Danne S
Sporthojsnörd
Det finns nog risk för att den skär sig efter ett tag, ungefär som vin. Men det ska väl inte vara något problem, det är ju bara att dricka så den inte hinner bli gammal...
Hehe.. True
Det finns nog risk för att den skär sig efter ett tag, ungefär som vin. Men det ska väl inte vara något problem, det är ju bara att dricka så den inte hinner bli gammal...
Jag har en Johnnie Walker Green Label hemma och den står sig knappt mot en billig Single Malt.
Fast det borde väl bli lite annorlunda om man har whiskey´n i en karaff, den är ju inte helt lufttät kan jag tänka mig ?
Personligen tycker jag att single malt-hysterin till stora delar är nonsens, finns gott om blended som skulle lura de flesta om man hällde dem i en annan flaska.
Det är väl ingen grain i Johnnie Grön? Den röda och den svarta är blended.
Personligen tycker jag att single malt-hysterin till stora delar är nonsens, finns gott om blended som skulle lura de flesta om man hällde dem i en annan flaska.
Nu ska jag hälla upp en Laphroaig Quarter Cask. Hela rummet doftar bränt nu...
Nej, det har du helt rätt i, det var den röda jag tittade på. Den gröna är tydligen då en ganska svag blandning i mitt tycke.
Generellt klagar jag varken på det ena eller det andra, är den god så dricker jag den men i min prisklass (~500 kr) så finns det ingen blended jag hellre skulle dricka. Det finns dock ett par som jag skulle vilja ha i skåpet men de har jag inte riktigt råd med för närvarande.
Nu ska jag hälla upp en Laphroaig Quarter Cask. Hela rummet doftar bränt nu...
Det är väl ingen grain i Johnnie Grön? Den röda och den svarta är blended.
Nu behöver jag lite hjälp från er Whiskey-konnessörer. Min käre far fyller år om 8 dagar och jag hade tänkt ge honom en flaska finwhiskey. Han brukar dricka Famous Grouse eller andra irlänska single malt. Så nu vill jag som nybliven 19årig skitunge veta vart jag kan få tag på en flaska fin irlänsk single malt eller om ni kan rekommendera någon annan whiskey så skriv. Gärna vart jag kan finna dessa också.
Nån som vet hur hållbarheten är för en öppnad whiskey?
Har införskaffat en whiskey-karaff, så undrar lite om hållbarheten blir sämre?
Nu behöver jag lite hjälp från er Whiskey-konnessörer. Min käre far fyller år om 8 dagar och jag hade tänkt ge honom en flaska finwhiskey. Han brukar dricka Famous Grouse eller andra irlänska single malt. Så nu vill jag som nybliven 19årig skitunge veta vart jag kan få tag på en flaska fin irlänsk single malt eller om ni kan rekommendera någon annan whiskey så skriv. Gärna vart jag kan finna dessa också.
Hur gör man för att lära sig dricka whiskey "igen"?
Jag söp mig så gott som medvetslös på whiskey en gång som tonåring och efter det har jag inte kunnat lukta på eländet utan att få kväljningar... de senaste 3-4 åren har jag kunnat lukta på det och för något år sedan kunde jag t.o.m smaka, lite lite lite utan att ringa porslinstelefon..
Igår smakade jag en liten smutt på en 16årig Lagavulin som jag köpt till en polare som tack för hjälpen och jag måste säga att jag är sugen på att lära mig njuta av denna drickbara njutning fylld med tjära...
Så, hur ska jag gå till väga?
Säg nu inte att jag ska dricka "len" whiskey för det är lönlöst.. Det enda jag kan tänka mig i dagsläget är riktigt rökig whiskey. ju närmare tjära desto bättre.
Det jag undrar över är egentligen en bra metod, en teknik att liksom lura kroppen att sluta reflex-klykas så fort den anar whiskeyångor...
Så...
Shoot!
Det jag undrar över är egentligen en bra metod, en teknik att liksom lura kroppen att sluta reflex-klykas så fort den anar whiskeyångor...
Så...
Shoot!
Börja med en mindre rökig sort till att börja med.
Skaffa whiskyprovarglas, då håller du näsan utanför när du dricker och slipper ångorna som sticker i ögonen...
....Ät mörk choklad eller salta kex till...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|