Washi-washi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är det dags att ta bort trehundratusen flugor, mygg, och knott från ställ och hjälm.
Förra året misslyckades jag ju kapitalt. :brynad
Försökte även med någon jäkla skinntvål till stället men det var ju sjukt värdelöst.
Tips på rengöring av ställ och hjälm är alltså det som efterfrågas.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Diesel, allt försvinner efter en omgång av detta mirakelmedel :fakta

Men det är väl knappast skonsamt mot skinnet.

Testa att lägga en våt trasa över skiten så den blir riktigt uppblötad, kanske går lättare då?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Rengöra? Blir man snabbare av det?

Sköljde av min hjälm som hastigast med turtle glasrengöring i somras, lät man det bara verka rasade snasket av. Det borde inte ha gått så lätt iom att den aldrig tvättats sedan inköpet 2004'a (den var rätt skabbig).

Men jag hade låtit skiten sitta kvar :D rat är rätt!

Jag lovar och svär att aldrig mer tvätta hjälmen över huvud taget om den bara blir fin igen. :gråta

:tummenupp

Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Kör med biltemas läderrengöring och läderfett eller vad det nu kallas... billigt och funkat kanon!:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Biltemas läderolja använder jag med. Tvättat stället har jag gjort med en urvriden svamp jag doppat i ljummet vatten med lite tvål i. Har aldrig tyckt det har varit svårt att få rent ställ och hjälm faktiskt.

Hjälmen gäller det ju bara att få lite tid efter att man blött upp med lite diskmedel och vatten

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag hade tänkt att ja skulle ställa mig i duschen me stället o skrubba lite.. men nu när vintern är här o de skulle bli verklighet så känns de inte lika lockande.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hjälmen gäller det ju bara att få lite tid efter att man blött upp med lite diskmedel och vatten

Att få tid? Till hjälmen? Tid till vad? :va

Sköljde av min hjälm som hastigast med turtle glasrengöring i somras, lät man det bara verka rasade snasket av. Det borde inte ha gått så lätt iom att den aldrig tvättats sedan inköpet 2004'a (den var rätt skabbig).

Var det denna?
http://www.hall-miba.se/Products/Product.aspx?id=10684

Du skojar inte nu va? Jag går på sådant där, skulle någon skriva sandpapper skulle jag testa. Jag hatar alla sorters underhåll för övrigt. Tvätta saker är det värsta som finns. :gråta

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att få tid? Till hjälmen? Tid till vad?

Jag skrev fort och otydligt, jag menade att du ska ge diskmedellösningen lite tid att verka på hjälmen innan du börjar gno eller i värsta fall ger upp. Flugresterna löses ju upp. Samma med tvållösningen på ställat.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hjälm = handduk/duk/t-shirt som är fuktig/blöt som du lägger över hjälmen. Låt dra ett tag. Gnugga sedan bort resterna. Klart.
Ställ = Biltemas läderrengöring/fett

Dr.Bike

Guest
Hjälm = handduk/duk/t-shirt som är fuktig/blöt som du lägger över hjälmen. Låt dra ett tag. Gnugga sedan bort resterna. Klart.
Ställ = Biltemas läderrengöring/fett

Faen - du lär dig!
Biltema HAR trots allt en del produkter som funkar.
Bl.a den där läderoljan.

@ Markus:
Glöffa på MINST en halv flaska m.h.a en liten svamp/trasa.
Var noga i sömmarna.
Mätta lädret med denna olja :tummenupp
Jag satte på tjejen - stället, ställde'na på en stol, och sedan smorde jag på!
(funkar även bra som förspel... :brynad prova själva får ni se! :D)

Nåväl detta var det näst bästa sättet efter att ha det på sig själv.
Att ligga och kräla på knä på golvet är inget bra, då allt annat i närheten oxå blir flottigt... inte minst mattan som stället ligger på.
Hänga på galge är även det nästan omöjligt för då flyttar det undan sig hela tiden och man får hålla en hand bakom = osmidigt och tar tid.

Vårda allt ditt läder och det håller 10 ggr längre än annars.

Dark_Messenger

Guest
Lämna in på rekond? Inte ska du väl stå och förstöra dina ömtåliga händer?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
gå till affären och köp fönsterputs,,,, låter skumt men funkar asbra på mitt skinnställ:tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gnugga med vad?
Inte 3M's bestseller väl? :gnissla
Med den blöta, mjuka gosiga handduken eller t-shirten. En urtvättad slieten t-shirt är perfekt för den är mjuk och mild. Du kan även köra med sådant där polerpapper som de säljer på mackarna. 3M bestseller avråder vi väl ifrån va? :D

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
:hihi :rofl Efter ha läst i en massa olika trådar om att man ska köpa dyyyyra ställ för de är bäst :rolleyes: så blir jag förundrad över att man kan slänga ut ex antal tusenlappar för att sen använda vad skit som helst för att göra rent det.

Att använda något annat än det som är för läder sliter på lädret och i värsta fall så försvagas sömmarna. Vilket gör att stället spricker lättare vid en marksyning. Nä jag är inget putsbög och kommer aldrig att bli men när jag väl gör rent stället så gör jag det med produkter som är till för skinn :)

Själv använder jag numera helst minkolja när jag smörjer in skinn för det håller längre och jag slipper göra det så ofta :yoparty

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy