WSBK & WSS - Silly Season 2008

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
2613000 Jag ironiserar över att WSBK plötsligt är en otroligt intressant serie för Skäggets fans. För något år sedan hette det att WSBK var för avdankade förare utan rätt talang och hojarna var gatsoffor.
Det är verkligen intressant att läsa vad en sån som du tycker om vad andra tycker om en förare eller en klass.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2613510 Nej, det är inte ett flera år gammalt citat. Det är från maj 2005:
http://www.smh.com.au/news/Motorspo...ut-cops-warning/2005/05/09/1115584909757.html

"We have seen some of the guys he's racing with, and if Chris (det är alltså Vermeulen han pratar om) is going to make it into MotoGP, we would like to see him winning races in this company by 15 seconds or so," Burgess said bluntly. "Superbike racing is out there on the fringe; he's in there with a bunch of losers and if he's not a big winner, nobody is going to say, 'Come over here to MotoGP'. The entry to MotoGP is not through superbikes."

Med andra ord dissade han killar som Corser, Toseland, Haga mfl
Maj 2005 är det ju baserat på 2004 vilket kanske var det svagaste året för SBK sedan starten så......
Se även hur det har gått för Vermeulen. ;)
Corser och Haga har redan visat att de inte passade i GP, även om Corser inte fått några vidare chanser.
Jag tror faktiskt att han har rätt i stora delar och att vägen till GP för en ung hungrig förare inte är snabbast via SBK även om det så klart inte är omöjligt. Antalet sekunder är ju överdrivet dock.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Burgess gjorde ett provokativt uttalande...
han skulle nog garva brallorna av sig om han såg hur det i djupet av själen sårat vissa forumdeltagare här. :lol
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
gthyni skrev:
2613587 Burgess gjorde ett provokativt uttalande...
han skulle nog garva brallorna av sig om han såg hur det i djupet av själen sårat vissa forumdeltagare här. :lol
Jag tror inte han bryr sig nämnvärt om vad vi drar för slutsatser av hans uttalande.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gustav O skrev:
2613581 Antalet sekunder är ju överdrivet dock.
Inte lika överdrivet som när Valmers skriver 30 sekunder. Tack för att du tog fram citatet Sandis.

Gustav O skrev:
2613594 Jag tror inte han bryr sig nämnvärt om vad vi drar för slutsatser av hans uttalande.
Tror du inte att han ligger sömnlös över att två svenska racingstjärnor tvivlar på hans kompetens?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
--------------------------------------------
Haga och Corser körde den nya R1:an för första gången.

P20061115202354906.jpg


P20061115202052140.jpg


Positive first outing for Haga and Corser on the All-New R1
After working hard to make the first race version of the 2007 YZF-R1 ready for a two day Pirelli Development Teams’ test at Valencia, the Yamaha Motor Italia team enjoyed two positive days of work under clear Spanish skies. Troy Corser set a best of 1’34.9 with a race set-up, with Noriyuki Haga on a 1’35.1, on qualifying tyres.

Both existing team rider Haga and new signing Corser made back-to-back evaluations of the 2006 and 2007 models, and despite the ’07 model being in its very first stage of development and testing, each rider found real improvements in the performance of the new machine.

Haga spent his time on the new machine, while Corser moved on to the ’07 machine after riding most of day one on the previous model. The fastest rider in the test was Max Biaggi (Suzuki) who set a fastest lap of 1’33.9 on race tyres.

Noriyuki Haga (Yamaha Motor Italia):
"We started yesterday just making a shakedown test on the new ’07 bike. Compared to the ’06 bike it was a good start. It’s already quite a good bike and of course we are only at the first step. We have understood what we need from this test and I am sure it will be even better in Qatar. The feeling from the bike is different, front and rear, and it turns a little bit better than the ’06 bike. The ’07 engine is easier to control because the feeling from the engine is good, although right now we only have one specification of race engine. We need to make some adjustments to the mapping and the take it from there”.

Troy Corser (Yamaha Motor Italia):
"We tried some new swingarms and experimented with the length of the bike, but even considering that, out lap times weren’t so bad. This was our first day with the new bike because on day one I hardly touched the new bike. For a first full day on the new bike I think we have got some good info to take away and prepare for the Qatar test. I think the new bike overall is maybe already a little bit better than the fully developed ’06 bike. And we have only just started. The ’06 bike feels a bit more nervous, and the new one feels easier to ride overall. It feels more stable under braking, even thought he ’06 bike was good in that respect too. The ’07 just feels even more stable again. We are still working on the throttle but already the ’07 engine pulls right through the midrange to the higher revs. It just feels more linear. We tried some new versions of the development tyres and found an improvement with both front and rear. I’m pretty happy."

Massimo Meregalli (Team Coordinator - Yamaha Motor Italia)
"We can only think of this test as a positive one. To do so many laps and have so few problems was great. In the end we used the new bike all day on the second day and Troy was faster on the new bike when compared to the old one. We are quite optimistic because we didn’t expect this. Because the bike is new we can expect to experience a few problems. The bike was finished only on Saturday night and after we had run in the engines and checked that everything was working we put them in the trailer and drove straight to Valencia. So we were expecting a few small problems, as usual when all is new. When we go home will have a lot of data to check and we go to the next test with good experience from this first one "

Neutral skrev:
2613599 Tror du inte att han ligger sömnlös över att två svenska racingstjärnor tvivlar på hans kompetens?
Tänkte inte på det. :D
 
Last edited:

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2613581 Maj 2005 är det ju baserat på 2004 vilket kanske var det svagaste året för SBK sedan starten så......
Se även hur det har gått för Vermeulen. ;)
Corser och Haga har redan visat att de inte passade i GP, även om Corser inte fått några vidare chanser.
Jag tror faktiskt att han har rätt i stora delar och att vägen till GP för en ung hungrig förare inte är snabbast via SBK även om det så klart inte är omöjligt. Antalet sekunder är ju överdrivet dock.
Jag förstår ju att han vill provocera, anledningen till det förstår jag dock inte men det är en annan femma. Har inget emot Burgess, tvärtom verkar han vara en väldigt bra gubbe och hans resultat talar ju för sig själva.

WSBK brukar börja i februari så de hade redan hunnit köra ett par race när hans uttalande kom. Med tanke på att CV inte var någon dominerande förare i WSBK 2005 tycker jag att han skött sig väldigt bra i årets MotoGP, en andra plats och två st pole på en Suzuki, och bevisar att Burgess faktiskt hade fel.
Men det är ju min tolkning :)

Neutral skrev:
Tror du inte att han ligger sömnlös över att två svenska racingstjärnor tvivlar på hans kompetens?
Nu drar du förhastade slutsatser igen...
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bingo skrev:
2613515 Det är verkligen intressant att läsa vad en sån som du tycker om vad andra tycker om en förare eller en klass.
Tack, det var snällt sagt.

Swedie skrev:
2613425 Du missa inte att Bayliss körde över hela MotoGP-fältet nyligen på Valencia? Och biaggi ligger nu före denne krabat i testerna...
Ironi igen. Det är Chris Ash som tror att Skägget ska toura hem WSBK.

Neutral skrev:
2613599 Inte lika överdrivet som när Valmers skriver 30 sekunder. Tack för att du tog fram citatet Sandis.
Nej, jag skrev 20-30 sekunder. Vilket förövrigt också kommer från Chris Ash.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
HANNspree BV heter Ten Kate's nya huvudsponsor som ersätter Winston. Dom tillverkar lcd-monitorer.

HANNspree BV sponsar även Team Honda Martin Racing i Motocross-VM och RS125 GP Trophy i Italien.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Red Baron skrev:
2612675Biaggi conquers Valencia test.
Former MotoGP star Max Biaggi has signalled his intent for the 2007 season by outpacing his new World Superbike rivals during their first head-to-head clash. The Roman Emperor, who sat out 2006 after losing his Honda MotoGP ride, completed a shakedown test with his new Alstare Suzuki team immediately after the season ending Magny-Cours round, then got further track time during a private three-day outing at Vallelunga, but this week's Pirelli test at Valencia marked the first time Biaggi's pace could be directly compared with that of the leading WSBK stars.
Inte ens jag trodde att Biaggi skulle vara snabbast såhär tidigt. Han vinner såklart WSBK-titeln 2007. Blir kanske erbjuden av Aprilia att köra deras V4 i WSBK 2008. Men vi vill ju såklart se en come back i MotoGP där han täpper till truten på ni-vet-vem.

Kommer Ducati köra med 1098 cc?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
..
Kommer Ducati köra med 1098 cc?

Kör 999 även nästa år. Dom nya reglerna kommer inte förens 2008 i WSBK. Ducati kommer komma med en race-version av 1098 som är närmre 1200cc.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2614147 Vore nästan mer kul att se Biaggi på den än tillbaks i MotoGP.
För en gångs skull håller jag med. I MotoGP har han visat vad han kunde.
Axxexs skrev:
2614137 Kör 999 även nästa år. Dom nya reglerna kommer inte förens 2008 i WSBK. Ducati kommer komma med en race-version av 1098 som är närmre 1200cc.
Nja, det kommer med en race-version av 1198:an som släpps 2007.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nyteknik skrev:
2614122 Inte ens jag trodde att Biaggi skulle vara snabbast såhär tidigt. Han vinner såklart WSBK-titeln 2007.
Ett uppehåll/friår från vad du pysslat med under en längre tid kan ju oxå bidra till att du kommer igen mer laddad o taggad än dina kamrater..Själv skulle jag vilja se "Nitro Haga" som vinnare -07 :tummenupp
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
tror/hoppas det blir en 3-parts-fajt om titeln,
Biaggi, Bayliss och Nitro-Nori.

Max har en liten nackdel i att en del banor är obekanta ...
hoppas ändå att Haga kan hålla ihop det och ta titel i år.
 

sandstream

Guest
#space skrev:
Själv skulle jag vilja se "Nitro Haga" som vinnare -07 :tummenupp
Torpeden från Japan kommer inte att vinna.
Det kommer att stå mellan Suzuki- och Ducati-förarna (förutsatt att ingen blir skadad).
Den enda som jag kan se som ett hot mot dem är Toseland, resten får nöja sig med enstaka vinster eller pallplaceringar.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
hmm, så du sågar din gamla favorit när han bytt till Skramlaha?

Haga och Corser säger att 2007 års R1:a redan är bättre än 2006
var fullutvecklad... om Haga kan undvika nån onödig krasch så är han
en av de hetaste titelkandidaterna. Han vann ju faktiskt WSBK en gång
men en diskning pga en otillåten hostmedicin tog titeln ifrån honom. :(
 

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2615642 hmm, så du sågar din gamla favorit när han bytt till Skramlaha?(
Jag tror som jag skrev innan att det kommer att stå mellan Ducati och Suzuki. Yamahan räcker inte till. Men det är ju bara vad jag tror, ingen vetenskap direkt.

Haga är kul att se på ibland men jag tycker han saknar det där sista för att kunna ta titeln 2007 men jag skulle inte direkt gråta om han lyckades.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gthyni skrev:
2615538 tror/hoppas det blir en 3-parts-fajt om titeln,
Biaggi, Bayliss och Nitro-Nori.

Max har en liten nackdel i att en del banor är obekanta ...
hoppas ändå att Haga kan hålla ihop det och ta titel i år.
Corser ska man nog inte heller räkna bort. Annars är det en trevlig trio du radat upp. Haga unnar man en seger. Man anar hårda fajter i täten... :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top