Whiskey-tråden.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag var på Islay i maj, besöker man någon lite mer välrenomerad butik har de ibland en eller ett par olika PE på hyllan. Tror den jag köpte då låg på runt £160, det blir väl strax under 2000 t.o.m. :tummenupp

Men du behöver inte åka till Islay, Glasgow räcker gott om du bara ska shoppa. Passa på & besök "The Pot still" på Hope Street, ett måste - bästa whiskybaren i stan.

Eller så skiter du helt i resandet & går in på systembolagets beställningssortiment... Men då går man ju miste om minst halva nöjet om du frågar mig :rolleyes:

Tack!

En flaska Port Ellen känner jag att jag behöver ha hemma.

MikkE

Guest
Verkar som att jag ska prova på en Laphroaig då alltså. Vilken "modell" då?
Att spä ut med vatten får man väl pröva på också även om jag dricker allt annat utan tillbehör. Kaffe med mjök liksom :zpy :)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
abstruse skrev:
Yeah, right! Mig lurar du, men ingen annan! ;)
:hihi
abstruse skrev:
OkEY :D - flera som kommer in på Ardbeg nu, hållundan, korvis m fl. Får nog bli nästa inköp.

Thanks för input.
:tummenupp

Ett klockrent val. I mitt tycke en mycket intressant smakupplevelseskillnad när man slår i några omgångar vatten.

Just denna Ardbeg vann pris som Whisky of the year 2009 från ingen mindre än Jim Murray. Jag håller med. Han har väl visserligen smuttat på ett par fler sorter än jag, men ändå. ;)

Har du beställt därifrån? Hur mycket kommer till i skatt om man beställer därifrån?:va
Jag såg att bl.a. Ardmore finns för en väldigt billig penning. Den var prissänkt med 5£ och kostade således endast 22£ vilket är alldeles rätt pris.
Beställde min Cairdeas därifrån då jag var så jäkla långsam och inte hann köpa mitt ex på Bolaget.

Detta var dock innan de började att beskatta inköp från UK. Jag har för mig att jag fick ett nyhetsbrev från thewhiskyexchange.com för ett tag sedan att de startat något samarbete med svenska myndigheter. I och med detta ska det i de angivna svenska priserna vara skatt och avgifter medräknat.

Ruskigt bra service, trevligt bemötande och snabba leveranser iaf.

hur är den i jämförelse med de andra laphroaig ? som quarter cask t.ex ?

detta är en favorit för övrigt, men spottar inte åt en lagavulin eller en llleach :D
Njae, den är faktiskt inte alls lika intensiv som Quarter Casken. Givetvis har den Laphoraigattribut, men mer åt sötkaramelliserat stark sherrysmak. Den är ju en blend mellan 9yo quarterfat- och 17yo sherryfatlagring, så en mix av dessa känner man ju helt klart.

Röster på nätet säger; "Nose: condensed, with relatively subdued peat and smoke. The fireplace is softened by vanilla, sweet barley and hints of marzipan. Lemon and salt as well. Mouth: barbecue, the usual medicinal and peaty notes but everything seems to be covered in a layer of toffee, caramelized almonds and lemon candy. The aftertaste is sweet as well but gets a lot drier after a while."

En flaska Port Ellen känner jag att jag behöver ha hemma.
Jag också. :gnissla

Att spä ut med vatten får man väl pröva på också även om jag dricker allt annat utan tillbehör. Kaffe med mjök liksom :zpy :)
:fakta

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Pröva Laphroaig 10yo eller Quarter Cask....
Späd inte ut med vatten utan ta istället små små sippar och ät en bit choklad till.
För att förstå storleken på "sipparna" kan du ju roa dig med att hälla upp en halv deciliter cola i ett glas och försöka få det att räcka i minst 20 minuter och då smuttar man ändå rätt frekvent...

Om du däremot tillhör den skara som tycker smaken av rök och tjära är än värre än "vanlig whiskeysmak" så är det nog kört.

Min lycka var just att jag gillade finska tjärpastiller.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Klart att det SKA vara en skvätt ljummet vatten i.

Om vi exporterade BOB blandsaft till skottarna skulle säkerligen ett gäng machokiltar tycka att det skulle drickas rent.
Men de skulle ändå gå miste om den tänkta smakupplevelsen lik förbannat.

• Gilla
Reaktioner: pw

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Detta var dock innan de började att beskatta inköp från UK. Jag har för mig att jag fick ett nyhetsbrev från thewhiskyexchange.com för ett tag sedan att de startat något samarbete med svenska myndigheter. I och med detta ska det i de angivna svenska priserna vara skatt och avgifter medräknat.

Ruskigt bra service, trevligt bemötande och snabba leveranser iaf.

ÅHÅ! Bra tips! :tummenupp Inte bara för att de har trevlig whisky, utan för att de även säljer mörk rom! :kär

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Var i tyskland i helgen, fick med mig bla en japansk Yamazaki som var helt okej, och lite Macallan.

Annars är favoriten Glenlivet Nadurra, 16 yo Cask Strength :drool

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
nagon som har provat ardbeg supernova?

haller mig nastan alltid till 10-arig ardbeg eller talisker, dom ar fan svara att sla enligt min smak. aven nar jag koper nagot for dubbla eller tom tredubbla priset tycker jag det ar valdigt svart att hitta godare whisky

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
På "att-köpa-listan" finns just nu datumen 16/11 och 1/12 markerade.

16/11 blir det fanimej kölapp utanför Butiken Nordstan för då släpps Kilchoman Inaugural Release. 36flaskor i "min" butik. :gnissla

1/12 är det dags för en standard Macallan Fine Oak 15 Years.

:banana

Edit: Angående Kilchoman så är det ju Islays "nya" destilleri som släpper sin första laddning. The malt was matured for between 2.5 Years to 3 Years in fresh bourbon barrels before being finished in fresh oloroso sherry butts for a further 6 months. The malt was vatted and reduced to 46% on Islay before being delivered to Houston bottling company in Dumbarton.

Edit: Det pratas ju om en ppm-halt uppemot 50(!) på den färdiga Kilchomanbuteljeringen. Det kan bli nåt alldeles extra det. :drool

Bifogat

• Kilchoman_SpiritsBusiness_Oct09.jpg
    Kilchoman_SpiritsBusiness_Oct09.jpg
    196.4 KB · Visningar: 55
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Då har man köat i 3 timmar utanför bolaget Nordstan (med nummerlapp 4 i ordningen) och äntligen fått fatt på en Kilchoman.

Vi var väl i runda slängar 150pers i kö då butiken öppnade vid 10, mestadels män. Var dock fler släpp idag än just ovan nämnda, men det var ändå intressant att se så många "whiskyfreaks" på ett och samma ställe.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Då har man köat i 3 timmar utanför bolaget Nordstan (med nummerlapp 4 i ordningen) och äntligen fått fatt på en Kilchoman.

Vi var väl i runda slängar 150pers i kö då butiken öppnade vid 10, mestadels män. Var dock fler släpp idag än just ovan nämnda, men det var ändå intressant att se så många "whiskyfreaks" på ett och samma ställe.

Snacka om dagen gaygrej.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Favoriterna är väl för närvarande utan inbördes rangordning:

Lagavulin 16 och 12
Caol Ila 12 och 18
Ardbeg
Bruichladdich
Bushmills 10

Gillar det mesta som är rökigt och från Islay.
Föredrar en liten dutt vatten i men aldrig med is.

Bra smak där :tummenupp

Jag rankar:

Caol Ila 18
Ardbeg 17
Lagavulin 16
Balvenie Double Wood
Oban 14
Bruichladdich (15?)
och "resten"..

De flesta rumstempererade och med en skvätt vatten i.. Glenmorangie undantaget, den ska bara vara ren. Lite spritig, men ändå ren.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Även Jag har en låda (!) Kilchoman efter en timmes köande i Stockholm. Jag var och besökte destilleriet i somras så det kändes ganska nödvändigt att få tag på ett par flaskor av första släppet.

Det var ett mycket trevligt litet destilleri som kändes riktigt litet och genuint jämfört med övriga på ön. 100% hantverk, 0% industrikänsla.

Vad gäller debatten om vatten eller inte så föredrar Jag vissa med vatten och andra utan, Ardbeg supernova tex gör sig bäst med vatten medan Laphroig 18yo blir direkt äcklig med vatten i min gom. Riktigt otrevligt snobberi att säga åt andra hur man "ska" dricka sin sprit, hur ska man veta vad som smakar bäst i någon annans gom?
Finns ju dom som tycker att Southern comfort är gott, deras smaklökar är ju inte kopplade som mina men gör det dom till sämre människor?
Önskar att Jag kunde säga nej men ärligt talat ser Jag dom som fulständiga idioter. Jag är visst också snobbig.:gnissla

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Snacka om dagen gaygrej.
...and I like it! :tungan

Vuxna män gör saker tillsammans!
Precis!

Även Jag har en låda (!) Kilchoman efter en timmes köande i Stockholm. Jag var och besökte destilleriet i somras så det kändes ganska nödvändigt att få tag på ett par flaskor av första släppet.

Det var ett mycket trevligt litet destilleri som kändes riktigt litet och genuint jämfört med övriga på ön. 100% hantverk, 0% industrikänsla.

Vad gäller debatten om vatten eller inte så föredrar Jag vissa med vatten och andra utan, Ardbeg supernova tex gör sig bäst med vatten medan Laphroig 18yo blir direkt äcklig med vatten i min gom. Riktigt otrevligt snobberi att säga åt andra hur man "ska" dricka sin sprit, hur ska man veta vad som smakar bäst i någon annans gom?
Finns ju dom som tycker att Southern comfort är gott, deras smaklökar är ju inte kopplade som mina men gör det dom till sämre människor?
Önskar att Jag kunde säga nej men ärligt talat ser Jag dom som fulständiga idioter. Jag är visst också snobbig.:gnissla
Ofan, var det inte större intresse än så, eftersom det räckte till en sådan stor laddning för dig?

I Nordstan var det benhårt på en flaska per person. Kan väl dock hända att de som var mest idoga och stannade kvar längst lyckades nästla till sig fler än en butelj...

Verkar onekligen sjukt spännande med Kilchoman iallafall. Har bekanta som berättar samma sak som du gällande hantverket, storleken och det typiska pittoreska destilleriet. Verkar lovande, hur som helst.

I övrigt håller jag med dig gällande hur man "ska" dricka sin whisky.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...
Verkar onekligen sjukt spännande med Kilchoman iallafall.

Min personlighet är inte kompatibel med tanken på exklusiva utgåvor som knappt går att få tag i. Hittar jag något jag gillar skulle jag inte kunna förlika mig med tanken på att det är nästintill omöjligt att få tag på ytterligare en pava...

Men jag är glad för din skull som får möjligheten att testa och njuta!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping