Wheelie?!

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Räkna i alla ära. mät upp så kommer du se att det inte stämmer.
Det diffar i olika hastigheter. enligt mina erfarenheter.
Jag kan inte mäta utan jag är en kille som kör och sen testar och jämför men räknar gör jag inte.
Det blir skillnad på längden också på hur långa växlarna är då den varvar ur lättare så varje växel blir i sin tur kortare vilket gör att man har mindre spel.
Rätta mig om jag har fel.
Den blir alltså kännsligare på gasen vid nerdrevat så det blir lättare att slå runt i praktiken då den blir så mycket starkare om man inte är vaksam på gasen.
Jag drevar alltid när jag kör på bana för få kurvan och effekten att passa till den banan jag kör på. kollar sällan på hastighetsmätare vid såna tillfällen men man känner skillnaden och hur länge man kan köra på resp växel innan man måste växla osv. lite invecklat att förklara så nu fördjupar inte jag mig mer i det.
Men i mina ögon blir det en enorm skillnad och jag kan inte jämför när man ska få upp en icke drevad hoj jämfört med en drevad hoj då man inte vet i vilken fort man igentligen har eller ens har samma effektkurva på 2 olika hojjar.
jag kör som dig numera GSXR för jag gillar den kurvan bättre men den tekniken jag använder på min nuvarande hoj funkar inte när jag tex ska slanga med polarens sv 1000 just pga skillnaden av effekt kurva..grunden är den samma men varvtal och hastigheter är som dag och natt.

Över 200+ så diffar mätaren både med originaldrevning och annan drevning grymt mycket. Så det går knappast att lita på mätaren oavsett.

Men när det gäller bakhjulsåkning så tycker jag det inte spelade så stor roll. Dock så kopplar jag upp min så det är säkert därför jag inte känner av skillnanden. Men om jag skulle gasa upp den skulle det säkert vara annorlunda då det blir mkt starkare med mindre drev fram.

Och om man ska slanga med någon annans hoj så är det lEskigt som tusan, eftersom man inte är van. Farsan kör en fighterretta med ett mindre framdrev och där kan man gasa upp den utan problem i tvåan. Skulle aldrig falla mig in att försöka koppla upp den pga att man har tillräcklig effekt för att gasa upp den.

Min lilla surfemti har ju som sagt inte mängder av effekt eller vrid och därför kopplar jag istället för att gasa upp den för JAG tycker det är enklare.

Vore intressant att veta hur du gasar upp din? Mjölkar du upp den eller är det rena poweruilis?
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Räkna i alla ära. mät upp så kommer du se att det inte stämmer.
Det diffar i olika hastigheter. enligt mina erfarenheter.
Jag kan inte mäta utan jag är en kille som kör och sen testar och jämför men räknar gör jag inte.
Det blir skillnad på längden också på hur långa växlarna är då den varvar ur lättare så varje växel blir i sin tur kortare vilket gör att man har mindre spel.
Rätta mig om jag har fel.
Den blir alltså kännsligare på gasen vid nerdrevat så det blir lättare att slå runt i praktiken då den blir så mycket starkare om man inte är vaksam på gasen.
Jag drevar alltid när jag kör på bana för få kurvan och effekten att passa till den banan jag kör på. kollar sällan på hastighetsmätare vid såna tillfällen men man känner skillnaden och hur länge man kan köra på resp växel innan man måste växla osv. lite invecklat att förklara så nu fördjupar inte jag mig mer i det.
Men i mina ögon blir det en enorm skillnad och jag kan inte jämför när man ska få upp en icke drevad hoj jämfört med en drevad hoj då man inte vet i vilken fort man igentligen har eller ens har samma effektkurva på 2 olika hojjar.
jag kör som dig numera GSXR för jag gillar den kurvan bättre men den tekniken jag använder på min nuvarande hoj funkar inte när jag tex ska slanga med polarens sv 1000 just pga skillnaden av effekt kurva..grunden är den samma men varvtal och hastigheter är som dag och natt.

Kom till Lunda ikväll så kan jag visa dig att det går
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Över 200+ så diffar mätaren både med originaldrevning och annan drevning grymt mycket. Så det går knappast att lita på mätaren oavsett.

Men när det gäller bakhjulsåkning så tycker jag det inte spelade så stor roll. Dock så kopplar jag upp min så det är säkert därför jag inte känner av skillnanden. Men om jag skulle gasa upp den skulle det säkert vara annorlunda då det blir mkt starkare med mindre drev fram.

Och om man ska slanga med någon annans hoj så är det lEskigt som tusan, eftersom man inte är van. Farsan kör en fighterretta med ett mindre framdrev och där kan man gasa upp den utan problem i tvåan. Skulle aldrig falla mig in att försöka koppla upp den pga att man har tillräcklig effekt för att gasa upp den.

Min lilla surfemti har ju som sagt inte mängder av effekt eller vrid och därför kopplar jag istället för att gasa upp den för JAG tycker det är enklare.

Vore intressant att veta hur du gasar upp din? Mjölkar du upp den eller är det rena poweruilis?

Jag använder lite olika teknik beroende på vilken fart jag har och vilken växel.
ska jag få upp den i lägre hastigheter typ 60-130 så knicker jag till liksom med gasen på 2an eller 3ansamtidigt som jag flyttar bak röven lite för få lite mer gung i hojen. ska jag ha upp den i 200+ så ligger jag på 5an och växlar ner till 4an vid rätt varvtal och sen knycker till och drar i styret och bak med röven så kommer den sakta och fint upp.
Vill inte att det ska gå fort när det går upp i dom farterna få då hugger fartvinden tag i hojen lite väl kraftigt och då slår man ju runt om man har otur.
Sen tycker jag att det går lättare att stå upp och få upp den då man utnyttjar kroppen som bromskärm i fartvinden samt jag får lite bättre balans men det går inte köra långt ståendes över 200 tyärr. men står jag så gungar jag upp den typ. Man har ju inget marginal att klota i dom hastigheterna direkt :D
Det är väldigt olika beroende på väg,varv osv som avgör hur jag drar upp den då jag försöker få ett flyt i körningen så det inte blir..nu ska jag har upp den utan det ska liksom glida över till en wheelie typ.

Tagga ner för helvete, jag sa bara vad JAG gör. Eller har du bara läst varannan rad ?

jag är lugn som en filbunke barn så menade jag inte dig utan att folk i allmänhet fastnade på hastigheten jag tog som exempel.:krama

Kom till Lunda ikväll så kan jag visa dig att det går

Jag har operarat blindtarmen så jag vet inte om jag kan köra ännu. men kan jag så kommer vi gärna ut.
alltid kul och kolla på era skills
Har aldrig påstått att ni INTE är duktiga utan enbart att det finns fler vägar än den som ni förespråkar.

Jag kan utan några som helst problem koppla upp din Gixxer från stillastående och åka på tomgången på bakhjulet..och släppa gashanden. Har gjort det massor av gånger med polarens likadana hoj. Att man har stora bakdrev har inte med att göra så mycket att man ska kunna åka sakta, mer att spara koppling när du kopplar upp den från stillastående. En vanlig wheelie i typ 40kmh upplever jag lättare med en org drevning.

JAG VET ATT DU KAN DET :tuttar
Det är inte det jag tvekar på ha ha ha
Faan tog du åt dig?
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag använder lite olika teknik beroende på vilken fart jag har och vilken växel.
ska jag få upp den i lägre hastigheter typ 60-130 så knicker jag till liksom med gasen på 2an eller 3ansamtidigt som jag flyttar bak röven lite för få lite mer gung i hojen. ska jag ha upp den i 200+ så ligger jag på 5an och växlar ner till 4an vid rätt varvtal och sen knycker till och drar i styret och bak med röven så kommer den sakta och fint upp.
Vill inte att det ska gå fort när det går upp i dom farterna få då hugger fartvinden tag i hojen lite väl kraftigt och då slår man ju runt om man har otur.
Sen tycker jag att det går lättare att stå upp och få upp den då man utnyttjar kroppen som bromskärm i fartvinden samt jag får lite bättre balans men det går inte köra långt ståendes över 200 tyärr. men står jag så gungar jag upp den typ. Man har ju inget marginal att klota i dom hastigheterna direkt :D
Det är väldigt olika beroende på väg,varv osv som avgör hur jag drar upp den då jag försöker få ett flyt i körningen så det inte blir..nu ska jag har upp den utan det ska liksom glida över till en wheelie typ.

Antar att det är effekten som gör så att jag inte kan göra så där med min hoj. Har lyckats fått upp framhjulet på tvåan någon gång, men man får rycka som saaatan. Och då lyfter den kanske 2 cm.

Tycker framhjulet borde resa sig fort som fan om man har så mycket effekt som i din och knycker med gasen. Men jag antar att det är en fördel som man kan lära sig att bli van med.
Själv är man ju rädd som fan och försöker hålla sig under 160 :gnissla:D

När du står upp står du med ena foten på bromspedalen och den vänstra på passargerarpinnen? Har provat att gunga upp den så men jag får inte upp den mer än kanske 2-3dm.

När vi ändå snackar wheelie och hela paketet, har börjat känna när man ligger på balanspunkten så vill bakhjulet gärna röra sig från sida till sida lite lätt. Folk som har sett det tycker det ser läskigt ut. Nästan som vobbel.

Kan det bero på att bakdäcket är lite sliten? Har kanske 2-3mm kvar på mönsterdjupet på mitten? Eller är det däcktrycket som är galet? Kör med 2.5 bar.
 
Last edited:

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Antar att det är effekten som gör så att jag inte kan göra så här med min hoj. Har lyckats fått upp framhjulet på tvåan någon gång, men man får rycka som saaatan. Och då lyfter den kanske 2 cm.

Tycker framhjulet borde resa sig fort som fan om man har så mycket effekt som i din och knycker med gasen. Men jag antar att det är en fördel som man kan lära sig att bli van med.
Själv är man ju rädd som fan och försöker hålla sig under 160 :gnissla:D

När du står upp står du med ena foten på bromspedalen och den vänstra på passargerarpinnen? Har provat att gunga upp den så men jag får inte upp den mer än kanske 2-3dm.

När vi ändå snackar wheelie och hela paketet, har börjat känna när man ligger på balanspunkten så vill bakhjulet gärna röra sig från sida till sida lite lätt. Folk som har sett det tycker det ser läskigt ut. Nästan som vobbel.

Kan det bero på att bakdäcket är lite sliten? Har kanske 2-3mm kvar på mönsterdjupet på mitten? Eller är det däcktrycket som är galet? Kör med 2.5 bar.

OBS. detta innan det börjar kommenteras från olika håll. de jag beskriver i mina inlägg är mina egna erfarenheter och INTE nåt som inte kanske alltid stämmer in då det finns massor med faktorer som kan spela in.

Med det sagt så kan jag delge mina tankar.

Beträffande när jag står upp så står jag på bägge pinnarna fram och jag har aldrig i hela mitt liv behövt använda bakbromsen eller för den delen vågat.
Man är ingen stålmannen..jag fattar inte hur stuntarna vågar använda bakbromsen det är väl jag som är för feg eller okunnig :D
Lyckades att lyfta min gamla kawa636 ståendes i 180 rätt lätt förut på den gamla goda tiden när man hade 2 hojar.

Wobbel på bakhjulet har jag själv faktiskt frågat stuntkillarna om och nu när jag hittade felet hos mig så kan jag säga att i mitt fall vare flera olika faktorer som spelar in. 1, liiiite snett monterat bakhjul. 2. plattslitet bakhjul 3. vägbanan lutar eller är ojämn. 3. för mjuk fjädring.
jag har iallafall aldrig vobbel mer när dessa faktorer är borta.
Men det är klart jag kör rätt fort på bakhjulet så det kan va därför jag får lite vobbel pga vägbanan också vilket inte kanske är nåt man märker av i lägre hastigheter.
Sen kan det bli lite vobbel om hojen lutar för mycket när du börjar slanga som tex när man kommer ur en kurva och nästan ligger ner och börjar slanga för sen räta upp den på bakhjulet. men då är det rena powerwheelies vi pratar om.
Finns säkert flera skäl än dessa till vobbel men det är felet jag hittat hos mig själv och min hoj. kör med normalt gattryck i däcken på 2.5 bak kallt.

Hoppas nåt kanske hjälper dig.

ps. jag tror att vobblet ibland kan bero på att man just ligger så passhögt upp och sen får fartvinden hojen att börja pendla. för ligger man inte lika högt så ligger inte hojen i luften som en pendel..förstår du hur jag menar?
 
Last edited:

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 954 -03
bästa tipset är att skaffa en literhoj av modell skitstark, sen kan du sitta på arslet och låta motorn göra jobbet. Min 954a går upp runt 4000varv på första växeln bara på gas, så slutsatsen är att vem som helst bör kunna wheela med en sådan.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
OBS. detta innan det börjar kommenteras från olika håll. de jag beskriver i mina inlägg är mina egna erfarenheter och INTE nåt som inte kanske alltid stämmer in då det finns massor med faktorer som kan spela in.

Med det sagt så kan jag delge mina tankar.

Beträffande när jag står upp så står jag på bägge pinnarna fram och jag har aldrig i hela mitt liv behövt använda bakbromsen eller för den delen vågat.
Man är ingen stålmannen..jag fattar inte hur stuntarna vågar använda bakbromsen det är väl jag som är för feg eller okunnig :D
Lyckades att lyfta min gamla kawa636 ståendes i 180 rätt lätt förut på den gamla goda tiden när man hade 2 hojar.

Wobbel på bakhjulet har jag själv faktiskt frågat stuntkillarna om och nu när jag hittade felet hos mig så kan jag säga att i mitt fall vare flera olika faktorer som spelar in. 1, liiiite snett monterat bakhjul. 2. plattslitet bakhjul 3. vägbanan lutar eller är ojämn. 3. för mjuk fjädring.
jag har iallafall aldrig vobbel mer när dessa faktorer är borta.
Men det är klart jag kör rätt fort på bakhjulet så det kan va därför jag får lite vobbel pga vägbanan också vilket inte kanske är nåt man märker av i lägre hastigheter.
Sen kan det bli lite vobbel om hojen lutar för mycket när du börjar slanga som tex när man kommer ur en kurva och nästan ligger ner och börjar slanga för sen räta upp den på bakhjulet. men då är det rena powerwheelies vi pratar om.
Finns säkert flera skäl än dessa till vobbel men det är felet jag hittat hos mig själv och min hoj. kör med normalt gattryck i däcken på 2.5 bak kallt.

Hoppas nåt kanske hjälper dig.

ps. jag tror att vobblet ibland kan bero på att man just ligger så passhögt upp och sen får fartvinden hojen att börja pendla. för ligger man inte lika högt så ligger inte hojen i luften som en pendel..förstår du hur jag menar?

Ser så sjukt skönt ut när folk står upp på bakhjulet, ser ut att vara lättare att balansera och se vart man kör.

Har provat att trycka till bakbromsen när man ligger och balanserar, men fan va det nyper till :näsblod Tycker det räcker med motorbroms faktiskt.

Kan vara att vägbanan är lite sne, för det är nästan i princip bara på ett ställe som jag känner att det blir vobbel. Har ställt in hänget på fjädringen, men skulle kunna prova att skruva lite på kompen bak.

Ligger iofs ganska högt eftersom jag gillar att luta mig lite framåt så jag ser bättre. skulle kunna prova att luta mig mer bakåt.

Tack för tipsen, ska ut och köra lite nu och passa på när det inte blåser så mycket :tummenupp
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Ser så sjukt skönt ut när folk står upp på bakhjulet, ser ut att vara lättare att balansera och se vart man kör.

Har provat att trycka till bakbromsen när man ligger och balanserar, men fan va det nyper till :näsblod Tycker det räcker med motorbroms faktiskt.

Kan vara att vägbanan är lite sne, för det är nästan i princip bara på ett ställe som jag känner att det blir vobbel. Har ställt in hänget på fjädringen, men skulle kunna prova att skruva lite på kompen bak.

Ligger iofs ganska högt eftersom jag gillar att luta mig lite framåt så jag ser bättre. skulle kunna prova att luta mig mer bakåt.

Tack för tipsen, ska ut och köra lite nu och passa på när det inte blåser så mycket :tummenupp

Låter bra det. får gärna hojta till sen om du fann nåt av hjälp :=)
Klota inte bara :gnissla
 

gp007

Nenne
Gick med
21 Feb 2005
Ort
STHLM
Hoj
FZ-1, rs250r NX5, GRC rsr,
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gcY0WhhWBwM&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/gcY0WhhWBwM&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Räkna i alla ära. mät upp så kommer du se att det inte stämmer.
Det diffar i olika hastigheter. enligt mina erfarenheter.
Jag kan inte mäta utan jag är en kille som kör och sen testar och jämför men räknar gör jag inte.

Matematiken kan man tyvärr inte lura. Det är dock många drev i motorn att hålla koll på då ingående axel i växellådan inte sitter på veven oftast. MEN, det går att räkna ut den exakta hastigheten med drevning. Kom bara ihåg att hjulomkretsen osv måste vara med. Sen har vissa hojar mätaren på en axel, vissa på framhjulet osv osv...

Jag kan lägga upp min uträkning för min thunderace nån dag om nån bryr sig :) Den går från vevaxelhastighet till bakhjulshastighet vid olika drevning. Lycka till pojkar och va rädd om era nyckelben. :p
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Matematiken kan man tyvärr inte lura. Det är dock många drev i motorn att hålla koll på då ingående axel i växellådan inte sitter på veven oftast. MEN, det går att räkna ut den exakta hastigheten med drevning. Kom bara ihåg att hjulomkretsen osv måste vara med. Sen har vissa hojar mätaren på en axel, vissa på framhjulet osv osv...

Jag kan lägga upp min uträkning för min thunderace nån dag om nån bryr sig :) Den går från vevaxelhastighet till bakhjulshastighet vid olika drevning. Lycka till pojkar och va rädd om era nyckelben. :p

Jo men jag tror inte nån har tagit sig den mödan att räkna som man ska göra och verkligen mätt alla mått för hand.
Drevar du både bak och framhjul så blir ju diffen bra mycket större och ännu mer faktorer att räkna på.
Så visste ska man dra det till sin spets så..visst
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jo men jag tror inte nån har tagit sig den mödan att räkna som man ska göra och verkligen mätt alla mått för hand.
Drevar du både bak och framhjul så blir ju diffen bra mycket större och ännu mer faktorer att räkna på.
Så visste ska man dra det till sin spets så..visst

Jag tog mig tiden :) SÅ mycket är det inte. Och bara för att man byter drev enbart fram eller bak eller båda två så är uträkningen precis lika str. Allt handlar om Ratio. 47kugg bak och 15 fram ger en ratio på 47/15 eller 3.13333 : 1
Simpelt :)
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Jag tog mig tiden :) SÅ mycket är det inte. Och bara för att man byter drev enbart fram eller bak eller båda två så är uträkningen precis lika str. Allt handlar om Ratio. 47kugg bak och 15 fram ger en ratio på 47/15 eller 3.13333 : 1
Simpelt :)

Va kul för dig att det är nåt som roar dig.
Då vet folk vart dom ska vända sig framöver :tummenupp
 

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Ort
hemma
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
wheela e farligt, sånt ska ni inte hålla på med.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Google

"wheelie for dummies" och ladda ner som torrent. Den är bra men blir snabbt överkurs.
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Google

"wheelie for dummies" och ladda ner som torrent. Den är bra men blir snabbt överkurs.

Jag har ägt min KTM 690 smc i cirka 3 veckor nu och kan givetvis inte låta bli att exprimentera med var den går upp på bakhjulet. Någon sa att beteendet kommer med att man köper motard, vare sig man vill eller inte. :va :D

Mitt största problem nu är att den inbyggda fegheten får mig att luta framåt när det börjar bli lite höjd.. *morr*
Någon som har nåt bra tips på hur man kan träna? Jag vet var den går upp på endast gas och har hyffsad kontroll på var den kommer upp med koppling..

Jag har inte pysslat så mycket med sånt förut, då jag bara styrt runt på tyngre offroadmaskiner innan jag fann kärleken. :)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Google

"wheelie for dummies" och ladda ner som torrent. Den är bra men blir snabbt överkurs.

Har den med, den är rolig som inspiration för att dom visar massa olika trix men för en nybörjare hjälper den inte särskilt mycket :näsblod.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top