiboxning å MMA sen e de den mentala biten de gäller å övervinna.. eller investera i en elpistol å tårgas.. de tar ju ut de flesta en stund.. hehe

Vad är MMA?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Köra ifrån dem?
Fast då måste bågen vara olåst och startsäker förstås så man hinner iväg...

Minns med skräck när två skumma typer jagade mig genom än mer skumma gränder i Köpenhamns sämre kvarter. Visste ju att både styr- och bygellås skulle låsas upp när jag väl nått min kära Guzzi. Under hela jakten såg jag för mitt inre hur jag skulle stå där med ändan mot himlen och fumla med bygellåset och vad de skulle göra med mig innan jag hann iväg...
När jag äntligen nådde min mc stod två bastanta konstaplar där med åsikter om min felaktiga parkering. De hade fan i mig fått en varsin kram även om jag fått 1 000 DKR i böter eftersom de gjorde att busarna försvann från skådeplatsen.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
kajlyl skrev:
2499099 [FONT=Arial, Helvetica]Känner bara till Kravmaga och Jijutsu.

Jijutsu är nog bäst om man vill parrera ett slag men sen står du där och håller busen i handen (grepp), snällare metod men kan bli jobbigt om du inte får hjälp och vill ta dig där ifrån.
[/FONT]

Kanske inte helt fel ändå eftersom man är kanska så stor och stark i grunden, och borde kunna hålla kvar (oskadligöra) Fi. Det blir då värre att försöka sig på tex tai kwon do eftersom man är för lång och tung.

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Jag har prov tränat krav maga lite, och är match boxare.
Vad jag fattade det för på dom veckorna jag tränade kravmaga så är det mkt slag mot pungen och sparkar och armbågar, och jag tror att kravmagans tekniker funkar väldigt bra i verkligheten, men det gäller ju att man får lära sig att utdela teknikerna på ett verklighetstroget sätt och inte bara markera på träning, för det var vad jag fick göra men jag gick som sagt inte så länge för det är boxningen jag satsar på.
I boxning så lär du dig endast att använda nävarna ( och eventuellt om du är matchboxare så kan du lära dig några fula knep med tiden :p ).
Du lär dig att ta o ge smäller, och du lär dig att klara av att slåss även fast du blir lite "groggy" av en smäll eller 2.
Du lär dig att parrera slag med.
Kommer inte på något mer nu men men, du får avgöra själv men jag tipsar om boxning och sen kan du ju tävla i det med ( blir mkt roligare och känns mer meningsfullt i längden kan jag lova ).

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En stor jävla kniv sätter respekt i det mesta småbus. :tomten

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...