Whiskey-tråden.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
usch, tål inte whisky:zpy smakar bara söt starkt slisk... blä!:tungan

vem blir först att arkebusera mig?:hihi

Men du ska inte dricka whisky, du ska dricka whiskey! Det är de rätta grejjerna, det andra rökiga skiten är bara för pensionärerna som har en klubb för inbördes beundran.

Själv ska jag nog lyxa till det ikväll med en Blue Label, dock ingen cola idag tror jag. Köpte en ny pava på taxfreen nyligen så nu behöver man inte snåla lika mycket på den :)
Och min syster älskar Lagavulin, 12-årig tror jag, men sen smakade hon lite JW och var fast :D

Dr.Bike

Guest
usch, tål inte whisky:zpy smakar bara söt starkt slisk... blä!:tungan

vem blir först att arkebusera mig?:hihi

Jag kan ta åt mig äran att göra det! :kulspruta

;)

1. Man går inte in i en whiskytråd, och ondgör sig över livets vatten! :fakta

2. Slisk?? Då har du uppenbarligen inte druckt whisky. Slisk är starkt förknippat med översöta saker. Som likör. Whisky är INTE sliskigt. :fakta

3. OM du vill lära dig, så är det HELT ok att hänga här... vara med på nån testrunda, om vi har nån, men grundregel ETT gäller! Dvs precis som för barn, och för vuxna inför barn så säger man inte högt, missnöjt och bortskämt: Jag gillar inte, Jag vill inte haaa, jag tycker det är äckligt... innan man smakat pau RIcKtiGt! :fakta

Välkommen! ;)

Men du ska inte dricka whisky, du ska dricka whiskey! Det är de rätta grejjerna, det andra rökiga skiten är bara för pensionärerna som har en klubb för inbördes beundran.

Själv ska jag nog lyxa till det ikväll med en Blue Label, dock ingen cola idag tror jag. Köpte en ny pava på taxfreen nyligen så nu behöver man inte snåla lika mycket på den :)
Och min syster älskar Lagavulin, 12-årig tror jag, men sen smakade hon lite JW och var fast :D

Nu vet du inte (höll på att säga son vanligt, men märk! jag gjorde inte det! ;)) vad du pratar om!

1. Man dricker WHISKY. :fakta Aldrig WhiskEy..*brr*

2. Om man tycker att RIKTIGT tunga singelmalter är för pensionerade tycka om varann-bubbar, ja, då har man följdaktligen mjölktänderna kvar, outvecklade smaklökar, och ja! :) Man kanske trots ALLT ska dricka Whiskey... :tungan

3. DU motsäger dig själv kraftfullt, då Blue Label ÄR :fakta en av de bästa sinelmalterna! Och ffa: INGEN DJEFFLA WHISKEY! :fakta Ha! :D

4. Det där med colan hörde jag inte...

Arbogabor...*brr*

;)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

haha, blir man inte arkebuserad då också?:gnissla

så som du beskriver det, att man blandar med cola och sådär låter väl hyfsat (så länge det inte smakar lika knäppt som whisky, för då kan jag inte tänka mig att det skulle bli gott att blanda med läsk:zpy ) med tanke på att jag sällan dricker starksprit "outspädd", men vanlig whisky klarar jag verkligen inte av... har provat flera olika sorter och flera olika gånger men lyckas aldrig fastna:confused: det brinner i munnen, det är sött och starkt på samma gång och det smakar bara allmänt udda... det är svårt att sätta fingret på det, men jag beskriver iallafall smaken som sötsliskig... inte som socker, men som... besk stark osötad sirap??:va sliskigt i överflöd, men inte sockersött liksom... vetefan hur man ska beskriva det, men jag tycker inte om det :)

Dr.Bike

Guest
Fifan vad det är gott med whisky! Letade fram en japansk stackare som stått i skåpet alldeles för länge: Nikka whisky Yoichi. En rökig 10-åring som kan rekommenderas varmt!

Fin skit det där! :fakta :tummenupp

Kompisen, som jobbar i Japan, knäckte en sån där i förrförra veckan när vi var över på lite kalas.
Mmmmmm.... finefinfina krejjer!

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Jag håller med Korvgubbe. Ardbeg!! det är grejen. Tråkig färg men mer karaktär än Laphroigh. Prova även Caol Ila ni som gillar rökigt. Gött:tummenupp

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Fin skit det där! :fakta :tummenupp

Kompisen, som jobbar i Japan, knäckte en sån där i förrförra veckan när vi var över på lite kalas.
Mmmmmm.... finefinfina krejjer!

Ja, faktiskt! Japan är väl inte det land man starkast förknippar med dessa gyllene drycker men faktum är att dom är riktigt bra whiskymakare. Kanske beror på deras minutiösa noggranhet och outgrundliga tålamod?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag kan ta åt mig äran att göra det! :kulspruta

;)

1. Man går inte in i en whiskytråd, och ondgör sig över livets vatten! :fakta

2. Slisk?? Då har du uppenbarligen inte druckt whisky. Slisk är starkt förknippat med översöta saker. Som likör. Whisky är INTE sliskigt. :fakta

3. OM du vill lära dig, så är det HELT ok att hänga här... vara med på nån testrunda, om vi har nån, men grundregel ETT gäller! Dvs precis som för barn, och för vuxna inför barn så säger man inte högt, missnöjt och bortskämt: Jag gillar inte, Jag vill inte haaa, jag tycker det är äckligt... innan man smakat pau RIcKtiGt! :fakta

Välkommen! ;)

det var faktiskt dig jag tänkte på när jag sa det!:D

jo, jag gjorde det nyss:FU

som jag sa i mitt svar till dee cati, jag vetefan hur man ska beskriva det... whiskysmak?:va tycker bara att det bränner och smakar konstigt sötbeskt... vet inte, men jag har aldrig kommit att tycka om smaken hur mycket jag öän provat. och jag har som sagt provat flera olika sorter vid flera olika tillfällen (senast för typ en vecka sen), men genomgående för alla sorter och tillfällen jag varit med om är den där mysko jävla smaken...:näsblod

missförstå mig rätt, jag är alltid öppen för nya saker och provar allt för att iallafall se vad jag tycker om det. men whisky har jag provat så mycket och på så många olika sätt (med vatten, utan vatten, med is, utan is, med kylkuber, rumstempererat, kylt...) att jag börjar tro att det är hopplöst... för tro det eller ej, jag vill kunna tycka om eländet:D när alla andra pratar om det låter det alldeles fullkomligt juvligt underbart, men sen provar man själv och upplever samma sak som alltid annars... gör jag fel måntro?:va :D
jag skulle vilja säga att med tanke på att jag upplever samma elände varje gång men ändå fortsätter prova just för att nån gång så kanske, bara kanske, blir jag överraskad så har jag väl ändå blivit av med barnastämpeln rent mentalt iallafall?;) sen kanske mina smaklökar är för barnsliga för att tycka om eldslisket men isåfall är det ju inte mitt fel:D

men lär mig gärna hur man ska tycka om det, jag vill också uppleva det där underbara med "livets vatten"!:4skrika :hihi

tackar :)

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
haha, blir man inte arkebuserad då också?:gnissla

så som du beskriver det, att man blandar med cola och sådär låter väl hyfsat (så länge det inte smakar lika knäppt som whisky, för då kan jag inte tänka mig att det skulle bli gott att blanda med läsk:zpy ) med tanke på att jag sällan dricker starksprit "outspädd", men vanlig whisky klarar jag verkligen inte av... har provat flera olika sorter och flera olika gånger men lyckas aldrig fastna:confused: det brinner i munnen, det är sött och starkt på samma gång och det smakar bara allmänt udda... det är svårt att sätta fingret på det, men jag beskriver iallafall smaken som sötsliskig... inte som socker, men som... besk stark osötad sirap??:va sliskigt i överflöd, men inte sockersött liksom... vetefan hur man ska beskriva det, men jag tycker inte om det :)
Diggar d mitt glöggrcept så ska j lära dig dricka w...:fyllisar

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
är för tillfället mer inne på bourbon som
*Jim beam
*Makers Mark
*och en till jag inte kom ihåg va den hette (bullet kanske)

dyra flaskor från högländerna är på tok överskattat, gillade dom när jag va 18 men har växt ifrån dom.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Diggar d mitt glöggrcept så ska j lära dig dricka w...:fyllisar

du är redan i full gång med att öva eller?:hihi
vilket är ditt glöggrecept?:va samma som starstrikers?:va

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
dyra flaskor från högländerna är på tok överskattat, gillade dom när jag va 18 men har växt ifrån dom.

Det finns en och annan goding från lågländerna också.
Makers Mark är f.ö. världens äldsta bourbondestilleri av de som är i drift. :värdelöst_vetande

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Svagdrickan.Överkonsumtion.....?

jodå, den är god :) men det smakar ju knappast som whisky;)
av vad, whisky eller glögg?:va ledsen om jag är trög, mitt dugn är felvänt och jag är således grymt trött...:rolleyes:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Dr.Bike

Guest
Ja, faktiskt! Japan är väl inte det land man starkast förknippar med dessa gyllene drycker men faktum är att dom är riktigt bra whiskymakare. Kanske beror på deras minutiösa noggranhet och outgrundliga tålamod?

Nej.
Eller ja.

Det var såsom såhär: Att NÄR japanske kejsaren en gång i tiden blev vän av whisky, så köpte han helt sonika in de BÄSTA blenders man hade i det skotska riket!
Lärde sig alla processer (kopiera i klatext, som väl är japanernas adelsmärke, och sedan förfina) och har sedan dess gjort (skotsk) singlemalt.

Och iom att de kopierade rakt av, samt helt saknade egna traditioner, så har heller inte processerna ändrats nåt särskilt heller genom århundrdena!

Så man kan vara lite elak och säga att japanernas sinlemalt numera är MER ursprunglig och original, än skottarnas egna! :D

Häpp!

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Nej.
Eller ja.

Det var såsom såhär: Att NÄR japanske kejsaren en gång i tiden blev vän av whisky, så köpte han helt sonika in de BÄSTA blenders man hade i det skotska riket!
Lärde sig alla processer (kopiera i klatext, som väl är japanernas adelsmärke, och sedan förfina) och har sedan dess gjort (skotsk) singlemalt.

Och iom att de kopierade rakt av, samt helt saknade egna traditioner, så har heller inte processerna ändrats nåt särskilt heller genom århundrdena!

Så man kan vara lite elak och säga att japanernas sinlemalt numera är MER ursprunglig och original, än skottarnas egna! :D

Häpp!
Har blivit inbjuden t wiskey provning i vår.

25 olika sorter.
Den yngsta e 35 o den äldsta 49.spännande...

Dr.Bike

Guest
det var faktiskt dig jag tänkte på när jag sa det!:D

jo, jag gjorde det nyss:FU

som jag sa i mitt svar till dee cati, jag vetefan hur man ska beskriva det... whiskysmak?:va tycker bara att det bränner och smakar konstigt sötbeskt... vet inte, men jag har aldrig kommit att tycka om smaken hur mycket jag öän provat. och jag har som sagt provat flera olika sorter vid flera olika tillfällen (senast för typ en vecka sen), men genomgående för alla sorter och tillfällen jag varit med om är den där mysko jävla smaken...:näsblod

missförstå mig rätt, jag är alltid öppen för nya saker och provar allt för att iallafall se vad jag tycker om det. men whisky har jag provat så mycket och på så många olika sätt (med vatten, utan vatten, med is, utan is, med kylkuber, rumstempererat, kylt...) att jag börjar tro att det är hopplöst... för tro det eller ej, jag vill kunna tycka om eländet:D när alla andra pratar om det låter det alldeles fullkomligt juvligt underbart, men sen provar man själv och upplever samma sak som alltid annars... gör jag fel måntro?:va :D
jag skulle vilja säga att med tanke på att jag upplever samma elände varje gång men ändå fortsätter prova just för att nån gång så kanske, bara kanske, blir jag överraskad så har jag väl ändå blivit av med barnastämpeln rent mentalt iallafall?;) sen kanske mina smaklökar är för barnsliga för att tycka om eldslisket men isåfall är det ju inte mitt fel:D

men lär mig gärna hur man ska tycka om det, jag vill också uppleva det där underbara med "livets vatten"!:4skrika :hihi

tackar :)

Jepp! :D

Och: Konstigt som det låter, så vet jag preciiiis hur du menar, och känner.

För: Jag var verkligen inte nån whiskyman alls från första början.

Tvärtom!

Jag ogillade det starkt.

Men precis som med kaffe blev jag "tvingad/tvungen" att dricka av äldre "elaka" kamrater... ;)

Sågade mig sakta upp genom supermesiga blended-sorter såsom Lauders (äv. kallad luder...) Dimple, osv osv...
TILLSLUT (mot alla odds) kom jag så att landa i singlemalt-träsket...

Och det luriga är...
Att har man EN gång fallit däri, så vill man inte upp! :hihi

Det GÅR alltså INTE att backa filmen :fakta

Jag är hellre UTAN dålig whisky, än dricker för drickandets egna skull.
Och JA; man inte bara KAN, utan man KÄNNER verkligen skillnad på de olika sorterna.
Man kanske inte alltid plockar sort, eller destilleri, men regionerna skiljer sig markant från varann. :fakta
Men såklart finns det alltid nån katt bland alla hermeliner i de olika regionerna.

Men som helhet är det en mycket smakrik upplevelse, avnjuten på rätt sätt. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jepp! :D

Och: Konstigt som det låter, så vet jag preciiiis hur du menar, och känner.

För: Jag var verkligen inte nån whiskyman alls från första början.

Tvärtom!

Jag ogillade det starkt.

Men precis som med kaffe blev jag "tvingad/tvungen2 att dricka av äldre "elaka" kamrater... ;)

SÅgade mig sakta upp genom supermesiga blended-sorter såsom Lauders (äv. kallad luder...) Dimple, osv osv...
TILLSLUT (mot alla odds) kom jag så att landa i singlemalt-träsket...

Och det luriga är...
Att har man EN gång fallit däri, så vill man inte upp! :hihi

Det GÅR alltså INTE att backa filmen :fakta

Jag är hellre UTAN dålig whisky, än dricker för drickandets egna skull.
Och JA; man inte bara KAN, utan man KÄNNER verkligen skillnad på de olika sorterna.
Man kanske inte alltid plockar sort, eller distilleri, men regionerna skiljer sig markant från varann. :fakta
Men såklart finns det alltid nån katt bland alla hermeliner i de olika regionerna.

Men som heljet är det en mycket smakrik upplevelse, avnjuten på rätt sätt. :)

jag dricker inte kaffe heller...:D

för övrigt är jag lite sådär emot saker som man måste vänja sig vid för att börja tycka om... är det inte gott från början så är det väl inte gott eller?:va bara för att man vänjer sig och sen står ut med det och kanske till och med tycker om det så verkar det knas tycker jag...:D

jodå, skillnad kan jag visst tänka mig att det är mellan sorter. vad jag menade var bara att gemensamt för alla jag provat är att de smakar på samma whiskysätt som jag ogillar...:rolleyes:

ok, då gör jag väl fel då!:D men nej, jag vet bara inte... det kanske inte är nåt för mig. nåja, jag har ju överlevt hittills iallafall så det ska nog gå bra utan whisky även i fortsättningen:tummenupp men man vet ju aldrig, kanske nån gång att det klickar till...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning