Whiskey-tråden.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Makers Mark är en riktig sommardricka, behövs ingen cola, bara en massa is.

Bourbon och amerikansk whiskey är gravt underskattat i Sverige. Problemet är att folk jämför med skotsk whisky, det är ungefär lika fel som att dissa rom för att det inte smakar cognac.

Makers Mark funkar alla årstider och passar som sagt bäst över rejält med is. :tummenupp

Makers Mark fungerar också bra till Old Fashioned.

http://www.eatdrinkordie.com/videos...k-of-the-day-from-steve-calabro-drink-slinger

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Blue labeln e en riktigt trevlig blended, föredrar den helt klart före Black Label.
Sedan e den tyvärr prissatt på ett sätt som inte riktigt gör det försvarbart att köpa den när iaf jag betydligt hellre köper en riktigt trevlig Single Malt för samma pengar.

Har nån flaska kvar sen jag jobbade mycket utomlands, jag kan nog avvara en cl eller två om du inte hittar den på nån krog eller så :)

Blue Label är en blend. Jag har själv inte smakat den men den anses av kännare vara mer ett påkostat överprisat resultat av bra marknadsföring och imageskapande än en verklig toppwhisky.

Black label är iaf en av de mest prisvärda blended jag smakat, den står sig väl mot nästan vilka standardmalter som helst. Så Blue är kanske riktigt bra, kanske nån krog som har den där man kan prova en centiliter.....

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Ska man blanda så är Jack överlägsen !! Å det Amerikanska blandar eller shotar jag helst.

Ska man dricka fint så får det bli skotskt ( det finns några fina Irländare oxå), då är ju alltid Mac Allan trevligt, helst 18 Reserva. En annan trevlig single malt jag kan rekommendera är Aberlour A´Bunadh.

Blended får jag hålla med föregående talare om Black Label, en riktigt bra blended.

Men allra helst tar jag nog ändå en cognac:) .

Dr.Bike

Guest
Blue Label är en blend. Jag har själv inte smakat den men den anses av kännare vara mer ett påkostat överprisat resultat av bra marknadsföring och imageskapande än en verklig toppwhisky.

Black label är iaf en av de mest prisvärda blended jag smakat, den står sig väl mot nästan vilka standardmalter som helst. Så Blue är kanske riktigt bra, kanske nån krog som har den där man kan prova en centiliter.....

Så är det förståss. Men då jag aldrig dricker JW, oavsett färg på etiketten (labeln) så får jag skylla på det... :gnissla
Många påstår dock att den svarta ska vara bäst. (nåja. minst sämst skulle jag tro? ;))
Jag utgick från att BLÅ var en singlemalt då den alltid står i "finhyllorna" på alla tax-fre världen över. Tänkte att: De har väl lärt sig de där sillstryparna nere på Speyside...
Skönt att jag inte druckit den då!! Och smutsat ner mig med blended...

I övrigt håller jag med: Många destillerier, gör allt i sin makt för att skapa image, mha överprissatt skitwhisky.
(precis som jag skrev i ett tidigare inlägg)

Makers Mark funkar alla årstider och passar som sagt bäst över rejält med is. :tummenupp

Makers Mark fungerar också bra till Old Fashioned.

http://www.eatdrinkordie.com/videos...k-of-the-day-from-steve-calabro-drink-slinger

Makers Mark är f.ö nog den enda whiskey-produkt från amerikatt jag kan tänka mig. Och som iaf liknar whisky. Men under lång tid har den ju inte gått (svårt iaf) gå att få tag i här. Kanske den finns på bolaget numera? (iofs inte SÅ saknad) men den ÄR trevlig ja.

Hur Old No7 kan anses vara Whisk(e)y är för mig en gåta...gjord på sour mash och allt.

Blue labeln e en riktigt trevlig blended, föredrar den helt klart före Black Label.
Sedan e den tyvärr prissatt på ett sätt som inte riktigt gör det försvarbart att köpa den när iaf jag betydligt hellre köper en riktigt trevlig Single Malt för samma pengar.

Har nån flaska kvar sen jag jobbade mycket utomlands, jag kan nog avvara en cl eller två om du inte hittar den på nån krog eller så :)

Hej du! Det var inte igår man såg dig på tapeten! :tummenupp

Last edited:

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Makers Mark är f.ö nog den enda whiskey-produkt från amerikatt jag kan tänka mig. Och som iaf liknar whisky. Men under lång tid har den ju inte gått (svårt iaf) gå att få tag i här. Kanske den finns på bolaget numera? (iofs inte SÅ saknad) men den ÄR trevlig ja.

Hur Old No7 kan anses vara Whisk(e)y är för mig en gåta...gjord på sour mash och allt.
Sour Mash är ju som sagt ett sätt att tillverka på, men det är ju inte bara Jack som använder detta sätt utan de flesta bourbontillverkarna inkl. Makers Mark och Jim Beam.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Du kan ju pröva någon av deras "finare" sorter, de har ju ett väldigt stort utbud. Jag har druckit nån finare sort för 6-700:- och den var klart godare än standarden men lite för mycket smak för min del.
På taxfreen hade de en JD för 2400:- :brinnerup Snygg flaska dock, helt i läder...

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

Jag föredrar normalt också sigle malt från skottland, men...

Besök Saddle & Sabre på Tegnérgatan 9, där kan du både testa god öl från mikrobryggerier i US och en uppsjö av trevliga amerikatt-whiskey's. Ett mycket hett tips för den oinvigde är Eagle Rare 17. Utan is.

www.saddleandsabre.com

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Billig är den också! :fakta

http://www.carmelsfinest.com/index.cfm/Makers_Mark_KSBW_74.htm

74.jpg

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Så är det förståss. Men då jag aldrig dricker JW, oavsett färg på etiketten (labeln) så får jag skylla på det... :gnissla
Många påstår dock att den svarta ska vara bäst. (nåja. minst sämst skulle jag tro? ;))
Jag utgick från att BLÅ var en singlemalt då den alltid står i "finhyllorna" på alla tax-fre världen över. Tänkte att: De har väl lärt sig de där sillstryparna nere på Speyside...
Skönt att jag inte druckit den då!! Och smutsat ner mig med blended...

I övrigt håller jag med: Många destillerier, gör allt i sin makt för att skapa image, mha överprissatt skitwhisky.
(precis som jag skrev i ett tidigare inlägg)

Blended kan vara minst lika bra som single malt, grejen är ju att man klart får betala lika mycket som för en bra malt, jävla skillnad på en budgetblend som är gjord på nån finkelgrain ur andrasorteringen med två stänk olagrad Glennfiddich och lite sockerkulör och en premiumblend som är gjord för att nå den optimala smaken. Prova en kvalitets-single grain nån gång så får du se vilken högkvalitativ sprit det är.

Makers Mark stavas faktiskt Whisky, har för mig att det har något med att de ursprungligen stammar från Skottland att göra. Gillar du det är det helt obegripligt om du inte gillar annan bourbon, även om Makers är bra finns det ännu bättre.

Jack är underskattad, det anses ofint att dricka, och är man maltpurist "ska" man tycka illa om blended, whiskey och bourbon i allmänhet och Jack Daniels i synnerhet, det är lite som Ducatiägare. Jag tycker Old No 7 ligger i den övre kvalitetsdelen i den prisklassen. Dessutom kan den användas i drinkar på ett mycket förtjänstfullt sätt. Har gott är Lagavulin 16 och ginger ale liksom?

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Blended kan vara minst lika bra som single malt, grejen är ju att man klart får betala lika mycket som för en bra malt, jävla skillnad på en budgetblend som är gjord på nån finkelgrain ur andrasorteringen med två stänk olagrad Glennfiddich och lite sockerkulör och en premiumblend som är gjord för att nå den optimala smaken. Prova en kvalitets-single grain nån gång så får du se vilken högkvalitativ sprit det är.

Makers Mark stavas faktiskt Whisky, har för mig att det har något med att de ursprungligen stammar från Skottland att göra. Gillar du det är det helt obegripligt om du inte gillar annan bourbon, även om Makers är bra finns det ännu bättre.

Jack är underskattad, det anses ofint att dricka, och är man maltpurist "ska" man tycka illa om blended, whiskey och bourbon i allmänhet och Jack Daniels i synnerhet, det är lite som Ducatiägare. Jag tycker Old No 7 ligger i den övre kvalitetsdelen i den prisklassen. Dessutom kan den användas i drinkar på ett mycket förtjänstfullt sätt. Har gott är Lagavulin 16 och ginger ale liksom?

Håller helt med, det finns riktigt bra blended. Dom flesta tror att single malt är så mycket bättre än blended men det är ju inte alltid fallet. Single malt har ju däremot väldigt olika karaktär, så de kan ju därför vara lite intressantare. Single malt är ju också därför en ganska enkel sprit att sätta sig in i då skillnaderna är så stora mellan de olika destillerierna och regionerna.

Å vad det gäller Jack, så håller jag oxå med.:)

Men till sist ska man ju dricka det man gillar på det sätt man gillar:fyllisar .

Dr.Bike

Guest
Håller helt med, det finns riktigt bra blended. Dom flesta tror att single malt är så mycket bättre än blended men det är ju inte alltid fallet. Single malt har ju däremot väldigt olika karaktär, så de kan ju därför vara lite intressantare. Single malt är ju också därför en ganska enkel sprit att sätta sig in i då skillnaderna är så stora mellan de olika destillerierna och regionerna.

Å vad det gäller Jack, så håller jag oxå med.:)

Men till sist ska man ju dricka det man gillar på det sätt man gillar:fyllisar .

Absolut gillar jag även en bra blended...
Men:

1. Att hitta en som VERKLIGEN faller just mig på läppen har visat sig, hm, svårt. (ja det låter pretto, men har säkert mer med mina misslyckade whiskEy-försök i tidig ungdom att göra...då man snodde farsans ful-whiskEy...eller slattar därav. De dåliga minnena förknippas med vissa smaker, och på samma sätt som min generation präglades på Samantha Fox tuttar, på samma sätt lärdes man hur sprit INTE skulle smaka genom alla vidriga häxblandningar innan man gick till folkets park. Allt sånt där sitter i!)

2. Jodå, jag går ENBART på smak. Så allt kan passa. Men jag är oxå en retfull djävel, som vill (och tydligen oxå lyckats! :D) lura ut gammelgäddorna (Chris m.fl) ur vassen!
Som ni ser tidigare i tråden så häcklar jag friskt de distillerier som bara koketterar på singlemalt-trenden, men i övrigt inte tillför något.

3. Bourbon är för mig relativt outforskat. Misstaget jag alltid gör, är att jag jämför med det jag känner till. (vilket troligen är fel, och ligger bourbonen i fatet tyvärr) Men! :mattias jag är ingen feg djävel heller, så lär mig!

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
1. Att hitta en som VERKLIGEN faller just mig på läppen har visat sig, hm, svårt. (ja det låter pretto, men har säkert mer med mina misslyckade whiskEy-försök i tidig ungdom att göra...då man snodde farsans ful-whiskEy...eller slattar därav.

För mig gäller precis samma sak. En tonårsfylla som slutade med något som närmast liknar medvetslöshet och spritförgiftning har lett till att jag de följande 10 åren inte kunde lukta på whisky(främst blended). Sista åren började jag kunna känna smaken utan att kväljas men mer än så funkar inte.
Jag tål fortfarande inte smaken av "vanlig blended"...

Så stack någon fram en Laphroaig och här är jag nu...Ett år senare...

Knappt ett år senare och har barskåpet berikats med:
Laphroaig 10yo
Laphroaig 10yo Cask Strength
Laphroaig Quarter Cask
Bowmore 12yo
Bowmore Surf
Ardbeg 10yo
Ardbeg Uigeadail

Dessa rökiga tjärpastiller har suttit som en fläskläpp sen första stund.
Uigadailen är överlägsen av de i min lilla nybörjarsamling. Men den är lite för dyr å fin så därför får den vara min "finwhisky" som jag dedikerar röda dagar och aftnar...

Ardbeg 10yo är min helgfavorit och avnjuts ofta. Där har jag redan förbrukat en liter och halverat den andra. Den finns att köpa till ett bra pris på färjornas taxfree så den snålar jag inte med lika mycket.

Laphroaig är en höjdare att bryta av med om man vill ha en till eller nån dag senare.

Bowmore Surf är bottennappet och den får agera "vardagswirre" eller bjudsprit när besökarna inte nöjer sig med Famous eller Tullamore, som står längst bak sedan nån fest för länge sedan...

Men att luta sig tillbaka med en rökig och en bit mörk choklad är sann avkoppling.

Dagens chokladtips är Lindt Excellence - With a touch of Sea Salt :tummenupp :tummenupp

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nåt ni borde testa om ni kan skaka av er tonårsfylleminnena är Fatlagrad agavetequila. Att jämföra tex Cabo Wabo eller Herencia La Plata med Sierra eller Souza är som att jämföra kvalitets-single malt med Statesman.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Jag vet att det är en Whiskytråd men måste bara visa denna, frystorkat rödvin ( från touratech). Bara att tillsätta vatten-> Mums? Finns det även som whisky?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Åkte på kryss med sambons familj och tänkte passa på att fylla på förrådet. Ville pröva något nytt och stod i valet och kvalet mellan att köpa en Caol Ila eller en Talisker. Eftersom jag inte på allvar testat någon av dessa blev jag glad när jag hittade en whisky-bar på båten. Sagt och gjort beställde jag in en av varje.

Taliskern var helt ok även om den inte riktigt var det jag var ute efter. Caol Ila var lika tråkig som sist jag testade den så jag började grubbla och överväga om jag helt enkelt skulle skita i att testa nytt och istället enbart fylla på befintliga sorter (Laphroaig & Ardbeg)....
...Efter en kortare konsultation med bartendern föreslog han mig en "ny" whisky från Spreyside. Okunnig och nybörjare som jag är var jag skeptisk till att rökighet fanns utanför Islay men jag gav den en chans och därefter var valet enkelt när det gällde att köpa något nytt.

Barskåpet utökades med en Ardmore Traditional Cask :tummenupp

Rökig, söt och rund smak som jag föredrog framför både Talisker och Caol Ila. Taliskern må vara bättre balanserad och "välgjord" men Ardmore blev mitt senaste tillskott. En Laphroaig Quarter Cask fick göra Ardmoren sällskap hem men den hade jag testat sen tidigare och har dessutom skrivits om flera gånger här så den orkar jag inte skriva något om....

roundup_0000000000003640_image_01.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...