Washi-washi

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Vad är det för skillnad på Biltemas läderolja & läderbalsam? Ska oljan tränga in på djupet & balsamet ligga som ett ytligt skydd mot väta osv? Eller är det same shit men olika konsistens?

Deras lädertvål, ska den späs med vatten eller ska man bara köra med den som den är?

Skillnaden mellan balsam och olja är att oljan ska man bara ta en trasa och dra över lädret. Finns det område som man direkt märker att det försvinner in i lädret så gör man om det. Balsam ska man gnida in i lädret :)

En flytande lädertvål använder man precis som den är, en fast tvål ska man ta en svamp och arbeta upp ett skum som man sen tar och rengör med. Precis som man använder en vanlig tvål till sig själv.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Skillnaden mellan balsam och olja är att oljan ska man bara ta en trasa och dra över lädret. Finns det område som man direkt märker att det försvinner in i lädret så gör man om det. Balsam ska man gnida in i lädret :)

Precis som jag misstänkte då. Alltid kört med enbart "balsam"/minkfett tidigare men slog nu till på ett kinderägg av vårdprodukter.

En flytande lädertvål använder man precis som den är, en fast tvål ska man ta en svamp och arbeta upp ett skum som man sen tar och rengör med. Precis som man använder en vanlig tvål till sig själv.

Innan jag sätter igång då, skölja rent stället efteråt eller? Torka rent med trasa kanske? :rodnar

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Innan jag sätter igång då, skölja rent stället efteråt eller? Torka rent med trasa kanske? :rodnar

Direkt efter att du har tagit svampen/trasan med löddret så tar du en ren trasa med vatten och torkar av. Låt inte tvålen torka in det är ett helvete att få bort tvålresterna sen. Märker du sen att det är tvålrester kvar i sömmar m.m så är det bara att skrubba bort det. (oljan/balsamet går inte in i lädret som det ska om det finns tvålrester kvar.)

Glöm inte att byta vattnet några gånger när det ser svart ut :)

SEN låter du stället torka av sig själv innan du börjar smörja in det. Det är viktigt att lädret är torrt annars suger det inte åt sig oljan/balsamen som den ska.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Gick över stövlarna & handskarna idag. Mjukt och skönt blev det iaf, impregneringen återstår att se hur bra den fungerar =)

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Jag hänger mitt ställ i tvätthallen, spolar av det med vattenslangen, skrubbar det med en mjuk borste o diskmedel och sköljer av det igen. Sen smörjer jag in det när det torkat med fett från en gul burk som jag glömt namnet på. Är det riktigt skitigt, kör jag det i tvättmaskinen på 40 grader, men då brukar jag använda Ekol-olja för att fetta in det.
Man behöver inte krångla till det.
Som nån skrev i en tidigare tråd i samma ämne: De är gjorda för att klota med, så de tål en del.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åh, tack för tipset att använda hästgrejer till skinnstället. :rolleyes:
Det luktar vidrigt nu, en blandning av rökt skinka och våt hund.

Någon som vet hur man får bort lukten?

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Åh, tack för tipset att använda hästgrejer till skinnstället. :rolleyes:
Det luktar vidrigt nu, en blandning av rökt skinka och våt hund.

Någon som vet hur man får bort lukten?

:7peta så går det när man envisas med att använda en trasa man har torkat hunden med innan. Och sen torkat trasan i röken tillsamans med allt annat kött.

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
jag kör med ikeas rengöring + olja till skinnsoffor 100-150 spänn tror jag det kosta!:)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
:7peta så går det när man envisas med att använda en trasa man har torkat hunden med innan. Och sen torkat trasan i röken tillsamans med allt annat kött.

Ja, eller lyssnar på brudar. Vilket jag i och för sig inte gjorde utan jag hade för mig att det var Jörgen som gav rådet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilket märke använde du på tvål och olja/balsam?

Stübben på fettet. Tvålen vet inte men den var det inget fel på så det spelar ingen roll heller.

:hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu

VARNING!

Alla som kan tänkas vilja tvätta ett skinnställ:
Lyssna inte på brudar
Köp inget av feta sadelmakerskor i sadelmakerier
Gör ingenting hellre än något av ovan
Om ni inte lyder mitt råd kommer ni lukta Bratwurst

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Stübben på fettet. Tvålen vet inte men den var det inget fel på så det spelar ingen roll heller.

:hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu :hördu

VARNING!

Alla som kan tänkas vilja tvätta ett skinnställ:
Lyssna inte på brudar
Köp inget av feta sadelmakerskor i sadelmakerier
Gör ingenting hellre än något av ovan
Om ni inte lyder mitt råd kommer ni lukta Bratwurst

Var det Stübben Hamanolfett? Har aldrig använt just en själv men aldrig hört att någon har klagat över att det luktar.

Säker på att det inte beror på något annat :va

Har fettet torkat in i stället eller är det fortfarande "blött"?

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kikade lite på biltema.se på deras läder olja, stod att ljust läder kunde mörkna, nån som vet om det är så? Jag har en del vitt på stället å vill gärna att det ska fortsätta vara vitt :gnissla

Om nu biltemas prylar är okej att köra på vitt skinn, vilken ordning ska man använda grejerna? tvålen först fattar jag :tungan men sen då, ska man ha både olja och balsam, och isåfall i vilken ordning?

/Robban

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
tvätta kanske efter varje runda :=)

Lätt trådens sämsta förslag. :)

1. Var det Stübben Hamanolfett?
  2. Säker på att det inte beror på något annat :va
  3. Har fettet torkat in i stället eller är det fortfarande "blött"?
Ja, ja och nej/ja. Det hänger på balkongen, förväntar mig klagomål från grannar innan kvällen är slut.

Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Kikade lite på biltema.se på deras läder olja, stod att ljust läder kunde mörkna, nån som vet om det är så? Jag har en del vitt på stället å vill gärna att det ska fortsätta vara vitt :gnissla

Om nu biltemas prylar är okej att köra på vitt skinn, vilken ordning ska man använda grejerna? tvålen först fattar jag :tungan men sen då, ska man ha både olja och balsam, och isåfall i vilken ordning?

/Robban

Läder har lättare att mörkna med olja MEN kan även mörkna med balsam. Du ska använda antingen olja eller balsam aldrig båda produkterna på samma gång.

Olja är lättare att smörja in stället med balsam kräver att man arbetar in det i lädret för att det ska bli bra.

Väljer du olja så doppa en ren trasa i oljan och "dra" över lädret ser du att det suger extra mycket på något ställe så tar du med trasan en eller flera gånger till. När du är klar så hänger du upp stället ett dygn och låter det torka. SEN tar du en ren torr trasa och drar över hela stället för att ta bort ev överbliven olja.

Använder du balsam så gnider du in skinnet med ett tunt lager balsam och sen låter du det torka. Ev kan man behöva dra över med en ren torr trasa dagen efter för att ta bort det som inte har gått in i lädret.

Var nog med att smörja alla sömmar :)

Lätt trådens sämsta förslag. :)

[/LIST]
Ja, ja och nej/ja. Det hänger på balkongen, förväntar mig klagomål från grannar innan kvällen är slut.

Lukten försvinner nog när det har torkat :)

Har aldrig luktat eller hört någon klaga över att det skulle lukta illa om den produkten

Last edited:

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
herre jösses många råd ju!!! inte lätt o veta vilket som är rätt:confused:
men ja liter på flickor!! :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...