WSBK & WSS - Silly Season 2008

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2468950 Det är ju kul att det finns lite variation från radfyrehegemonin. Utslätat, likriktat och tråkigt blir det ju annars.
Jag tycker också att det är kul med variation men varför ska en tillverkare få handikapp för att de bygger sina hojar med en sämre motor?

Det blir ju lite som när fyrtakt skulle ta över i MotoGP, de fick ett rejält handikapp så att tvåtaktarna inte skulle ha en chans.

Vad är nästa steg, att BMW ska få ställa upp med en boxer på 1500cc, att Mazda bygger en Wankel-hoj på 1800cc osv?
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2468994 4 liter diesel... :D
Du ser, det finns ingen ände på vad tillverkarna skulle kunna hitta på.
Snart har vi väl Triumph på startlinjen med sin Rocket på dryga 2 liter :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2469004 Du ser, det finns ingen ände på vad tillverkarna skulle kunna hitta på.
Snart har vi väl Triumph på startlinjen med sin Rocket på dryga 2 liter :D
Och eftersom ett chassi till en sådan motor blir som det blir så får de automatiskt pole position, annars är det ju synd om dem. :D
 

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Insjön
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Chris Ash skrev:
2468907 Som sagt, nu är det Ducati som håller i taktpinnen i WSBK.
Skulle vilja vara så djärv och påstå att kombinationen Bayliss och Ducati är dom som står för pinnviftandet i WSBK...
Blir spännande att se vad Max och nya K7:an presterar nästa år dock, en fenomenal förare och garanterat en av dom vassaste maskinerna i vanlig ordning från Suzuki...:yoparty
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sandstream skrev:
2468886 Finns väl inget som hindrar Ducati från att bygga en radfyra på < 1000cc?

förutom att en liten fabrik skall starta en helt ny produktionslinjen
som dessutom förstör deras niche-koncept på marknaden.
det låter som en bra idé :rolleyes:

Men åter till ämnet, Silly Season inte sandlådekrig
 

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2470231 förutom att en liten fabrik skall starta en helt ny produktionslinjen
som dessutom förstör deras niche-koncept på marknaden.
det låter som en bra idé :rolleyes:
Eller så inser man att den egna nischen har sina begränsningar och skapar något nytt för att ha råd att hänga med istället för att be om nya regler :rolleyes:

BTW: Ducati producerade ca 40.000 st hojar för ett par år sedan så någon liten exklusiv produktion som vissa vill få det till stämmer inte så bra.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
kan vi sluta spamma Silly Season-tråden
även om det är svårt att ta att teoretiskt underlägsna
twinnar regelbundet spöar rad-4:eek:r i parti och minut
 

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2470634 kan vi sluta spamma Silly Season-tråden
även om det är svårt att ta att teoretiskt underlägsna
twinnar regelbundet spöar rad-4:eek:r i parti och minut
Att diskutera olika typer av motorer och deras storlekar har väl rätt mycket med silly season att göra eftersom det påverkar utgången, eller spelar det ingen roll för dig?

Om nu Ducati är så överlägset bra med sin 999-twinnar, varför vill de ha en ökad kubikgräns för twinnar till 1200 i WSBK och varför drar de sig ur AMA SBK 2007?
Med största sannolikhet för att det för dyrt att få en twin konkurrenskraftig även om det bevisligen är fullt möjligt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2470571 Eller så inser man att den egna nischen har sina begränsningar och skapar något nytt för att ha råd att hänga med istället för att be om nya regler :rolleyes:.
Du borde erbjuda dina förslag som dyrbara (men såklart värdefulla) tjänster för Ducatis okunniga ledning. För visst blir det uppenbart när man vänjer sig vid tanken att Ducati har allt att vinna och inget att förlora på att lansera radfyran som det nya hjärtat i sina motorycklar. Bort med det gamla, in med det nya. Låt oss stämma in i en lovsång för de snabba och enkla problemlösningarnas tid!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
update 1.2

vi kastar in Hodgson också eftersom Ducatis fabriksteam lämnar AMA
http://www.crash.net/news_view.asp?cid=5&id=137545

Ducati Xerox
Troy Bayliss
Lorenzo Lanzi
Neil Hodgson

Yamaha Italia
Noriyuki Haga
Colin Edwards
Andrew Pitt

Ten Kate Honda
James Toseland
Karl Muggeridge
Alex Barros

Alstare Suzuki Corona
Troy Corser
Max Biaggi
Yukio Kagayama

Klaffi Honda
Alex Barros

Team Kawasaki
Regis Laconi
Fonzi Nieto
Chris Walker

DFXtreme Honda
Michel Fabrizio

Sterilgada Ducati
Ruben Xaus
Lorenzo Lanzi

Yamaha France
Norick Abe
Andrew Pitt

Yamaha America
Colin Edwards

Foggy Ducati
Craig Jones
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Tydligare såhär!

Alstare Suzuki Corona
Max Biaggi
Troy Corser
Yukio Kagayama

Ducati Xerox
Troy Bayliss
Lorenzo Lanzi
Neil Hodgson

Yamaha Italia
Noriyuki Haga
Colin Edwards
Andrew Pitt

Ten Kate Honda
James Toseland
Karl Muggeridge
Alex Barros

Klaffi Honda
Alex Barros

Team Kawasaki
Regis Laconi
Fonzi Nieto
Chris Walker

DFXtreme Honda
Michel Fabrizio

Sterilgada Ducati
Ruben Xaus
Lorenzo Lanzi

Yamaha France
Norick Abe
Andrew Pitt

Yamaha America
Colin Edwards

Foggy Ducati
Craig Jones
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
2470642..
Om nu Ducati är så överlägset bra med sin 999-twinnar, varför vill de ha en ökad kubikgräns för twinnar till 1200 i WSBK och varför drar de sig ur AMA SBK 2007?
..

Reglementet i SBK kommer ändras till 2008. Då blir det som Supersport i hur motorn får bearbetas. Då kommer Ducati komma långt efter när dom inte kommer kunna få använda så extrema motorer som i dagens reglement.


Jag skulle vilja ha in Max Neurkirschner på listan som en som ryktas till Suzuki Corona's satelitteam nästa år.

Sen stavas Kawasaki så här! :)
 

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Ullared
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
gthyni skrev:
2453303 vad händer med Foggys stall då?
snacket om motogp tystnade, men han behöver nya hojar i WSBK
också... duccar?
Man får verkligen hoppas att det kan bli ett fortsatt samarbete med petronas, att de förnyar nu när kontraktet löper ut. Hojarna låter ju helt underbart! :galen Det är ju faktiskt lite roligare att åka och kolla på WSBK än GP, just därför att det är lite mer olika stämmor (i GP låter ju alla mer lika), och som sagt Petronas låter ju så underbart! (varför finns det inte fler 3cyl sporthojar för gatan?).
Du vekar vara en uppdaterad kille, så du kan väl vara snäll och fortsätta lägga ut de uppgifter får... man vill ju veta.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Mer rättstavat så här.

Alstare Suzuki Corona
Max Biaggi
Troy Corser
Yukio Kagayama

Ducati Xerox
Troy Bayliss
Lorenzo Lanzi
Neil Hodgson

Yamaha Italia
Noriyuki Haga
Colin Edwards
Andrew Pitt

Ten Kate Honda
James Toseland
Karl Muggeridge
Alex Barros

Klaffi Honda
Alex Barros

Team Kawasaki
Regis Laconi
Fonzi Nieto
Chris Walker

DFXtreme Honda
Michel Fabrizio

Sterilgada Ducati
Ruben Xaus
Lorenzo Lanzi

Yamaha France
Norick Abe
Andrew Pitt

Yamaha America
Colin Edwards

Foggy Ducati
Craig Jones
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Får inte Team Pedercini och Bertocchi Kawasaki vara med på listan?
Eller skall de inte köra nästa år?Caracchi Ducati?
 
Last edited:

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2470839 Du borde erbjuda dina förslag som dyrbara (men såklart värdefulla) tjänster för Ducatis okunniga ledning. För visst blir det uppenbart när man vänjer sig vid tanken att Ducati har allt att vinna och inget att förlora på att lansera radfyran som det nya hjärtat i sina motorycklar. Bort med det gamla, in med det nya. Låt oss stämma in i en lovsång för de snabba och enkla problemlösningarnas tid!
Nja, Ducati har ju nischat sig med twinnen hos privatkunderna men behöver handikapp när de inte får trimma fritt eftersom twinnen inte är lika effektiv.
Axxexs skrev:
2471088 Reglementet i SBK kommer ändras till 2008. Då blir det som Supersport i hur motorn får bearbetas. Då kommer Ducati komma långt efter när dom inte kommer kunna få använda så extrema motorer som i dagens reglement.
Tackar för infon! :tummenupp

Blir bara tydligare och tydligare att Ducati ska särbehandlas för att vara med :rolleyes:

Neutral skrev:
2471192 Tack för det. :tummenupp Helt otroligt när man ser folk sälja sina "KawaZaki". Har de aldrig kollat vad det står på tanken? :va
Men det är ju för f*n japanskt och då bör man ha med minst ett Z eller ett Y :D
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
sandstream skrev:
2471224

Blir bara tydligare och tydligare att Ducati ska särbehandlas för att vara med :rolleyes:

konstaterat för länge sedan ju.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
SLUTA SPAMMA NU!

diskussionen om att rad-4:eek:r är bäst för föras i separat tråd
Silly Season är kul, den där diskussionen är bara tröttande.

grejen med de gröna respektive röda rubriker var att gröna team är
klara medan röda är rykten, helt analogt med färgen på förarna
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top