Wheelie?!

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag kan också få upp min 600 utan koppling.. Och om du får din 600f att lyfta en halvmeter från marken utan koppling så räknas inte det som att du får upp den...
Jag får dock upp min mer än så utan koppling om jag vill så det kanske du också får vad vet jag...?

Hur som helst så är det helt meningslöst och idiotist att dra upp en 600 på slangen utan koppling...
Det finns väl endå en anledning till att ALLA som KAN åka på slangen kopplar upp sina hojar eller gör man det för att det kul kanske.....?
Det har inte bara att göra med att få upp hojen eller inte....

För 5-6 år sen använde inte jag heller koppling och fattade inte riktigt varför folk kopplade upp hojarna men man har väl utväcklats lite sen dess också...

Varför kopplar man upp en hoj? förutom att man slipper växla direkt efter man tagit upp hojen.
 

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Jag kan också få upp min 600 utan koppling.. Och om du får din 600f att lyfta en halvmeter från marken utan koppling så räknas inte det som att du får upp den...
Jag får dock upp min mer än så utan koppling om jag vill så det kanske du också får vad vet jag...?

Först och främst mr "mad skillz", what's with the attitude? har jag trampat på någon öm tå?
För det andra, varför tar du direkt förgivet att jag "bara" får hojjen å lyfta en halvmeter?

Ska man börja lära sig wheela tycker jag det är ett säkert sätt att göra det på. Man kan lära sig koppla upp den när man fått mer kött på benen, vad jag vill påpeka är att DET GÅR att få upp den utan koppling. Vad angår min körning vet du absolut ingenting om mig, är det för jag "bara" är tjej som du tar för givet att jag inte får upp den mer än ½m?

Det spelar faktiskt mindre roll vad du tycker och tänker om mig och min körning, jag skrev ett inlägg i denna tråden för att jag har en 600f och vet hur det funkar att köra på slangen med just den. Som jag tidigare sagt har jag aldrig påstått mig vara world champion, och det är säkert många som är bättre än mig, men för just killen som startade tråden kan det ju vara kul att veta att det fungerar att få upp en 600f på slangen utan att koppla oxå, trotts att många här påstår det vara en omöjlighet.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Först och främst mr "mad skillz", what's with the attitude? har jag trampat på någon öm tå?
För det andra, varför tar du direkt förgivet att jag "bara" får hojjen å lyfta en halvmeter?

Ska man börja lära sig wheela tycker jag det är ett säkert sätt att göra det på. Man kan lära sig koppla upp den när man fått mer kött på benen, vad jag vill påpeka är att DET GÅR att få upp den utan koppling. Vad angår min körning vet du absolut ingenting om mig, är det för jag "bara" är tjej som du tar för givet att jag inte får upp den mer än ½m?

Det spelar faktiskt mindre roll vad du tycker och tänker om mig och min körning, jag skrev ett inlägg i denna tråden för att jag har en 600f och vet hur det funkar att köra på slangen med just den. Som jag tidigare sagt har jag aldrig påstått mig vara world champion, och det är säkert många som är bättre än mig, men för just killen som startade tråden kan det ju vara kul att veta att det fungerar att få upp en 600f på slangen utan att koppla oxå, trotts att många här påstår det vara en omöjlighet.

Sorry inte meningen att ha sån taskig attityd mena inget illa....
Mena inte att just du lyfter hojen kanske en halv meter även om det kanske lät så men många är såna (både killar som tjejer) att dom knappt lyfter framhjulet från marken och sen tror att dom kan köra på slangen säger inte att du är sån även om det kanske var så det lät...

Men men skit samma vill trådskaparen lära sig att få upp sin hoj kan han ju rycka och slita i styret om han vill eller använda kopplingen jag började ju faktist själv utan koppling dock inte på en sport hoj men iaf...

Varför kopplar man upp en hoj? förutom att man slipper växla direkt efter man tagit upp hojen.

Varför måste man växla direkt efter man dragit upp den utan koppling och inte när man dragit upp den med koppling?
 
Last edited:

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Sorry inte meningen att ha sån taskig attityd mena inget illa....
Mena inte att just du lyfter hojen kanske en halv meter även om det kanske lät så men många är såna (både killar som tjejer) att dom knappt lyfter framhjulet från marken och sen tror att dom kan köra på slangen säger inte att du är sån även om det kanske var så det lät...

Men men skit samma vill trådskaparen lära sig att få upp sin hoj kan han ju rycka och slita i styret om han vill eller använda kopplingen jag började ju faktist själv utan koppling dock inte på en sport hoj men iaf...

No hard feelings:) jo jag vet att många inte tar upp den helt, men spänningen börjar ju när man inte ser asfalten längre:yoparty
 
Last edited:

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Jag började min bakhjulsåka karriär genom att gasa upp den på ettan (hade en VTR1000 då). Sjukt äckligt och jag fick rätt ont i pungen ett par 3 gånger.

Nästa hoj, tre månader senare (VTR1000 var inge kul), var en KTM 950 SMR. Lärde mig att powerwheela på gas på tvåan och tyckte att shit, jag kommer ALDRIG att kunna plocka upp den på trean.

Nån månad senare, fattar inte hur jag kunde tycka så. Trean i 70-80 på gas, ingen match.

Ytterligare lite senare samma säsong (förra året) började jag koppla upp den på trean, i 50-60. Shit. Vilken skillnad. Helt plötsligt har man lite tid på sig innan varvstopped tvingar en att byta växel (vilket jag fortfarande inte lyckas med till 100% varje gång :/ ).

Nu har jag en KTM 990 SMR som det funkar riktigt fint med att slita upp på ren gas i 120 km/h på fyran. Men, jag kopplar ALLTID upp den (om jag ska wheela seriöst, kör man över en lite kulle eller liknande är det ju gött att bara gasa till lite och segelflyga ett tag :) ).

Vad jag vill säga är (har ju sagts av en hel del andra visa personer här) är att det bästa, som ger mest kontroll (för mig i alla fall) måste ju vara att snabbt koppla upp den. Gasa upp den - fine, har man rätt teknik är det inte svårt... Men det kräver lite växlingskunskap om man vill åka lite längre.

Sen, om nån snäll själ vill, suktar jag efter lite bra tips:

Växla. Koppling eller ej? direkt efter man plockat upp, halvägs eller vid växlens slut?

Stå upp med ena knäet på sadlen... Jag har en jobbig kille i min hjärna som säger att det är as-läskigt och att jag antagligen kommer att crasha i en eldsvåda och dö... Tips här?

Thanx på förhand...

För övrigt. Det är astråkigt att åka tåg från skåne till stockholm. Bra att SH finns :)
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Växla. Koppling eller ej? direkt efter man plockat upp, halvägs eller vid växlens slut?

Stå upp med ena knäet på sadlen... Jag har en jobbig kille i min hjärna som säger att det är as-läskigt och att jag antagligen kommer att crasha i en eldsvåda och dö... Tips här?

När man växlar på bakhjulet brukar man använda koppling, en del smäller i växlarna men jag tycker inte de verkar som nån bra idé.

En del växlar precis när dom är på väg upp, en del växlar halvägs och en del andra växlar i varvstoppet. Lite en smaksak men dom flesta åker på samma växel hela tiden och bromsar ner farten istället.

Den där jobiga killen får du nog ta att avliva, antingen genom att crasha eller bara försöka igen och igen och igen tills han tagit semester och oroar sig för nått annat mycket farligare typ att tåget kan spåra ur närsomhelst för att småungar lagt ut plankor på rälsen... Nu känns det inte så farligt va? :D

//Tapper
 

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
När man växlar på bakhjulet brukar man använda koppling, en del smäller i växlarna men jag tycker inte de verkar som nån bra idé.

En del växlar precis när dom är på väg upp, en del växlar halvägs och en del andra växlar i varvstoppet. Lite en smaksak men dom flesta åker på samma växel hela tiden och bromsar ner farten istället.

Den där jobiga killen får du nog ta att avliva, antingen genom att crasha eller bara försöka igen och igen och igen tills han tagit semester och oroar sig för nått annat mycket farligare typ att tåget kan spåra ur närsomhelst för att småungar lagt ut plankor på rälsen... Nu känns det inte så farligt va? :D

//Tapper


Hahaha, ur damn right ;) Fast crasha låter som ett nono... Får ta och strypa honom långsamt istället...
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
jag tycker det är ett ganska säkert sätt att lära sig vart man ska balansera hojen genom att gasa upp den på ettan och försöka köra så långt som möjligt.
Jag började med att rycka upp den på ettan genom att dra full gas, ingen gas och sen fullgas igen. Då fick man in en känsla för hur högt man ska gå.

Sen började jag köra med kopplingen och kopplar nu upp den på tvåan i cirka 70-80 utan problem. Jag tycker det är gryyyymt mycket lättare att koppla upp den på tvåan än att rycka upp den på tvåan..
 

-Freddy-

Guest
Hahaha, ur damn right ;) Fast crasha låter som ett nono... Får ta och strypa honom långsamt istället...

Öva att köra ståendes med växling, acc, inbromsning osv. Så gjorde jag ialf i början och efter det kändes det rätt tryggt att börja köra stående wheelies.

Koppling eller ingen koppling är nog en smaksak, stående använder jag aldrig koppling men sittandes blandar jag friskt.

Men det var på sporthojar, numera är man en rookie på motard och kopplingen används inte längre. Man gasar upp den på vilken växel som helst nästan. :tuttar
 

latif

Hemmafru
Gick med
12 Jul 2004
Ort
i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
Hoj
Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
jag tycker det är ett ganska säkert sätt att lära sig vart man ska balansera hojen genom att gasa upp den på ettan och försöka köra så långt som möjligt.
Jag började med att rycka upp den på ettan genom att dra full gas, ingen gas och sen fullgas igen. Då fick man in en känsla för hur högt man ska gå.

Sen började jag köra med kopplingen och kopplar nu upp den på tvåan i cirka 70-80 utan problem. Jag tycker det är gryyyymt mycket lättare att koppla upp den på tvåan än att rycka upp den på tvåan..


Började även jag med gas, men har nu lärt mig att koppla upp den både på 1ans och 2ans växel, har testat på 3ans växel , men måste har en jäkla fart för att lyckas, önskar jag kunde lära mig växla när jag kopplat upp den, men jag misslyckas faan var gång, antigen e jag inte högt nog ( avgör själva ), lr så e jag inte snabb nog med växlingen,,några råd ?

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fGzbGfiHDbM&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fGzbGfiHDbM&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Luta mer bakåt så slipper ni plocka upp så högt å det e lättare å hitta balansläget.
Svårt å veta hur växlingarna är när man inte hör dom. Men ser ut att ligga för lågt för att kunna växla på slangen eller ni måste vara sjukt snabba om det ska gå i den vinkeln.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Koppla upp den på lägre hastighet på tvåan. Du har ju massor med vrid i rettan som t.ex. inte jag har i min 750. Jag kopplar upp min vid 5000 rpm. Då går det i ungefär 60km/h.

Skit i växlingen så länge, försök att hitta balansen och köra på tvåan en lång bit.
 

latif

Hemmafru
Gick med
12 Jul 2004
Ort
i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
Hoj
Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
Koppla upp den på lägre hastighet på tvåan. Du har ju massor med vrid i rettan som t.ex. inte jag har i min 750. Jag kopplar upp min vid 5000 rpm. Då går det i ungefär 60km/h.

Skit i växlingen så länge, försök att hitta balansen och köra på tvåan en lång bit.

Vad gör jag för fel ? Det går inte koppla upp den på tvåan om jag ligger i 60km/h, funkar som först när jag ligger i ca 90-100km/h att koppla upp den,kanske om jag rycker upp den som satan vid 60km/h:va
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Varför kopplar man upp en hoj? förutom att man slipper växla direkt efter man tagit upp hojen.

Jag kopplar inte upp min eller växlar för det behöver inte jag trots jag ligger och kör rätt långa sträckor ibland på bakhjulet..eller räknas inte några km?

Det finns på film också där jag gasar upp den och sen bara ligger och fiser på samma växel och bara leker med varvtalet så jag får den hastighet jag vill.

tex sliter upp den på 4an i 230-240 sen sänker jag succesivt hastigheten till 190 så man ligger på relativt lågt varv men tillräckligt för kunna hämta upp den om så behövs.

Det verkar som dom flesta här inne tycks tro att man MÅSTE växla på bakhjulet för kunna köra långt eller om man gasar upp den så måste man växla..bägge teorina är totalt felaktiga då jag gör båda.

Nu kommer det säkert bli ett jävla gnäll på folk som har så mycket penis så dom måste hävda att deras sätt är rätt osv och att jag har fel.
Men detta är mina personliga erfarenheter och så JAG gör sen om folk väljer att koppla och växla och hålla på så är det deras val.

Kände dock att det sitter massa "duktiga" bakhjulsåkare med en jävla massa olika teorier om hur man SKA göra eller vad som INTE funkar osv till killar som försöker lära sig nåt. Och en hel del av allt man INTE ska kunna göra eller måste göra osv är saker jag själv tillämpar utan problem så tycker jag att den sidan av tekniken av köra på bakhjulet också kan tas upp.

Mitt tips till er som vill lära er köra på slangen Visst finns det folk som är duktiga på SH men det finns väldigt många som TROR sig vara proffs och eller vill utge sig för vara det men i verkliga livet inte kan ett jävla skit utan dom har sett på film eller hört av nån polare osv.
Så ta det med en stor nypa salt som skrivs om det inte är skrivet av nån som verkligen har visat att han VET och framför allt KAN köra, annars kommer det gå åt helvete.

mina tips om nån bryr sig är iallafall.
Ta det lugnt och stressa inte.
När ni lyckats få upp den på någon växel så försök inte att växla direkt.
När ni väl fått upp den..försök att få upp den på lägre varv så ni har bredare register att arbeta med.
Försök sedan att LUGNT hitta en balans punkt alltså känn hur balansen är på er själva och hojen och öka vinkeln mer och mer LUGNT tills ni känner att ni INTE behöver gasa som faan för den ska stanna uppe.
Va försiktiga när ni väl fått upp den med gasen. så ni inte slår över.

Jobba på nu killar och se till att ni klarar er UTAN att klota.:yoparty

personligen kört hoj i 23 år nu och aldrig slagit över eller klotat när jag busat. till skillnad mot 100% av alla stuntkillar. jag kan personligen INTE köra sakta på bakhjulet så hojen gör 130 typ på 1an men kan ligga i 200+ utan problem.
MEn det är nog helt olika tekniker bakom att få upp en hoj i 30 eller i 200.
min teknike har fungerat i ex antal år utan att klota från typ 60km/tim och uppåt. kanske går saktare också...har inte testat vad jag kan minnas.

Vad gör jag för fel ? Det går inte koppla upp den på tvåan om jag ligger i 60km/h, funkar som först när jag ligger i ca 90-100km/h att koppla upp den,kanske om jag rycker upp den som satan vid 60km/h:va

Varför ska du koppla upp den på 2an i 60 för?
Du har inte effekten i hojen för det vid så låg hastighet på 2an ju.
Du måste tänka på att du kör med orginal drevning (gissar på det) så har du ett register som visar när din motor har mer eller mindre styrka.
tex. jag kan lyfta min på 4an i 230 men inte i 170 på fyran.
Du måste anpassa vilken växel du ska resa den på beroende på vilken fart du har.
Motorn orkar helt enkelt inte med att dra upp den på för lågt varv. då måste du lägga i en lägre växel.
kom ihåg att 99% av stuntkillarna som kör sakta på slangen har extremt drevade hojar vilket INTE kan jämföras med orginal drevningar. Framför allt..har du inte hittat balanspunkten utan ligger som på filmen och powerwheelar där du måste ha all effekt för lyckas hålla hjulet i luften..då kommer du aldrig kunna köra sakta.
Vill du slippa använda så jävla mycket effekt så MÅSTE du upp till balanspunkten för när du väl är där..ja då kan du börja öka OCH sänka farten utan att motorn får jobba som faaan.
Sen har ju R1an lite slangbelle motor så den är lite orkeslös i botten. så försöka få upp den på låga varv är ju inte varken kul eller lätt..lyckas du utan att dreva den som faan så säg till så bjuder jag på en fika.
 
Last edited:

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
För att man vill få upp hojen till balanspunkten så fort som möjligt och slippa ligga i 230 som nisse-nazgul här ovan.

MEn jag ligger på balanspunken i den hastigheten. det är ju det som är så kul.
Hur kan jag annars ligga i 240 och sen SÄNKA hastigheten till 190 och sen ligga där och fisa ex antal km?
Hade det varit ren powerwheelie så hade framhjulet dippat i backen så fort jag slagit av på gasen..eller hur?:D

sen är det så att jag kan köra långsammare också men jag tycker det är kul att köra så fort som möjligt på bakhjulet.
Varför kommer du inte till skogis nån onsdag eller tyresö och ser själv att jag faktiskt har en balanspunkt. och kan köra långsammare än det jag tog som exempel.
Mitt personliga mål är att komma över 300 på bakhjulet. det är MITT mål iallafall.
Ditt är kanske nåt annat.
 
Last edited:

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
MEn jag ligger på balanspunken i den hastigheten. det är ju det som är så kul.
Hur kan jag annars ligga i 240 och sen SÄNKA hastigheten till 190 och sen ligga där och fisa ex antal km?
Hade det varit ren powerwheelie så hade framhjulet dippat i backen så fort jag slagit av på gasen..eller hur?:D

Ja, eller så kopplar du upp den i 190 så slipper du först ligga i 240 och sedan sänka ner hastigheten.

Hur gör du om du vill göra något annat än motorvägswheelies? Gungar upp den i 100 för att sedan sänka ner hastigheten till 50?


Jag har varit vid Skogis och Tyresö mååånga gånger. Inte ofta jag ser folk som inte är med oss som ligger på balaspunkten.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top