Whiskey-tråden.

Dr.Bike

Guest
Bra smak där :tummenupp

Jag rankar:

Caol Ila 18
Ardbeg 17
Lagavulin 16
Balvenie Double Wood
Oban 14
Bruichladdich (15?)
och "resten"..

De flesta rumstempererade och med en skvätt vatten i.. Glenmorangie undantaget, den ska bara vara ren. Lite spritig, men ändå ren.

Håller oxå med.
Bra lista.
Men jag har även lite andra favoriter i min lista. (som jag väl publicerar nån dag) Samt även lite annan inbördes ordning. (ordningen växar dock över tiden).

Men! HUR du i detta gäng får in Balvenie dubbelträ... det är en STOR gåta för mig iaf :)
HAde du sagt Balvenie "vilkenannansomhelst" så hade du varit "förlåten" ;)

Min personlighet är inte kompatibel med tanken på exklusiva utgåvor som knappt går att få tag i. Hittar jag något jag gillar skulle jag inte kunna förlika mig med tanken på att det är nästintill omöjligt att få tag på ytterligare en pava...

Men jag är glad för din skull som får möjligheten att testa och njuta!

Eller ännu värre: Få tag i en, men bli missnöjd! (bortkastade pengar) :D

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ofan, var det inte större intresse än så, eftersom det räckte till en sådan stor laddning för dig?

I Nordstan var det benhårt på en flaska per person. Kan väl dock hända att de som var mest idoga och stannade kvar längst lyckades nästla till sig fler än en butelj...

Verkar onekligen sjukt spännande med Kilchoman iallafall. Har bekanta som berättar samma sak som du gällande hantverket, storleken och det typiska pittoreska destilleriet. Verkar lovande, hur som helst.

Dom hade drygt 300 flaskor och det var ca 50 pers utanför 30min innan öppning när dom gick ett varv för att kolla intresset. Vissa köade för någon Highland park och ett par för någon bollinger så det bedömdes väl inte vara så stort intresse och max antal sattes till 12 flaskor/gubbe.
När Jag med plats runt 30 hade handlat vid 10.15 stod det minst 100 pers kvar i kön och det kom fortfarande flera så Jag antar att folk inte ville köa utomhus i regnet. Their loss...

Ska öppna och smaka på en, spara en eller två och distribuera resten till polare. Chefen fick köpa en till självkostnadspris, han var ju förstående att jag behövde jobba på distans ett par timmar. :yoparty

Räknar egentligen inte med att den här utgåvan ska vara speciellt god, den är ju bara 3 år men Jag är nyfiken och det är ju kul att ha den första riktiga utgåvan från just det här stället.

Tänker inte göra någon lista innan Jag provat mig igenom en större del av Islays sorter men favorit just nu är laphroaig cask strength. Prova den om ni gillar riktigt rökiga, kärva sorter att avnjuta långsamt. Den borde "bara" smaka som en starkare version av den vanliga 10yo men lirar faktiskt i en helt annan division och smakar helt annorlunda.:Bugar

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ska öppna och smaka på en, spara en eller två och distribuera resten till polare. Chefen fick köpa en till självkostnadspris, han var ju förstående att jag behövde jobba på distans ett par timmar. :yoparty

har du korkat upp ennu??? nu vill vi hora.. skickade en kompis till malmo som kopte dom sista 2 flaskorna till mig :D

har ej bestamt om han skall fa en eller inte.. :va

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
har du korkat upp ennu??? nu vill vi hora.. skickade en kompis till malmo som kopte dom sista 2 flaskorna till mig :D

har ej bestamt om han skall fa en eller inte.. :va

Sitter på jobbet. Även om chefen gillar dropparna så ska Jag nog inte sitta och stinka (dofta?) islay på jobbet.

Dr.Bike

Guest

De går ju oxå att använda som betalningsmedel... ;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller oxå med.
Bra lista.

Men! HUR du i detta gäng får in Balvenie dubbelträ... det är en STOR gåta för mig iaf :)
Hade du sagt Balvenie "vilkenannansomhelst" så hade du varit "förlåten" ;)

Hahaha..

Balvenie DW är kanon en tisdagkväll, en 3a med mkt vatten så är det riktigt bra tycker jag..

Inte alls kvalitetsmässigt jämförbar med Övriga på min lista..

Men å andra sidan gillar jag vanliga Möet också, även om den inte alls är jämförbar med "bra" champagne.

Allt beror på tillfälle. Ser det som mkt "bang 4 the buck" helt enkelt!

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Håller på att ordna med en drinklista inför julfesten här på jobbet och snubblade över den här drinken. Vad tror ni om den ? :D

Famous Grouse
Päronpuré (sån du hittar bland barnmaten)
Passionsfruktsjuice
Sourmix
Passionsfrukt för garnering

screenshot916.jpg

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Ok, första provsmakningen av Kilchoman 3yo inaugeral release är gjord!

Jag påstår mig inte på något sätt vara expert på whisky, faktum är att Jag brukar säga att Jag inte dricker whisky men gärna gör ett undatag för Islay-whisky. Jag har däremot viss erfarenhet i konsten att destillera så recencionen blir därefter.

Eftersom den här buteljeringen endast är tre år så kan man förvänta sig en ljus whisky med rå spritsmak full av heads utan nämnvärd komplexitet och med "spretiga" smaker. Rökigheten borde dock finnas med.

Färgen ÄR så ljus som jag trott men Jag måste säga att doften är överraskande nog mycket rökig men nästan helt utan spår av heads, lite low vines kan dock urskiljas. Doftar inte kärvt för att vara en Islay, kanske skulle en kännare kalla det blommigt?
Doften ger intrycket att det här är gjort på en mycket ren sprit.

Smaken är förvisso först skarp och spritig men inte alls av dålig, kort lagrad sprit. Efter ett par sekunder kommer kraftig smak av eld och rök dock med påfallande liten beska, skulle kalla det för mycket rök men lite torv om nu det går ihop. Klart njutbart!
Det blir ingen oändlig komplexitet men en fin kvarvarande rökighet med bra undertoner efter att elden lagt sig.
Ett par droppar vatten ger mindre doft men inte smak av sprit och mindre eld i smaken trots att röken dröjer sig kvar längre.

Jag är positivt överraskad!
Jag hittar inga dåliga egenskaper som kan härledas till kort lagringstid, möjligen viss brist på komplexitet på minussidan. Jag gillar verkligen den låga beskan vilket låter röken komma till sin rätt.

Den här whiskyn måste vara gjord på riktigt ren grundsprit. Antingen destillerar man långsamt, med bra utrustning eller så har man tagit en väldigt liten "middle cut". Man har iaf fått med smak och rökighet trots den rena spriten och det är en nämnvärd bedrift.

Den här flaskan står riktigt bra på egna ben och lovar väldigt gott för framtiden!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ok, första provsmakningen av Kilchoman 3yo inaugeral release är gjord!

Jag påstår mig inte på något sätt vara expert på whisky, faktum är att Jag brukar säga att Jag inte dricker whisky men gärna gör ett undatag för Islay-whisky. Jag har däremot viss erfarenhet i konsten att destillera så recencionen blir därefter.

Eftersom den här buteljeringen endast är tre år så kan man förvänta sig en ljus whisky med rå spritsmak full av heads utan nämnvärd komplexitet och med "spretiga" smaker. Rökigheten borde dock finnas med.

Färgen ÄR så ljus som jag trott men Jag måste säga att doften är överraskande nog mycket rökig men nästan helt utan spår av heads, lite low vines kan dock urskiljas. Doftar inte kärvt för att vara en Islay, kanske skulle en kännare kalla det blommigt?
Doften ger intrycket att det här är gjort på en mycket ren sprit.

Smaken är förvisso först skarp och spritig men inte alls av dålig, kort lagrad sprit. Efter ett par sekunder kommer kraftig smak av eld och rök dock med påfallande liten beska, skulle kalla det för mycket rök men lite torv om nu det går ihop. Klart njutbart!
Det blir ingen oändlig komplexitet men en fin kvarvarande rökighet med bra undertoner efter att elden lagt sig.
Ett par droppar vatten ger mindre doft men inte smak av sprit och mindre eld i smaken trots att röken dröjer sig kvar längre.

Jag är positivt överraskad!
Jag hittar inga dåliga egenskaper som kan härledas till kort lagringstid, möjligen viss brist på komplexitet på minussidan. Jag gillar verkligen den låga beskan vilket låter röken komma till sin rätt.

Den här whiskyn måste vara gjord på riktigt ren grundsprit. Antingen destillerar man långsamt, med bra utrustning eller så har man tagit en väldigt liten "middle cut". Man har iaf fått med smak och rökighet trots den rena spriten och det är en nämnvärd bedrift.

Den här flaskan står riktigt bra på egna ben och lovar väldigt gott för framtiden!
Håller med om allt, förutom att jag blev lite besviken att den inte gav lite lite till. Men OJ, riktigt överraskad över denna unga whisky. Helt klart en pjäs värd både väntan och pengarna.

:tummenupp

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Håller på att ordna med en drinklista inför julfesten här på jobbet och snubblade över den här drinken. Vad tror ni om den ? :D

Famous Grouse
Päronpuré (sån du hittar bland barnmaten)
Passionsfruktsjuice
Sourmix
Passionsfrukt för garnering

screenshot916.jpg

Jag hade testat med Xanté istället för Famous

Dr.Bike

Guest
Hahaha..

Balvenie DW är kanon en tisdagkväll, en 3a med mkt vatten så är det riktigt bra tycker jag..

Inte alls kvalitetsmässigt jämförbar med Övriga på min lista..

Men å andra sidan gillar jag vanliga Möet också, även om den inte alls är jämförbar med "bra" champagne.

Allt beror på tillfälle. Ser det som mkt "bang 4 the buck" helt enkelt!

Håller jag helt med om.

Och jodå - jag låter en dubbeltunna rinna ner för min strupe jag oxå emellanåt ;)
Men! :mattias Bara EN!

Tar man två blir den sötsliskig pga för mycket gamla sockerarter från kärring-sherryn som sitter kvar i trät...

Ska dock prova den (min vana otrogen) med en skvätt vatten.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Köpt min första whiskey, en 12 årig Caol Ila... dock inte provat den än :rolleyes:

Nån som vet vart man kan få tag på schyssta whiskey provar glas till ett bra pris? Ser ut som små vinglas.

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Köpt min första whiskey, en 12 årig Caol Ila... dock inte provat den än :rolleyes:

Nån som vet vart man kan få tag på schyssta whiskey provar glas till ett bra pris? Ser ut som små vinglas.

Ska du lära dig dricka whisky?

Det är lite som att gå uppför ett berg täckt av blöt is. Dvs det är tids ödande o svårt att ta sig upp, men ganska lätt att halka ner igen(läs få snefylla o få avsmak för det)
Jag har lärt mig dricka det 3ggr.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Ska du lära dig dricka whisky?

Det är lite som att gå uppför ett berg täckt av blöt is. Dvs det är tids ödande o svårt att ta sig upp, men ganska lätt att halka ner igen(läs få snefylla o få avsmak för det)
Jag har lärt mig dricka det 3ggr.

Japp, eller iallafall bli bättre på det :)...
är nog ingen större risk för snefylla, har annat till sånna tillfällen, hehe.
Tycker mer att det är kul med god mat och dricka, så det vore kul att
bli bättre på det. Måste köpa mig några riktiga vinglas också, de jag har
nu är inte riktigt optimala.

Mina glas kommer från Duka. Vet inte vad dom kostade eftersom det var en present. Men under 200 för 4 tror jag.
Edit: Titta vad Google hittade: http://www.restaurangglas.hot-solutions.se/index.php?act=viewProd&productId=89

Låter kanon, tack! Får kika in där imorn... måste bara lyckas hitta vart
det ligger här i sthlm :tungan
edit: Duka verkar ha gått i konkurs. De där såg ju bra ut, ska kolla lite
när jag ska ner på stan imorn... annars blir det väl till å beställa.

Last edited:

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Vill du köpa glas billigt så har restaurangleverantören Servera glas för 30 kr styck, porto avec har jag för mig att dom heter. För att handla på servera måste du ju vara företagskund men du kanske känner någon i den branschen..

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Vill du köpa glas billigt så har restaurangleverantören Servera glas för 30 kr styck, porto avec har jag för mig att dom heter. För att handla på servera måste du ju vara företagskund men du kanske känner någon i den branschen..
Såg ut ungefär som de som fanns i nån länk här ovan å de kosta bara 22kr/st... fast de här kanske är av bättre kvalitet. Borde kunna gå att få tag på.

Där fanns det ju en del kul, fast ingen exakt som de jag vill ha...
Vill ha sånna här fast utan gravering.
http://www.whiskyprovning.se/4pack-glenlivet-nosing-glass-p-35.html
Nosing glass heter det visst. Slut på pengar just nu :rolleyes: (iaf som helgen ser ut nu), ska se om jag hittar några på lördag så får jag åka ner och köpa nästa månad.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Frågan har säkert varit på tal förut men jag orkar inte leta genom alla sidor.

Hur lär man sig dricka denna ädla dryck?

Jag tycker mest det är stark och svårt att dricka. Älskar riktigt jävla stark mat men whiskey funkar inte alls så bra.

Är det bara att att helt sonika gå och tjacka en rökig flarra och tvångsdricka varje dag eller ska man fuska med vatten/is/cola?

Är det som med rökning och all annan alkohol, att man måste lära sig att gilla det? Antar det...

EDIT: Eller borde jag starta en ny tråd för nybörjare!? :va

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj