Whiskey-tråden.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag kan ju omfamna henne när jag sträcker mig efter påsarna! :tummenupp

450:- för 70cl på båten.
649:- för 70cl på bolaget...
Hoppas bara inte hon såg fel så hon ringer om en stund när hon går in för att faktiskt köpa grejjorna! :eek:ro

Hon kommer med en låda Statesman och säger: -Titta älskling!! Dom här var mycket billigare!!!
:banana

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Mja, vad gäller stavningen känns det sekundärt i det här fallet. Jag är själv pedant i mångt och mycket och tillika noga med språket.

Men, när det kommer till whisky känns det egalt hur man stavar eftersom det rör sig om stavning beroende på geografisk härkomst, i stort sett.

Om man nu ska vara fin i kanten ska man kanske inte heller glömma att förutom på Irland och i US stavas det med -ey på slutet även i Kanada (det glömde du) ;) och som en slutkläm kan man säga att stavningen "whisky" i övriga länder varit den formella sedan 1755, mycket tack vare Samuel Johnson.

Att bråka om dylika detaljer känns emellertid som aningen analt koketteri, precis som om en jänkare och britt skulle dividera huruvida "grått" ska stavas grey eller gray, när de båda menar samma sak.

Däremot att förtydliga om man pratar om bourbon, single malt etc är självfallet en helt annan femma.

Vill poängtera ;) att jag är väl medveten om skillnaderna, men det är lite kul, för varje gång man hamnar i en whisky-diskussion, kommer detta på tal från någon som vill vara styv i Korchen. ;)

Med detta sagt, vill jag samtidigt passa på att fråga expertisen här i tråden, hållundan m fl, om ni har något bra tips till en nybörjare på en käck single malt, gärna rökig, i prisklassen 300:- till 500:-?

Enligt tidigare har jag testat lite av varje och senast har dessa slunkit ner: Bowmore 12, Glenmorangie 10, Laphroaig 15, Glenfiddich 12. Dessa är ju tämligen olika i karaktären, men jag tycker om dem alla, även om Bowmoren känns lite för oljig i mitt tycke.

Har ni tips på en whisky som gärna förmedlar rök och torv, men helst inte är särskilt "oljig"?

Väntar med spänning på förslag till en ny bekantskap.
:mad: :mad: :mad:

Hade skrivit det längsta inlägget ifrån mig under min tid som medlem på forumet, men givetvis blev jag utkastad och allt försvann.

Orka.

Edit:

För att sammanfatta så nämnde jag;
* Caol Ila Distillers edition
* Ardbetg Uigeadail
* Laphroaig Quarter Cask
* BenRiach Heredotus Fumosus Peated 12 Years Pedro Ximenez Finish

Bra pjäser, som ligger i rök- och torvsmaken. Dock på lite olika sätt. Vissa är dock lite dyrare än 3-500-spannet.

För den som vill ha en billig slitåsläng- bjudwhisky rekommderas verkligen hör och häpna, Black Grouse! En av de bättre blended jag smakat, som duger lika väl till bjudslöserier för den som inte är så kräsen, till lite salongswannaberökighet för den som är lika mycket förståsigpåare som jag. ;)

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
:mad: :mad: :mad:

Hade skrivit det längsta inlägget ifrån mig under min tid som medlem på forumet, men givetvis blev jag utkastad och allt försvann.

Yeah, right! Mig lurar du, men ingen annan! ;)

* Ardbetg Uigeadail
Bra pjäser, som ligger i rök- och torvsmaken. Dock på lite olika sätt. Vissa är dock lite dyrare än 3-500-spannet.

OkEY :D - flera som kommer in på Ardbeg nu, hållundan, korvis m fl. Får nog bli nästa inköp.

Thanks för input.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
varför tycker majoriteten av kvinnor att whiskey är äckligt? :va

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

För att dom inte är vana att dricka starksprit bart. De flesta kvinnor vill inte snapsa heller, och om dom snapsar så ska det vara flaskor direkt från frysen så att det inte smakar nåt. Jag håller på att träna upp sambon nu. Det går sådär med whisky, men mörk rom dricker hon bart.

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Ingen just nu..
Ardbeg, Lagavulin , Caol Ila, Bowmore, Laphroaig hör till favoriterna..
Har dock fler icke rökiga som Glenfiddich 12, 15 år, samt ett gäng Mackmyra, Highland Park, Yamazaki , The Belveine , Glengoyne mfl..

Nån som har tips på nån rökig fin singelmalt jag inte räknat upp är hemskt välkomna att lämna det här =)
Whisky är bra skit!

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
För att dom inte är vana att dricka starksprit bart. De flesta kvinnor vill inte snapsa heller, och om dom snapsar så ska det vara flaskor direkt från frysen så att det inte smakar nåt. Jag håller på att träna upp sambon nu. Det går sådär med whisky, men mörk rom dricker hon bart.

hmm jaa jo det är ju en anledning kanske.

Själv föredrar jag lite söt rom. Men tackar aldrig nej till en välsmakande whiskey.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Min fru tycker inte om starksprit. Med ett stort undantag för Islaywhisky och särskilt Laphroaig. Det är konstigt, Highland Park t.ex. dricker hon inte alls och blended skyr hon som katten badet.

hjälte

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Triumph sprint st 06, Suzuki Rmz 450 06
Min fru tycker inte om starksprit. Med ett stort undantag för Islaywhisky och särskilt Laphroaig. Det är konstigt, Highland Park t.ex. dricker hon inte alls och blended skyr hon som katten badet.

Varför skall man träna upp frugan till det.. jag gjorde samma misstag och nu har hon egna sorter som jag knappt får smaka :huvet Edradour, Cardhu och Macallan Exellent är hennes favoriter. För övrigt så älskar hon Jäger men hatar öl och ren sprit.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nån som har tips på nån rökig fin singelmalt jag inte räknat upp är hemskt välkomna att lämna det här =)
Whisky är bra skit!

Är du nere på Bordershop och kommer över en billig Ardmore så är den faktiskt inte helt dum. Inte lika bra som Ardbeg och Laphroaig och grabbarna men för rätt peng kan en Ardmore vara ett trevligt inslag i barskåpet.

Värt att påpeka är att Ardmore:n är överprissatt i båtarnas taxfree och de har t.o.m mage att skriva att den kostar multum på land vilket är en helt annan Ardmore...

Ardmore har sitt destilleri på Speyside men smakar som en Islay.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Var på provning i fredags där vi hade mycket från Speyside. Hittade några godingar som är väl värda mer än ett höjt ögonbryn.

The Balvenie Sherry Oak 17år, The Balvenie Portwood 21år och Glenfarclas 25år är väl värda att prova. Ingen av dessa är speciellt rökiga, men de två förstnämndas speciella smak från sherrytunnor respektive portvinstunnor är mycket läcker.

The Balvenie Sherry Oak 17år
http://www.thewhiskyexchange.com/P-7214.aspx
Systemets best nr: 10144

The Balvenie Portwood 21år
http://www.thewhiskyexchange.com/P-302.aspx
Systemets best nr: 10464

Glenfarclas 25år
http://www.thewhiskyexchange.com/P-2072.aspx
Systemets best nr: 320

Last edited:

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Har du beställt därifrån? Hur mycket kommer till i skatt om man beställer därifrån?:va

nej, har tyvärr inte beställt därifrån. normalt brukar de flaskor som provas komma från mina vänners skotska whiskyresor men denna omgången kommer från Systemet då tiden var knapp. Länkarna lade jag mest dit för att folk ska slippa googla efter info. ;)
Men får du för dig att beställa därifrån, så får du gärna berätta om dina erfarenheter.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Förövrigt är min flaska Cairdeas (vänskap på Gaeliska) det ting som jag värdesätter absolut mest hemma hos mig. :drool :kär

image.axd

hur är den i jämförelse med de andra laphroaig ? som quarter cask t.ex ?

detta är en favorit för övrigt, men spottar inte åt en lagavulin eller en llleach :D

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Förresten någon som provat Terva Viina? Ska vara ett finskt tjärbrännvin och ha en "lätt" rökig smak....

Någon som vet hur man får tag på det i Sverige?

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Var får man tag på en Port Ellen för 2000 kronor? :va

Jag var på Islay i maj, besöker man någon lite mer välrenomerad butik har de ibland en eller ett par olika PE på hyllan. Tror den jag köpte då låg på runt £160, det blir väl strax under 2000 t.o.m. :tummenupp

Men du behöver inte åka till Islay, Glasgow räcker gott om du bara ska shoppa. Passa på & besök "The Pot still" på Hope Street, ett måste - bästa whiskybaren i stan.

Eller så skiter du helt i resandet & går in på systembolagets beställningssortiment... Men då går man ju miste om minst halva nöjet om du frågar mig :rolleyes:

Förresten någon som provat Terva Viina? Ska vara ett finskt tjärbrännvin och ha en "lätt" rökig smak....

För-i-helvete, finskt tjärbrännvin?? :mad: Detta är ett whisky-forum. :fatta!

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping