Nyteknik skrev:
2504415 MotoGP har ett handikappsystem som ger motorcyklar med färre cylindrar fördelar mot de med fler cylindrar. Den uppenbara anledningen är att försöka skapa en mångfald bland motorkonfigurationer och tillverkare och det anses viktigare än ett system som bygger på idén "lika för alla".
Och resultatet är att alla kör med 4 eller 5 cylindrar. Vet inte om jag vill kalla det mångfald direkt även om en del kör R4, V4 och V5.
Nyteknik skrev:
I den mänskliga civilisationen har idén "lika för alla" - med undantag från en del totalitära regimer där svaga människor tigger på gatorna - fått gett vika för ett handikappsystem där de med behov får hjälp av staten. Idén är densamma: det är bra om så många som möjligt kan vara med.
Men på den här nivån tycker jag att de bästa ska vara med, inte så många som möjligt.
Det vore iofs trist om bara 3-4 märken tävlade men hellre det än en ny Ducati-cup.
Bingo skrev:
2504423 Kan det inte bli ganska tunna startfält på gridden om Ducati försvinner? Hur många "toppteam" (med fabrikskit osv) kan de japanska märkena driva?
8 st hojar skulle försvinna från det ordinarie startfältet om Ducati drog sig ur.
Det är enligt mig ingen bra lösning och som jag skrev tidigare får jag nog backa lite eftersom Gustav upplyste om att 1200
rna kommer att få trimma mindre.
Men jag tycker fortfarande att Ducati och de andra tillverkarna skulle kunna ta fram tex V4
r på max 1000 cc och köra med i WSBK.
Neutral skrev:
2504430 Eller så skulle vi få coola saker till gatan, typ flera steg på motoreffekt/karaktär och TC.
Precis!
Suzuki tar ju ett steg i rätt riktning med nya R1000 som har 3 olika mappningar som man kan ändra från styret.
Gustav O skrev:
2504433 Som det är nu är det väl endast Suzukis och Yamahs team som är fabriksteam. Ten Kate Honda är ju tex inte ett fabriksteam och PSG-1 Kawasaki iär väl de som har minst stöd av fabriken även om bägge så klart har viss support.
Och frågan är ju hur japanerna ställer sig till de eventuella nya reglerna, vore ju trist om de drog ner sina budgetar.
Men visst har väl Honda-teamen hjälp från HRC?
Stiggy skulle väl få det nästa år i WSS?