Whiskey-tråden.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Tyckte ni om whiskey första och tionde gången ni drack det? Jag har provat många olika sorter men fastnar fan inte för det.

Precis som med dom flesta annorlunda smaker så tar det ett tag, om du vill lära dig tycka om whiskey så testa lite olika single malter, gärna med rätt mucke vatten i början, typ 2 teskedar i 3 cl whiskey. Sen tar du bara några droppar när du lärt dig tycka om det.. fast du måste ju inte gilla det. Bra sinlemalter kostar ju en slant så det är billigare att inte gilla det :tummenupp:tummenupp

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Att ha vatten i whiskey är inte fel det framhäver ännu en karaktär i denna dryck dock inte för mycket en tsked räcker:tummenupp

Ja, men är det så att man i vanliga fall inte dricker starksprit bart är den en god idé att spä den lite mer. En del gillar inte när första klunken bränner så gott.:D

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Pratar vi single malt och skotsk (även japansk, indisk, svensk, australiensisk etc. etc.) är det whisky det handlar om. Punkt.
Pratar ni om irländsk, amerikansk bourbon, rye eller wheat, då kör vi med whiskey!

Tänk på att många single malts inte är kylfiltrerade och kan således få en rätt trökig och grumlig färg om man stänker i lite kallt vatten (eller hädar med is).

Många Cask Strength's passar oerhört bra med några droppar iskallt vatten. Mina favoriter som blir helt klart bättre med vatten är Ardbeg Uigeadail och Bowmore Cask Strength. Även när det kommer till lite mer alkoholstarka varianter som exempelvis Sullivans Cove (72%) från Tasmanien sitter några droppar H2O på sin plats. Dels för smaken, och dels för att flaskan räcker längre... :tungan

Edit: Btw som Korvis skrev förut. En skön rökrackare med lite Lindt Excellence Sea Salt eller Lindt Excellence Chili, förhöjer även den tröttaste tillställning till en kaskad av orala glädjeämnen.

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Pratar vi single malt och skotsk (även japansk, indisk, svensk, australiensisk etc. etc.) är det whisky det handlar om. Punkt.
Pratar ni om irländsk, amerikansk bourbon, rye eller wheat, då kör vi med whiskey!

Tänk på att många single malts inte är kylfiltrerade och kan således få en rätt trökig och grumlig färg om man stänker i lite kallt vatten (eller hädar med is).

Många Cask Strength's passar oerhört bra med några droppar iskallt vatten. Mina favoriter som blir helt klart bättre med vatten är Ardbeg Uigeadail och Bowmore Cask Strength. Även när det kommer till lite mer alkoholstarka varianter som exempelvis Sullivans Cove (72%) från Tasmanien sitter några droppar H2O på sin plats. Dels för smaken, och dels för att flaskan räcker längre... :tungan

Edit: Btw som Korvis skrev förut. En skön rökrackare med lite Lindt Excellence Sea Salt eller Lindt Excellence Chili, förhöjer även den tröttaste tillställning till en kaskad av orala glädjeämnen.

Det är ju lite klurigt det där eftersom jag pratar om whisky/whiskey generellt. Avnjuter gärna både det irländska och japanska varianten också.
Men jag ska skärpa mig och använda rätt stavning vid enskilda sorter och skriva "whisky/whiskey" när jag generaliserar. :D

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Det är ju lite klurigt det där eftersom jag pratar om whisky/whiskey generellt. Avnjuter gärna både det irländska och japanska varianten också.
Men jag ska skärpa mig och använda rätt stavning vid enskilda sorter och skriva "whisky/whiskey" när jag generaliserar. :D
:tummenupp
Lätt att missa. :)

Var en Bourbonspecial i tidningen Allt om Whisky för ett tag sedan, då var det intressant att se hur knivskarpt korrekt skribenterna blandade och gav mellan begreppen whisky och whiskey.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tyckte ni om whiskey första och tionde gången ni drack det? Jag har provat många olika sorter men fastnar fan inte för det.

Envist försökte jag i början av karriären lära mig dricka whisky. Sorter som Famous grouse, Grants och liknande turistdricka pinade jag i mig. Det var ju aldrig något för mig, men jag försökte tappert. Den dagen jag fick Laphroaig i glaset trillade poletten ner. Sedan dess har jag provat massa olika. Tonvikten av det jag gillar ligger i singlemaltfacket. Inte bara de rökigaste rökiga utan det finns massor med annat att upptäcka.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Lätt att missa. :)

Var en Bourbonspecial i tidningen Allt om Whisky för ett tag sedan, då var det intressant att se hur knivskarpt korrekt skribenterna blandade och gav mellan begreppen whisky och whiskey.

Men då är det ju såna där whiskey/whisky-experter som skriver. Dom hade blivit flådda på redaktionen om dom kallat en JD för whiskey av misstag.

Ursäkten hade låtit ungefär: -Men e-tangenten på mitt tangentbord funkar ju inte som den ska. Jag har varit på chefen flera gånger om ett nytt!
:D

Edit: Med tanke på trådens namn är man ju helt fel ute om man nämner den skotska varianten! :hoppskrat

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Har du provat att dricka den med vatten? Det är absolut inget etikettsbrott.

Man kan experimentera med vattenhalten och faktiskt ha i mer vatten än man tror. Jag brukar ha upp till 1/4 av whiskymängden. Olika mycket vatten väcker olika smaker tycker jag.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Man kan experimentera med vattenhalten och faktiskt ha i mer vatten än man tror. Jag brukar ha upp till 1/4 av whiskymängden. Olika mycket vatten väcker olika smaker tycker jag.

Har t.o.m sett folk som haft 50/50, men jag föredrar ett par tre droppar bara.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Har t.o.m sett folk som haft 50/50, men jag föredrar ett par tre droppar bara.

Det har jag provat, men då tyckte jag det blev lite väl vattnigt. Man vill ju fortfarande känna att det biter lite. Det är dock viktigt att poängtera att vattenhalten är öppen för egna tolkningar. Framförallt för nybörjare som kanske tycker att det bettar i väl mycket med en skön single malt, lite mer vatten så blir det lenare och mer njutbart.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Laphroaig verkar vara en stadig favvis hos många här. Sällar mig till det gänget och nämner i förbifarten att jag även idag beställt leverans av en kollega som skulle till bordershop en Lagavulin 16 y och en Caol Ila 17. :D

Väntar till nästa helg nu.:rolleyes:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laphroaig verkar vara en stadig favvis hos många här. Sällar mig till det gänget och nämner i förbifarten att jag även idag beställt leverans av en kollega som skulle till bordershop en Lagavulin 16 y och en Caol Ila 17. :D

Väntar till nästa helg nu.:rolleyes:

Laphroaig släppte ju sin 2008års specialbuteljering "Cairdeas" i Sverige som första land i världen. Detta då vi tydligen är en sjukt stor importör av rökig whisky i allmänhet och Laphroaig i synnerhet.

Förövrigt är min flaska Cairdeas (vänskap på Gaeliska) det ting som jag värdesätter absolut mest hemma hos mig. :drool :kär

image.axd

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Mja, vad gäller stavningen känns det sekundärt i det här fallet. Jag är själv pedant i mångt och mycket och tillika noga med språket.

Men, när det kommer till whisky känns det egalt hur man stavar eftersom det rör sig om stavning beroende på geografisk härkomst, i stort sett.

Om man nu ska vara fin i kanten ska man kanske inte heller glömma att förutom på Irland och i US stavas det med -ey på slutet även i Kanada (det glömde du) ;) och som en slutkläm kan man säga att stavningen "whisky" i övriga länder varit den formella sedan 1755, mycket tack vare Samuel Johnson.

Att bråka om dylika detaljer känns emellertid som aningen analt koketteri, precis som om en jänkare och britt skulle dividera huruvida "grått" ska stavas grey eller gray, när de båda menar samma sak.

Däremot att förtydliga om man pratar om bourbon, single malt etc är självfallet en helt annan femma.

Vill poängtera ;) att jag är väl medveten om skillnaderna, men det är lite kul, för varje gång man hamnar i en whisky-diskussion, kommer detta på tal från någon som vill vara styv i Korchen. ;)

Med detta sagt, vill jag samtidigt passa på att fråga expertisen här i tråden, hållundan m fl, om ni har något bra tips till en nybörjare på en käck single malt, gärna rökig, i prisklassen 300:- till 500:-?

Enligt tidigare har jag testat lite av varje och senast har dessa slunkit ner: Bowmore 12, Glenmorangie 10, Laphroaig 15, Glenfiddich 12. Dessa är ju tämligen olika i karaktären, men jag tycker om dem alla, även om Bowmoren känns lite för oljig i mitt tycke.

Har ni tips på en whisky som gärna förmedlar rök och torv, men helst inte är särskilt "oljig"?

Väntar med spänning på förslag till en ny bekantskap.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Har ni tips på en whisky som gärna förmedlar rök och torv, men helst inte är särskilt "oljig"?

Caol Ila 12-årig tycker jag är trevlig (den 18-åriga år underbar) 389kr på bolaget.
Hittade när jag sökte även The Ileach. Också den en Islay-whiskEy, men jag har inte provat den än så jag kan inte ge råd. 349kr.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Testat Ardbeg 10yo? Den ser jag till att alltid ha hemma eftersom den alltid är lika god. Ser till att försöka ordna en ny flaska så snart den gamla är nere på en tredjedel för att slippa det hemska i att plötsligt vara utan.

En Ardbeg och en bit Lindts sjösaltade mörka choklad är fantastiskt.

Gjorde f.ö. praliner med Ardbeg förra julen och det blev smaskens. Ska nog testa i år igen och lägga till en nypa havssalt i smeten.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Ardbeg´s vanliga 10åriga är en favorit, en dutt vatten å den blommar till i munnen som en dröm!
Har eller har haft det mesta från Islay inkl Port Ellen som numera endast är ett mälteri.

The Ileach är en 3årig Lagavulin som är hyggligt jäkla frän, ingen favvo!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
TjohooOoo!:banana

Problemet att välja wirre på båten löste sig själv. Viking hade tagit in Uigeadail i sortimentet så vid 20-snåret kliver två flaskor Uigeadail över tröskeln här hemma.... och tjejen förstås....

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
TjohooOoo!:banana

Problemet att välja wirre på båten löste sig själv. Viking hade tagit in Uigeadail i sortimentet så vid 20-snåret kliver två flaskor Uigeadail över tröskeln här hemma.... och tjejen förstås....

Glöm inte att åtminstonde ge henne en kram innan du dyker ner i tax-freepåsarna. Kan sluta illa annars. :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Glöm inte att åtminstonde ge henne en kram innan du dyker ner i tax-freepåsarna. Kan sluta illa annars. :D

Jag kan ju omfamna henne när jag sträcker mig efter påsarna! :tummenupp

450:- för 70cl på båten.
649:- för 70cl på bolaget...
Hoppas bara inte hon såg fel så hon ringer om en stund när hon går in för att faktiskt köpa grejjorna! :eek:ro

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping