Windows, anpassat för mentalpatienter?

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Domifuling skrev:
Att kärnan hos MS inte är perfekt ... Titta istället på hur MS har hjälpt (genom tvång för överlevnad?) linux på traven istället för att enbart skita på windows.

....

Öh? hjälpt, du menar stjälpt?

Det är sådana som du som ser till att hålla utvecklingen 10 år bakåt, tack vare folk med din inställning är det ok att låta halvtaffliga utvecklare skriva geggig kod i VB, där utvecklaren inte har en aning om de mest basala saker så som TCP/IP, skalbarhet och administration.

Jag vill påstå att Unix-folk i regel har ett genuinare intresse och högre kunnande avseende grundläggande systemvetande kontra M$-Corn-Flakes-certade "tekniker". För Windowsfolk är att arbeta med datorer och system ett "jobb", för unix-folk är det en passion. Det är därför Unix/Linux kommer så starkt då vinstintresset kommer i andra hand (det här är nog enda gången du hör mig förorda något annat än pengar), inte för att M$ tvingat dom till något.

Wizards sucks! :7peta

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Fenix skrev:
Öh? hjälpt, du menar stjälpt?

Nej, nej, nej, Mirosoft har faktiskt hjälpt Linux. Hur? Genom att göra windows så dåligt, att fler och fler väljer andra vägar och då främst Linux :D

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Fenix skrev:
Jag vill påstå att Unix-folk i regel har ett genuinare intresse och högre kunnande avseende grundläggande systemvetande kontra M$-Corn-Flakes-certade "tekniker".

10 spänn på att du aldrig sammtalat med någon som utvecklar ms os. Jag skulle vilja säga att jag förmodligen har högre kunskap än dom flesta unix folk, så länge det inte gäller unix utan allt runt omkring. TCP/IP inkluderat. Sedan förstår jag inte varför mina M$-corn-flakes-certs drar ned min kunskap, blir jag även sämre på linux eller gäller det enbart ms produkter? Generellt så kan man säga att dom som inte är öppna för både ms, gratis produkter och unix i alla dess former är funtade och blåögda. Varje situation har sina bästa produkter och att generallisera är sådärsmart. Jag hade inte anställt någon av er, även om jag enbart sysslade med linux/unix whatever, och många är med mig på den fronten. Man vill inte ha naiva folk som låter fixa idéer styra deras beslut, dats dä truth.

Att säga att MS är ett kast bolag ... snälla, se er omkring, något måste dom göra rätt.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Skalman skrev:
Nej, nej, nej, Mirosoft har faktiskt hjälpt Linux. Hur? Genom att göra windows så dåligt, att fler och fler väljer andra vägar och då främst Linux :D

Nästan, om man ser till hur användarvänligt linux var för 5 år sedan så har windows garranterat hjälpt/tvingat linux, i alla dess former, att bli mer snällt. Annars hade man aldrig sett den upptrappningen som är idag.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Fenix skrev:
Det är sådana som du som ser till att hålla utvecklingen 10 år bakåt, tack vare folk med din inställning är det ok att låta halvtaffliga utvecklare skriva geggig kod i VB, där utvecklaren inte har en aning om de mest basala saker så som TCP/IP, skalbarhet och administration.

Som? Du snackar gegga. Vi kör otroligt lönsamma MS system, gör ni?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Att säga att MS är ett kast bolag ... snälla, se er omkring, något måste dom göra rätt.

Ja. Dom är bra på aggressiv marknadsföring. Bill o grabbarna är inte korkade bara för att de marknadsför en dålig produkt.

Domifuling skrev:
Nästan, om man ser till hur användarvänligt linux var för 5 år sedan så har windows garranterat hjälpt/tvingat linux, i alla dess former, att bli mer snällt. Annars hade man aldrig sett den upptrappningen som är idag.

Att påstå att MS hjälpt Linux genom att "tvinga" dem att bli mer användarvänligt är så otroligt naivt så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Snart kommer det väl fram att det var Microsoft som uppfann internet också! Hur man kan se så totalt okritiskt på MS och windows, och göra dem till odödliga felfria orakel, är för mig en fullständig gåta. Ja, såvida man inte heter Bill Gates förstås.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Skalman skrev:
Ja. Dom är bra på aggressiv marknadsföring. Bill o grabbarna är inte korkade bara för att de marknadsför en dålig produkt.

Vet du vad, det finns en del som får deras dåliga produkter att fungera oerhört lönsamt. Det borde väll säga att det inte är helt värdelöst? Eller kanske betyder det att dom som gnäller inte har tillräckligt med kunskap.

Att påstå att MS hjälpt Linux genom att "tvinga" dem att bli mer användarvänligt är så otroligt naivt så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Snart kommer det väl fram att det var Microsoft som uppfann internet också! Hur man kan se så totalt okritiskt på MS och windows, och göra dem till odödliga felfria orakel, är för mig en fullständig gåta. Ja, såvida man inte heter Bill Gates förstås.

Du menar alltså att linux inte fått någon press på sig ifrån andra OS? Jo men tjena, suttit inlåst länge?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Vet du vad, det finns en del som får deras dåliga produkter att fungera oerhört lönsamt. Det borde väll säga att det inte är helt värdelöst? Eller kanske betyder det att dom som gnäller inte har tillräckligt med kunskap.

LOL, du är ju riktigt rolig du. En massa lösa antaganden om än det ena, än det andra. Men Microsoft och Windows - DE är minsann felfria och världens bästa. Nej, lev du i din skyddade MS-verkstad så kan vi andra, med lite verklighetsförankring, sköta resten.
Rant allmänt: En bra säljare kan sälja in vilket skit som helst - men det gör inte produkten mindre dålig. Om du ser dig omkring i världen så ser du att det är exakt så det fungerar. Varför tror du säljare i allmänhet har så dåligt rykte? Bara för att en produkt SÄLJER, betyder inte det att den är bra. I Microsofts fall har det dessutom råkat bli "standard".
I början av 80-talet fanns "videokriget" mellan VHS, betamax, och video2000. Vilket blev standard? VHS. Betyder det att VHS var bäst? Nej, VHS var faktiskt den sämsta standarden av de 3 kombattanterna. De som tror att en produkt är bäst bara för att den säljer bra eller råkat bli standard har inte mycket koll på hur saker och ting fungerar i världen.

Jag kan försäkra dig om att jag har tillräckligt mycket kunskap för att göra de inlägg jag gör. Däremot så ser jag datorvärlden utifrån ANVÄNDARENS perspektiv och dennes problem, istället för, som du, se det från TILLVERKARENS perspektiv. Det är en ohygglig skillnad och kan skildra två olika verkligheter, vilket det uppenbarligen gör i det här fallet.

Domifuling skrev:
Du menar alltså att linux inte fått någon press på sig ifrån andra OS? Jo men tjena, suttit inlåst länge?

Har jag påstått det?
Det är ganska naturligt att tillverkare tittar på andra tillverkare inom samma genre för att se vilka bitar de kan förbättra, så fungerar det i de flesta branscher. Men att stå upp och slå sig för bröstet med det implicita påståendet att det minsann är WINDOWS förtjänst att Linux är vad det är, är rent befängt.

Undrar förresten vem som suttit inlåst, med tanke på alla dessa bångstyriga inlägg om hur väldans jättebra MS och Windoze är och att de är "Gods gift to computers" :D

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Skalman skrev:
LOL, du är ju riktigt rolig du. En massa lösa antaganden om än det ena, än det andra. Men Microsoft och Windows - DE är minsann felfria och världens bästa. Nej, lev du i din skyddade MS-verkstad så kan vi andra, med lite verklighetsförankring, sköta resten.

Du ska nog ta och läsa om igen, jag har aldrig sagt att MS är bästa os'et inte heller har jag påstått att det är felfritt. Jag har inte heller sagt att Linux är skit, ingenstans.

Jag kan försäkra dig om att jag har tillräckligt mycket kunskap för att göra de inlägg jag gör. Däremot så ser jag datorvärlden utifrån ANVÄNDARENS perspektiv och dennes problem, istället för, som du, se det från TILLVERKARENS perspektiv. Det är en ohygglig skillnad och kan skildra två olika verkligheter, vilket det uppenbarligen gör i det här fallet.

Jo men tjenare, detta bevisar att du igen inte läser vad jag skriver. Själv jobbar jag för att våra användare ska klara av att genomföra deras arbetsuppgifter så smärtfritt som möjligt, undantaget är SarbOx där jag jobbar för att vi ska följa lagen. När ser jag det ur tillverkarens perspektiv? Snarare skulle jag väll säga att jag är på jakt efter enkelhet eller har jag påstått något annat? Enklast är oftast billigast.

Har jag påstått det?
Det är ganska naturligt att tillverkare tittar på andra tillverkare inom samma genre för att se vilka bitar de kan förbättra, så fungerar det i de flesta branscher. Men att stå upp och slå sig för bröstet med det implicita påståendet att det minsann är WINDOWS förtjänst att Linux är vad det är, är rent befängt.

Nu läser du helkonstigt igen. Jag skrev följande:

Ingenstans skriver jag att det minsann är windows förtjänst att linux är vad det är idag. Jag skriver däremot att Linux har fått press på sig att bli bättre, på så sätt så hjälper Linux konkurenterna Linux att växa. Gäller det mesta innom affärsvärlden.

Skalman skrev:
Att påstå att MS hjälpt Linux genom att "tvinga" dem att bli mer användarvänligt är så otroligt naivt så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Suck, läs ovan. Till och med du själv skrev
Nej, nej, nej, Mirosoft har faktiskt hjälpt Linux. Hur? Genom att göra windows så dåligt, att fler och fler väljer andra vägar och då främst Linux
och sedan dementerar du det själv? På sätt och vis stämmer det du skriver. På grund av Microsofts agressiva affärsmetodik så tycker många skit om företaget (i vissa fall helt rätt). Detta ger också att vissa mindre klarsynta personer tycker svartvitt om vad som sker på mjukvarumarknaden. Detta stämmer faktiskt in på både MS och Linux sidan, bägge delarna har gott om nerds som säger att det ena är enbart pest och pina. DET är ett problem i dag.

När det gäller tvinga så är det en form av tvång. Följer man inte marknaden så överlever man inte.

Undrar förresten vem som suttit inlåst, med tanke på alla dessa bångstyriga inlägg om hur väldans jättebra MS och Windoze är och att de är "Gods gift to computers" :D

Igen, läs vad jag har skrivit. Jag säger inte att windows är gods gift to computers, inte heller MS. Jag säger att det är ett kanonbolag som gör mycket bra saker. Jag säger inte heller att Linux suger pheting. Linux är kanon när det är läge att köra det.

Du däremot säger att allt med MS och windows är pest och pina vilket gör dig föga trovärdig. Däremot så tror jag dig när du skriver att du har EN användares perspektiv på det hela. EN användare, du själv. Jag är helt säker på att du inte genomfört några vidare stora projekt om vad användare tycker om OS. Läs på om 6sigma så förstår du lite mer om hur vi jobbar. Vi tar ofta våra användare på väldigt stort ansvar.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
De flesta av dina inlägg har genomsyrats av tanken att Microsoft och Windows är jättebra. Det går inte att undvika att få intrycket att Windows för dig är det ultrimata OS'et, även om du inte skrivit det ordagrant. Kommentarer som

"Vi borde vara väldigt tacksamma med tanke på vilka egenskaper Windows -miljön har påvisat sedan sin skapelse."
"Titta istället på hur MS har hjälpt (genom tvång för överlevnad?) linux på traven"
"Att säga att MS är ett kast bolag ... snälla, se er omkring, något måste dom göra rätt."
"Vet du vad, det finns en del som får deras dåliga produkter att fungera oerhört lönsamt. Det borde väll säga att det inte är helt värdelöst? Eller kanske betyder det att dom som gnäller inte har tillräckligt med kunskap."

ger tveklöst det intrycket.

Du skriver också att du jobbar ur användarens perspektiv. I dina inlägg låter det verkligen inte som om du träffat någon "vanlig" användare. Nu pratar jag inte om företag med hundratals anstalda och slimmade avtal, utan om vanligt, dödligt folk. Där får man stöta på mycket konstigheter som har liten eller ingen logisk förklaring till varför Windows beter sig så där.

Ang. att det inte är windows förtjänst...läs andra citatet ovan (MS har hjälpt (genom tvång för överlevnad?)). Att med tvång hjälpa någon innebär ju faktiskt att det är ens förtjänst att det blir som det blir.

Att jag skrev att Windows hjälpt Linux genom att vara jättedåliga var naturligtvis ett skämt, som enkelt tyds medelst 1 stycken smiley. Trodde inte det gick att missförstå, men jag hade tydligen fel här, det får erkännas.

"Igen, läs vad jag har skrivit. Jag säger inte att windows är gods gift to computers, inte heller MS."

Inte direkt, nej. Men som sagt - de flesta inlägg genomsyras av denna inställning, medvetet eller omedvetet.

"
Du däremot säger att allt med MS och windows är pest och pina vilket gör dig föga trovärdig. Däremot så tror jag dig när du skriver att du har EN användares perspektiv på det hela. EN användare, du själv. Jag är helt säker på att du inte genomfört några vidare stora projekt om vad användare tycker om OS. Läs på om 6sigma så förstår du lite mer om hur vi jobbar. Vi tar ofta våra användare på väldigt stort ansvar.
"

Det gör jag inte alls det (vem är det som inte läser vad som skrivits?). Jag säger att WINDOWS är ett dåligt OS. Microsoft har många bra produkter (jag har bara inte sagt det tidigare då det inte varit aktuellt) men windows är inte ett av dem. Jag säger också att MS använder aggressiva och ibland "fula" metoder för att marknadsföra windows. Är det osant? Varför blev MS då bortdömda i den amerikanska domstolen för något år sen, i konflikten med Netscape?
Återigen: Jag pratar inte om stora projekt. Jag pratar om VANLIGA användare, dvs hemanvändare, mindre företag, hobbyhackers osv, sådana som inte tar serviceavtal, supportavtal osv. Jag fattar också att om man säljer in och åtar sig ett sådant avtal, tror fan att man bryr sig om kunden - han har ju sålt in sin tjänst! Självklart måste du ju också försvara MS, det är ju inte bra att svartmåla en produkt man försöker tjäna pengar på. Men det är som sagt inte det jag pratar om.
Dina antaganden om vad jag vet och vilka erfarenheter jag har är dessvärre som jag redogjort för tidigare, för att uttrycka det milt, "felaktiga".

Last edited:

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Domifuling skrev:
... Jag skulle vilja säga att jag förmodligen har högre kunskap än dom flesta unix folk, så länge det inte gäller unix utan allt runt omkring. TCP/IP inkluderat. Sedan förstår jag inte varför mina M$-corn-flakes-certs drar ned min kunskap, blir jag även sämre på linux eller gäller det enbart ms produkter?
Generellt så kan man säga att dom som inte är öppna för både ms, gratis produkter och unix i alla dess former är funtade och blåögda. Varje situation har sina bästa produkter och att generallisera är sådärsmart. Jag hade inte anställt någon av er, även om jag enbart sysslade med linux/unix whatever, och många är med mig på den fronten. Man vill inte ha naiva folk som låter fixa idéer styra deras beslut, dats dä truth.

Skalman, påminn mig att när dom konkar, ska jag inte anställa den här liraren. :hihi

Domifuling
Jag värderar en sak väldigt högt, folk som skapar det som inte finns. M$ min vän, är företaget som läser innantill på konkunrenternas kartong och säljer idén som deras egen. Resten är bara marknadsföring, brutal sådan...

Du förefaller ha svalt betet med hull och hår...

Självklart, bara för att vara övertydlig (som vanligt), i de scenarion där kundens krav endast kan mötas med en M$-lösning, så blir det en M$-lösning och jag/vi genomför lösningen till punkt och pricka med ett leende på läpparna. Jag har har genom åren anställt ex-M$-anställda (nej, det är inte personal som jobbat med Windows OS utvecklingen). Man brukar vanligtvis behöva bedriva lite hjärntvätt på dom och förklara konceptet "nöjd kund först, jättefaktura sen".

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Fenix skrev:
Självklart, bara för att vara övertydlig (som vanligt), i de scenarion där kundens krav endast kan mötas med en M$-lösning, så blir det en M$-lösning och jag/vi genomför lösningen till punkt och pricka med ett leende på läpparna. Jag har har genom åren anställt ex-M$-anställda (nej, det är inte personal som jobbat med Windows OS utvecklingen). Man brukar vanligtvis behöva bedriva lite hjärntvätt på dom och förklara konceptet "nöjd kund först, jättefaktura sen".

Om du är så blind så kan ni inte gå på nöjd kund idén. Att blint bortse ifrån potentiella fördelar saknar förmåga och är oerhört oproffsigt. Föresten, vi konkar inte, för tillfället är vi världsledande innom vårt gebit. Konstigt med tanke på våra taskiga system.

Skalman, mina inlägg genomsyras inte av possitivitet mot microsoft, dom genomsyras av kommentarer på era löjliga påståenden. Men, för att vi ska slippa tjöta mer så gör vi så här istället. Ni båda kan tala om hur NI har kommit fram till att Windows är så illa, förklara hur ni löser situationen utan windows. Nu vill jag ha fakta och en vettig jämnförelse mellan OS. Hittills snackar ni mycket skit som luktar "jag följer vågen av folk som är pissed på MS men jag har fan inte en idé varför". Upp till bevis istället, ska bli intressant att se hur ni kommit fram till era åsikter.

För mig är det oerhört konstigt att Skalman, som förespråkar den ensamma hemma-användaren utan supportavtal, änns nämner linux. Dom jag har runt omkring mig som knappt kan hantera en mus skulle aldrig, och jag menar aldrig, komma underfull med linux.

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Domifuling skrev:
Om du är så blind så kan ni inte gå på nöjd kund idén. Att blint bortse ifrån potentiella fördelar saknar förmåga och är oerhört oproffsigt.
.

Grammartikkrasch? Börjar du ta det här personligt på något sätt? :)
Pontentiella fördelar i form av vad? Berätta gärna fördelen i t.ex. ett Oracle (RAC) scenario, på vilket sätt gynnar det oss att köra det i Windows kontra Linux? Var finns fördelen i Windows vs Linux avseende administration av system över låg bandbredd?

Domifuling skrev:
Ni båda kan tala om hur NI har kommit fram till att Windows är så illa, förklara hur ni löser situationen utan windows. Nu vill jag ha fakta och en vettig jämnförelse mellan OS. Hittills snackar ni mycket skit som luktar "jag följer vågen av folk som är pissed på MS men jag har fan inte en idé varför". Upp till bevis istället, ska bli intressant att se hur ni kommit fram till era åsikter.

Misstänker att inte ens en flashig power-point skulle få dig att förstå, så det kanske vore att elda för kråkorna. Men utveckla gärna, vad du menar med "hur ni löser situationen utan Windows"?

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Fenix skrev:
Grammartikkrasch? Börjar du ta det här personligt på något sätt? :)
Pontentiella fördelar i form av vad? Berätta gärna fördelen i t.ex. ett Oracle (RAC) scenario, på vilket sätt gynnar det oss att köra det i Windows kontra Linux? Var finns fördelen i Windows vs Linux avseende administration av system över låg bandbredd?

Oj, börjar vi klaga på min grammatik? Illa?

Vad jag är ute efter är att ni påstår att windows inte fungerar, i något scenario.

Misstänker att inte ens en flashig power-point skulle få dig att förstå, så det kanske vore att elda för kråkorna. Men utveckla gärna, vad du menar med "hur ni löser situationen utan Windows"?

Nej, du misstänker att du inte klarar av det där enkla. Min fråga var ganska enkel, hur löser ni allt på bästa sätt utan att använda windows? Men känns den jobbig, bortse ifrån den om du inte förstår. Svara istället på hur du kom fram till att windows är så dåligt som det är, vilka tester du gjort, vad du jämnfört med, vilka situationer som windows är dåligt i (du säger alla, men jag vill ha raka kort).

Problemet här är att jag är öppen för både linux OCH windows, ni "hatar" av någon anledning windows och väljer att bortse ifrån dom fördelar windows kan ha. Min fråga är varför då era åsikter verkar just vara åsikter och inte fakta.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Fenix skrev:
Pontentiella fördelar i form av vad? Berätta gärna fördelen i t.ex. ett Oracle (RAC) scenario, på vilket sätt gynnar det oss att köra det i Windows kontra Linux?

Jag har inte påstått att jag skulle välja windows som plattform före linux men eftersom du är oförmögen att svara på mina frågor får väll jag börja med dina. Here you go, i vårt fall har vi hög windows kompetens internt i bolaget samt att Linux kostar för mycket att drifta i våra datacenter. Det är 2 anledningar till att jag skulle kunna välja att köra windows som botten framför linux. Jag har inga som helst driftproblem med våra Oracle servrar som kör w2k och 2003. Jag ser heller ingen anledning till att köra dom på linux då jag vinner föga i varken prestanda eller stålar.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Fenix skrev:
Jag värderar en sak väldigt högt, folk som skapar det som inte finns. M$ min vän, är företaget som läser innantill på konkunrenternas kartong och säljer idén som deras egen. Resten är bara marknadsföring, brutal sådan...

Tänkte precis på en sak ang ovanstående. Menar du att du föraktar företag som inte tar fram sina produkter ifrån botten själva? Hur många sånna bolag finns det?

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Domifuling skrev:
Problemet här är att jag är öppen för både linux OCH windows, ni "hatar" av någon anledning windows och väljer att bortse ifrån dom fördelar windows kan ha. Min fråga är varför då era åsikter verkar just vara åsikter och inte fakta.

Jag är öppen för allt som fungerar längre än en vecka. Nej, jag hatar inte Windows, jag finner det bara ytterst tragiskt för den tekniska världen att M$ har för mycket att säga till om. Ok, det faktum att sossarna styr Sverige är värre, men det är en annan historia. Likt en äkta sosse förefaller somliga inte förstå, att det måste finnas ett flertal någorlunda konkurerande aktörer på en marknad, för att kunden skall kunna få det bästa möjliga. Men, visst med din logik är det helt ok att vi t.ex. har blivit beroende av olja och oljejättarna hindrar smartare alternativ att få sitt forum.

Men visst, se inte din skuld i det hela och stirra blint på lönechecken. Eller menar du att du självkritiskt ibland hoppar ur din bubbla ibland och tittar på det du bidrar med, kanske påverkar marknaden mer än vad du tror? Om du är så öppen, varför då inte sträcka ut en hjälpande hand till dom som ligger i underläge? Istället för att rekommendera en IIS baserad lösning av gammal vana, förorda en Apachelösning i Linux, då de i scenariot skulle kunna erbjuda samma funktionalitet?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
En liten brasklapp: på OMX (tidigare OM, tidigare OM Gruppen) körs ett av de två börssystem som säljs/driftas med extrema krav på upptid på Open VMS. Sug på den! :) Börser runt hela klotet kör med VMS i botten och sen mängder med NT/2000-burkar som kunder/medlemmar kopplar upp sig mot systemet via = inte i närheten lika kritiskt som om "backendsystemet" stoppar.
Iofs har vi ett annat UNIX-baserat börssystem, SAXESS, som inte är lika framgångsrikt "saleswise".

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Nicke skrev:
En liten brasklapp: på OMX (tidigare OM, tidigare OM Gruppen) körs ett av de två börssystem som säljs/driftas med extrema krav på upptid på Open VMS. Sug på den! :) Börser runt hela klotet kör med VMS i botten och sen mängder med NT/2000-burkar som kunder/medlemmar kopplar upp sig mot systemet via = inte i närheten lika kritiskt som om "backendsystemet" stoppar.
Iofs har vi ett annat UNIX-baserat börssystem, SAXESS, som inte är lika framgångsrikt "saleswise".

Domifuling, ja varför går inte dessa system på M$-plattform?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Skalman, mina inlägg genomsyras inte av possitivitet mot microsoft, dom genomsyras av kommentarer på era löjliga påståenden.

Jag citerade diverse pro-MS/pro-windows kommentarer i mitt förra inlägg. behöver jag göra det igen?

Domifuling skrev:
Men, för att vi ska slippa tjöta mer så gör vi så här istället. Ni båda kan tala om hur NI har kommit fram till att Windows är så illa, förklara hur ni löser situationen utan windows.

Det har jag också redan redogjort för, men för säkerhets skull tar vi det igen om du glömt läsa: Erfarenhet. Jag ser jämt och ständigt nya märkligheter och får en massa knepiga frågor om "varför är det så här" bland dem (hemanvändare och mindre företag) vars datorer jag fixar/fixat genom åren. Jag har också ett utbrett nätverk av "hobbyhackers" genom amerikanska privata forum där man träffas, snackar skit, får hjälp, byter ftp-konton, och utbyter erfarenheter. Jag tänker inte tala om vilka, varför får du försöka räkna ut själv.
Vidare har jag aldrig påstått att jag löser situationen utan windows, det är ditt eget (felaktiga) antagande (du antar en massa). Jag använder t.ex. i dagsläget inte själv Linux, utan winXPpro med Mozilla FF och TB som internetprogram.

Domifuling skrev:
Nu vill jag ha fakta och en vettig jämnförelse mellan OS. Hittills snackar ni mycket skit som luktar "jag följer vågen av folk som är pissed på MS men jag har fan inte en idé varför". Upp till bevis istället, ska bli intressant att se hur ni kommit fram till era åsikter.

Ännu ett felaktigt antagande, jag vet alldeles utmärkt ved det är jag inte gillar med windows. läs ovanstående igen, jag orkar inte berätta en tredje gång. Eller 25 års erfarenhet av datorer räcker inte som "bevis"?

Domifuling skrev:
För mig är det oerhört konstigt att Skalman, som förespråkar den ensamma hemma-användaren utan supportavtal, änns nämner linux. Dom jag har runt omkring mig som knappt kan hantera en mus skulle aldrig, och jag menar aldrig, komma underfull med linux.

Ytterligare ett felaktigt antagande. Har jag någonsin förespråkat Linux åt hemanvändarna? Jag har aldrig påstått att det är dags att sälja in Linux (eller något annat OS) till hemanvändare. Det jag har sagt är att Windows, som är de facto-standard, är buggigt och fungerar relativt dåligt. Det har visserligen blivit bättre på senare år, men t.ex. missfostret WinME tillhör ju inte Windows mest smickrande historia. Det jag skulle VILJA, är att standard-operativet (dvs windows) hade varit BÄTTRE, STABILARE, och SÄKRARE. Jag har inte heller förnekat det faktum att windows faktiskt är användarvänligt.
Alltså: Det jag med min erfarenhet ser och hör hos småföretagare, hemanvändare och hobbyhackers är att windows har många märkliga egenskaper som inte kan förklaras på ett enkelt logiskt sätt. Men att säga åt dessa att hälla ut Windows och installera Linux hade givetvis varit ännu värre för dem. Något annat har jag heller aldrig påstått.
Vi kan ta jämförelsen med videostandarden igen. Idag finns varken Betamax eller video2000 att få tag på. Den enda som finns är VHS (och s-VHS), som faktiskt var den absolut sämsta standarden av de tre, när videokriget pågick. Bara för att en standard råkar bli poulär och efter ett tag finns hos alla (liksom windows ungefär) betyder ju inte det att det var det BÄSTA som fanns att tillgå. Varför just VHS och Windows blev standard överlåter jag åt marknadsanalaytiker att svara på, men antagligen har deras marknadsföringsstrategi inte varit av ringa betydelse.

Edit: Jag hatar inte heller windows. Precis som jag inte hatar VHS. Jag har faktiskt en VHS-video också. Att tycka något är dåligt och borde gjorts bättre är inte liktydigt med att hata detsamma.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...