Washi-washi

njelger

Guest
Känner man inte till fiskarsmorning har man aldrig smort in nåt på riktigt :)

Kungens vaxfett har man ju smort in diverse prylar med med det kräver ett ordentligt gnuggande annars blir det inte bra och FULT! Men det enda som fick mer kärlek än kängorna var Anna-Karin...fast knappt.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Läder har lättare att mörkna med olja MEN kan även mörkna med balsam. Du ska använda antingen olja eller balsam aldrig båda produkterna på samma gång.

Olja är lättare att smörja in stället med balsam kräver att man arbetar in det i lädret för att det ska bli bra.

Väljer du olja så doppa en ren trasa i oljan och "dra" över lädret ser du att det suger extra mycket på något ställe så tar du med trasan en eller flera gånger till. När du är klar så hänger du upp stället ett dygn och låter det torka. SEN tar du en ren torr trasa och drar över hela stället för att ta bort ev överbliven olja.

Använder du balsam så gnider du in skinnet med ett tunt lager balsam och sen låter du det torka. Ev kan man behöva dra över med en ren torr trasa dagen efter för att ta bort det som inte har gått in i lädret.

Var nog med att smörja alla sömmar :)

Kanonbra svar, tackar! Undrar isåfall vilket som ger bäst resultat/hållbarhet, olja el. balsam? Vad rekommenderar ni?

Nån som kört biltemas olja på vitt skinn, mörknar det mycket?

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Kanonbra svar, tackar! Undrar isåfall vilket som ger bäst resultat/hållbarhet, olja el. balsam? Vad rekommenderar ni?

Nån som kört biltemas olja på vitt skinn, mörknar det mycket?

Både olja och balsam tränger in i lädret, vilket man väljer är lite av en smaksak.
Orkar man inte sitta och smörja in det i lädret så ska man välja olja. För det är mer lättarbetat och tar kortare tid att göra.

Om du är orolig för att skinnet mörknar testa på en liten yta som inte syns och se hur den ser ut efter ett dygn jämfört med det andra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lukten försvinner nog när det har torkat :)

Har aldrig luktat eller hört någon klaga över att det skulle lukta illa om den produkten

Det får vi hoppas. :gråta
Ska ut och titta till det snart.
Men jag är inte hoppfull, de du pratat med måste tänka på annan produkt eller ha fel på luktsinnet.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4

Jag körde med båda två, ena dagen olja andra med balsam. Mjukt som en matchande vi-ska-på-husvagnssemester mjukisdress och så gott som vattentätt!

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag körde med båda två, ena dagen olja andra med balsam. Mjukt som en matchande vi-ska-på-husvagnssemester mjukisdress och så gott som vattentätt!

Aha! Skitbra, då äre bara att dra till biltema å handla då.. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan någon nu bekräfta vilken olja som inte luktar skit? Hojen är avställd och stället skall putsas.
Jag köpte nytt ställ i år, bl.a. på grund av Mitras tips ovan så nu ska det fan inte lukta skogspromenadssetter igen. :mad:
Obs, den här gången tycker jag de som vet svarar och de som inte vet åtminstone talar om det utifall de får något akut behov att svara. Tack

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Kan någon nu bekräfta vilken olja som inte luktar skit? Hojen är avställd och stället skall putsas.
Jag köpte nytt ställ i år, bl.a. på grund av Mitras tips ovan så nu ska det fan inte lukta skogspromenadssetter igen. :mad:
Obs, den här gången tycker jag de som vet svarar och de som inte vet åtminstone talar om det utifall de får något akut behov att svara. Tack

barnängens babyolja. :tummenupp

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
...fjordvatten som bevaras i vakum under 14 dagar....perfekt rengörning ;)

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
En föredetta sadelmakare samt hojåkare tipsade mig om just baby oljan just för att den är parfymfri, helt ofärgad samt att den gör skinnet riktigt mjukt. det har jag kört med iaf dom ggr jag har rengjort mitt ställ.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy