Whiskey-tråden.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hemkommen från resan med 3 nya och en gammal virre i bagaget.

1 Glenmorangie quinta ruban
2 Glenmorangie lasanta
3 Macallan fine oak whisky makers selection http://www.bottleshop247.com/SE/Catalog/liquer/whiskey/10280902.html
4 Standard Lagavulin

Har bara hunnit testa quinta ruban än,portvinsfatlagrad 46%,sötaktig och mjuk smak med en antydan av fat,dock skulle den nog tjäna på lätt nedspädning med riktigt källvatten för jag tycker att alkoholen är lite för framträdande så det är svårt att känna smaken ordentligt(ont om det i kairo)finns i beställningssortimentet för 510.

Macallan ska få sig en avsmakning i morgon,kan lämna mitt omdöme om den om någon är intresserad,vet ej om den finns i beställningssortimentet dock.

Henrik

Edit
Länk till macallan som nu är smuttad på(he he)ek,nästan lite bitter,balanserad aklkoholhalt(42,8%)mot fatsmaken,mjuk och rund med viss sötma,står vanilj i testerna men fan om jag hittade någon antydan till det bara sötma men mina smaklökar är kanske inte vad dom borde.

Perfekt starterwiskey eller en cm innan sängdags jobbveckorna,lite för lättdrucken för fest,blir lätt för mycket!

Last edited:

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Hemkommen från resan med 3 nya och en gammal virre i bagaget.

1 Glenmorangie quinta ruban
2 Glenmorangie lasanta
3 Macallan fine oak whisky makers selection
4 Standard Lagavulin

Har bara hunnit testa quinta ruban än,portvinsfatlagrad 46%,sötaktig och mjuk smak med en antydan av fat,dock skulle den nog tjäna på lätt nedspädning med riktigt källvatten för jag tycker att alkoholen är lite för framträdande så det är svårt att känna smaken ordentligt(ont om det i kairo)finns i beställningssortimentet för 510.

Macallan ska få sig en avsmakning i morgon,kan lämna mitt omdöme om den om någon är intresserad,vet ej om den finns i beställningssortimentet dock.

Henrik

Macallan fine oak är väll den 18 åriga? Den har jag smakat och är riktigt nöjd med den. Dock har jag inte testat den som heter Fine oak makers selection.. Om det nu inte är samma sort bara att jag har missat att den heter makers selection också.

Så lämna gärna ett omdömme :)

/Anders

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Köpte mej en Ben Riach 13yo idag på bolaget. Har en del oöppnat nu så snart får man ta sej i kragen och smaka av lite. Var på en Talisker provning häromveckan... 20yo,20yo,25yo + 3x30yo....det var gott ;)
Den ena 20yo var sherrylagrad 1981 på 62%. 90-94p

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hjälp mig välja!
Damen skall på dagskryss med firman och åker med Viking. Vilken whisky skall jag se till att hon får med sig hem?
http://www.vikingline.se/Pages/taxfree/sortiment/stark_alkohol.asp?category=95

Jag gillar främst wirre med kraftig rök och tjärsmak och klarar INTE "vanlig" mild och len whisky som saknar tjära och rök... Det har inget med snobberi att göra utan härstammar från en karatefylla med halv medvetslöshet som berodde på just "vanlig" whiskeysmakande whiskey..

Så rök är ett krav...

Däremot har jag redan följande hemma....
- Laphroaig 10yo
- Laphroaig Quarter Cas
- Ardbeg 10yo
- Lagavulin 16yo

...så jag har de rökigaste rökiga hemma och kan tönka mig att sänka rök å tjära ett snäpp.

Highland Park 12yo får idel lovord och beskrivs ha röki i smaken... Är den rökigheten påtaglig eller är det bara något man förnimmer?

Tyvärr har de mest de skumma Bowmorevarianterna annars hade jag kunnat tänka mig en 12yo...

Caol Ila har aldrig riktigt tilltalat mig...

Talisker? Är det verkligen värt pengarna?

Ardmore.... jo, skulle funka men den är å andra sidan 50 spänn dyrare än på Birka som hon skall åka med om ett par veckor igen...

Hjälp mig resonera och välja!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hjälp mig välja!
Damen skall på dagskryss med firman och åker med Viking. Vilken whisky skall jag se till att hon får med sig hem?
http://www.vikingline.se/Pages/taxfree/sortiment/stark_alkohol.asp?category=95

Jag gillar främst wirre med kraftig rök och tjärsmak och klarar INTE "vanlig" mild och len whisky som saknar tjära och rök... Det har inget med snobberi att göra utan härstammar från en karatefylla med halv medvetslöshet som berodde på just "vanlig" whiskeysmakande whiskey..

Så rök är ett krav...

Däremot har jag redan följande hemma....
- Laphroaig 10yo
- Laphroaig Quarter Cas
- Ardbeg 10yo
- Lagavulin 16yo

...så jag har de rökigaste rökiga hemma och kan tönka mig att sänka rök å tjära ett snäpp.

Highland Park 12yo får idel lovord och beskrivs ha röki i smaken... Är den rökigheten påtaglig eller är det bara något man förnimmer?

Tyvärr har de mest de skumma Bowmorevarianterna annars hade jag kunnat tänka mig en 12yo...

Caol Ila har aldrig riktigt tilltalat mig...

Talisker? Är det verkligen värt pengarna?

Ardmore.... jo, skulle funka men den är å andra sidan 50 spänn dyrare än på Birka som hon skall åka med om ett par veckor igen...

Hjälp mig resonera och välja!
Först och främst; får man fråga om whisky i whiskeytråden?

Nåväl, när det kommer till rökköp och allmänköp hade jag rekommenderat (utan hänsyn till dina önskemål. :tungan);

* Bowmore Enigma. Oerhört typsik Bowmoremälta, men med trevlig rökighet som känns mer sofistikerad men ändock markerad än "standard-Bowmore". Riktigt god.

* Caol Ila Distillers Edition. En ganska utpräglad smak som kanske inte riktigt passar som "slitåslängwhisky", men i mitt tycke en av de bättre "standardvarianterna" från Caol Ila det senaste. Lenstark trärök.

* The Hakushu 12yo. Inte direkt rökig, utan mer träig-ekig, men en av de absolut godaste japanerna jag druckit. Mycket trevlig sällskapswhisky med söt, stark, lite blomfruktig men ändå inte på något sätt kvinnlig smak.

* Talisker Skye Single Malt. Helt klart värt pengarna. Saknas tyvärr i min hylla hemma.

Förövrigt är Bowmore Darkest och Bowmore Laimrig de godaste jag smuttat på det senaste. "...smakar som ett chokladdoppat tomtebloss."

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01

Är inte den, Bowmore 12yo, väldigt "oljig"?

Jag är relativt färsk på området, men av de jag betat av än så länge så har jag inga direkta preferenser åt vare sig det ena eller andra hållet. Tycker om såväl Glenmorangie 10yo vilken är lite lenare och fruktigare som bl a Laphroaig 15 yo som har en skön ton av rök och torv.

Vad som slog mig mest på Bowmoren var att den var så dj*kla oljig och det var inte alls något som föll mig på läppen. Den var trevlig vad gäller rökigheten, men den där "oljiga" känslan var inte alls trevlig, IMHO. Intressant att en enskild detalj såsom pannornas form kan ge så vitt skilda karaktärer hos slutresultatet.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Nej, jag tycker den smakar päronkonjak, den är god men smakar inte whiskey tycker jag, nu pratar jag om "standard" mackmyran som ingår i systemets ordinariesortiment.

Jag också. Har även provat sorterna som säljs på fat och dom var snäppet bättre, men dom har långt kvar till skotsk/irländsk/japansk kvalitét tycker jag.

MikkE

Guest
Tyckte ni om whiskey första och tionde gången ni drack det? Jag har provat många olika sorter men fastnar fan inte för det.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Tyckte ni om whiskey första och tionde gången ni drack det? Jag har provat många olika sorter men fastnar fan inte för det.

Jag hällde i mig en halvliter en gång när jag var 15. Efter det fick jag kräk-känslor bara jag såg en flaska i många år. Lyckligtvis gick det över och nu tycker jag det är förbenat gott. Det är så att en del tycker om det och en del inte.
Under en whiskeyprovning jag var på var det en tjej som försynt räckte upp handen och frågade: Hur lär man sig att tycka om det här??
Han hade inget svar på det.

MikkE

Guest
Jag hällde i mig en halvliter en gång när jag var 15. Efter det fick jag kräk-känslor bara jag såg en flaska i många år. Lyckligtvis gick det över och nu tycker jag det är förbenat gott. Det är så att en del tycker om det och en del inte.
Under en whiskeyprovning jag var på var det en tjej som försynt räckte upp handen och frågade: Hur lär man sig att tycka om det här??
Han hade inget svar på det.
Hehe, jag kan inte komma på att jag har dåligt minne av whiskey där det vänder sig i magen. Rom och cognac är också sådant som jag inte har "lärt mig att tycka om". Men det är just whiskey som jag vill tycka om då jag ser den som "den sociala drycken". Kanske bra att bara hålla sig till öl :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Jag drack mig halvt medvetslös på whiskey och har inte kunnat lukta eller smaka på det på 10-12 år men sen märkte jag att riktigt rökiga och tjäriga saker funkade fint...
Problemet tidigare var att alla skulle pracka på en "leeena" och "miiiiilda" sorter... Det gjorde bara saken värre. Det jag behövde var en Laphroaig, finska tjärpastiller i flaska.... Jag gissar att tillräckligt med rök och tjära helt enkelt gör att man slipper den vidriga whiskysmaken... :tungan

Sippa på en Laphroaig och ät en bit mörk choklad så händer det saker.

En annan sak är ju hur man dricker. Jag hade lite svårt att lära mig "sippa" på en whisky eftersom det innebär så mycket mindre åt gången än när man dricker något annat...

En whisky är ju bara 4-6cl och då ska det ändå räcka länge. Det är ju vad man skottar i sig i ett svep när man nubbar. Så man måste lära om och ta mycket mindre åt gången....

Det är ungefär som när folk som rökt cigg går på cigarrer första gången.. :hihi
Försöker man röka cigarr som cigg så blir det inte så gott.

Så ta en bit choklad till. Sippa på whiskyn i små små sippar, inte klunkar!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Hehe, jag kan inte komma på att jag har dåligt minne av whiskey där det vänder sig i magen. Rom och cognac är också sådant som jag inte har "lärt mig att tycka om". Men det är just whiskey som jag vill tycka om då jag ser den som "den sociala drycken". Kanske bra att bara hålla sig till öl :D

Har du provat att dricka den med vatten? Det är absolut inget etikettsbrott.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01

Har liknande erfarenheter som du, vad gäller whiskey. Förklaringen till varför jag själv inte tyckte om det vid de första tillfällena var att man provade i gymnasieålder och strax därefter. Då var det någon polare som bjöd på insmugglad polsk tradar-whiskey eller Statesmen eller annat rävgift. Tacka f*n för att man därmed trodde att man "ej tycker om whiskey" efter en sådan upplevelse.

Är först sedan något år tillbaka som jag provat på nytt och då "riktig" whiskey och sålunda börjat uppskatta denna ädla dryck.

Kan varmt också rekommendera mörk rom. Angostura 1919 8-årig samt Plantation Rum, är två ganska billiga (allt är relativt) sorter som är mycket bra med tanke på sin prisklass. Den senare är en favorit som är mycket len och tämligen fruktig. Föredrar Plantation Rum före många dyrare sorter. Dricks gärna utan is vintertid och under sommartid slänger jag gärna i lite is för att få lite svalka i sommarvärmen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning