Was da shit, om man vill försvara sig?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Esquire skrev:
2499121 En stor jävla kniv sätter respekt i det mesta småbus. :tomten

Eller så kan man ju alltid se till att ha sin Desert Eagle .44 med sig. Den inger oxå rEspEcKt!!!

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
hmm... jag gick ogjorde nåt o sen kom jag tillbaka o såg att jag hade klickat på svara tydligen, vet inte vilken tråd det är eller nånting o orkar inte scrolla o kolla... Hej hej? :tomten

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
AndreasNo skrev:
2499130 hmm... jag gick ogjorde nåt o sen kom jag tillbaka o såg att jag hade klickat på svara tydligen, vet inte vilken tråd det är eller nånting o orkar inte scrolla o kolla... Hej hej? :tomten

det är helt okey! Lycka till med kvällen!

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
Kawwa skrev:
2499103 Vad är MMA?
mixed martial arts förkortat.. i tävlings form är i prinsip allt tillåtet utom slag mot skrevet å bakhuvudet.. påminner om ultimat fighting.. skulle säga att de kan påminna om ett duktigt one on one fight på stan oxå ibland när man ser det..

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Trevligt med lite kampsport-snack men vad har detta med mc att göra?

Ja förutom att man har sin hjälm på sig och tar emot slag och sparkar.. :D

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
snart!
Kawwa skrev:
2499103 Vad är MMA?

Mixed Martial* Arts. (stavning)

Till trådskaperen, börja med Kickboxing/Thaiboxning. Om du inte har muskler från början så kommer det att ta mer en 1år att blir bra. (för dem flesta)

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
cowboy83 skrev:
2499137 mixed martial arts förkortat.. i tävlings form är i prinsip allt tillåtet utom slag mot skrevet å bakhuvudet.. påminner om ultimat fighting.. skulle säga att de kan påminna om ett duktigt one on one fight på stan oxå ibland när man ser det..

Ja, eftersom de flesta one on one slutar med brottning på golvet! Men tyvärr så är samhällets struktur mera 10:1. Annars så finns det väl en fin Rysk variant som jag inte kommer ihåg namnet på. Den går mycket ut på brottning på golvet efter att man slagits ett tag. Men nu vill jag mera försvara mig och springa.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Krav maga är väl utvecklat av den israeliska armen och är det några som vet hur man slåss så lär det ju vara dem. Förövrigt lärs det ut på vissa håll även inom det svenska försvaret, kanske inte officiellt men det är en erkännt bra teknik som är lättapplicerad på verkliga situationer. Satsa hårt bara.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
invisible skrev:
2499145 Trevligt med lite kampsport-snack men vad har detta med mc att göra?

Ja förutom att man har sin hjälm på sig och tar emot slag och sparkar.. :D

För att jag längst ner i tråden har sagt till en moderator att flytta denna tråd till OT eftersom jag klickade fel i min iver att få lägga en tråd! Jag e lessen men det blev fel!

Kalle_rs skrev:
2499146 Mixed Martial* Arts. (stavning)

Till trådskaperen, börja med Kickboxing/Thaiboxning. Om du inte har muskler från början så kommer det att ta mer en 1år att blir bra. (för dem flesta)

OK, jag har både muskler och FETT, så det dämpar väl endel!! Hahahaha:)

Men seriöst, jag vet att det tar tid att lära sig något oavsett vad man börjar med, så ett år är inga problem i detta fall. Jag räknar nog med mer, för att kunna utnyttja kunskapen på rätt sätt. Men det vore inte fel om man kunde bli vig och tappa 20kg samtidigt!!!!

Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Kawwa skrev:
2499053 Samhället ser ut som det gör, man måste börja förbereda sig för verkligheten. Men HUR?!!! Vad är den bästa självförsvarsträningen? Jag tänkte direkt på karate då den inte innehåller så mycket sparkar ( för er som inte vet så är sparkar långsamma och funkar dåligt på gatan!! ) men den har blivit så mjäkig och poänginriktad. Jag är INTE ute efter att spöa folk, utan att kunna parera 3-4 st snubbar och springa därifrån. Vad anser ni som bästa självförsvars träningen? Mina tankar går åt detta håll:

1) Kravmaga
2) Winsung
3) Jijutsu

eller varför inte ren och hederlig Boxning?

Vad finns det för åsikter och alternativ?

OOps hamnade fel, skall ligga under OT! FIXA, moderator!!!!
Tränat många år innom många grenar.. Mest användning har jag väl fått av judo.. faktiskt... Arbetade 13 år innnom sluten psyk och kriminalvård så jag har fått använda en del...

Boxning är nog den kampsporten som man får bäst träning fysiskt sett... man lär sig parrera och så och det är ett mycker bra komplement till Judo... faktiskt...

Sen stöter man på sånna benvispare som sett en film eller två förmycket,, med någorlunda kunskaper innom dom två så får du dina fiender på fall ganska snabbt och utan att göra dom skada...

Problemet är att om man som jag har många års erfarenhet av kampsporter så ser gubbarna och gummorna i rätten hårdare på dig.. Det är inte längre tal om självförsvar eftersom du anses kunna oskadliggöra din motståndare utan att tillgripa övervåld... Tyvärr har man betalat för ett par tänder och sjukhusräkningar för nått fyllo skulle visa sig coola ola...

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Du har nog missförstått karaten lite, lite sparkar? Det är väl ungefär 50% av grundteknikerna och mellan 25-75% av teknikerna som används i tävling beroende på färdighet. Dock inte helt fixerat vid sparkar som TKD. Det där med poänginriktat beror nog mycket på vilken klubb man tränar i och därmed vilka tränare man har. Spelar nog ingen roll vilken kampsport man sysslar med så färgar tränarna av sig enormt mycket så hitta en klubb där träningen ser intressant ut. Bättre att poängsparra/tävla än att inte ha något kampmoment alls som faktiskt många klubbar inte har. Boxning är annars bra då man får veta hur en smäll känns rent praktiskt, gäller ju att inte bli helt chockad när det är på riktigt.

Fancy high kicks är ju ingen höjdare :tungan ostretchad på stan med vanliga dojor på snö t ex. Dirty is the name of the game. Du har helt rätt i att det kan räcka att slå ut en för att de andra ska backa, blodigt är avskräckande så sikta på näsan (slår du dem på munnen så får du oftast handskador).

Lycka till!

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Kawwa skrev:
2499053 Samhället ser ut som det gör, man måste börja förbereda sig för verkligheten. Men HUR?!!! Vad är den bästa självförsvarsträningen? Jag tänkte direkt på karate då den inte innehåller så mycket sparkar ( för er som inte vet så är sparkar långsamma och funkar dåligt på gatan!! ) men den har blivit så mjäkig och poänginriktad. Jag är INTE ute efter att spöa folk, utan att kunna parera 3-4 st snubbar och springa därifrån. Vad anser ni som bästa självförsvars träningen? Mina tankar går åt detta håll:

1) Kravmaga
2) Winsung
3) Jijutsu

eller varför inte ren och hederlig Boxning?

Vad finns det för åsikter och alternativ?

OOps hamnade fel, skall ligga under OT! FIXA, moderator!!!!

Börja med att löpträna som en galning, i förebyggande syfte. Kan man ska man alltid lägga benen på ryggen och försvinna.

Det krävs både en jäkla tur och massa träning för att ha någon större nytta av någon kampsport i en fight. Det man framför allt kan vinna är en viss självkänsla/säkerhet som får många att bli fundersamma och mer hanterbara samt gör att man själv håller sig lugn och smart. Visst, på aphjärnor funkar det inte men förhoppningsvis har du redan klurat ut deras kapacitet och lagd benen på ryggen.

Vilken träningsform som är bäst, tja personligen så tror jag "ful-fight" är mest effektivt. Visst MMA är nog bra men glöm inte att det är en sport och situationer som du pratar om är ingen sport, det är ju blodigt allvar.
Prova lite olika stilar och se vad som passar dig, oavsett vad folk tycker så ska det passa dig och ditt rörelse mönster/kropp.

Men bästa alternativet är fortfarande att springa om den chansen ges :yoparty

Last edited:

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Citerar min Thaiboxningstränare:
"När jag själv var ung och dum och var ute på stan räckte det ofta med att man höjde händerna i boxningspose, då backade 5/10. Om man sen då som jag hade tandskyddet liggandes i bröstfickan och satte in det när det blev för hett i luften backade 9/10"

Det kanske räcker för att skrämma en del drägg? ett tandskydd kostar ju bara ca 100 spänn :tungan

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kawwa skrev:
2499129 Eller så kan man ju alltid se till att ha sin Desert Eagle .44 med sig. Den inger oxå rEspEcKt!!!
Now, dicks have drive and clarity of vision, but they are not clever. They smell pussy and they want a piece of the action. And you thought you smelled some good old pussy, and have brought your two small mincey faggot balls along for a good old time. But you've got your parties mangled up. There's no pussy here, just a dose that'll make you wish you were born a woman. Like a prick, you are having second thoughts. You are shrinking, and your two little balls are shrinking with you. And the fact that you've got "Replica" written down the side of your gun... And the fact that I've got "Desert Eagle point five O"... Written down the side of mine... Should precipitate your balls into shrinking, along with your presence. Now... Fuck off!
:tungan

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Varför är det bara vissa som ständigt hamnar i bråk hela tiden?
Och om ni nu verkligen menar allvar och är så jävla tuffa så köp ett skjutvapen. Mera hillbilly än så kan det inte bli.

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ZXR
Något som jag tycker är ganska kul att se är alla killar som slåss på krogen :näsblod :fyllisar och sen tio minuter senare kramar varandra eller praktiskt taget hånglar storgråtandes och tjatar om vem som är schysstast.:pannkyss :D

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hedgehog skrev:
2499174 Börja med att löpträna som en galning, i förebyggande syfte. Kan man ska man alltid lägga benen på ryggen och försvinna.

Det krävs både en jäkla tur och massa träning för att ha någon större nytta av någon kampsport i en fight. Det man framför allt kan vinna är en viss självkänsla/säkerhet som får många att bli fundersamma och mer hanterbara samt gör att man själv håller sig lugn och smart. Visst, på aphjärnor funkar det inte men förhoppningsvis har du redan klurat ut deras kapacitet och lagd benen på ryggen.

Vilken träningsform som är bäst, tja personligen så tror jag "ful-fight" är mest effektivt. Visst MMA är nog bra men glöm inte att det är en sport och situationer som du pratar om är ingen sport, det är ju blodigt allvar.
Prova lite olika stilar och se vad som passar dig, oavsett vad folk tycker så ska det passa dig och ditt rörelse mönster/kropp.

Men bästa alternativet är fortfarande att springa om den chansen ges :yoparty

Jo, om man bara ges chansen att springa så kan man nog löpa ganska så bra på ren vilja. Trots allt så är slåss det sista man vill. Men kommer det 3-4 st kanske 10:1 (för ingen vågar väl gå på någon ensam, en mot en?!!) så måste man på något sätt få ett försprång.

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
MMA = Mixed martial arts.

Om du ska träna något för att bli bra på självförsvar så kan du direkt gå ifrån de kampsportsvarianter som man tävlar i. (Pga att de har regler för tillåtna och otillåtna tekniker, och det är inget om folk bryr sig om ute på gatan. Och att då tränar man heller inte försvar mot otillåtna tekniker.)

Men tro inte att ett svart bälte i något är en garanti för att du kommer klara dig oskadd.

Edit: Jo, nu när jag läste sid 2 ser jag att du nog vet vad MMA står för vid det här laget.. ;)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...