wheela med motard.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har problem med att få någon längd på mina wheeliesar när jag kör motard. med R1'an kunde jag åka långt, man tog upp den på tvåan och sen wheelade man tills man nådde ca 11000 varv på motorn och då slutade den att öka i fart. tror att det är luftmotståndet som bromsade sen.
med motarden får jag ingen längd alls. det blir bara "powerwheelies" längd på dem. det som är konstigt är att jag tycker att jag går upp högt. kolla på denna film som exempel. han åker ju riktigt långt.

http://youtube.com/watch?v=nqiAS9dcbmY&mode=related&search=

denna kille har ju huvet högt över styret när han wheelar så att han har fri sikt frammåt. ser inte ut som att han ligger högt alls med framhjulet. jag går upp mycket högre än denna kille. jag går upp så högt så att jag nästan kan kolla under framhjulet, trots det får jag ingen längd alls. känns som att jag som längst åker 100 meter på fyran, kanske 50 meter på trean som bäst. nu har ju inte ni sett mig wheela så det är ju svårt för er att utala er men vad tror ni kan vara felet? kanske lutar jag överkroppen fel eller något?
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Ligger du på balansläget spelar det ju ingen roll hur du sitter på hojen, klart det är väl lättare om du lutar bakåt och har raka armar... typ.

Jag har problem att se framåt när jag sitter ned och kör på bakhjulet... måste kolla under framhjulet mellan kylarvingarna... typ :)
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
håller med föregående talare...
Balanspunkten är det som gäller.... lättare ju fortare det går ... men slå över kan vara jobbit i 100km/h
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Ligger du på balansläget spelar det ju ingen roll hur du sitter på hojen, klart det är väl lättare om du lutar bakåt och har raka armar... typ.

Jag har problem att se framåt när jag sitter ned och kör på bakhjulet... måste kolla under framhjulet mellan kylarvingarna... typ :)

men som han i filmen, jag fattar inte hur han kan ligga på balansläget när han ligger så lågt som han gör. när jag kör på fyran går det ju mellan en 80 och 100km i timmen och jag ligger högre men ändå ökar min i fart alldeles för fort.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vänj dig vid att titta under styret på sidan om hojen. Sitt även rak i ryggen eller "häng" lite bakåt, raka armar, sen äre bara att träna. Glöm inte en fot på bromsen.
 

mik3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
E-tuna
Hoj
Ktm 660 -04
sen sitter ju han i filmen på knät då balanspunkten borde ändras
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Använd bakbromsen mer!

jag använder aldrig bakbromsen. kan inte få min hjärna att fatta att man ska göra det. när jag var liten cyklade jag på bakhjulet underfär en miljad gånger och jag slog runt säker en miljon gånger. så hoppade man bara av cykeln och sprang. detta beteende har nötits fast i min hjärna så när jag är på väg att slå runt är min kropp beredd på att hoppa av. jag måste försöka träna på att köra långsamt på ettans växel och bromsa med fotbromsen.
jag kör dock i krossstövlar och jag tycker att det är skitsvårt att bromsa med krossstövlarna när man kör på slangen.

Vänj dig vid att titta under styret på sidan om hojen. Sitt även rak i ryggen eller "häng" lite bakåt, raka armar, sen äre bara att träna. Glöm inte en fot på bromsen.


när jag tänker på det så kan jag tänka mig att jag inte hänger bak tillräkligt mycket. jag tar upp den högt men jag lutar mig nog kanske lite framåt.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
men som han i filmen, jag fattar inte hur han kan ligga på balansläget när han ligger så lågt som han gör. när jag kör på fyran går det ju mellan en 80 och 100km i timmen och jag ligger högre men ändå ökar min i fart alldeles för fort.

Skulle tro att han åker mycket fortare än vad du gör.

Det är inte bara vad du själv tror då, menar att du tror att du ligger högre.

Du får träna och träna. Till slut känner du när du börjar tippa över då får du släppa gasen lite.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Skulle tro att han åker mycket fortare än vad du gör.

Det är inte bara vad du själv tror då, menar att du tror att du ligger högre.

Du får träna och träna. Till slut känner du när du börjar tippa över då får du släppa gasen lite.

jag vet att jag ligger högre än han i alla fall för om man drar en horisontal linje från hans ögon framåt så ser man att han ser över styret med god marginal. när jag kör ser jag ingenting för framhjulet och sånt är ivägen, dvs jag ligger högre än han.

när jag kör på fyran går det väl i en 90 i alla fall men han på filmen kanske kör i 150. är ju svårt att veta
 

Solid snake

Guest
3172303 jag vet att jag ligger högre än han i alla fall för om man drar en horisontal linje från hans ögon framåt så ser man att han ser över styret med god marginal. när jag kör ser jag ingenting för framhjulet och sånt är ivägen, dvs jag ligger högre än han.

när jag kör på fyran går det väl i en 90 i alla fall men han på filmen kanske kör i 150. är ju svårt att veta
Men han på filmen har knäet på sadeln så han kommer högre upp med kroppen då, du sitter väl ner?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
jag vet att jag ligger högre än han i alla fall för om man drar en horisontal linje från hans ögon framåt så ser man att han ser över styret med god marginal. när jag kör ser jag ingenting för framhjulet och sånt är ivägen, dvs jag ligger högre än han.

när jag kör på fyran går det väl i en 90 i alla fall men han på filmen kanske kör i 150. är ju svårt att veta

jag säger inte att du åker lågt eller så
men be en polare ta en bild så ser du ju hur högt du sitter

bara en tanke hoppas det hjälper :)
Lycka till!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Men han på filmen har knäet på sadeln så han kommer högre upp med kroppen då, du sitter väl ner?

ja det är ju sant.

jag säger inte att du åker lågt eller så
men be en polare ta en bild så ser du ju hur högt du sitter

bara en tanke hoppas det hjälper :)
Lycka till!

jag åker nästan alltid själv men jag får väl kolla om det är några andra stockholmare som ska ut och köra motard i helgen som man kan slanga lite med
 
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag tror att du måste luta dig mycket mer bakåt än vad du gör. Med R1an har du blivit van vid en helt annan körställning där man sitter/ligger mycket längre fram på hojen.

Så, luta dig mer och mer bakåt för varje wheelie som du gör så kommer balanskänslan automatiskt.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Kan nog va så att du tar upp hojen högt men samtidigt stretar du emot genom att luta dig för mkt fram vilket gör att du inte kommer så långt. Som nån sa så luta dig mer bak så behöver du inte heller ta upp den lika mkt för att komma till balansläget.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tror också att det är att jag lutar mig för lite bakåt som är felet. tyvärr måste jag vänta med att testa nu för växellådan rasade på min husa efter typ en halvtimme i min ägo :mad:
 

Yamamicke

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Bjärnum
Hoj
Yamaha wr 426 -02
powerweelies?

Tjena det är inte lätt att gå från sport hoj till motard när det gäller weelies. motarden är mycke lättare o går långt ifrån så fort som en sport hoj. Så tyvärr så är det vinklen som ska upp ännu mer, det kommer med mycke träning. kolla in rapidslug.com ,där är jag o några polare som kört i några år nu. kolla på filmerna där så kan du se hur högt du kan gå med fram hjulet. Lycka till med din körning så kanke vi ser dig på sidan nästa sommar mvh Kungen.
 

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Luthagen
Hoj
KTM 950 SM
Tjena det är inte lätt att gå från sport hoj till motard när det gäller weelies. motarden är mycke lättare o går långt ifrån så fort som en sport hoj. Så tyvärr så är det vinklen som ska upp ännu mer, det kommer med mycke träning. kolla in rapidslug.com ,där är jag o några polare som kört i några år nu. kolla på filmerna där så kan du se hur högt du kan gå med fram hjulet. Lycka till med din körning så kanke vi ser dig på sidan nästa sommar mvh Kungen.

Sidan fungerar iaf inte för mig.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top