WSBK & WSS - Silly Season 2008

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
åsikterna är ju uppenbarligen delade här

Jag för min del anser att vikt och kubik skall vara samma, den fabrik som inte lyckas vinna med sin konfiguration får ändra eller packa ihop.

inte gå till släktingen som driver serien och få speciallregler, igen..

ni som tycker annat än mig, kan ni på allvar säga att det aldrig har gynnat ducati?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
R2 skrev:
2504572 åsikterna är ju uppenbarligen delade här

Jag för min del anser att vikt och kubik skall vara samma, den fabrik som inte lyckas vinna med sin konfiguration får ändra eller packa ihop.

inte gå till släktingen som driver serien och få speciallregler, igen..

ni som tycker annat än mig, kan ni på allvar säga att det aldrig har gynnat ducati?
Det har gynnat Ducati till stora delar men samtidgt har det ju inte hindrat japanerna från att bygga hojar med twinnar. Honda provade och de var ju inte bättre än Ducati trots att de kör efter samma regler...
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2504549 Men du vänder dig ju mot samma sak i WSBK:
Att den tvåcylindriga motorkonfigurationen skulle få lättnader mot de fyrcylindriga.
:confused:
Nej, jag vänder mig emot att en tvåcylindrig hoj skulle få ha 20% större motor.
Då vore det väl bättre om twinnarna fick väga lite mindre i WSBK om de inte för göra det idag.
Busaberg skrev:
2504551 Lite skillnad är det väl ändå iom att Motogp är prototypracing och Superbike baserat på gathojjar.Vill ex Kawasaki byta motorkonfiguration i Motogp behöver dom ju inte ta fram x antal tusen maskiner extra och sälja ut till kund.
Visst är det så och det finns väl inget som hindrar Ducati från att börja sälja en 1000 cc V4:a, eller?
Sen är det väl bara ett par hundra exemplar som gäller för en så "liten" tillverkare som Ducati, japanerna måste producera fler exemplar.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
R2 skrev:
2504572 åsikterna är ju uppenbarligen delade här

Jag för min del anser att vikt och kubik skall vara samma, den fabrik som inte lyckas vinna med sin konfiguration får ändra eller packa ihop.

inte gå till släktingen som driver serien och få speciallregler, igen..

ni som tycker annat än mig, kan ni på allvar säga att det aldrig har gynnat ducati?
Din fråga har ett självklart svar och behöver inte bemötas.

Frågan är varför det måste vara fel att Ducati får lättnader för att deras motorer har färre cylindrar? Vilka är argumenten för att likriktning ska värderas högre än mångfald? Vilka fördelar får vi som publik av det?
 

sandstream

Guest
R2 skrev:
Jag för min del anser att vikt och kubik skall vara samma, den fabrik som inte lyckas vinna med sin konfiguration får ändra eller packa ihop.
Jag är ju inne på samma linje men det är tydligen helt omöjligt för Ducati att ta fram något annat än en twin...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2504591 Nej, jag vänder mig emot att en tvåcylindrig hoj skulle få ha 20% större motor. Då vore det väl bättre om twinnarna fick väga lite mindre i WSBK om de inte för göra det idag.
Varför vore det bättre att låta en tvåcylindrig motoryckel väga mindre istället för att låta den ha större cylindervolym?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
sandstream skrev:
2504595 Jag är ju inne på samma linje men det är tydligen helt omöjligt för Ducati att ta fram något annat än en twin...
Och det går inte att bygga twinnar i japan(om nu det skulle visa sig överlägset)?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
det är fritt för vem som helst att bygga vad som helst, kanonbra,
(jag älskar TL1000R och önskar att suzuki hade fortsatt med den)

men endast en tillverkare kan gå kulissvägen för att påverka reglementet.

men men, vi kanske får tillbaka 1100or igen, för om flamminis intentioner är att ha ett reglemente som återspeglar det som säljs marknaden (vilket är deras publika förklaring) så det ju bara för japanerna att öka volymen också.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gustav O skrev:
2504658 Ungefär som Honda i MotoGP då...men det bölas det inte om.
och vad hjälper det det här problemet i så fall?

your point is?
att honda är släkt med och delägare i dorna?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
R2 skrev:
2504677 och vad hjälper det det här problemet i så fall?

your point is?
att honda är släkt med och delägare i dorna?
Att HRC genom ordförandeskapet i MSMA var/är drivande i ändringen till 800cc som ingen kan se någon riktig poäng med, mer än att kostnaderna äkar ännu mer och vi riskerar ännu mindre startfält.

valmers skrev:
2504664 Honda ber inte om 200 cc extra för att kunna bygga en gimmickmotor.
De agerar i egen sak under andra förespeglingar, som lägre hastigheter etc.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Khmer Karlstad skrev:
2504664 Honda ber inte om 200 cc extra för att kunna bygga en gimmickmotor.
Tänk dig Biaggi på en Ducati 1200 i WSBK. Det skulle vara stencoolt, det håller du helt säkert med om :yoparty
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gustav O skrev:
2504683 Att HRC genom ordförandeskapet i MSMA var/är drivande i ändringen till 800cc som ingen kan se någon riktig poäng med, mer än att kostnaderna äkar ännu mer och vi riskerar ännu mindre startfält.

må så vara, dock klart mer påverkningsbart.
det försvarar ju knappast det vi pratar om här.

men racing har aldrig varit rättvist eller fritt från politik.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
R2 skrev:
2504710 må så vara, dock klart mer påverkningsbart.
det försvarar ju knappast det vi pratar om här.

men racing har aldrig varit rättvist eller fritt från politik.
FSG gör som de vill och jag tycker inte deras agerande är mer klandervärt än HRCs.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2504595 Jag är ju inne på samma linje men det är tydligen helt omöjligt för Ducati att ta fram något annat än en twin...
...trots att de gjorde det direkt i MotoGP. Elwe m fl verkar fortfarande älska märket.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Neutral skrev:
2504856 ...trots att de gjorde det direkt i MotoGP. Elwe m fl verkar fortfarande älska märket.
Det är intressant att se hur Ducati gör för att hantera detta med 2 och 4 cylindrar.

Reglementet gjorde att Ducati var tvunget att ha fler cylindrar än 2 i MotoGP. Några år senare lanserar de en exklusiv gatmodell av V4-prototypen. I WSBK jobbar de hårt för att kunna fortsätta köra med 2 cylindrar. Det är begripligt eftersom hela deras historia och modellprogram bygger på sådana motorer. Men varför lanserade man V4-gathojen? Den undergräver ju deras dyrbara arbete att hålla statusen för deras 2-cylindriga motorer så hög som möjligt. V4:an stökar ju bara till det i deras modellprogram och sätter myror i huvudet på ducatispekulanter. ”Finns det en V4? Varför då? Är det inte tillräckligt bra med V2? Jag kanske ska köpa en radfyra istället...?”. Det hade varit coolt om man hade skrivit MotoGP-reglementet så att det varit möjligt att konkurrera med en V2. Kanske genom att tillåta överladdning för dessa motorer. The more the merrier.
 

sandstream

Guest
Busaberg skrev:
2504608 Och det går inte att bygga twinnar i japan(om nu det skulle visa sig överlägset)?
Det går såklart bra och de bygger mig veterligen ett antal modeller med twin som kan köpas i butik redan idag.
En 1200 cc twin skulle nog ta ett tag att ta fram och frågan är om japanerna vill chansa på ett sånt projekt, Ducati kanske ser till att reglerna ändras igen.
Nyteknik skrev:
2504600 Varför vore det bättre att låta en tvåcylindrig motoryckel väga mindre istället för att låta den ha större cylindervolym?
Därför att alla då fortfarande har samma kubikgräns och de skulle kunna höja minimivikten på de med 4 cylindrar, precis som i MotoGP.
För mig känns det mer rättvist än att ge en motorkonfiguration ett kubikhandikapp.
Det blir ju även lättare för ett Ducati-fan att "försvara" en seger så länge motståndarna har lika stora motorer.
Neutral skrev:
2504856 ...trots att de gjorde det direkt i MotoGP. Elwe m fl verkar fortfarande älska märket.
Jag var ironisk om det nu inte framgick.
Folk försvarar ofta Ducati med att de är en liten tillverkare och att de inte har råd att ta fram något nytt (vilket är BS).

Nyteknik skrev:
Det hade varit coolt om man hade skrivit MotoGP-reglementet så att det varit möjligt att konkurrera med en V2. Kanske genom att tillåta överladdning för dessa motorer. The more the merrier.
Ja, det hade säkert hållit kostnaderna nere :rolleyes:

En forumla extreme klass med fri trimning hade de dock gärna fått köra för min del men inte som ersättare till MotoGP-klassen.
 
Last edited:

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Husaberg 390
Men varför skall dom ha mer kubik än idag? Dom vann ju wsbk i år. Hade dom varit hopplöst efter hade man ju kunnat förstå det men absolut inte i dagsläget.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top