WSBK & WSS - Silly Season 2008

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2503815Om jag skriver en motfråga är det kanske för att få dig att tänka lite längre än vad näsan räckte första gången.
Men dina "motfrågor" bemöter ju redan besvarade frågor eller något som är helt uppenbart!

Ex: Ducati klarar uppenbarligen inte att vinna mot japanerna med annat än Bayliss i sadeln. Det verkar på det hela taget betydligt lättare att köra japanskt än italienskt. Det finns uppenbarligen flera bra skäl att anpassa reglerna för att Ducati ska kunna fortsätta delta och konkurrera i WSBK.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2503928 Eftersom reglementet ändras på fler punkter när det gäller vad du får göra med motorn så kommer en 1200cc twin ungefär motsvara en 1000cc radfyra vilket varit tanken från början. Dvs att ha ett reglemente som försöker gör det möjligt för olika konfigurationer att tävla mot varandra på hyfsat jämna villkor. (som i MotoGP där man har olika viktregler för olika motorkonfigurationer vilket du ju inte bölar så mycket över fast det är samma sak) Årets säsong visar ju att de är på hyfsat rätt bana då alal tillverkare utom Petronas och Kawasaki vunnit race och alla har varit på pallen.
Men i MotoGP så kör väl alla i samma viktklass eftersom de alla har 4-5 cylindriga hojar?
Dock görs det ingen skillnad på om det är V- eller radmotorer vilket känns väldigt logiskt. Då är det ju upp till tillverkaren att välja motorkonfiguration.

Om de ändrar reglementet på fler punkter än bara kubikstorleken så känns det mer rättvist men frågan är om det verkligen blir bättre. Årets serie har ju, enligt mig iaf, varit mycket jämn och Bayliss skicklighet det som gjort Ducati strået vassare.

Nyteknik skrev:
2504249 Men dina "motfrågor" bemöter ju redan besvarade frågor eller något som är helt uppenbart!

Ex: Ducati klarar uppenbarligen inte att vinna mot japanerna med annat än Bayliss i sadeln. Det verkar på det hela taget betydligt lättare att köra japanskt än italienskt. Det finns uppenbarligen flera bra skäl att anpassa reglerna för att Ducati ska kunna fortsätta delta och konkurrera i WSBK.
Lorenzo Lanzi vann 2 lopp 2005 på Ducati. Det första på en icke fabrikare så nog går det att vinna med Ducati även om det inte är Bayliss som kör. (I år har det dock gått trögt för Lanzi, tyvärr).

Sen är det väl bättre att Ducati tar in kompetenta förare än att reglementet ändras, eller?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2504275 Men i MotoGP så kör väl alla i samma viktklass eftersom de alla har 4-5 cylindriga hojar?
Dock görs det ingen skillnad på om det är V- eller radmotorer vilket känns väldigt logiskt. Då är det ju upp till tillverkaren att välja motorkonfiguration.

Om de ändrar reglementet på fler punkter än bara kubikstorleken så känns det mer rättvist men frågan är om det verkligen blir bättre. Årets serie har ju, enligt mig iaf, varit mycket jämn och Bayliss skicklighet det som gjort Ducati strået vassare.
SBK-reglementet tar inte heller hänsyn till annat än antalet cylindrar, som det är nu har ju inte Ducati någon fördel för övrigt än vikten. Precis som i MotoGP.
Ryktena om det nya reglementet skulel dock göra att Ducatin inte kan tävla på hyfsade villkor med samma cylindervolym och då diskuteras att tvåcylindriga motorer ska få ha större cylindervolym. Årets serie har ju varit jämn och det är jud en jämnheten man vill kunna behålla...

sandstream skrev:
2504275Lorenzo Lanzi vann 2 lopp 2005 på Ducati. Det första på en icke fabrikare så nog går det att vinna med Ducati även om det inte är Bayliss som kör. (I år har det dock gått trögt för Lanzi, tyvärr).

Sen är det väl bättre att Ducati tar in kompetenta förare än att reglementet ändras, eller?
I år är det bara Bayliss och Lanzi som har suttit på Duccar som haft chans att vinna. Med de nya reglerna kommer fler ha råd att ha konkurrenskraftiga hojar vilket borgar för ett tightare mästerskap, vilket du ju vill ha i texten ovan.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
I år är det bara Bayliss och Lanzi som har suttit på Duccar som haft chans att vinna. Med de nya reglerna kommer fler ha råd att ha konkurrenskraftiga hojar vilket borgar för ett tightare mästerskap, vilket du ju vill ha i texten ovan.
Visst vill jag det men inte på bekostnad av ett handikappsystem.
Om inte Ducati kan få fram en 1000 cc gathoj som kan matcha japanerna utan att trimningen ska bli för dyr får de väl ta fram en V4:a eller någon annan motorkonfiguration så att de kan hänga med.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Visst vill jag det men inte på bekostnad av ett handikappsystem.
Om inte Ducati kan få fram en 1000 cc gathoj som kan matcha japanerna utan att trimningen ska bli för dyr får de väl ta fram en V4:a eller någon annan motorkonfiguration så att de kan hänga med.
Kan inte annat än att hålla med.. Vad händer med Bayliss hoj med 1200cc, samma trim som nu med 200cc mer? Typ 20% mer effekt i en hoj som redan nu hänger med? Snacka om att Flamini vill att Duccati skall vinna..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2504337 Visst vill jag det men inte på bekostnad av ett handikappsystem.
Om inte Ducati kan få fram en 1000 cc gathoj som kan matcha japanerna utan att trimningen ska bli för dyr får de väl ta fram en V4:a eller någon annan motorkonfiguration så att de kan hänga med.
I beg to differ. SBK har hela tiden byggt på ett reglemente som ska skapa möjlighet för så många som möjligt att tävla med de hojar de säljer. Att det inte alltid varit ett helt välbalanserat reglemente är en sak men just att de öppnar för flera olika typer av hojar är ju bara bra för SBK som mästerskap.

Mr. Dante skrev:
2504345 Kan inte annat än att hålla med.. Vad händer med Bayliss hoj med 1200cc, samma trim som nu med 200cc mer? Typ 20% mer effekt i en hoj som redan nu hänger med? Snacka om att Flamini vill att Duccati skall vinna..
Det du missar är ju att de inte ska tillåta samma typ av trimmning som idag...
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
2504337 Visst vill jag det men inte på bekostnad av ett handikappsystem.
Om inte Ducati kan få fram en 1000 cc gathoj som kan matcha japanerna utan att trimningen ska bli för dyr får de väl ta fram en V4:a eller någon annan motorkonfiguration så att de kan hänga med.

Likriktning, dvs alla kör samma hojar, du ÄR verkligen en stel och trist träbock...
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
2504351 Likriktning, dvs alla kör samma hojar, du ÄR verkligen en stel och trist träbock...
Nej, tvärtom!
Jag är dock inte så förtjust i handikappsystem på den här nivån.
Men om det är som Gustav skriver att 1200 cc kommer att få trimma mindre så kan de nog bli ganska bra ändå.
Dock så känns det som att det blåser lite för mycket italienska vindar i WSBK.

Japsarna kommer väl att svara med ännu fler och dyrar elektroniska hjälpmedel som i sin tur tvingar Ducati att följa efter osv och sen står de där igen med skenande kostnader.
De elektroniska hjälpmedel som inte finns på gatversionen borde inte få finnas på WSBK-hojen, det skulle onekligen hålla kostnaderna nere.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2504337 Visst vill jag det men inte på bekostnad av ett handikappsystem.
MotoGP har ett handikappsystem som ger motorcyklar med färre cylindrar fördelar mot de med fler cylindrar. Den uppenbara anledningen är att försöka skapa en mångfald bland motorkonfigurationer och tillverkare och det anses viktigare än ett system som bygger på idén "lika för alla".

I den mänskliga civilisationen har idén "lika för alla" - med undantag från en del totalitära regimer där svaga människor tigger på gatorna - fått gett vika för ett handikappsystem där de med behov får hjälp av staten. Idén är densamma: det är bra om så många som möjligt kan vara med.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kan det inte bli ganska tunna startfält på gridden om Ducati försvinner? Hur många "toppteam" (med fabrikskit osv) kan de japanska märkena driva?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2504413 De elektroniska hjälpmedel som inte finns på gatversionen borde inte få finnas på WSBK-hojen, det skulle onekligen hålla kostnaderna nere.
Eller så skulle vi få coola saker till gatan, typ flera steg på motoreffekt/karaktär och TC. :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
2504423 Kan det inte bli ganska tunna startfält på gridden om Ducati försvinner? Hur många "toppteam" (med fabrikskit osv) kan de japanska märkena driva?
Som det är nu är det väl endast Suzukis och Yamahs team som är fabriksteam. Ten Kate Honda är ju tex inte ett fabriksteam och PSG-1 Kawasaki iär väl de som har minst stöd av fabriken även om bägge så klart har viss support.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2504415 MotoGP har ett handikappsystem som ger motorcyklar med färre cylindrar fördelar mot de med fler cylindrar. Den uppenbara anledningen är att försöka skapa en mångfald bland motorkonfigurationer och tillverkare och det anses viktigare än ett system som bygger på idén "lika för alla".
Och resultatet är att alla kör med 4 eller 5 cylindrar. Vet inte om jag vill kalla det mångfald direkt även om en del kör R4, V4 och V5.
Nyteknik skrev:
I den mänskliga civilisationen har idén "lika för alla" - med undantag från en del totalitära regimer där svaga människor tigger på gatorna - fått gett vika för ett handikappsystem där de med behov får hjälp av staten. Idén är densamma: det är bra om så många som möjligt kan vara med.
Men på den här nivån tycker jag att de bästa ska vara med, inte så många som möjligt.
Det vore iofs trist om bara 3-4 märken tävlade men hellre det än en ny Ducati-cup.
Bingo skrev:
2504423 Kan det inte bli ganska tunna startfält på gridden om Ducati försvinner? Hur många "toppteam" (med fabrikskit osv) kan de japanska märkena driva?
8 st hojar skulle försvinna från det ordinarie startfältet om Ducati drog sig ur.
Det är enligt mig ingen bra lösning och som jag skrev tidigare får jag nog backa lite eftersom Gustav upplyste om att 1200:eek:rna kommer att få trimma mindre.
Men jag tycker fortfarande att Ducati och de andra tillverkarna skulle kunna ta fram tex V4:eek:r på max 1000 cc och köra med i WSBK.
Neutral skrev:
2504430 Eller så skulle vi få coola saker till gatan, typ flera steg på motoreffekt/karaktär och TC. :)
Precis!
Suzuki tar ju ett steg i rätt riktning med nya R1000 som har 3 olika mappningar som man kan ändra från styret.

Gustav O skrev:
2504433 Som det är nu är det väl endast Suzukis och Yamahs team som är fabriksteam. Ten Kate Honda är ju tex inte ett fabriksteam och PSG-1 Kawasaki iär väl de som har minst stöd av fabriken även om bägge så klart har viss support.
Och frågan är ju hur japanerna ställer sig till de eventuella nya reglerna, vore ju trist om de drog ner sina budgetar.

Men visst har väl Honda-teamen hjälp från HRC?
Stiggy skulle väl få det nästa år i WSS?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2504447
8 st hojar skulle försvinna från det ordinarie startfältet om Ducati drog sig ur.
Det är enligt mig ingen bra lösning och som jag skrev tidigare får jag nog backa lite eftersom Gustav upplyste om att 1200:eek:rna kommer att få trimma mindre.
Alla kommer få trimam mindre vilket gör att Ducati inte kan hänga med utan lite mer volym, tex kommer de inte få köra med sina lättare vevaxlar.

sandstream skrev:
2504447Och frågan är ju hur japanerna ställer sig till de eventuella nya reglerna, vore ju trist om de drog ner sina budgetar.

Men visst har väl Honda-teamen hjälp från HRC?
Stiggy skulle väl få det nästa år i WSS?
Det vet man inte. De drog sig ju ur när det blev enhetsdäck men har fått krypa tillbaka för de inser att det är en bra serie att deltaga i.
De har viss hjälp av HRC men det finns nackdelar med att vara HRC team också, en ganska stor tröghet i att få nya delar tex. Nu kan de göra mer själva. Honda America övergav ju de HRC hojar de hade 2004 för att de inte tyckte samarbetet var tillräckligt bra för dem. Enda rena HRC hojarna utanför Japan i SBK är ju HArris/Kiyonari i BSB.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2504465 Alla kommer få trimam mindre vilket gör att Ducati inte kan hänga med utan lite mer volym, tex kommer de inte få köra med sina lättare vevaxlar.
Det vet man inte. De drog sig ju ur när det blev enhetsdäck men har fått krypa tillbaka för de inser att det är en bra serie att deltaga i.
De har viss hjälp av HRC men det finns nackdelar med att vara HRC team också, en ganska stor tröghet i att få nya delar tex. Nu kan de göra mer själva. Honda America övergav ju de HRC hojar de hade 2004 för att de inte tyckte samarbetet var tillräckligt bra för dem. Enda rena HRC hojarna utanför Japan i SBK är ju HArris/Kiyonari i BSB.
Okej :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2504447Och resultatet är att alla kör med 4 eller 5 cylindrar. Vet inte om jag vill kalla det mångfald direkt även om en del kör R4, V4 och V5.
Men jag pekar ju på att MotoGP har ett handikappsystem för att undvika att den med störst resurser avgår med en självklar seger - och det är inget du har ondgjort dig över. Varför är det så illa med en sådan idé i just WSBK?
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2504486 Men jag pekar ju på att MotoGP har ett handikappsystem för att undvika att den med störst resurser avgår med en självklar seger - och det är inget du har ondgjort dig över. Varför är det så illa med en sådan idé i just WSBK?
Men MotoGPs handikappsystem handlar ju främst om vikten. De har ju en klar kubikgräns och sedan är det fritt fram för tillverkarna att välja motorkonfiguration vilket jag tycker är den bästa lösningen.

Om MSMA skrev om reglerna så att tex Kawasaki och Suzuki som inte riktigt hänger med de andra fick köra med tex 1200 cc hojar i år så skulle det kännas helt fel.
Då är det bättre att på något sätt begränsa vad som får göras med motorerna så att de mindre tillverkarna också har råd att vara med. Då blir det lika för alla och inget handikappsystem.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Varför är kubik heligt, men inte vikt, antal cylindrar, effekt osv? :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2504515 Men MotoGPs handikappsystem handlar ju främst om vikten. De har ju en klar kubikgräns och sedan är det fritt fram för tillverkarna att välja motorkonfiguration vilket jag tycker är den bästa lösningen.
Men du vänder dig ju mot samma sak i WSBK:

Att den tvåcylindriga motorkonfigurationen skulle få lättnader mot de fyrcylindriga.

:confused:
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
sandstream skrev:
2504515 Men MotoGPs handikappsystem handlar ju främst om vikten. De har ju en klar kubikgräns och sedan är det fritt fram för tillverkarna att välja motorkonfiguration vilket jag tycker är den bästa lösningen.
Lite skillnad är det väl ändå iom att Motogp är prototypracing och Superbike baserat på gathojjar.Vill ex Kawasaki byta motorkonfiguration i Motogp behöver dom ju inte ta fram x antal tusen maskiner extra och sälja ut till kund.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top