Dr.Bike
Guest
Har blivit inbjuden t wiskey provning i vår.
25 olika sorter.
Den yngsta e 35 o den äldsta 49.spännande...
Kan vi byta?
Jag menar, det du sa om Lagavulin, och kabelbrand, så kanske du inte vill gå? (hoppas)
Sen DeeCati, är Lagga 16 år och inte 12. Utom distillers edition, som är lite olika gammal beroende på batch, men nånstans runt "the mid twenties"
Nu håller jag iofs med många, som säger att det här med singlemalt är lite fjolligt.
För det HAR det blivit.
Senaste åren "återupptäcker" distillerierna märkligt många (och stora) "glömda" skvättar...
Den ena bättre än den andra.
Och det har gått koketteri i detta...
Det har blivit lite fjantigt. Helt klart.
Man vill så gärna ge denna robusta bas-sprit ett gott renomme´, helst i klass med finaste cognac, så man tar till såna här tönterier med 7 olika smakvarianter på samma sort osv.
Parfymeri, bondfångeri och trams säger jag. SOm helst dricker distilleriernas "grundsorter" som de hade förr.
Sen blir inte en whisky (nämnvärt) mycket bättre efter 12 år.
SÅ även detta "årgångsfjanteriet" som pågår, med vintage hit och dit är bara reklammakare och marknadsfolk som gör allt för att blåsa upp priserna ytteligare. Samt auran av "finess".
Konserverad gröt - far som en tanke genom mitt huvud.
Men ok ok, en 21-åring ÄR (ofta) godare än en 12-åring.
Dock!
Inte för vem som helst!
Det tarvar sin man (eller kvinna) att känna skillnaden.
Men generellt kan man säga att där den yngre wirren blir spritig och går upp i näsan, så rullar den äldre av, mjukare, lenare.
dock har de ju (givetvis) samma grundsmak, om det är samma whisky.
Prova gärna skillnaden mellan Laphroaig och lagavulin. De ligger väldigt nära varann i smak.
Den ena är busig, vass, och spritångande i näsan.
Den andra bara så mysigt nytjärad-eka-aktig i munnen
jag dricker inte kaffe heller...
för övrigt är jag lite sådär emot saker som man måste vänja sig vid för att börja tycka om... är det inte gott från början så är det väl inte gott eller? bara för att man vänjer sig och sen står ut med det och kanske till och med tycker om det så verkar det knas tycker jag...
jodå, skillnad kan jag visst tänka mig att det är mellan sorter. vad jag menade var bara att gemensamt för alla jag provat är att de smakar på samma whiskysätt som jag ogillar...
ok, då gör jag väl fel då! men nej, jag vet bara inte... det kanske inte är nåt för mig. nåja, jag har ju överlevt hittills iallafall så det ska nog gå bra utan whisky även i fortsättningen men man vet ju aldrig, kanske nån gång att det klickar till...
Njaaa...stopp där unge man!
Så här är det! (farsan baloo)
Att saker man måste vänja sig vid...oftast (alltid skulle jag t.o.m kunna säga) är de saker som fastnar, och stannar för livet.
Saker man tar till sig direkt, konsumerar, och är allmänt lättuggat, är oftast (alltid) saker som känns flyktigare.
Man tröttnar fortare.
Jämför gärna med musik.
Vissa plattor KRÄVER tillvänjning, för att därefter växa, mogna, och tillslut bli en del av en själv...
Last edited: