WSBK & WSS - Silly Season 2008

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2505070 Ja, turbo är ett billigt/enkelt sätt att öka effekten jämfört med andra sätt.
Men tror du att utvecklingen skulle stanna där, dvs att man hängde på en liten bilturbo och sedan vart det inga stegrande utvecklingskostnader?
Eftersom det i princip inte finns några turbohojar att köpa i butik tror jag inte att några tillverkare skulle vara intresserade av en sån lösning.
Men är man ute efter en klass där det ska gå så fort som möjligt är givetvis turbo en bra lösning.
homerone skrev:
2505074 Men varför skall dom ha mer kubik än idag? Dom vann ju wsbk i år. Hade dom varit hopplöst efter hade man ju kunnat förstå det men absolut inte i dagsläget.
Ducati anser att det är för dyrt att trimma en twin till den nivå att den hänger med radfyrorna.
De har dragit sig ur AMA SBK 2007 (USA) för att de inte anser sig ha råd att vara med.

Neutral skrev:
2505080 ...och jag stödde dig om det nu inte framgick. :D
Det brukar du inte göra så ofta så jag är av naturliga skäl på min vakt så fort det kan anas något syrligt från ditt håll :D :tummenupp
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
homerone skrev:
2505074 Men varför skall dom ha mer kubik än idag? Dom vann ju wsbk i år. Hade dom varit hopplöst efter hade man ju kunnat förstå det men absolut inte i dagsläget.

Reglementet kommer ändras i Superbike fr.o.m 2008. Vilket kommer innebära att den tillåtna trimgraden kommer att minskas. Reglementet kommer likna mer som den som är i Supersport. Det nya reglementet kommer komma ut i mars 2007.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
sandstream skrev:
2505086
Ducati anser att det är för dyrt att trimma en twin till den nivå att den hänger med radfyrorna.

En intressant fråga är ju däremot varför inte de japanska tillverkarna
trimmara upp sina radfyror lika extremt o knäcker twinnarna i SBK ?

Har de minde budget?

För mig veterligen är det exakt samma regler nu oavsett 2 eller 4 cyllar..
 

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Husaberg 390
sandstream skrev:
2505086
Ducati anser att det är för dyrt att trimma en twin till den nivå att den hänger med radfyrorna.
De har dragit sig ur AMA SBK 2007 (USA) för att de inte anser sig ha råd att vara med.

Vadå det är väl inte helt billigt att trimma en radfyra heller? Sen tror jag aldrig dom skulle dra sig ur wsbk oavsett. Då blir det väl att se fram emot Ducati cup igen då, fy f*n vad tråkigt.

Axxexs skrev:
2505099 Reglementet kommer ändras i Superbike fr.o.m 2008. Vilket kommer innebära att den tillåtna trimgraden kommer att minskas. Reglementet kommer likna mer som den som är i Supersport. Det nya reglementet kommer komma ut i mars 2007.

Ok då blir det ju lite annorlunda, är det någon som har koll på vad som kommer att ändras?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2505086 Ducati anser att det är för dyrt att trimma en twin till den nivå att den hänger med radfyrorna.
De har dragit sig ur AMA SBK 2007 (USA) för att de inte anser sig ha råd att vara med.
Iom att reglerna ska ändras så att de tillåter mindre mängd trimmning så skulle en 1000cc twin inte hänga med utan de vill ha 1200cc. Anledningen att de drog sig ur AMA var att de inte kunde konkurrera bla pga de inte fick ha samma motor som i WSBK.
 

sandstream

Guest
emullo skrev:
2505101 En intressant fråga är ju däremot varför inte de japanska tillverkarna
trimmara upp sina radfyror lika extremt o knäcker twinnarna i SBK ? Har de minde budget? För mig veterligen är det exakt samma regler nu oavsett 2 eller 4 cyllar..
Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i det tekniska reglementet för WSBK för att veta exakt vad som gäller idag.
Att det är dyrare att trimma en twin så att den går jämnt med en radfyra är dock ingen hemlighet även om det bevisligen är fullt genomförbart.
Hade det varit samma kostnad som för att trimma en radfyra så hade väl aldrig Ducati dragit sig ur AMA SBK och lobbat för 1200 cc i WSBK, eller vad tror du?

Gustav O skrev:
2505138 Iom att reglerna ska ändras så att de tillåter mindre mängd trimmning så skulle en 1000cc twin inte hänga med utan de vill ha 1200cc. Anledningen att de drog sig ur AMA var att de inte kunde konkurrera bla pga de inte fick ha samma motor som i WSBK.
Så tolkade inte jag deras pressmeddelande men du kan säkert har rätt. För mig var det i första hand en fråga om pengar och att kostnaden för att få twinnen att hänga med radfyrorna i AMA skulle bli för hög för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart.

Men om ovanstående från dig stämmer (vilket det säkert gör) så är ju en intressant fråga vilka "delar" av twinnarna trim i dag i WSBK som ska förbjudas i framtiden?
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
sandstream skrev:
2505143 Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i det tekniska reglementet för WSBK för att veta exakt vad som gäller idag.
Att det är dyrare att trimma en twin så att den går jämnt med en radfyra är dock ingen hemlighet även om det bevisligen är fullt genomförbart.
Hade det varit samma kostnad som för att trimma en radfyra så hade väl aldrig Ducati dragit sig ur AMA SBK och lobbat för 1200 cc i WSBK, eller vad tror du?

Håller med att det självklart är dyrt för Ducati att trimma upp hojarna..

Och visst gynnas dom om de får ha 1200 kubik..

Men jag är lite förvånad att inte top teamen, tex Suzuki kör
lika hård trimmning. De borde ju kunna knäcka Duccen effektmässigt iaf..
 

sandstream

Guest
emullo skrev:
2505160 Håller med att det självklart är dyrt för Ducati att trimma upp hojarna.. Och visst gynnas dom om de får ha 1200 kubik.. Men jag är lite förvånad att inte top teamen, tex Suzuki kör
lika hård trimmning. De borde ju kunna knäcka Duccen effektmässigt iaf..
Rent teoretiskt så borde radfyrorna kunna göra "processen kort" med twinnarna men det kanske finns någon typ av begränsning i dagens reglemente som gör att det inte är möjligt. Eller så kostar det mer än det smakar för japanerna.

Axxexs kanske vet om det skiljer något i dagens reglement mellan radfyrorna och twinnarna?
(Det jag vet är att man måste behålla motorblocket och ramen men sen ska det i princip vara fritt)

En annan intressant sak vore att få veta hur mycket pengar de olika teamen lägger totalt på en säsong.
 

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Ullared
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
sandstream skrev:
2502936
R2 skrev:
2502538 Ja, tyvärr.
KTM har väl ingen 1200 twin i dagsläget?

För att kunna vara i slag direkt, med det motoralternativ de har dvs, v-twin, så behöver de ha någon form av handikapp. Därför en önskan om större volym. Som du säger så är ju twinnen dyr att trimma.

Själv tycker jag liksom flera utav er här, att det är kul med olika motorer. Det är ju det som gör SBK så himla kul, alla olika ljud...
Men har inte riktigt förstått varför det är så stor skillnad på om man låter volym eller vikt vara belöning resp bestraffning.... när det gäller racing så är väl det ganska likvärdigt, eller!?
 

sandstream

Guest
MinnieF1Mouse skrev:
2507152
sandstream skrev:
2502936
R2 skrev:
2502538 Ja, tyvärr.
KTM har väl ingen 1200 twin i dagsläget?

För att kunna vara i slag direkt, med det motoralternativ de har dvs, v-twin, så behöver de ha någon form av handikapp. Därför en önskan om större volym. Som du säger så är ju twinnen dyr att trimma.

Själv tycker jag liksom flera utav er här, att det är kul med olika motorer. Det är ju det som gör SBK så himla kul, alla olika ljud...
Men har inte riktigt förstått varför det är så stor skillnad på om man låter volym eller vikt vara belöning resp bestraffning.... när det gäller racing så är väl det ganska likvärdigt, eller!?
Det ryktas att KTM har en 1200 twin på gång just för WSBK.
KTM har väl samma möjligheter som alla andra att bygga en hoj som passar in i det nuvarande reglementet eller kan de bara bygga twinnar menar du?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2505086 Men tror du att utvecklingen skulle stanna där, dvs att man hängde på en liten bilturbo och sedan vart det inga stegrande utvecklingskostnader?
Du antydde att turbo för tvåcylindriga motorer skulle öka kostnaderna jämfört med annan teknik. Men det framgår inte varför du tror det.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2507316 Du antydde att turbo för tvåcylindriga motorer skulle öka kostnaderna jämfört med annan teknik. Men det framgår inte varför du tror det.
Jag vet ju såklart inte hur det skulle bli men jag kan tänka mig att när man tar in en ny teknik, som tex turbo, så är det inte bara att bulta dit den för att sedan tuta och köra. De ska väl testas, utvärderas, testas, utvärderas osv.
WSBK ska ju dock avspegla de hojar som säljs på gatan så någon turbohoj lär vi inte få se på banan inom den närmsta tiden.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2507332 Jag vet ju såklart inte hur det skulle bli men jag kan tänka mig att när man tar in en ny teknik, som tex turbo, så är det inte bara att bulta dit den för att sedan tuta och köra. De ska väl testas, utvärderas, testas, utvärderas osv.
WSBK ska ju dock avspegla de hojar som säljs på gatan så någon turbohoj lär vi inte få se på banan inom den närmsta tiden.
WSBK?

Nyteknik skrev:
2504919Det hade varit coolt om man hade skrivit MotoGP-reglementet så att det varit möjligt att konkurrera med en V2. Kanske genom att tillåta överladdning för dessa motorer. The more the merrier.

------------------------------------------------------------------------

Från officiellt WSBK-håll meddelas det att:

”Team Alstare Suzuki Corona Extra announced that a Press Conference will take place at the Autodromo Vallelunga on Saturday 28th October at 11.00.
During the press conference Mr Francis Batta and Max Biaggi will outline the programme for next season’s Superbike World Championship.”


Är Vallelunga en ordinarie WSBK-bana så att man kan jämföra Biaggis tider med övrigas?
 
Last edited:

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
WSBK eller MotoGP spelar väl ingen roll för just den frågan, dvs hurvida introduktion av turbo skulle kosta mer eller mindre.
Rent spontant känns det som att turbo skulle ge mer effekt och billigare än vanlig "hederlig" trimning men vi lär aldrig få svaret.
Nyteknik skrev:
Är Vallelunga en ordinarie WSBK-bana så att man kan jämföra Biaggis tider med övrigas?
Nej.
 
Last edited:

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Ullared
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
sandstream skrev:
2507310
MinnieF1Mouse skrev:
2507152
sandstream skrev:
2502936 Det ryktas att KTM har en 1200 twin på gång just för WSBK.
KTM har väl samma möjligheter som alla andra att bygga en hoj som passar in i det nuvarande reglementet eller kan de bara bygga twinnar menar du?

Jodå! Jag tror visst att de kan bygga andra motorer, det vore ju kul om de kom med en tvåtaktare i SBK:D
Allvarligt, så tror jag säkert att de skulle kunna bygga en R4 om de ville. Men det skulle ju ta tid och kosta mycket pengar... Så då är det väl bättre att de kan använda en motor som de redan har.
Jag ser fram emot att få se dem, och framför allt så tycker jag att det ska bli spännande att jämföra ljudet med Duccarna.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
man är borta några dagar och Silly-season-tråden jag startade är helt
sönderspammad av en massa gnäll, trots att jag bad er starta en ny tråd
för den diskussionen.

Fy tusan, nu skiter jag i att uppdatera några listor mer.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gustav O skrev:
2518598 Varför signar de den träbocken för?
det säger jag också, och hur kan han teama med Haga, Laguna några år tillbaka, " that noriuki haagaa is dangerous rider" jävla mes.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top