Wildcardavgift i STCC - bluää

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Swedie skrev:
2356830 Jag börjar väl ångra mig lite oxå vad gäller 1000cc i STCC... vet inte om det kommer ge svensk RR så mycket. Fast allt beror ju på vad som erbjuds förarna/publiken tillbaka.

Tror personligen att importörerna är mer intresserade av 1000cc (Större marknad i Sverige), vilket i sin tur ger bättre spons möjligheter och lägre priser, sändningar i SVT ökar spons möjligheterna ännu mer, tycker själv att det bara är fördelar, men man vet aldrig förren det är testat...
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Jag bara undrar lite. Ni som säger att det är för dyrt att köra med STCC anser ni inte att det har skapats ett mervärde i sporten efter intåget i STCC??
Är det värt något??

Är det inte så att det ska vara hojeliten som kör ihop med med STCC??

Eller skulle man köra i egen regi och försöka locka åskadare/publik/sponsorer till ett eget evenmang med hojar i samma stuck som STCC med supportklasser fast med bara hojar?? Det skulle inte bli billigare tror jag.

Jag personligen tycker att hojarna medförde ett mervärde när dom kom med i STCC cirkusen iaf och förhoppningsvis har det gjort att intresset för RR har stärks i Sverige!! Tack vare att racingintresserade även har fått upp ögonen för hojarna.

Lite funderingar bara....
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Klintan skrev:
2356967 Jag bara undrar lite. Ni som säger att det är för dyrt att köra med STCC anser ni inte att det har skapats ett mervärde i sporten efter intåget i STCC??
Är det värt något??

Är det inte så att det ska vara hojeliten som kör ihop med med STCC??

Eller skulle man köra i egen regi och försöka locka åskadare/publik/sponsorer till ett eget evenmang med hojar i samma stuck som STCC med supportklasser fast med bara hojar?? Det skulle inte bli billigare tror jag.

Jag personligen tycker att hojarna medförde ett mervärde när dom kom med i STCC cirkusen iaf och förhoppningsvis har det gjort att intresset för RR har stärks i Sverige!! Tack vare att racingintresserade även har fått upp ögonen för hojarna.

Lite funderingar bara....

Musiker betalar inte för att få spela inför publik. Och definitivt inte hutlösa summor.
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Don Quixote skrev:
2356580 Direktsändningar i bra TV, gedigen grid-show, m.m som det var när det begav sig så tycker jag att man kan rättfärdiga priset men som det är nu? Nah!

Jo det är klart. Det blir ju ett lyft för NSB i Sverige, samtidigt medför det kostnader som bara ett fåtal kommer ha råd med. Men det finns redan en tråd om den diskussionen :) . SORRY :tummenupp
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Mr. Dante skrev:
2356938 Tror personligen att importörerna är mer intresserade av 1000cc (Större marknad i Sverige), vilket i sin tur ger bättre spons möjligheter och lägre priser, sändningar i SVT ökar spons möjligheterna ännu mer, tycker själv att det bara är fördelar, men man vet aldrig förren det är testat...


Just det tycker jag e en nackdel... Börjar förstå/höra från leverantörerna att det bara är det som är intressant. Dvs att det blir ännu svårare för oss andra som inte vill köra 1000 i STCC att få sponsorer. Även för en som redan e i branschen... Ska man "tvingas" att välja 1000 för att köra 4takt på elitnivå :tomten
Man får verkligen hoppas att det blir någon form av Superstock 1000 och inte Superbike med "fri trimmning" (=ääääännuuuu dyrare)

(Kopierar in detta inlägg även i 2007 tråden)


.




.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mr. Dante skrev:
2356938 Tror personligen att importörerna är mer intresserade av 1000cc (Större marknad i Sverige), vilket i sin tur ger bättre spons möjligheter och lägre priser, sändningar i SVT ökar spons möjligheterna ännu mer, tycker själv att det bara är fördelar, men man vet aldrig förren det är testat...
Fast importörerna lär ju inte sponsra fler än ett fåtal toppförare så skillnaden därifrån kanske inte blir så stor.

flykay76 skrev:
2358085 Just det tycker jag e en nackdel... Börjar förstå/höra från leverantörerna att det bara är det som är intressant. Dvs att det blir ännu svårare för oss andra som inte vill köra 1000 i STCC att få sponsorer. Även för en som redan e i branschen... Ska man "tvingas" att välja 1000 för att köra 4takt på elitnivå :tomten
Man får verkligen hoppas att det blir någon form av Superstock 1000 och inte Superbike med "fri trimmning" (=ääääännuuuu dyrare)
Om det blir 1000cc i Veidec så komemr det ju bli någon form av 600cc klass i SM.
ANnat än ett Superstock reglement skulle förvåna mig oerhört.
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Don Quixote skrev:
2357245 Musiker betalar inte för att få spela inför publik. Och definitivt inte hutlösa summor.
Jo, det är faktiskt vad nästan alla amatörmusiker gör.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Don Quixote skrev:
2356485 Vill verkligen köra STCC på anderstorp i helgen. Ser dock ut som om jag behöver betala startavgiften själv (i stället för att min chief gör det). Det har talats om att markant sänka avgiften för att få in fler förare. Fick svar idag:
4400kr + moms + fredagsträning = 5600 kronor.

För detta får man ... * trumvirvel * ... två korta träningspass på fredag, två 20minuterskval på lördag samt ett kort race på 12 varv?

Med sorg i sinnet börjar jag tvivla på att det kan vara värt det? Inte ens nån vettig tevetid i år juh... Blä :(

Fi f-n! Inte undra på att Roadracing inte kan bli stort i Sverige.
Nä, jag börjar mer & mer tycka att motorcyklarna kan försvinna från STCC, så kan de leka märkvärdiga för sig själva. På något vis känns det som intresset för STCC har dalat på senare år...undrar varför.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jag tycker 1000cc med NSB reglamente ska till Stcc.
Om man tittar på dagens NSB så finns det många som hänger med högt upp och har i princip en orginal hoj.
I sverige behöver man inte trimma Hojen som en dåre för att hänga med i toppen. kolla bara på Christer Minin.

1000cc med NSB reglamente till Stcc

Och superstock 1000 i ställt för dagens NSB.
Då skulle väl förare som kör SM serien kunna köra wildcard i Stcc...

Sen en 600cc klass till SM med superstock reglemente och kanske en support klass i stcc. 600cc med samma reglamente så folk kan köra både Sm och Stcc...

Var ju en del som körde standard 600 och veidec föra året om jag inte minns fel.

X-up skrev:
2358396 Fi f-n! Inte undra på att Roadracing inte kan bli stort i Sverige.
Nä, jag börjar mer & mer tycka att motorcyklarna kan försvinna från STCC, så kan de leka märkvärdiga för sig själva. På något vis känns det som intresset för STCC har dalat på senare år...undrar varför.


Inte en kotte som ser skiten på TV. Dåliga sändningstider.

RR är totalt nerprioriterat av svensk TV. Kolla bara på friidrotts EM det är ju helt sjuk uppståndelse för att se en kenyan springa 10000m

Då kan man tycka att EM som gick på karlskoga borde fått lite mer uppmärksamhet.
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
sunkan skrev:
2358615 Jag tycker 1000cc med NSB reglamente ska till Stcc.
Om man tittar på dagens NSB så finns det många som hänger med högt upp och har i princip en orginal hoj.
I sverige behöver man inte trimma Hojen som en dåre för att hänga med i toppen. kolla bara på Christer Minin.

1000cc med NSB reglamente till Stcc

Och superstock 1000 i ställt för dagens NSB.
Då skulle väl förare som kör SM serien kunna köra wildcard i Stcc...

Sen en 600cc klass till SM med superstock reglemente och kanske en support klass i stcc. 600cc med samma reglamente så folk kan köra både Sm och Stcc...

Var ju en del som körde standard 600 och veidec föra året om jag inte minns fel.

:tummenupp

Superstock 1000 och Superstock 600 till SM cirkusen hade varit guld..
och som du säger, NSB i STCC, så kan de som vill göra inhopp där, göra det utan större ändringar på hojen för att hänga med..

Och så blir det 125r,250r, superstock 600 och superstock 1000 på Sportexpressen :)

Lysande!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sunkan skrev:
2358615 Jag tycker 1000cc med NSB reglamente ska till Stcc.
Om man tittar på dagens NSB så finns det många som hänger med högt upp och har i princip en orginal hoj.
I sverige behöver man inte trimma Hojen som en dåre för att hänga med i toppen. kolla bara på Christer Minin.

1000cc med NSB reglamente till Stcc

Och superstock 1000 i ställt för dagens NSB.
Då skulle väl förare som kör SM serien kunna köra wildcard i Stcc...

Sen en 600cc klass till SM med superstock reglemente och kanske en support klass i stcc. 600cc med samma reglamente så folk kan köra både Sm och Stcc...

Var ju en del som körde standard 600 och veidec föra året om jag inte minns fel.
Tycker det verkar som ett något krångligt förslag. Dessutom är ju inte fler serier utan SM-status som behövs på SM-helgerna, Superstock 600 som supportklass under SM var ju en flopp deltagarmässigt och vad talar för att det skulle bli bättre om det helt plötsligt skulle finnas fyra 600/1000 serier för A-förare?

Gottis skrev:
2359060 Han kan faktiskt va inflyttad kolla på Musse :mattias
Fast då är han svensk och inte kenyan. :fakta
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Strider skrev:
2359083 Standard 600 var det.:mattias

Hur man än vrider och vänder på det hela så är fyrtaktracing baserat på standardmaskiner framtiden inom RR.

Inom Svensk RR så är tvåtaktlägret ( läs bakåtsträvarna) tämligen starkt. Jag tror inte detta är till gagn för Svensk RRs framtid.
bakåtsträvare är väl att ta i, är väl kul att det finns svenskar som siktar på GP-VM, dit kommer du inte genom att köra std-hojar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strider skrev:
2359083 Standard 600 var det.:mattias

Hur man än vrider och vänder på det hela så är fyrtaktracing baserat på standardmaskiner framtiden inom RR.

Inom Svensk RR så är tvåtaktlägret ( läs bakåtsträvarna) tämligen starkt. Jag tror inte detta är till gagn för Svensk RRs framtid.
STD600 var det ja.
På vilket sätt menar du att det är dåligt med variation inom svensk RR? Du förordar likriktning och att man ska söka sig bort från hur det ser ut internationellt för att gagna svenks RR?
Fler besökare kommer till tävlingarna om alla klasser kör liknande hojar men under olika namn?
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Gustav O skrev:
2359065 Tycker det verkar som ett något krångligt förslag. Dessutom är ju inte fler serier utan SM-status som behövs på SM-helgerna, Superstock 600 som supportklass under SM var ju en flopp deltagarmässigt och vad talar för att det skulle bli bättre om det helt plötsligt skulle finnas fyra 600/1000 serier för A-förare?

Kan hålla med dig där om för många klasser... men,
NSB i STCC
Superstock 600 och 1000 i SM...
inte så krångligt..

Det jag saknar mest, är att det bara finns en fyrtaktsklass för A-förare i SM
cirkusen just nu... in med 600 där istället.

Mc klass i STCC känns inte så viktigt längre tycker jag iallafall..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bennybåge skrev:
2359255 Kan hålla med dig där om för många klasser... men,
NSB i STCC
Superstock 600 och 1000 i SM...
inte så krångligt..

Det jag saknar mest, är att det bara finns en fyrtaktsklass för A-förare i SM
cirkusen just nu... in med 600 där istället.

Mc klass i STCC känns inte så viktigt längre tycker jag iallafall..
Det är ju många saker som ska hamna rätt. Vi har diskussionen om Supermotard med på SM-helgerna, om och i så fall vad ska köras i STCC och SM helger och B-race.
Beroende på alla dessa faktorer blir det väl något som ingen är nöjd med, på SH i varje fall. ;)

OM man nu vill vara kvar i STCC är väl 1000cc det vettigaste alternativet och då "måste" ju SUperstock 600 köra någonstans. På vems beostnad det sker är ju en delikat fråga.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top