Whiskey-tråden.

Dr.Bike

Guest
Har blivit inbjuden t wiskey provning i vår.

25 olika sorter.
Den yngsta e 35 o den äldsta 49.spännande...

Kan vi byta? :drool

Jag menar, det du sa om Lagavulin, och kabelbrand, så kanske du inte vill gå? :hihi (hoppas)

Sen DeeCati, är Lagga 16 år och inte 12. Utom distillers edition, som är lite olika gammal beroende på batch, men nånstans runt "the mid twenties"

Nu håller jag iofs med många, som säger att det här med singlemalt är lite fjolligt.
För det HAR det blivit.

Senaste åren "återupptäcker" distillerierna märkligt många (och stora) "glömda" skvättar...
Den ena bättre än den andra.
Och det har gått koketteri i detta...

Det har blivit lite fjantigt. Helt klart.
Man vill så gärna ge denna robusta bas-sprit ett gott renomme´, helst i klass med finaste cognac, så man tar till såna här tönterier med 7 olika smakvarianter på samma sort osv.

Parfymeri, bondfångeri och trams säger jag. SOm helst dricker distilleriernas "grundsorter" som de hade förr.

Sen blir inte en whisky (nämnvärt) mycket bättre efter 12 år.

SÅ även detta "årgångsfjanteriet" som pågår, med vintage hit och dit är bara reklammakare och marknadsfolk som gör allt för att blåsa upp priserna ytteligare. Samt auran av "finess".
Konserverad gröt - far som en tanke genom mitt huvud.

Men ok ok, en 21-åring ÄR (ofta) godare än en 12-åring.

Dock! :mattias

Inte för vem som helst!

Det tarvar sin man (eller kvinna) att känna skillnaden.
Men generellt kan man säga att där den yngre wirren blir spritig och går upp i näsan, så rullar den äldre av, mjukare, lenare.
dock har de ju (givetvis) samma grundsmak, om det är samma whisky.

Prova gärna skillnaden mellan Laphroaig och lagavulin. De ligger väldigt nära varann i smak.
Den ena är busig, vass, och spritångande i näsan.
Den andra bara så mysigt nytjärad-eka-aktig i munnen ;)

jag dricker inte kaffe heller...:D

för övrigt är jag lite sådär emot saker som man måste vänja sig vid för att börja tycka om... är det inte gott från början så är det väl inte gott eller?:va bara för att man vänjer sig och sen står ut med det och kanske till och med tycker om det så verkar det knas tycker jag...:D

jodå, skillnad kan jag visst tänka mig att det är mellan sorter. vad jag menade var bara att gemensamt för alla jag provat är att de smakar på samma whiskysätt som jag ogillar...:rolleyes:

ok, då gör jag väl fel då!:D men nej, jag vet bara inte... det kanske inte är nåt för mig. nåja, jag har ju överlevt hittills iallafall så det ska nog gå bra utan whisky även i fortsättningen:tummenupp men man vet ju aldrig, kanske nån gång att det klickar till...

Njaaa...stopp där unge man! :)

Så här är det! (farsan baloo)

Att saker man måste vänja sig vid...oftast (alltid skulle jag t.o.m kunna säga) är de saker som fastnar, och stannar för livet.

Saker man tar till sig direkt, konsumerar, och är allmänt lättuggat, är oftast (alltid) saker som känns flyktigare.
Man tröttnar fortare.

Jämför gärna med musik.
Vissa plattor KRÄVER tillvänjning, för att därefter växa, mogna, och tillslut bli en del av en själv...

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu vet du inte (höll på att säga son vanligt, men märk! jag gjorde inte det! ;)) vad du pratar om!

1. Man dricker WHISKY. :fakta Aldrig WhiskEy..*brr*

2. Om man tycker att RIKTIGT tunga singelmalter är för pensionerade tycka om varann-bubbar, ja, då har man följdaktligen mjölktänderna kvar, outvecklade smaklökar, och ja! :) Man kanske trots ALLT ska dricka Whiskey... :tungan

3. DU motsäger dig själv kraftfullt, då Blue Label ÄR :fakta en av de bästa sinelmalterna! Och ffa: INGEN DJEFFLA WHISKEY! :fakta Ha! :D

4. Det där med colan hörde jag inte...

Arbogabor...*brr*

;)

Blue label må vara en av de bästa singel-bland-malterna, men det är just bara en också :D Iofs, Gold label går att dricka den med men inte lika mycket som av Blue.
Och ni gubbar som dricker rävgiftet är säkert såna människor som även dricker öl, världens äckligaste dryck efter Dr pepper :brinnerup Om 99% Av befolkningen gillar något så betyder det bara att de har dålig smak, medan jag har bra smak :D
Återigen, mitt barskåp står öppet för dig, men då måste du blanda med cola också :fyllisar *du kan få dricka en rent också...*

Och det stämmer, det var Lagavulin 16 årig som hon gillade starkt. Skit smakar den iaf. Får väl köpa en flaska av varje single och prova allt på en och samma kväll och se om det finns något att dricka.

är för tillfället mer inne på bourbon som
*Jim beam
*Makers Mark
*och en till jag inte kom ihåg va den hette (bullet kanske)

dyra flaskor från högländerna är på tok överskattat, gillade dom när jag va 18 men har växt ifrån dom.

Ahh, en riktigt call Sour mash med iskall Coca cola, det är ju sånt som får en att gå upp ur sängen en lördagsmorgon.
Makers Mark måste jag testa, påminner den om JB och JD?

Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Ahh, en riktigt call Sour mash med iskall Coca cola, det är ju sånt som får en att gå upp ur sängen en lördagsmorgon.
Makers Mark måste jag testa, påminner den om JB och JD?

Makers är grym, påminner mer om Jim än Jack.
inte lika len som Jim men mer smak å andra sidan.

lenheten är nog det jag gillar mest hos Jimpa, man tror att man sitter och smuttar men helt plötsligt har man tömt halva flaskan och känner sig kul. perfekt fredagsunderhållning.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Någon som smakat eller vet nåt om denna whiskey "Auchentoshan"
det är en 12 årig singlemalt skotsk sak som jag fått av min arbetsgivare,
smakar helt underbart tycker jag !!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Njaaa...stopp där unge man! :)

Så här är det! (farsan baloo)

Att saker man måste vänja sig vid...oftast (alltid skulle jag t.o.m kunna säga) är de saker som fastnar, och stannar för livet.

Saker man tar till sig direkt, konsumerar, och är allmänt lättuggat, är oftast (alltid) saker som känns flyktigare.
Man tröttnar fortare.

Jämför gärna med musik.
Vissa plattor KRÄVER tillvänjning, för att därefter växa, mogna, och tillslut bli en del av en själv...

jag stannar, gamlo:D

nja... det håller jag inte med om. exempel som motsäger din teori, iallafall i mitt fall, är: hojåkning (fastnade direkt, lär inte tröttna i första taget.), öl (smakade bra direkt), cider (en av världens mest fantastiska drycker, underbar är den!), sex och romåcola. fastnade för alla nyss nämnda saker direkCt och tror inte att jag kommer tröttna än på ett tag. så nej, tycker fortfarande att saker man måste vänja sig vid (cigg, snus och whisky exempelvis) är lite knas:)

inte heller i musikfallet håller jag med. antingen så gillar jag en låt när jag först hör den och sen lyssnar jag på den igen eller också så gillar jag den inte och då lyssnar jag i många fall aldrig på den igen. fast det kanske bara är jag som fungerar såhär?:va

nåja, som jag sa innan. kanske att det klickar mellan whisky och mig någon gång, men än så länge smakar det bara pecka:tungan

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag höll på att avlida av ångest igår. Jag har bara en flaska whisky hemma, en Glenfiddich 30 years. Fattar ni hur svårt det var att inte tulla på den i onödan?

Dr.Bike

Guest
Jag höll på att avlida av ångest igår. Jag har bara en flaska whisky hemma, en Glenfiddich 30 years. Fattar ni hur svårt det var att inte tulla på den i onödan?

Ja och nej! ;)

Ja - ångesten över att ha endast EN! :skrämd flaska förstår jag.

Men är det verkligen någonsin onödigt att ta en liten whisky?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

De är till för att drickas, inte sitta och kolla på! Seså, öppna flaskan nu.
Det går alltid att köpa nytt, om det inte råkar vara en begränsad upplaga eller dylikt. Jag drack upp 3st Spice innan jag förstod att det var begränsad upplaga och nu går den inte att få tag på för under 5000:- pavan :(

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Whisky är gott...själv fastnade man för single malt efter 30 årsåldern. Nu är jag på whiskyprovning flera gånger om året. Mycket att lära kan jag säga.
Nä nu skall jag ta en Isle of jura "superstition" i mitt nya whiskyrum. Skål.

Edit: till vänster i bild ser ni ett äkta Highland Park fat 1988 :fyllisar

Bifogat

• IMG_1002x.jpg
    IMG_1002x.jpg
    66.3 KB · Visningar: 113
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
så nej, tycker fortfarande att saker man måste vänja sig vid (cigg, snus och whisky exempelvis) är lite knas:)

Du har rätt med snus och cigg, men whisky har väl alltid varit najs? Öl är f.ö. djävulens påfund.

Själv gillar jag Ben Nevis, men jag brukar mest bara dricka skiten, sikken vetenskap allting skulle va här då... :hihi

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Whisky är gott...själv fastnade man för single malt efter 30 årsåldern. Nu är jag på whiskyprovning flera gånger om året. Mycket att lära kan jag säga.
Nä nu skall jag ta en Isle of jura "superstition" i mitt nya whiskyrum. Skål.

Edit: till vänster i bild ser ni ett äkta Highland Park fat 1988 :fyllisar
Såg att du är fr LA.
Vart är du på wiskeyprovning?
Har du varit på Magnus provning??

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati FTW
Sen DeeCati, är Lagga 16 år och inte 12. Utom distillers edition, som är lite olika gammal beroende på batch, men nånstans runt "the mid twenties"

*Host* Nu får nog farbror revidera sin framställning.
Sedan länge står det flertalet butäljer av Lagavulin Special Release Aged 12 Years i det 996:a förrådet. Natural Cask strength. Avsmakas som brukligt bäst med en gnutta svenskt kranvatten.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har rätt med snus och cigg, men whisky har väl alltid varit najs? Öl är f.ö. djävulens påfund.

Själv gillar jag Ben Nevis, men jag brukar mest bara dricka skiten, sikken vetenskap allting skulle va här då... :hihi

nej, inte för mig... tyckte inte att det var gott första gången jag provade, och inte senaste heller. har helt enkelt aldrig fastnat:) vem vet, kanske gör man det nån gång... men just nu kan jag verkligen inte se vad som är gott med skiten:D
neje, öl är väl gott? själv gillar jag inte dansk öl (för beskt och för mycket smak för min del), men en riktigt fin tjeckisk är icke att förkasta:tummenupp ta staropramen tillexempel. läsk för vuxna, typ:D

jahadu, själv dricker jag romåcola som sagt:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Makers är grym, påminner mer om Jim än Jack.
inte lika len som Jim men mer smak å andra sidan.

lenheten är nog det jag gillar mest hos Jimpa, man tror att man sitter och smuttar men helt plötsligt har man tömt halva flaskan och känner sig kul. perfekt fredagsunderhållning.

Makers Mark är en riktig sommardricka, behövs ingen cola, bara en massa is.

Bourbon och amerikansk whiskey är gravt underskattat i Sverige. Problemet är att folk jämför med skotsk whisky, det är ungefär lika fel som att dissa rom för att det inte smakar cognac.

Gentleman Jack
Knob Creek
Wild Turkey
Buffalo Trace
Elijah Craig

Är exempel på grym bourbon/whiskey som finns på bolaget. Det är värt att lägga ut en eller ett par hundringar extra för dessa jämfört med standardsorterna som gör sig bäst som groggvirke(vilket iofs inte är fy skam det heller).

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
3. DU motsäger dig själv kraftfullt, då Blue Label ÄR :fakta en av de bästa sinelmalterna! Och ffa: INGEN DJEFFLA WHISKEY! :fakta Ha! :D

;)

Blue Label är en blend. Jag har själv inte smakat den men den anses av kännare vara mer ett påkostat överprisat resultat av bra marknadsföring och imageskapande än en verklig toppwhisky.

Black label är iaf en av de mest prisvärda blended jag smakat, den står sig väl mot nästan vilka standardmalter som helst. Så Blue är kanske riktigt bra, kanske nån krog som har den där man kan prova en centiliter.....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Makers Mark är en riktig sommardricka, behövs ingen cola, bara en massa is.

Bourbon och amerikansk whiskey är gravt underskattat i Sverige. Problemet är att folk jämför med skotsk whisky, det är ungefär lika fel som att dissa rom för att det inte smakar cognac.

Gentleman Jack
Knob Creek
Wild Turkey
Buffalo Trace
Elijah Craig

Är exempel på grym bourbon/whiskey som finns på bolaget. Det är värt att lägga ut en eller ett par hundringar extra för dessa jämfört med standardsorterna som gör sig bäst som groggvirke(vilket iofs inte är fy skam det heller).

Har skrivit upp dessa nu, ska försöka komma ihåg att ta med lappen till Tyskland nästa gång jag ska åka för att fylla på baren.

Och just ja, blended var det ju :D Fast det är ju ändå en sån där konstig "whiskey" som dock smakar bra. För den är jävligt god, sen om den är överskattad eller vet jag inte, jag pyntar gladeligen 1600:- för en flaska.
Hade den varit mycket billigare så betyder det bara att jag dricker mer så det blir ju samma utlägg ändå men mindre skada på levern :D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping