Whiskey-tråden.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
En sån får man väl önska sig till man fyller 40 med tanke på at den kostar runt tusenlappen flaskan..

Bara 9 år kvar!
I know... Den är sjukt dyr. Tänkte bjuda mig själv på en till jul + nyår + födelsedag, men det är svårt att motivera ett sådant köp när man väl står där och ska beställa den. Blev ett par nya skor istället. :)

Man kan även prova på den om man befinner sig på t.ex Bishops Arms och har av ngn anledning lite dåligt omdöme, eller planerar att få. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Man kan även prova på den om man befinner sig på t.ex Bishops Arms och har av ngn anledning lite dåligt omdöme, eller planerar att få. :)

Jo, man kanske ska börja i den änden. Bättre att testa en skvätt på mässa eller på lokal innan man köper flaskan på chans för en tusing...

Någon som prövat Ardbeg Uigeadail?

Hoppas nämligen på att få en sådan av tomten även om jag inte prövat den än.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
I det här celebra sällskapet så kanske det är som att svära i kyrkan, men Makers Mark, är det nåt drickbart? Snygg flarra iaf...

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Var och handlade lite julklappar idag och passade på att köpa ett par till mig själv också. En Mackmyra Den första utgåvan och en The Glenlivet Nádurra.
Sitter och provsmakar Nádurran just nu och den är riktigt god. Kraftig i smaken men med en riktigt mjäll och len eftersmak. Det är en Cask Strength så den är ganska stark men trots att jag inte spätt ut den smakar det inte sprit. Mycket whisky för pengarna. Det blir fyra :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Återkommer med synpunkter om mackmyran när jag testat den.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Köpte också Mackmyran idag. Fin smak. Trodde inte på den men var tvungen att köpa för att den är gjord i sverige. Men förvånad sitter man med tredje glaset nu och den är riktigt god.

Sitter fortfarande med Glenlivet men myran luktade gott. Dom har ju vunnit duktigt med priser för sina wirrar så det lär ju inte vara kattpiss iaf :tungan

Edit: För den som gillar rökig whisky kan det kanske vara intressant att slå till på ett fat Mackmyra extra rök. 28.800:- kostar det men då lagrar dom det åt dig i tre år, sen är det bara att hålla fylleslag med 30 liter finfin whisky! :fyllisar

Annars ordnar Mackmyra kollektionsprovningar runt om i landet för 400 spänn. Lät som ett riktigt kap så jag tänkte nästan slå till på en!

Last edited:

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Köpte också Mackmyran idag. Fin smak. Trodde inte på den men var tvungen att köpa för att den är gjord i sverige. Men förvånad sitter man med tredje glaset nu och den är riktigt god.

Jag är ännu en som tycker om Mackmyra! Har några flarror ur Preludium-serien och "Den första utgåvan", missade tyvärr det senaste släppet av Special01 :mad:

Var på en Mackmyra-provning (via en förening på Universitetet) nyligen och fick prova i stort sett hela sortimentet. Hela preludium-serien samt deras olika Macmkyra Reserve. Fanns ett par stycken som var riktigt fina. Blir nog ett eget fat tillsammans med far min nån gång i framtiden :) Mackmyra Elegant på bourbonfat blir det om jag får bestämma. Far min har säkert en annan åsikt, men desto större anledning för oss att gå på en gemensam provning snart :D

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Att köpa fat ska nog ses som en kul grej eller spons ala köpa aktier i sitt
favvo hockeylag. Det blir dyr sprit och även om den blir bra så får du en
jävla massa flaskor av samma sort och hur kul är det.

Nàdurran kan jag rekomendera den är riktigt bra. För övrigt så är även nya
Ardbeg Uigedail (orkar inte kolla stavningen) också bra.
Här i veckan så släpptes det 2 stycken Bruchladdish som jag tipsade om i
en annan whiskytråd här på SH.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tjoho! :banana :banana
Tjejen kom hem med en tidig julklapp. Jag har hjälpt deras firma med hemsida och annonser och som tack fick jag en Ardbeg Uigeadail! :tummenupp

Taskig timlön förvisso men jäklans vad jag ser fram emot att korka upp om en liten stund för att provsmaka undret!

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Halloj!

När jag var i skottland i sommras så passade jag på att inhandla lite mumsiga drycker.
Har vart duktig o inte öppnat de finare sorterna ännu, men i julhelgen så blir det nog att smaka lite på Auchentoshan 21 yo samt Auchentoshan Threewood. Någon som har testat dessa?

mvh Anders

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
....och jag har sedan ett par minuter en ny favorit. :Bugar

Fantastisk! :tummenupp

Bifogat

• uigadail.jpg
    uigadail.jpg
    58.5 KB · Visningar: 54
  • uigadail2.jpg
    uigadail2.jpg
    47.6 KB · Visningar: 44
Last edited:

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Hoj
00 Apa Mille Räser
Fick en fin julklapp av chefen idag. Laggavulin!
Kunde inte vänta ända till julafton med att öppna den...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
...ett fat Mackmyra extra rök. 28.800:- kostar det men då lagrar dom det åt dig i tre år, sen är det bara att hålla fylleslag med 30 liter finfin whisky!

För 1000 kronor litern känns det som man kan få bra mycket mer godsaker än ett litet fat Mackmyra. :gnissla

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
För 1000 kronor litern känns det som man kan få bra mycket mer godsaker än ett litet fat Mackmyra. :gnissla

Gissningsvis blir priset ännu högre på bolaget så om man dricker mycket whisky kan det ju löna sig att ta ett fat ;)

Här är en prisjämförelse för Rök:

Systemet:
Rök-Svensk ek
Vårt utpris: 525 kr
Alkoholskatt: 140 kr
Moms: 192 kr
Systembolagets påslag: 102 kr
Totalpris: 959 kr

Fatköp:
Rök-Svensk ek
Alkoholskatt: 54 kr
Moms: 156 kr
Leveranskostnader: 47 kr
Totalpris: 781 kr

Taskig timlön förvisso men jäklans vad jag ser fram emot att korka upp om en liten stund för att provsmaka undret!

Du kanske får semesterersättning sen också :mattias

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Systemet:
Rök-Svensk ek
Alkoholskatt: 140 kr
Moms: 192 kr
Systembolagets påslag: 102 kr
Totalpris: 959 kr

959 kronor på bolaget? :eek:
Hoppla...

Nåja, på söndag när jag passerar Heathrow på väg hem blir det nog en Laphroaig quater cask. Eller två. :)

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Mackmyran smakade också fint. Enda felet var att flaskan var omöjlig att hälla ur utan att det droppar. :mad:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Fifan vad det är gott med whisky! Letade fram en japansk stackare som stått i skåpet alldeles för länge: Nikka whisky Yoichi. En rökig 10-åring som kan rekommenderas varmt!

Bifogat

• P1091017.JPG
    P1091017.JPG
    88 KB · Visningar: 47

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
usch, tål inte whisky:zpy smakar bara söt starkt slisk... blä!:tungan

vem blir först att arkebusera mig?:hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj