Washi-washi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:hihi :rofl Efter ha läst i en massa olika trådar om att man ska köpa dyyyyra ställ för de är bäst :rolleyes: så blir jag förundrad över att man kan slänga ut ex antal tusenlappar för att sen använda vad skit som helst för att göra rent det.

Att använda något annat än det som är för läder sliter på lädret och i värsta fall så försvagas sömmarna. Vilket gör att stället spricker lättare vid en marksyning. Nä jag är inget putsbög och kommer aldrig att bli men när jag väl gör rent stället så gör jag det med produkter som är till för skinn :)

Själv använder jag numera helst minkolja när jag smörjer in skinn för det håller längre och jag slipper göra det så ofta :yoparty

Är det ngn i tråden som har rekommenderat ngt annat än läderolja/läderfett för att smörja skinnställen?

Dr.Bike

Guest
:hihi :rofl Efter ha läst i en massa olika trådar om att man ska köpa dyyyyra ställ för de är bäst :rolleyes: så blir jag förundrad över att man kan slänga ut ex antal tusenlappar för att sen använda vad skit som helst för att göra rent det.

Att använda något annat än det som är för läder sliter på lädret och i värsta fall så försvagas sömmarna. Vilket gör att stället spricker lättare vid en marksyning. Nä jag är inget putsbög och kommer aldrig att bli men när jag väl gör rent stället så gör jag det med produkter som är till för skinn :)

Själv använder jag numera helst minkolja när jag smörjer in skinn för det håller längre och jag slipper göra det så ofta :yoparty

Korrekt.

Och minkolja är bra.
Men...en "lättprodukt" som faktiskt visst försvinner fort.
Räcker med EN rejäl regnskur så...

Nästa produkt efter minkoljan (om vi ska klassa dem efter hållbarhet och vädertålighet) är faktiskt Biltemas flytande olja. Färglös och bra även för ljusa ställ.

Next on list blir fiskarsmorning. Mkt bra inträngningsförmåga, men färgar brunrött. Vilket inte gör nåt på mörka ställ.
Håller ok, men kräver oxå relativt mycket underhåll.

Sist men bäst, dock väldigt arbetskrävande är kungens vaxfett.
Kräver att man JOBBAR in det i skinnet, men sitter sedan iaf nåt halvår.
Skitbra att lägga i tjocka lager i sömmar och sedan SMÄLTA in med en tändare/motsv så den flytande vaxfettet drar in och sedan stelnar i sömmen = vattentätt som ett grodarsle.

En lämplig kombination jag själv använder är vaxfett varannan gång varvat med fiskarsmorning.
Fråga kamikaze Kid om han trodde sina ögon i hällregnet på Sviestad i somras när jag smorde in hans ovårdade handskar med just fiskarsmorning!
Jag trodde han skulle bli galen! (han trodde att greppet skulle utebli) Men märkte att detta ju (efter inträgning) funkade som handbollsklister och gjorde de tidigare stela lutfiskarna till handskar helt suveräna! :D

M.v.h (en som smort in kängor i 20 år....)

Är det ngn i tråden som har rekommenderat ngt annat än läderolja/läderfett för att smörja skinnställen?

Nja det var en kille som tyckte att fösterputs var ett bra rengöringsmedel... (vilket det förvisso är, men det är även aceton, bensin, formaldehyd osv...men alla liksom förnsterputsen, förstör skinnet!) :)

Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Vad är fiskarsmornin?

Har aldrig hört talas om det :)

Är mer van vid produkter för häst och har lärt mig vilka som tål regn, svett och salt bäst.

Dr.Bike

Guest
Vad är fiskarsmornin?

Är mer van vid produkter för häst och har lärt mig vilka som tål regn, svett och salt bäst.

Fiskarsmorning är en klassiker.
ALLA vet vad det är.
Fråga i vilken skobutik du vill.
http://images.google.se/imgres?imgu...es?q=fiskarsmorning&gbv=2&svnum=10&hl=sv&sa=G

Sen avseende ditt uttalande: "
Är mer van vid produkter för häst och har lärt mig vilka som tål regn, svett och salt bäst"

Så vill jag bara påpeka att: jodå det vet du.

Iaf av de produkter du testat! ;)

(således tydligen inte vare sig fiskarsmorning eller vaxfett)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja det var en kille som tyckte att fösterputs var ett bra rengöringsmedel... (vilket det förvisso är, men det är även aceton, bensin, formaldehyd osv...men alla liksom förnsterputsen, förstör skinnet!) :)

Men fönsterputs är ju bara vatten och diskmedel.
Jag trodde hon menade det masn smorde in med.
I min vattenpump på tändkulan sitter lädertätningar, den smörjs med mineralfett, det är som nya och är förmodligen 57 år. Biltemas läderolja är baserat på mineralolja liksom de flesta oljor som säljs till skinnställ.
Även denna klassiker för skinnställ och läder är mineraloljebaserad.
http://www.mc-boden.se/butiken/images/images_extra/storekol.jpg
http://www.ekolprofessional.com/index.htm

Fönsterputs var det en som skrev för att rengöra stället :)

Ok, jag tänkte på oljorna. Solly

/J

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Eh - nej! :) Vem städar hemma hos dig!? :D
(jo man KAN putsa fönstren med det oxå... men då får man ränder... :gnissla)
Ammoniak ska det vara i har mamma alltid sagt! :fakta

Jo det är ju det gamla receptet men fösterputs på flaska typ Ajax Original Fönsterputs tror jag bara är tensider och vatten och sånt.

Diskmedel och varmt vatten kör jag med på mina doror. Men alldeles för sällan :hihi

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Fiskarsmorning är en klassiker.
ALLA vet vad det är.
Fråga i vilken skobutik du vill.
http://images.google.se/imgres?imgu...es?q=fiskarsmorning&gbv=2&svnum=10&hl=sv&sa=G

Sen avseende ditt uttalande: "
Är mer van vid produkter för häst och har lärt mig vilka som tål regn, svett och salt bäst"

Så vill jag bara påpeka att: jodå det vet du.

Iaf av de produkter du testat! ;)

(således tydligen inte vare sig fiskarsmorning eller vaxfett)

:blah :pannkyss Vad du ska vara petig ;) givetvis har jag inte testat alla produkter på marknaden utan olika produkter som finns i affären och sen har jag hört med sadelmakare vilken olja/fett de har tyckt var bäst.

Det var genom en mycket duktig sadelmakare jag lärde mig att inte använa mineraloljor på läder eftersom det kunde förströra sömmarna och därför många sömmar på bla sadlar gav upp efter ex antal år.

Gillar minkoljan för att den går in i lädret och gör det mjukt och inte halt i regn. Just nu är det Boston Real Mink Oil som gäller till allt läder.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Vad är fiskarsmornin?

Huvudelarna i fiskarsmorning är animaliskt fett samt trätjära, jag har har det på årläder till båten och sånt läder som ska ligga ute. Det sitter kvar lite längre. Inget jag skulle ha på skinnstället dock, där är det läderolja som gäller för mig. Jag har använt minkolja ibland också!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Killar, tjejer, Jörgen:
Nu är det dags, stället ska göras rent! :banana
Det är bara det att jag inte har några produkter, jag har gooooglat ½ tim nu utan reslutat. Biltema har ingen postorder och jag åker inte söder om stan.
Jag behöver få tag på de här grejorna nu och jag vill beställa, inte åka iväg, väljha, stå i kö, betala, åka hem - nej.

Finns sådant här på postorder?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Killar, tjejer, Jörgen:
Nu är det dags, stället ska göras rent! :banana
Det är bara det att jag inte har några produkter, jag har gooooglat ½ tim nu utan reslutat. Biltema har ingen postorder och jag åker inte söder om stan.
Jag behöver få tag på de här grejorna nu och jag vill beställa, inte åka iväg, väljha, stå i kö, betala, åka hem - nej.

Finns sådant här på postorder?

Du kan handla allt på Mc-boden vid Lindhagensplan, iofs nästan hooden det med, men om du vågar dig ända dit ut så hade de iaf både olja och rengöringsmedel till måttligt pris sist jag var där.

Könlös :gråta
/J

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
En gammal MC-meck här i stan har i alla år kört med barnängens babyolja, han har haft samma ställ i säkert 25-30år och det ser fanimej nytt ut!
Och det handlar inte om nå touringåkare på guldvinge, nä rejäl europasemester varje år på kåplös hoj.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Vad är det för skillnad på Biltemas läderolja & läderbalsam? Ska oljan tränga in på djupet & balsamet ligga som ett ytligt skydd mot väta osv? Eller är det same shit men olika konsistens?

Deras lädertvål, ska den späs med vatten eller ska man bara köra med den som den är?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy