Whiskey-tråden.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Åkte på kryss med sambons familj och tänkte passa på att fylla på förrådet. Ville pröva något nytt och stod i valet och kvalet mellan att köpa en Caol Ila eller en Talisker. Eftersom jag inte på allvar testat någon av dessa blev jag glad när jag hittade en whisky-bar på båten. Sagt och gjort beställde jag in en av varje.

Taliskern var helt ok även om den inte riktigt var det jag var ute efter. Caol Ila var lika tråkig som sist jag testade den så jag började grubbla och överväga om jag helt enkelt skulle skita i att testa nytt och istället enbart fylla på befintliga sorter (Laphroaig & Ardbeg)....
...Efter en kortare konsultation med bartendern föreslog han mig en "ny" whisky från Spreyside. Okunnig och nybörjare som jag är var jag skeptisk till att rökighet fanns utanför Islay men jag gav den en chans och därefter var valet enkelt när det gällde att köpa något nytt.

Barskåpet utökades med en Ardmore Traditional Cask :tummenupp

Rökig, söt och rund smak som jag föredrog framför både Talisker och Caol Ila. Taliskern må vara bättre balanserad och "välgjord" men Ardmore blev mitt senaste tillskott. En Laphroaig Quarter Cask fick göra Ardmoren sällskap hem men den hade jag testat sen tidigare och har dessutom skrivits om flera gånger här så den orkar jag inte skriva något om....

roundup_0000000000003640_image_01.jpg

Lagavulin 16 borde ju vara helt i din smak, eller varför inte Compass Box-The Peat Monster, det är en vatted malt, alltså en blandning av olika single malt med målet att få fram....ja precis det den heter.....

Talisker tycker jag för övrigt är riktigt jäkla bra, men precis som du säger är det inte samma typ av whisky som rökbestarna från Islay.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lagavulin 16 borde ju vara helt i din smak, eller varför inte Compass Box-The Peat Monster, det är en vatted malt, alltså en blandning av olika single malt med målet att få fram....ja precis det den heter.....

Talisker tycker jag för övrigt är riktigt jäkla bra, men precis som du säger är det inte samma typ av whisky som rökbestarna från Islay.

Jo, en Lagavulin 16 ligger på önskelistan men i det här fallet var jag begränsad till utbudet i Tax Free.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nåt ni borde testa om ni kan skaka av er tonårsfylleminnena är Fatlagrad agavetequila. Att jämföra tex Cabo Wabo eller Herencia La Plata med Sierra eller Souza är som att jämföra kvalitets-single malt med Statesman.

Jo, en riktigt fin tequila smakar faktiskt riktigt gott. Samma sak med en fin grappa, riktigt gott.

Dålig tequila och dålig grappa duger knappt att tvätta motordelar i.

Två favoriter som avnjuts med glädje här hemma;
IMG_4545.jpg

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
...Efter en kortare konsultation med bartendern föreslog han mig en "ny" whisky från Spreyside. Okunnig och nybörjare som jag är var jag skeptisk till att rökighet fanns utanför Islay men jag gav den en chans och därefter var valet enkelt när det gällde att köpa något nytt.

Barskåpet utökades med en Ardmore Traditional Cask :tummenupp

Rökig, söt och rund smak som jag föredrog framför både Talisker och Caol Ila. Taliskern må vara bättre balanserad och "välgjord" men Ardmore blev mitt senaste tillskott.

:tummenupp

Vi var 5st i skottland i maj -08, och åkte då oplanerat förbi Ardmore, som inte öppnat för säsongen. Smet ändå in på området för "att bara kika lite", och lyckades ha turen att träffa på en av de "seniora" cheferna...trodde först vi skulle få skäll men...

Det slutade med att han spontant skickade en av maskinisterna med oss på en rundtur i hela distilleriet, för att 1h senare - åter hos chefen - bli bjudna på just den "nya" Ardmore du köpt och därefter - med glaset fortfarande i handen - bli infösta i ett av de "bonded warehouse" där de bl.a. lagrar sina experimentella fat... samtidigt som han filosoferar på om smaker, visioner och utveckling, pekar på olika fat och berättar att just det fatet blir en test med 1st fill port... :)

Jag har varit ett par gånger i skottland, och ska dit igen nu i april, men just den dagen på Ardmore distillery är nog faktiskt mitt absolut bästa whisky-minne. Helt osannolikt.

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Var på whiskyprovning i förrgår...Lagavulin is da shit, helt annan division av smooth. Bra budget var Smoke Head. Ehh, jo...gillar rökigt!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
TIPS: Ardbeg Mór

Hyggligt begränsad upplaga, abv 57 %, finns nu på Akkurat för 58 kr/cl.
Är en helt orörd single cask eller raw cask-utgåva av vad som efter
utspädning med joniserat vatten lägger grunden för Ardbeg 10.

Definitivt prisvärd & värd att prova :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
TIPS: Ardbeg Mór

Hyggligt begränsad upplaga, abv 57 %, finns nu på Akkurat för 58 kr/cl.
Är en helt orörd single cask eller raw cask-utgåva av vad som efter
utspädning med joniserat vatten lägger grunden för Ardbeg 10.

Definitivt prisvärd & värd att prova :tummenupp

58 kr/cl!?:va :skrämd

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För finsmakaren,om pengar finns,rekommenderar jag att testa macallan 30åriga sherryfatlagrade.
Den 18åriga är ett fullgott budgetalternativ och det vettiga valet på en vanlig lön.
Favorit annars är lagavulin(16) och Laphroaig Cask Strength(10)men sippar även i mig talisker(10,18)och caol ila(18)

Ska snart iväg och kolla vad jag kan fynda till mig i taxfree.

Henrik

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det bara kändes prisvärt i jämförelse med Ardbeg 17 för 123 kr/cl... :rolleyes:

Men helt seriöst ja. Definitivt prisvärt. För du lär med stor sannolikhet inte hitta detta nån annan stans.

Tack & lov funkar J&B utmärkt när man fjällvandrar... :D

Men... Men... Är jag helt dum i huvudet just nu, eller motsvarar inte 58kr/cl och 123kr/cl 5800kr/L respektive 12300kr/L?:va Det är ju helt sjukt dyrt!:dummer :D

Vad är det som gör det så pass bra att det är dyrare per kvantitet än låt säga valfri annan drog?:D

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Men... Men... Är jag helt dum i huvudet just nu, eller motsvarar inte 58kr/cl och 123kr/cl 5800kr/L respektive 12300kr/L?:va Det är ju helt sjukt dyrt!:dummer :D

Vad är det som gör det så pass bra att det är dyrare per kvantitet än låt säga valfri annan drog?:D

Tillgång och möjlighet att prova just 1cl av ett ganska brett utbud, utan att
behöva köpa "hela flaskan".

De har ju runt 400st maltwhisky's i sitt sortiment, varav många inte längre finns
i handeln, eller är mycket svåra att få tag på (t.ex. Arbeg 17).

Port Ellen är ett annat exempel, för att ta något. :tummenupp
En i mina ögon fantastisk Islay-whisky som slutade tillverkas 1983.

En testkörning av valfri Ferrari kostar väl ett par tusen för XX antal minuter,
och slår du ut den kostnaden jämfört med att "bara" köpa en & äga ett antal
år, blir väl kostnadsdifferensen för bilen ett par miljarrrrder... :3freak

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Den 27 bär det av, en helg full med whiskey i Skotland :yoparty

Någon som varit där och vet vad man inte får missa om man är i närheten av edinburgh?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tillgång och möjlighet att prova just 1cl av ett ganska brett utbud, utan att
behöva köpa "hela flaskan".

De har ju runt 400st maltwhisky's i sitt sortiment, varav många inte längre finns
i handeln, eller är mycket svåra att få tag på (t.ex. Arbeg 17).

En testkörning av valfri Ferrari kostar väl ett par tusen för XX antal minuter,
och slår du ut den kostnaden jämfört med att "bara" köpa en & äga ett antal
år, blir väl kostnadsdifferensen för bilen ett par miljarrrrder... :3freak

Ok, jag förstår. Trodde att det handlade om ett helt sjukt literpris när man handlar dricka bara...:D Men ok, point taken:)

En stor stark på krogen kostar 40-50kr för 40cl. Enkelt räknat ger det ett literpris på 100kr/L ... Vad tror du inköpspriset är per liter? Så du har samma "multipel" där...

Vet inte vad fin whisky kostar per liter så jag har inte riktigt något att jämföra med... Men du har en poäng. Men som jag sa så var jag inte riktigt med på att vi pratade i de här termerna utan trodde bara att det var ett sjukt högt kvantitetspris för dricka (i handeln)...:D

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vet inte vad fin whisky kostar per liter

Lite finare, mer ovanliga sorter brukar börja på dryga tusenlappen per liter på bolaget.

De nämnda sorterna Ardbeg Mór och Ardbeg 17 finns inte på bolaget.

Ett enkelt exempel är Caol Ila.
Av de 23 sorter som finns på bolaget är det bara tre som kostar under 1000kr/L.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Lite finare, mer ovanliga sorter brukar börja på dryga tusenlappen per liter på bolaget.

De nämnda sorterna Ardbeg Mór och Ardbeg 17 finns inte på bolaget.

Ett enkelt exempel är Caol Ila.
Av de 23 sorter som finns på bolaget är det bara tre som kostar under 1000kr/L.

Ok, då är det ungefär samma höjning av priset som på krogen då:) My bad.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

Fjällstugan i Ramundberget har en flaska Port Ellen stående i baren. Blev förvånad när jag bara behövde betala 94 kr/cl. Trodde faktiskt att den skulle vara dyrare.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Det är inte så "bra". Har man druckit de finare standardbuteljeringarna som går loss på dryga 500-ingen som tex Lagavulin 16, Highland Park 18, Ardbeg TEN, Talisker 18, Glengoyne 21 osv, osv så blir det inte mycket bättre efter det. Jag kan inte säga att jag provat en sjuk mängd gamla rariteter men jag brukar köpa en cl då och då av de som maltgurusarna betraktar som "the finest", är då en Ardbeg 1974 så mycket bättre än en 2008, nej det är den inte. Det är betydligt större skillnad på tex en Glenmorangie 10 och en Ardbeg 10 än vad det är mellan 74:an och TEN. Riktigt gammal whisky blir ofta "trä-overload"

Slutsatsen är att du får jäkligt prisvärd whisky för 5-600 kr, övre tonåren är de bästa åren, även för whisky.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En stor stark på krogen kostar 40-50kr för 40cl. Enkelt räknat ger det ett literpris på 100kr/L ... Vad tror du inköpspriset är per liter? Så du har samma "multipel" där...

På en liter öl får man ju dessutom bara runt 5cl ren alkohol också. Att jämföra med 57cl för en liter av Ardmore:n :mattias

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Fjällstugan i Ramundberget har en flaska Port Ellen stående i baren. Blev förvånad när jag bara behövde betala 94 kr/cl. Trodde faktiskt att den skulle vara dyrare.

Sög i mig 6cl helt vanlig Caol Ila 12yrs ikväll.
Faan, den är riktigt god. Hade nästan glömt det.

Så insnöad på annat, ibland glömmer man det helt uppenbara... :Bugar

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...