Whiskey-tråden.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Åh nej.. Röken är det enda som gör att jag tror mig ens ha en chans att återuppta whiskeydrickandet...

Ok.. Då skall du ta in/hälla upp en Bowmore Darkest. Spill i en liten skvätt vatten (ej kallt, gärna från flaska)

Zippa.. Det är så gott att du omöjligt kan få kräkreflexer.

Salta kex skulle jag låta bli. Däremot en cigarr eller mörk choklad sitter fint, till.

Fan. Man kanske skulle ta sig en rackare..

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur gör man för att lära sig dricka whiskey "igen"?

Jag söp mig så gott som medvetslös på whiskey en gång som tonåring och efter det har jag inte kunnat lukta på eländet utan att få kväljningar... de senaste 3-4 åren har jag kunnat lukta på det och för något år sedan kunde jag t.o.m smaka, lite lite lite utan att ringa porslinstelefon..

Igår smakade jag en liten smutt på en 16årig Lagavulin som jag köpt till en polare som tack för hjälpen och jag måste säga att jag är sugen på att lära mig njuta av denna drickbara njutning fylld med tjära...

Så, hur ska jag gå till väga?
Säg nu inte att jag ska dricka "len" whiskey för det är lönlöst.. Det enda jag kan tänka mig i dagsläget är riktigt rökig whiskey. ju närmare tjära desto bättre.

Det jag undrar över är egentligen en bra metod, en teknik att liksom lura kroppen att sluta reflex-klykas så fort den anar whiskeyångor...

Så...
Shoot!

Drick den whisky du känner du är mest sugen på. Känner du att en rökig Islay är godare så kör på den. Faktum är att dom av mina vänner som inte gillar whisky som jag försökt få att gilla det faktiskt gillat Ardbeg och Laphroaigh bättre än de typiska highland-varianterna som Glenmorangie och liknande.

Ha en flaska hemma och ta en liten bara om du känner dig lite sugen. Ha gärna lite vatten tillgängligt och prova att droppa i lite för att känna skillnaden och ta smååå sippar och låt den rulla runt i munnen.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
va precis å hämta en 18årig macallan och en 10årig laphroaig.

på fredag ska det grillas å drickas mmmmmm

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Åh nej.. Röken är det enda som gör att jag tror mig ens ha en chans att återuppta whiskeydrickandet...

Laphroaigs sortiment kanske du ska ta en titt på, har aldrig lagrats på cherryfat så de har inga söta eftertoner som de flesta andra whiskys. Laphroaig Quarter Cask är en riktig bomb, skithäftig. Port Charlotte PC6 kan jag varmt rekommendera också om du skulle råka få tag på en flaska, den är brutal och sen får du prova Smokehead också - skön, rökig smak. :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Faktum är att dom av mina vänner som inte gillar whisky som jag försökt få att gilla det faktiskt gillat Ardbeg och Laphroaigh bättre

Laphroaigs sortiment kanske du ska ta en titt på,

Tjoho.. nu är jag på gång! :)
Det verkar som den reflexmässiga kvälj-reflexen vid blotta smaken av whiskey har försvunnit nu efter nästan 15 år sedan "den där kvällen"......

Lyckades sippa i mig några centiliter av en enklare whisky som ändå hade lite rök i sig. Talisman... Röken är skiten! Men jag vill ha mer rök så jag kan öka tempot lite på min konsumtion. Därför ska jag låta tjejen handla när hon åker på kryssning.
Så nu står valet mellan en Ardbeg 10 och en Laphroaig 10...

Vilken är rökigast och "godast"? har tyvär inte råd att köpa båda.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det verkar som den reflexmässiga kvälj-reflexen vid blotta smaken av whiskey har försvunnit nu efter nästan 15 år sedan "den där kvällen"......

Lyckades sippa i mig några centiliter av en enklare whisky som ändå hade lite rök i sig. Talisman... Röken är skiten! Men jag vill ha mer rök så jag kan öka tempot lite på min konsumtion. Därför ska jag låta tjejen handla när hon åker på kryssning.

Ardbeg:en..

Fast jag skulle siktat på en Bowmore Darkest som är mycket godare än de båda.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ardbeg:en..

Fast jag skulle siktat på en Bowmore Darkest som är mycket godare än de båda.

Hur rökig är Bowmore i jämnförelse. Min gode far var i tyskland häromdagen och hade i uppdrag att köpa ANTINGEN Laphroaig, Lagavulin eller Ardbeg men kom hem med en Bowmore... I jakt på tjärtabletter sa jag åt honom att behålla den eftersom han hade fått tydliga instruktioner om de jag listade och inget annat...

Men jag kanske ska ta den där Bowmore'en ändå?! :va
Var nog ingen "darkest" utan troligare 12yo...

Sitter du och dricker whisky mitt på blanka eftermiddagen?? Det här ser inte bra ut. :tungan

Sån tur har jag.. menade mer generellt..
Däremot har jag tvingats ha en kalasbra dag på golfbanan medan lillknodden knoppade i vagnen. Whiskydrickandet lär nog bli en kvällsaktivitet...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Hur rökig är Bowmore i jämnförelse. Min gode far var i tyskland häromdagen och hade i uppdrag att köpa ANTINGEN Laphroaig, Lagavulin eller Ardbeg men kom hem med en Bowmore... I jakt på tjärtabletter sa jag åt honom att behålla den eftersom han hade fått tydliga instruktioner om de jag listade och inget annat...

Men jag kanske ska ta den där Bowmore'en ändå?! :va
Var nog ingen "darkest" utan troligare 12yo...

Lagavuling är såklart rökigare men darkest är inte så längt därifrån. Den är rökigare än alla Laphroaig jag druckit iaf. Ungefär samma stil som Ardbegen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lagavuling är såklart rökigare men darkest är inte så längt därifrån. Den är rökigare än alla Laphroaig jag druckit iaf. Ungefär samma stil som Ardbegen.

Ringde honom så jag ska ta den där Bowmore:en och se hur den är. han skulle bjuda på den nu när hans son bestämt sig för att lära sig dricka whisky. Han var stolt!

.....Vi kom även fram till att bordershopen i puttgarden borde ha Alko-lås.... :hihi

- "Behöver ni någon Gin? Jag köpte gin där nere och tydligen var det nån fin-gin... Bom.. bom.. Bombay nått hette den, dyr som fan men det märkte jag inte förän jag satt hemma och kollade kvittot! Måste sett fel skylt i butiken"

- Åfan, ja, Bombay Sapphire är dyrt!

- Näe, Bombay gin..

- Näe alltså, gin-sorten heter Bombay Sapphire!

- Ahå, det kanske den gör.. dyr som fan var den iaf och gubbarna sa att det var fin-gin när jag upptäckte att den var dyr på kvittot.

- Hur många flaskor köpte du då?

- 12!

- Literflaskor?

- Yepp!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Av dom två skulle jag välja Ardbeg. Men Laphroaigh är inte så långt efter i min bok.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Av dom två skulle jag välja Ardbeg. Men Laphroaigh är inte så långt efter i min bok.

Då ska jag se till att tösen köper med sig en Ardbeg från kryssningen!

...Fick f.ö. hem min Bowmore igår och den var riktigt god. Märkligt att jag t.o.m kan tycka att en whiskey är god efter så många år utan att ens ha pallat doften. Men som sagt: - röken är skiten! :tummenupp

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

...Fick f.ö. hem min Bowmore igår och den var riktigt god. Märkligt att jag t.o.m kan tycka att en whiskey är god efter så många år utan att ens ha pallat doften. Men som sagt: - röken är skiten! :tummenupp

Jag skulle också välja Ardbegen av de två även om min favorit, som sagt, är Darkest.

Vad är det för Bowmore du fått hem?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Gör som Biturbo skrev ovan, käka en mörkare och fyllig chokladbit till. Kanongott! :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag skulle också välja Ardbegen av de två även om min favorit, som sagt, är Darkest.

Vad är det för Bowmore du fått hem?

Det är Bowmore 12yo..

Tyvär finns inte darkest på båten så det får bli en vanlig 10åring.

Gör som Biturbo skrev ovan, käka en mörkare och fyllig chokladbit till. Kanongott! :tummenupp

Hade en skål med chokladtryfflar gjorda på mörk choklad inom räckhåll igår. Det satt finfint. Choklad lär bli en trogen följeslagare när whiskyn kommer fram. Tjejen är chokladmissbrukare så det går en hel del mörk kvalitétschoklad här hemma... När andra tjejer får blommor på alla hjärtans fick hon ett kilo Criollo-choklad och en riktig pralinform i glasfiber. :) Så choklad kommer jag aldrig få slut på.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
På båten finns däremot en Bowmore Enigma, den är grym! :tummenupp

jag vill inte ha mindre rök än den bowmore som jag fått häromdagen utan ÄNNU mer så det får nog bli en Ardbeg istället för enigman. Dessutom har jag ju en Bowmore i barskåpet så jag måste ju se till att få lite fler influenser av andra märken såhär under min period som nyfödd.

Hällde upp en Bowmore för en stund sedan som står här bredvid mig och det är helt klart en trevlig bekantskap. Det är typidkt vad en liten släng av spritförgiftning/medvetslöshet kan ställa till med... i över tio år har jag tvingats vänta..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning