Chris Ash
Kapten Gars
Åkte på kryss med sambons familj och tänkte passa på att fylla på förrådet. Ville pröva något nytt och stod i valet och kvalet mellan att köpa en Caol Ila eller en Talisker. Eftersom jag inte på allvar testat någon av dessa blev jag glad när jag hittade en whisky-bar på båten. Sagt och gjort beställde jag in en av varje.
Taliskern var helt ok även om den inte riktigt var det jag var ute efter. Caol Ila var lika tråkig som sist jag testade den så jag började grubbla och överväga om jag helt enkelt skulle skita i att testa nytt och istället enbart fylla på befintliga sorter (Laphroaig & Ardbeg)....
...Efter en kortare konsultation med bartendern föreslog han mig en "ny" whisky från Spreyside. Okunnig och nybörjare som jag är var jag skeptisk till att rökighet fanns utanför Islay men jag gav den en chans och därefter var valet enkelt när det gällde att köpa något nytt.
Barskåpet utökades med en Ardmore Traditional Cask
Rökig, söt och rund smak som jag föredrog framför både Talisker och Caol Ila. Taliskern må vara bättre balanserad och "välgjord" men Ardmore blev mitt senaste tillskott. En Laphroaig Quarter Cask fick göra Ardmoren sällskap hem men den hade jag testat sen tidigare och har dessutom skrivits om flera gånger här så den orkar jag inte skriva något om....
Lagavulin 16 borde ju vara helt i din smak, eller varför inte Compass Box-The Peat Monster, det är en vatted malt, alltså en blandning av olika single malt med målet att få fram....ja precis det den heter.....
Talisker tycker jag för övrigt är riktigt jäkla bra, men precis som du säger är det inte samma typ av whisky som rökbestarna från Islay.