Varför kopplar man upp en hoj? förutom att man slipper växla direkt efter man tagit upp hojen.
Jag kopplar inte upp min eller växlar för det behöver inte jag trots jag ligger och kör rätt långa sträckor ibland på bakhjulet..eller räknas inte några km?
Det finns på film också där jag gasar upp den och sen bara ligger och fiser på samma växel och bara leker med varvtalet så jag får den hastighet jag vill.
tex sliter upp den på 4an i 230-240 sen sänker jag succesivt hastigheten till 190 så man ligger på relativt lågt varv men tillräckligt för kunna hämta upp den om så behövs.
Det verkar som dom flesta här inne tycks tro att man MÅSTE växla på bakhjulet för kunna köra långt eller om man gasar upp den så måste man växla..bägge teorina är totalt felaktiga då jag gör båda.
Nu kommer det säkert bli ett jävla gnäll på folk som har så mycket penis så dom måste hävda att deras sätt är rätt osv och att jag har fel.
Men detta är mina personliga erfarenheter och så JAG gör sen om folk väljer att koppla och växla och hålla på så är det deras val.
Kände dock att det sitter massa "duktiga" bakhjulsåkare med en jävla massa olika teorier om hur man SKA göra eller vad som INTE funkar osv till killar som försöker lära sig nåt. Och en hel del av allt man INTE ska kunna göra eller måste göra osv är saker jag själv tillämpar utan problem så tycker jag att den sidan av tekniken av köra på bakhjulet också kan tas upp.
Mitt tips till er som vill lära er köra på slangen Visst finns det folk som är duktiga på SH men det finns väldigt många som TROR sig vara proffs och eller vill utge sig för vara det men i verkliga livet inte kan ett jävla skit utan dom har sett på film eller hört av nån polare osv.
Så ta det med en stor nypa salt som skrivs om det inte är skrivet av nån som verkligen har visat att han VET och framför allt KAN köra, annars kommer det gå åt helvete.
mina tips om nån bryr sig är iallafall.
Ta det lugnt och stressa inte.
När ni lyckats få upp den på någon växel så försök inte att växla direkt.
När ni väl fått upp den..försök att få upp den på lägre varv så ni har bredare register att arbeta med.
Försök sedan att LUGNT hitta en balans punkt alltså känn hur balansen är på er själva och hojen och öka vinkeln mer och mer LUGNT tills ni känner att ni INTE behöver gasa som faan för den ska stanna uppe.
Va försiktiga när ni väl fått upp den med gasen. så ni inte slår över.
Jobba på nu killar och se till att ni klarar er UTAN att klota.
personligen kört hoj i 23 år nu och aldrig slagit över eller klotat när jag busat. till skillnad mot 100% av alla stuntkillar. jag kan personligen INTE köra sakta på bakhjulet så hojen gör 130 typ på 1an men kan ligga i 200+ utan problem.
MEn det är nog helt olika tekniker bakom att få upp en hoj i 30 eller i 200.
min teknike har fungerat i ex antal år utan att klota från typ 60km/tim och uppåt. kanske går saktare också...har inte testat vad jag kan minnas.
Vad gör jag för fel ? Det går inte koppla upp den på tvåan om jag ligger i 60km/h, funkar som först när jag ligger i ca 90-100km/h att koppla upp den,kanske om jag rycker upp den som satan vid 60km/h
Varför ska du koppla upp den på 2an i 60 för?
Du har inte effekten i hojen för det vid så låg hastighet på 2an ju.
Du måste tänka på att du kör med orginal drevning (gissar på det) så har du ett register som visar när din motor har mer eller mindre styrka.
tex. jag kan lyfta min på 4an i 230 men inte i 170 på fyran.
Du måste anpassa vilken växel du ska resa den på beroende på vilken fart du har.
Motorn orkar helt enkelt inte med att dra upp den på för lågt varv. då måste du lägga i en lägre växel.
kom ihåg att 99% av stuntkillarna som kör sakta på slangen har extremt drevade hojar vilket INTE kan jämföras med orginal drevningar. Framför allt..har du inte hittat balanspunkten utan ligger som på filmen och powerwheelar där du måste ha all effekt för lyckas hålla hjulet i luften..då kommer du aldrig kunna köra sakta.
Vill du slippa använda så jävla mycket effekt så MÅSTE du upp till balanspunkten för när du väl är där..ja då kan du börja öka OCH sänka farten utan att motorn får jobba som faaan.
Sen har ju R1an lite slangbelle motor så den är lite orkeslös i botten. så försöka få upp den på låga varv är ju inte varken kul eller lätt..lyckas du utan att dreva den som faan så säg till så bjuder jag på en fika.