Whiskey-tråden.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Frågan har säkert varit på tal förut men jag orkar inte leta genom alla sidor.

Hur lär man sig dricka denna ädla dryck?

Jag tycker mest det är stark och svårt att dricka. Älskar riktigt jävla stark mat men whiskey funkar inte alls så bra.

Är det bara att att helt sonika gå och tjacka en rökig flarra och tvångsdricka varje dag eller ska man fuska med vatten/is/cola?

Är det som med rökning och all annan alkohol, att man måste lära sig att gilla det? Antar det...

Precis. Det är en träningssak.
Prova med lite vatten, blir det inte godare då så prova med mer vatten. Is kan du också experimentera med.
Personligen tror jag inte att en rökig är det bästa att börja med, utan en Balvenie eller MacAllan är att föredra.

Edit: Nä det går bra i denna tråden tycker jag.:tummenupp

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Frågan har säkert varit på tal förut men jag orkar inte leta genom alla sidor.

Jag tycker mest det är stark och svårt att dricka. Älskar riktigt jävla stark mat men whiskey funkar inte alls så bra.

Är det bara att att helt sonika gå och tjacka en rökig flarra och tvångsdricka varje dag eller ska man fuska med vatten/is/cola?

Är det som med rökning och all annan alkohol, att man måste lära sig att gilla det? Antar det...
Jag tror att det handlar om att stegvis gå över till "starkare" whiskey, börja med någon lättare sort. Är väl ungefär som med vin att en del börjar med viner som jag tycker smakar som saft. Men de flesta mognar väl så småningom och börjar uppskatta de lite torrare vinerna. Jag är ingen värsting där heller utan föredrar halvtorra lite fräschare, yngre viner.
Personligen så tycker jag inte om att blanda ut med vatten eller is, blir bara blaskigare. Känns bara som att det separerar eller något. Mycket godare som den är då. Whiskey är ju inget man bara häller i sig heller utan mer något som man bara smuttar lite på...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Du dricker med säkerhet i för stora "klunkar"...
Normalt tippar man väl upp kanske 6cl whiskey.. och det kan man sedan sitta och smutta på en halvtimme utan problem.

Häll upp en halv deciliter vatten i ett glas. Testa hur små sippar du kan ta för att få det att räcka till 20 smuttar....
Gör sedan om det med rökig whisky och ät lite mörk choklad till.

....Som jag skrev tidigare... Har man inte druckit sprit annat än som nubbe så är det lätt att man råkar ut för samma sak som cigarettröäkare gör första gången de testar cigarr...

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Personligen så tycker jag inte om att blanda ut med vatten eller is, blir bara blaskigare. Känns bara som att det separerar eller något. Mycket godare som den är då. Whiskey är ju inget man bara häller i sig heller utan mer något som man bara smuttar lite på...

Is är helgerån, vatten är precis vad som behövs för vissa sorter.

Laproaigh t.ex. blir mycket underbarare med liiiiiite (notera lite) vatten i. Då träder smaken fram mycket tydligare.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Man får nog prova sig fram lite, Jag dricker inte vin tex och har aldrig gillat "mild" whisky då Jag tycker det mest smakar dålig sprit. Rökig gillade Jag dock från start i väldigt små doser. Börja med att hälla upp bara någon centiliter och smutta på en bra stund, får du så mycket i munnen att du måste svälja så är det för mycket.
Så funkade det för mig så det kan vara värt att prova. Känns det lättare att dricka en mild variant så börja där.

Fast eg kan Jag fråga mig varför Jag skulle vilja lära mig dricka saker Jag inte gillar. Typ vin...

Laproaigh t.ex. blir mycket underbarare med liiiiiite (notera lite) vatten i. Då träder smaken fram mycket tydligare.

Har du eller någon annan provat den nya 18-åriga? Smakade fruktansvärt med några droppar vatten tyckte Jag, vore kul att höra någon annans åsikt.

Last edited:

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Dricker stort sett bara whisky från Islay, där klassiska Ardbeg Ten är en favorit, utan tvekan. Visserligen är allt från Ardbeg bra, såsom Blasda som är gudomligt "len" samt nya Corryvreckan.

Hursomhelst beror det där med att vattenskada whiskyn beror lite på sorten, dvs om smaken blir bättre av att frigöra lite smakämnen. En variant jag kör med ibland är att ta en liten skvätt (tesked max) ramlösa istället för kranvatten. Kan bli riktigt intressant...

Är du obekant med Islay whiskey whiskey rekommenderar jag starkt att prova märken som Finlaggan eller Ileach först.

Bästa whiskyglasen är enligt min mening modellen nedan, om man dricker skotskt. Finns vid fridhemsplan i Stockholm bland annat.
whiskyglas.jpg

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Dricker stort sett bara whisky från Islay, där klassiska Ardbeg Ten är en favorit, utan tvekan. Visserligen är allt från Ardbeg bra, såsom Blasda som är gudomligt "len" samt nya Corryvreckan.

Hursomhelst beror det där med att vattenskada whiskyn beror lite på sorten, dvs om smaken blir bättre av att frigöra lite smakämnen. En variant jag kör med ibland är att ta en liten skvätt (tesked max) ramlösa istället för kranvatten. Kan bli riktigt intressant...

Är du obekant med Islay whiskey whiskey rekommenderar jag starkt att prova märken som Finlaggan eller Ileach först.

Bästa whiskyglasen är enligt min mening modellen nedan, om man dricker skotskt. Finns vid fridhemsplan i Stockholm bland annat.
whiskyglas.jpg

Har tre whiskeyälskande vänner till familjen som alla har Ardbeg's tioåriga som en av sina favoriter, lite kul tycker jag :)

Har du provat olika många olika glas? Jag har bara fått för mig att de jag efterfrågade ska vara bäst eftersom att den typen av glas (fast större) eg. är det som passar bäst för vin. Föräldrarna brukar ha vinprovningar lite då och då med sina vänner och gjorde en gång en vinprovning med olika glas. Rätt intressant tycker jag. Glaset påverkar hur mkt doft man känner (lagom stor öppning) och även vart på tungan det träffar. De tyckte iaf att det typiska vinglaset var absolut bäst.

Hur vet man vad som passar med vatten och vad som inte gör det?
Ska jag ha nånting i blir det en isbit för att det kan va snyggt, men föredrar att dricka whiskey som den är...

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Smuttar litegrann på en Gold label, rätt så god för att vara sånt där rökigt skit ändå. Men dessvärre så har jag packat ner alla whiskeyglas så jag får dricka i ett sunkigt glas istället. Placeboeffekt eller inte, det smakar inte lika gott i vanligt glas, speciellt inte utan kyld botten.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Många trevliga tips i tråden :)
i mitt skåp står just nu:

Skotsk Islay:
Bruichladdich 1989 Cask strength
Oban 14yo
Laphroaigh 10
Cao Ila 18yo

Skotsk speyside:
Tamdhu Chieftan's 12yo
Aberlour Abunad'h
Balviney DoubleWood

Irish:
Bushmills 1608
Jameson Paddy
Bushmills Malt
Tullamore Dew
Powers

Blended:
Chivas Regal
Chivas Royal Salute

Burboun:
Seagrams VO

Gillar mycket olika men har tappat smaken för blended dom senaste åren.
För närvarande är det nog mest speyside som drar men är nyfiken på Islay som inte står i var mans skåp... Dom vanliga som Talisker, McAllan, Achentochen Triple etc har jag provat.

Något tips på en trevlig speyside (inte Glenfiddich) eller en lite ovanlig Islay vore kul, under 700 på bolaget bör det ligga.
/Danne

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Okdioki, tack för många bra tips.

Nu är det bara dags att hitta motsvarigheten till en ER5a, Hornet 600 eller CB 500. Vilken flaska virre ska man lägga ner i korgen på glasbanken?! Eftersom jag är helt vilsen vore det bra med ett förslag.

Shoot!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Okdioki, tack för många bra tips.

Nu är det bara dags att hitta motsvarigheten till en ER5a, Hornet 600 eller CB 500. Vilken flaska virre ska man lägga ner i korgen på glasbanken?! Eftersom jag är helt vilsen vore det bra med ett förslag.

Shoot!

anCnoc 12-årig, inte rökig
Caol Ila 12-årig, lite rökig
Talisker 10-årig, rökig
The Macallan 10-årig, inte rökig. (Har vunnit många utmärkelser)
Alla dessa kostar under 400kr.

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Jag och polarna tänkte köra en liten egen provning där vi tänkte rikta in oss på Islay. Jag är lite nyfiken på Bruichladdich måste jag säga. Hur är de här "nya" sorterna Peat, Rocks och Waves? Någon som har provat?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hade en flaska Jack Daniels ståendes i spritskåpet. Hällde upp ett halvt snapsglas för någon timme sedan och det smuttar jag fortfarande på. Smakar ptja, inte asgott men men, jag försöker lära mig. Vad är det jag dricker egentligen? :va

anCnoc 12-årig, inte rökig
Caol Ila 12-årig, lite rökig
Talisker 10-årig, rökig
The Macallan 10-årig, inte rökig. (Har vunnit många utmärkelser)
Alla dessa kostar under 400kr.

Tackar så mycket!

The Macallan låter som en bra start.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hade en flaska Jack Daniels ståendes i spritskåpet. Hällde upp ett halvt snapsglas för någon timme sedan och det smuttar jag fortfarande på. Smakar ptja, inte asgott men men, jag försöker lära mig. Vad är det jag dricker egentligen? :va

Det du dricker är en Sour mash, gjord på rester typ. Gott att blanda grogg på men inget man dricker rent för att det är gott. Amerikansk bourbon är det optimala att dricka när man vill dricka gott OCH bli full, men det finns mycket bättre än JD. JB till exempel, men Four roses eller Markers mark är gott skit.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Något tips på en trevlig speyside (inte Glenfiddich) eller en lite ovanlig Islay vore kul, under 700 på bolaget bör det ligga.
/Danne

Glenlivet 16 Nadurra verkar uppskattas av många, sen har vi Glengoyne 17, visserligen ingen Speyside utan en Highland men den smakar mycket, vissa gillar smaken andra inte....jag tycker den är riktigt fin iaf. Nya Glengoyne 21 är superb men den får du pynta lite mer än 700 för, gillar du Aberlour a bunadh bör den vara klockren till dig, då den är ganska hårt sherrylagrad.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Coolt :)
Tack för tipsen! Faktiskt inte provat någon av dom, låter som om 21'an skulle kunna vara något, ska helt klart kika närmare på den.
/Danne

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
far man dra in cognac i den har traden eller det ar spam?

i vilket fall som helst har jag gatt o kopt mig sjalv en liten jul klapp, hine 1957 :-D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning