Windows, anpassat för mentalpatienter?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Vad jag är ute efter är att ni påstår att windows inte fungerar, i något scenario.

Barar för skojs skull ska jag ta upp några egenskaper som som gör att jag inte gillar windows:

a) En kille uppgraderade till sp2. Varpå hans skrivare försvann och inte gick att installera igen. Lösning ej funnen.
b) När winXP skrevs, kunde man inte förutse att 40-bitars LBA skulle bli en begränsning inom ett par år? HD-utvecklingen har ju varit nästan spikrak enligt en logaritm-skala de senaste 20 åren. Jag har i flera fall fått hjälpa till med att manuellt aktivera 48-bitars LBA, en funktion som sägs vara implementerad i sp1 men som inte alltid aktiveras ändå. Registerhack är det som gäller.
c) Otaliga gånger har jag rensat lådor från MSBlast eftersom windows läcker som ett såll UTAN att ha öppnat något virusmail. MSBlast körde som bekant via RPC-hålet.
c2) Samma med spyware/IE-hijacking osv.
d) Varför ska det vara så jäkla komplicerat att stänga av/ta bort extraprogram som man inte vill ha? Messenger är ett av de program som jag häller ut det första jag gör.
e) Varför måste jag manuellt gå in och stänga av en massa meningslösa tjänster som startas automatiskt för att windows "tycker" att de ska vara igång?
f) Att sammanbinda win98-burkar och winxp-burkar i ett NT-nätverk har inte gått som en dans. Det visade sig att protokollen som ställdes in som standard inte var kompatibla med varann. Fickla mickla med xp-burken som faen tills jag insåg vad problemet var (kommer inte ihåg lösningen nu dock)
g) Varför accepterar folk helt enkelt en BSOD då och då?

Listan kan göras kilometerlång. Avslutar för skojs skull med en liten rätt rolig historia, vet dock inte om den är sann eller om det är en skröna:

If Bill Gates Built Cars


In a recent computer expo (COMDEX), Bill Gates reportedly compared the computer industry with the auto industry and stated, "if GM had kept up with the technology like the computer industry has, we would all be driving $25.00 cars that got 1,000 miles to the gallon."

In response to Bill's comments, General Motors issued a press release stating, "If GM had developed technology like Microsoft, we would all be driving cars with the following characteristics:

1. For no reason whatsoever, your car would crash twice a day.

2. Every time they repainted the lines in the road, you would have to buy a new car.

3. Occasionally your car would die on the freeway for no reason. You would have to pull over to the side of the road, close all of the windows, shut off the car, restart it, and reopen the windows before you could continue. For some reason you would simply accept this.

4. Occasionally, executing a maneuver such as a left turn would cause your car to shut down and refuse to restart, in which case you would have to reinstall the engine.

5. Only one person at a time could use the car unless you bought CarNT, but then you would have to buy more seats.

6. Macintosh would make a car that was powered by the sun, was reliable, five times as fast and twice as easy to drive - but would only run on five percent of the roads.

7. The oil, water temperature, and alternator warning lights would all be replaced by a single "General Protection Fault" warning light.

8. New seats would force everyone to have the same sized butt.

9. The airbag system would ask "are you sure" before deploying.

10. Occasionally, for no reason whatsoever, your car would lock you out and refuse to let you in until you simultaneously lifted the door handle, turned the key and grabbed hold of the radio antenna.

11. GM would require all car buyers to also purchase a deluxe set of Rand McNally road maps (now a GM subsidiary), even though they neither need nor want them. Attempting to delete this option would immediately cause the car's performance to diminish by 50% or more. Moreover, GM would become a target for investigation by the Justice Dept.

12. Every time GM introduced a new car, car buyers would have to learn to drive all over again because none of the controls would operate in the same manner as the old car.

13. You'd have to press the "Start" button to turn the engine off.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Fenix skrev:
Domifuling, ja varför går inte dessa system på M$-plattform?

Igen, det är ni som säger att man ska vara svart-vit, jag säger inte att man ska köra windows överallt, är du på något sätt läsokunnig och missar när jag skriver det?
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Jag tror vi börjar komma någonstans. Problem finns i alla OS, där är inte MS ensamma. Att jämnföra tidigare versioner och gnälla på fel som är tillrättade är lite fel om du frågar mig. Klart som fan man gör fel när man bygger ett system. Tom unix har säkert fortfarande buggar, inget underligt med det.

Skalman skrev:
Barar för skojs skull ska jag ta upp några egenskaper som som gör att jag inte gillar windows:

a) En kille uppgraderade till sp2. Varpå hans skrivare försvann och inte gick att installera igen. Lösning ej funnen.

Har du letat efter lösning? Efter en sökning så kan jag tänka mig vad problemet är. Ganska välkännt så har MS haft problem med drivrutiner ifrån företag som inte följt standader, ren chansning är att dom bättrat på detta och inte tillåter vilken skit som helst. Vill du ha hjälp med att hitta problemet så har vi väldigt bra kontakt med MS när det gäller just drivrutiner till skrivare då det i tidigare versioner varit en hel del problem i terminal server miljöer.


c) Otaliga gånger har jag rensat lådor från MSBlast eftersom windows läcker som ett såll UTAN att ha öppnat något virusmail. MSBlast körde som bekant via RPC-hålet.

MSBlaster fanns det en patch till låååååååååångt innan skiten kom. Om vi ska kräva helt säkra OS så föreslår jag att vi börjar med att ta bort nätkortet.

c2) Samma med spyware/IE-hijacking osv.

Spyware kan man väll ändå inte lasta MS för? Om användaren installerar skiten så får man skylla sig själv. Det är inte fel på en bil bara för att en användare kör in i en bergsvägg. Lite ansvar får vi ta själva också.

d) Varför ska det vara så jäkla komplicerat att stänga av/ta bort extraprogram som man inte vill ha? Messenger är ett av de program som jag häller ut det första jag gör.

Kan inte svara på det, kanske för att MS har en idé med det?

e) Varför måste jag manuellt gå in och stänga av en massa meningslösa tjänster som startas automatiskt för att windows "tycker" att de ska vara igång?

Jag är ganska säker på att dom flesta tjänsterna finns det för att fylla ett syfte, du är inte enda användaren av windows.

f) Att sammanbinda win98-burkar och winxp-burkar i ett NT-nätverk har inte gått som en dans. Det visade sig att protokollen som ställdes in som standard inte var kompatibla med varann. Fickla mickla med xp-burken som faen tills jag insåg vad problemet var (kommer inte ihåg lösningen nu dock)

Låter konstigt, har inte hört något om dessa problemen och vi kör både 98a å XP runt om i världen.

g) Varför accepterar folk helt enkelt en BSOD då och då?
Svårt att svara för alla som får det =P Dock måste man ju säga att dom flesta bsod är borta, man ser dom sällan och ofta är det relaterat till taskiga hårdvarudrivisar.

Listan kan göras kilometerlång.

Det kan den nog, tyvärr, göras för dom flesta os'n.

Avslutar för skojs skull med en liten rätt rolig historia, vet dock inte om den är sann eller om det är en skröna:
Jag har för mig att den är sann fast det va någon annan datanerd som gjorde uttalandet, kul är den hur som helst.
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
UNIX is an operating system, OS/2 is half an operating system, Windows is a shell, and DOS is a boot partition virus. (Peter Coffin) :tomten
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Spyware kan man väll ändå inte lasta MS för? Om användaren installerar skiten så får man skylla sig själv. Det är inte fel på en bil bara för att en användare kör in i en bergsvägg. Lite ansvar får vi ta själva också.
Men om man parkerar bilen på en rastplats och stänger av motorn för att fika, om bilen då startar av sig själv och kör in i bergväggen utan att användaren gjort någonting, då är det faktiskt fel på bilen. Det är nämligen exakt vad som kan hända med sållet IE.

Domifuling skrev:
(skrivargrejen)
Har du letat efter lösning? Efter en sökning så kan jag tänka mig vad problemet är. Ganska välkännt så har MS haft problem med drivrutiner ifrån företag som inte följt standader, ren chansning är att dom bättrat på detta och inte tillåter vilken skit som helst. Vill du ha hjälp med att hitta problemet så har vi väldigt bra kontakt med MS när det gäller just drivrutiner till skrivare då det i tidigare versioner varit en hel del problem i terminal server miljöer.

LOL, detta är faktiskt det typiska svaret som MS tenderar att ge på diverse problem, "det är inte windows det är fel på, det är din skrivare eller drivrutinerna". Jovisst, goddag yxskaft, det går alldeles utmärkt att vifta bort problemet genom att skylla ifrån sig. Snart kommer väl den klassiska MS-frasen tillbaka: "This is not a bug, it's a feature".

Rätt intressant att du väljer att svara på de exempel som jag gett, precis som att detta är lösningen på alla windows-problem jag stött på. Dessvärre är detta bara toppen av isberget.
Självklart har alla OS buggar och oönskade egenskaper. Det är bara det att Windows har fler buggar och oönskade egenskaper än de andra, och det är DET som gör Windows sämre än de andra.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Gixxer-Anders skrev:
UNIX is an operating system, OS/2 is half an operating system, Windows is a shell, and DOS is a boot partition virus. (Peter Coffin) :tomten

Jag kontrar:

Windows is a 32 bit patch to a 16 bit GUI based on a 8 bit operating system,
written for a 4 bit processor by a 2 bit company which can not stand 1 bit of competition.

- unknown
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Skalman skrev:
Men om man parkerar bilen på en rastplats och stänger av motorn för att fika, om bilen då startar av sig själv och kör in i bergväggen utan att användaren gjort någonting, då är det faktiskt fel på bilen. Det är nämligen exakt vad som kan hända med sållet IE.

Om du inte har patchat IE, igen, jag har aldrig stött på dom problemen du har för jag ser till att skydda mina system. Vad är det du är ute efter när det gäller windows, att det ska gå att använda lätt (dom där vanliga småföretagen och användarna) eller att säkerheten ska vara tillräcklig för en bank? Kör man sina antivirus program och brandväggar så slipper du dom problemen du nämnt ovan.

LOL, detta är faktiskt det typiska svaret som MS tenderar att ge på diverse problem, "det är inte windows det är fel på, det är din skrivare eller drivrutinerna". Jovisst, goddag yxskaft, det går alldeles utmärkt att vifta bort problemet genom att skylla ifrån sig. Snart kommer väl den klassiska MS-frasen tillbaka: "This is not a bug, it's a feature".

Testa kör buggiga drivrutiner i linux och se hur det beter sig.

Rätt intressant att du väljer att svara på de exempel som jag gett, precis som att detta är lösningen på alla windows-problem jag stött på. Dessvärre är detta bara toppen av isberget.
Självklart har alla OS buggar och oönskade egenskaper. Det är bara det att Windows har fler buggar och oönskade egenskaper än de andra, och det är DET som gör Windows sämre än de andra.

Windows har fler buggar och oönskade egenskaper än vilket annat os som har samma funktionalitet som windows?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Om du inte har patchat IE, igen, jag har aldrig stött på dom problemen du har för jag ser till att skydda mina system. Vad är det du är ute efter när det gäller windows, att det ska gå att använda lätt (dom där vanliga småföretagen och användarna) eller att säkerheten ska vara tillräcklig för en bank? Kör man sina antivirus program och brandväggar så slipper du dom problemen du nämnt ovan.

Jaså du, du är bra naiv du. Bara för att man kör sina AV och FW på sitt uppdaterade system så betyder det inte alls att man är förskonad från IE-hijacking/spyware. Du menar alltså att det inte existerar eftersom DU inte sett det? Hmm... IE är riktigt jävla skitprogram, det är bara att inse. Dessutom, om man köper en produkt så ska man väl inte behöva göra sjuttioelva saker för att skydda sig mot saker som produkten redan från början borde skydda dig mot?
Ogillar dessutom insinuationen att _jag_ inte skyddat mig tillräckligt. Återigen ett felaktigt antagande, baserat på lösryckta fantasier.

Domifuling skrev:
Testa kör buggiga drivrutiner i linux och se hur det beter sig.

Vem har sagt att drivrutinen är buggig? Nej visst ja, det är klart. Självklart är det drivisen som är buggig, för det är ju otänkbart att det är fel på windows....
Om jag kör en drivrutin i Linux som FUNGERAR, och Linux släpper en liten patch för att fixa en grej i ena hörnet, tror fan jag blivit irriterad om flera saker i andra hörnet slutar fungera. Tror fan det att problemet ligger i sp2. Att skylla på att tillverkarna "inte följer MS's standard" är bara ett sätt att friskriva sig från ansvar.
Ett av problemen ligger i att när MS släpper sina fixar/servicepackar, så fixar de rätt många saker. Men de ser inte alltid vad som händer i andra änden. Med sp2 lär de t.ex. öppnat upp ett gammalt säkerhetshål som de redan långt tidigare släppt en patch för.

Domifuling skrev:
Windows har fler buggar och oönskade egenskaper än vilket annat os som har samma funktionalitet som windows?

De flesta. Andra OS har inte sämre funktionalitet bara för att de inte är lika utbredda. Det finns massvis med OS som har samma funktionalitet som Windows, de råkar bara inte vara lika utbredda, och har kanske inte därför lika många applikationer att köra på. Men det betyder inte att de har sämre funktionalitet.

För övrigt börjar jag bli trött på att förklara samma sak om och om och om igen. Läser du inte vad jag skriver, eller är det bara så att du helt enkelt måste ha sista ordet?
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
Skalman skrev:
Dessutom, om man köper en produkt så ska man väl inte behöva göra sjuttioelva saker för att skydda sig mot saker som produkten redan från början borde skydda dig mot?

Nåja, nu ska vi inte överdriva va?
Jacka upp en opatchad UNIX/Linux utan brandvägg mot internet och se vad som händer :yoparty
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Gixxer-Anders skrev:
Nåja, nu ska vi inte överdriva va?
Jacka upp en opatchad UNIX/Linux utan brandvägg mot internet och se vad som händer :yoparty

Den här delen rörde visserligen sållet IE. Den bästa patchen för IE heter Opera eller Firefox. Slut på hijackandet och hotbars efter uppgraderingen till någon av dessa :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top