Wildcardavgift i STCC - bluää

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
En fråga är ju faktiskt vad är språngbrädan ut i VM 2 takt lr fyrtakt om vi nu snackar 4 takt

Själv känner jag att jag vill ha en 600 klass i SM för A-förare
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
förra året kördes det väl supersport och superstock i SO och sen standard 600 i SM

Från 3 klasser till en för 600cc A-förare kändes lite konstigt.

Om de bara tar in en 600 klass för A-förare i SM så är jag nöjd.

Sen så är STCC överskattat.
Finns nog tillräckligt med A-förare för att bilda en 600 klass i Sm utan tvekan..

Gottis skrev:
2359296 En fråga är ju faktiskt vad är språngbrädan ut i VM 2 takt lr fyrtakt om vi nu snackar 4 takt

Själv känner jag att jag vill ha en 600 klass i SM för A-förare

De vill vi alla.. det är nog många från r600 som vill köra där nästa år..

Kommer vara en jävla massa uppklassningar i rookie 600 i år.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sunkan skrev:
..
Sen så är STCC överskattat.
Finns nog tillräckligt med A-förare för att bilda en 600 klass i Sm utan tvekan..
...

Är väl en del i deras strategi om hur man driver sin serie. Man ska låta bäst även om man så inte är det. Mycket som ska se fint ut på utsidan. Vad många inte ser eller vet är hur det egentligen är där. Hur många team som har dålig ekonomi, går i konkurs osv. Sånt syns oftast inte utåt så mycket. Publik och banägare mm ser bara vad som visas och tror det är bra ekonomi att sysla med racing i Sverige.

När det heter att "sponsorerna ville ha mer reklamtid i tv, så vi fick gå till Z-tv och Viasat3 för att dom skulle bli nöjda med reklamtiden" så är det nog en duktig omskrivning om att det var kris i företaget och det inte fanns pengar till någon annan kanal. Är väl samma anledningen till varför det är den produktionen man har för mc och alla andra supportklasser nu. Finns förmodligen omskrivningar och ganska frisserade siffror innom mycket där. Fanns ju en anledning till att STCC såldes. Hade man inte sett att det kanske fanns en chans att det kunde bli bättre nu mot föregående år med ägarbytet som var till i år så hade nog SVEMO tagit ifrån dem mc-klassen.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Axxexs skrev:
2359360 Är väl en del i deras strategi om hur man driver sin serie. Man ska låta bäst även om man så inte är det. Mycket som ska se fint ut på utsidan. Vad många inte ser eller vet är hur det egentligen är där. Hur många team som har dålig ekonomi, går i konkurs osv. Sånt syns oftast inte utåt så mycket. Publik och banägare mm ser bara vad som visas och tror det är bra ekonomi att sysla med racing i Sverige.

När det heter att "sponsorerna ville ha mer reklamtid i tv, så vi fick gå till Z-tv och Viasat3 för att dom skulle bli nöjda med reklamtiden" så är det nog en duktig omskrivning om att det var kris i företaget och det inte fanns pengar till någon annan kanal. Är väl samma anledningen till varför det är den produktionen man har för mc och alla andra supportklasser nu. Finns förmodligen omskrivningar och ganska frisserade siffror innom mycket där. Fanns ju en anledning till att STCC såldes. Hade man inte sett att det kanske fanns en chans att det kunde bli bättre nu mot föregående år med ägarbytet som var till i år så hade nog SVEMO tagit ifrån dem mc-klassen.

De ju sant..
men som det ser ut nu så känns det som STCC gått ner sig yttligare. Eller har jag fel??
Det är väl inte lika många mc-förare kvar om man jämför med tidigare år?
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Don Quixote skrev:
2357245 Musiker betalar inte för att få spela inför publik. Och definitivt inte hutlösa summor.

Evenemangen i sig är ju inte direkt gratis att dra runt, så det är klart det kostar mer än en "vanlig" tävling. Sen om man tycker det är värt det är en annan sak!! Du vet vad det kostar och du vet vad du får sen är det upp till varje förare att avgöra!!

En liten parantes: Mitt team betalade 12.000:-
för varje race vi körde i S60 Challenge.
Så då låter ju ändå er avgift billig i jämnförelse!!
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Klintan skrev:
2359403 Evenemangen i sig är ju inte direkt gratis att dra runt, så det är klart det kostar mer än en "vanlig" tävling. Sen om man tycker det är värt det är en annan sak!! Du vet vad det kostar och du vet vad du får sen är det upp till varje förare att avgöra!!

En liten parantes: Mitt team betalade 12.000:-
för varje race vi körde i S60 Challenge.
Så då låter ju ändå er avgift billig i jämnförelse!!

Vad ingår igentligen i startavgifterna för mc förarna i STCC? och vad ingår i din startavgift i S60?

Menar saker som El, bantid? mm
 

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Knivsta
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
När det gäller 1000 i STCC så är det väl prat om superstock 1000 och inte NSB, NSB släpper aldrig Mike Luff från SO-serien.
För min egen del så hoppas jag på att det blir en superstock 600-klass i SM- och SO-serien nästa år. Startavg är horribla och man får inte mycket tillbaka precis.
Ryktesvägen så har jag hört att Peter Sköld sagt blankt nej till 1000 i STCC, så vi får väl se om han blir överkörd eller om han lyckas streta emot ett tag till.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
RedBaron skrev:
2358244 Jo, det är faktiskt vad nästan alla amatörmusiker gör.

Jag har det gångna året sadlat om från kass roadracingförare till kass rockmusiker.

Jag har definitivt inte blivit rikare.....
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Strider skrev:
2360024 Men det finns det ju redan.:pannkyss


Veidec Trophykallas den visst och körs ihop med nått som hter STCC. :arsele


Tänkte väl mer på dom vanliga SM tävlingarna :arsele

ps va fan ska alla ska skaffa Copper skägg nu då jag va först :mad:
senaste modet i RR-GBG :tungan
 

Bifogat

  • skägget.JPG
    skägget.JPG
    20.6 KB · Visningar: 34

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Gottis skrev:
2360155 Tänkte väl mer på dom vanliga SM tävlingarna :arsele

ps va fan ska alla ska skaffa Copper skägg nu då jag va först :mad:
senaste modet i RR-GBG :tungan

Våga byta avatar!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strider skrev:
2359083
Inom Svensk RR så är tvåtaktlägret ( läs bakåtsträvarna) tämligen starkt. Jag tror inte detta är till gagn för Svensk RRs framtid.
Som vanligt en brasklapp med äkthesanspråk men inget svar elelr djupare förklaring till den....
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
sunkan skrev:
Inte en kotte som ser skiten på TV. Dåliga sändningstider.

RR är totalt nerprioriterat av svensk TV. Kolla bara på friidrotts EM det är ju helt sjuk uppståndelse för att se en kenyan springa 10000m

Då kan man tycka att EM som gick på karlskoga borde fått lite mer uppmärksamhet.


:tummenupp Håller med fullständigt!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Gustav O skrev:
2360988 Som vanligt en brasklapp med äkthesanspråk men inget svar elelr djupare förklaring till den....

Vet iofs inte vilket "läger" exempelvis Nordgren tillhör, eller förpassas till, enligt Strider. Men han har ju verkligen sett till att svensk RR tagit ett kliv tillbaka de senaste åren :rolleyes:
I stort sett fulla startfält i alla klasser(lite dåligt i 125), NSBK smockfullt, tv-sändningar för någorlunda låg kostnad. En 250-klass som håller mycket hög EM-nivå och till och med förare som har VM-klass i sig. Verkligen bakåtsträvande måste jag säga :rolleyes:
Vad gäller "framtiden" så kommer det alltid att finnas standard-racing och prototypracing, båda har en framtid..

STCC/Veidec visar verkligen vägen hur mycket det "brinner" för mc-sporten, startavgifter som är så oskäliga att man nästan spyr på dem, ont om bantid, dyrare tv-sändningar än sm, som inte är bättre än sm's, iofs bra med mycket köpt publik, något som verkar vara det enda STCC numer lyckas fixa.
Förstår att STCC såklart måste dra runt sin organisation ekonomiskt, men de ~50000kr i startavgifter som jag hört rykten om till nästa år har åtminstone jag svårt att tro att ~30 förare är beredda att slänga upp, eller om importörerna verkligen är beredda att ställa upp med ~40-50 cyklar till dessa förare som ska köra, oavsett om de är gratis eller starkt rabatterade.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Strider skrev:
..
Den uppfattning jag fick av EMet på Karlskoga var att det var tämligen tunna startfält vad beträffar de utländska deltagarna i 125/250R, STK/SS600. Hade de inte varit för alla svenska deltagare så hade det ju varit en tämligen avslagen tillställning. Så tack alla svenska förare som bidrog till en fin helg.
...

Det är ett fenomen som är på alla EM att det är flest deltagare från värdnationen. I 600-klasserna var det fler deltagare på Kga än vad det varit på vissa andra deltävlingar i EM.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
oFFkeFF skrev:
2361518 ................En 250-klass som håller mycket hög EM-nivå och till och med förare som har VM-klass i sig. Verkligen bakåtsträvande måste jag säga :rolleyes:
Vad gäller "framtiden" så kommer det alltid att finnas standard-racing och prototypracing, båda har en framtid..


Håller med.... till stor del.

MEN, inte har vi VM-klass på våra förare? Visst, jag känner både Cajback o Mårtensson. Varav den senare sa att på senaste VM:et så skiljde det 9km/h i toppfart på hans hoj jämfört med topphojarna.

Frågan är då bara varför våra toppförare blir varavde 2 gånger? Wildcard i all ära.... men att kalla våra förare för VM-klass är lite väl pårökt:rolleyes:

/A
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Webspy skrev:
2362521 Håller med.... till stor del.

MEN, inte har vi VM-klass på våra förare? Visst, jag känner både Cajback o Mårtensson. Varav den senare sa att på senaste VM:et så skiljde det 9km/h i toppfart på hans hoj jämfört med topphojarna.

Frågan är då bara varför våra toppförare blir varavde 2 gånger? Wildcard i all ära.... men att kalla våra förare för VM-klass är lite väl pårökt:rolleyes:

/A

De kvalar in, 107% från Jorge Lorenzo är inte så illa pinkat, även om de inte tillhör toppen. Sen vad gäller person. Mårtensson hade nog åkt lite hårdare om han hade haft backningen med stålar i år. Men trots allt, riktigt duktiga chaufförer är de bägge, men den där sista biten upp har de inte nått till ännu. D.v.s Watz, palle, stiggy, cralle m.fl nivån. Dock betydligt yngre..
Sen tror jag micke nilsson och backlund skulle kunna göra bra ifrån sig om de fick tävla mot lite internationell konkurrens också..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strider skrev:
2361653 Ja, som vanligt... Vad hade du förväntat dig av mig?:) Att syndaren o gaphalsen skulle ha vaknat och kommit till djup insikt och kläcker ur sig något vettigt för en gång skull?
Eftersom du oftast har en åsikt som ätminstone är underbyggd med argumentation tycker jag det är intressant att få höra dem istället för smutskastningen.

Strider skrev:
2361653Vad Nordgren beträffar så gör han precis som alla andra som lägger ned ett stort mått av idellt arbete för "the passion of the sport" ett utmärkt arbete.:tummenupp

Miljöskäl, marknadsskäl, buller mm är orsaker som medför att tvåtaktarnas dagar snart är räknade. Detta har vi ju alla naturligtvis olika uppfattningar om...

Prototyp eller standardracing? Plats för båda? Absolut, men jag tror att prototypracingens plats på nationell nivå kommer att få en mindre del av kakan på sikt. Hur många nya 250R/125R har tillkommit i depån de två senaste åren. Bara Oscars hoj vad jag vet, men min okunnighet på området är stor. Det är iaf sannolikt en liten del iförhållande till alla nya Gixxers o R1/6or. Rookiesar som köper nya R6or finns det ju flera av, förvånande nog.
Tvåtaktarnas dagar är väl räknade, liksom bensindriven motorcykelracing öht, men det är nog länge kvar i internationella sammanhang och så länge det körs med dem i VM anser jag att det ska köras med dem i SM också. I många länder får prototypracingen tvärtom större utrymme nationell än för bara några år sedan. Det läggs ner stora summor pengar på att vaska fram framtida VM-förare på flera olika håll.
Visst har maskinparken i 125R och 250R uppdaterats inför året, Cajback och Mårtensson på fina cyklar, ok att de inte är 06:eek:r men de är ju snabbare/bättre än deras tidigare maskiner. Nikola med vass Honda, Corneliusson med nya delar tex Det släpps ju inte nya racerhojar likt det släpps gatcyklar vilket innebär att en 03:a är god att vinna SM med och flera svenskar har riktigt vassa hojar


Strider skrev:
2361653 Den uppfattning jag fick av EMet på Karlskoga var att det var tämligen tunna startfält vad beträffar de utländska deltagarna i 125/250R, STK/SS600. Hade de inte varit för alla svenska deltagare så hade det ju varit en tämligen avslagen tillställning. Så tack alla svenska förare som bidrog till en fin helg.
Som det är i hela EM, nationella förare är basen spetsat med ett visst antal utlänningar, inte särskilt underligt om du frågar mig. Det är ju alldeles för få¨svenska STK-förare som söker sig ner i Europa enligt mig medan det är vanligare i 125R och framförallt 250R.

Strider skrev:
2361653Så vitt jag kommer ihåg så hade STD600 ett bra startfält 2004, ett mediokert 2005. Jag tror att reglementena för STD600 , STK600 2005 låg allför nära varandra. Därför fick STCC ett bra startfält 2005 men i år är klassen dyrare både vad avser material o startavgifter och startfältet åter reducerat.
Det jag menade/undrade var om det verkligen finns förarunderlag för två 600 cc och två stycken 1000cc klasser för SM-förare, som Sunkan föreslog. Blir dte inte 600 i STCC så kommer det ju bli det i SM och då med bättre startfält än 2005.

Strider skrev:
2361653Men vad är skillnaden på ett 125R eller 600STD startfält med 8 förare på griden? Ingen, lika illa för klassen, klubbarna o förarna.
Visst är det så men nu är ju ingen av klasserna i årets SM kalender så svaga.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top