...och jag stödde dig om det nu inte framgick.sandstream skrev:2505042Jag var ironisk om det nu inte framgick.
...och jag stödde dig om det nu inte framgick.sandstream skrev:2505042Jag var ironisk om det nu inte framgick.
Men tror du att utvecklingen skulle stanna där, dvs att man hängde på en liten bilturbo och sedan vart det inga stegrande utvecklingskostnader?Nyteknik skrev:2505070Ja, turbo är ett billigt/enkelt sätt att öka effekten jämfört med andra sätt.
Ducati anser att det är för dyrt att trimma en twin till den nivå att den hänger med radfyrorna.homerone skrev:2505074Men varför skall dom ha mer kubik än idag? Dom vann ju wsbk i år. Hade dom varit hopplöst efter hade man ju kunnat förstå det men absolut inte i dagsläget.
Det brukar du inte göra så ofta så jag är av naturliga skäl på min vakt så fort det kan anas något syrligt från ditt hållNeutral skrev:2505080...och jag stödde dig om det nu inte framgick.
homerone skrev:2505074Men varför skall dom ha mer kubik än idag? Dom vann ju wsbk i år. Hade dom varit hopplöst efter hade man ju kunnat förstå det men absolut inte i dagsläget.
sandstream skrev:2505086
Ducati anser att det är för dyrt att trimma en twin till den nivå att den hänger med radfyrorna.
sandstream skrev:2505086
Ducati anser att det är för dyrt att trimma en twin till den nivå att den hänger med radfyrorna.
De har dragit sig ur AMA SBK 2007 (USA) för att de inte anser sig ha råd att vara med.
Axxexs skrev:2505099Reglementet kommer ändras i Superbike fr.o.m 2008. Vilket kommer innebära att den tillåtna trimgraden kommer att minskas. Reglementet kommer likna mer som den som är i Supersport. Det nya reglementet kommer komma ut i mars 2007.
Iom att reglerna ska ändras så att de tillåter mindre mängd trimmning så skulle en 1000cc twin inte hänga med utan de vill ha 1200cc. Anledningen att de drog sig ur AMA var att de inte kunde konkurrera bla pga de inte fick ha samma motor som i WSBK.sandstream skrev:2505086Ducati anser att det är för dyrt att trimma en twin till den nivå att den hänger med radfyrorna.
De har dragit sig ur AMA SBK 2007 (USA) för att de inte anser sig ha råd att vara med.
Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i det tekniska reglementet för WSBK för att veta exakt vad som gäller idag.emullo skrev:2505101En intressant fråga är ju däremot varför inte de japanska tillverkarna
trimmara upp sina radfyror lika extremt o knäcker twinnarna i SBK ? Har de minde budget? För mig veterligen är det exakt samma regler nu oavsett 2 eller 4 cyllar..
Så tolkade inte jag deras pressmeddelande men du kan säkert har rätt. För mig var det i första hand en fråga om pengar och att kostnaden för att få twinnen att hänga med radfyrorna i AMA skulle bli för hög för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart.Gustav O skrev:2505138Iom att reglerna ska ändras så att de tillåter mindre mängd trimmning så skulle en 1000cc twin inte hänga med utan de vill ha 1200cc. Anledningen att de drog sig ur AMA var att de inte kunde konkurrera bla pga de inte fick ha samma motor som i WSBK.
sandstream skrev:2505143Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i det tekniska reglementet för WSBK för att veta exakt vad som gäller idag.
Att det är dyrare att trimma en twin så att den går jämnt med en radfyra är dock ingen hemlighet även om det bevisligen är fullt genomförbart.
Hade det varit samma kostnad som för att trimma en radfyra så hade väl aldrig Ducati dragit sig ur AMA SBK och lobbat för 1200 cc i WSBK, eller vad tror du?
Rent teoretiskt så borde radfyrorna kunna göra "processen kort" med twinnarna men det kanske finns någon typ av begränsning i dagens reglemente som gör att det inte är möjligt. Eller så kostar det mer än det smakar för japanerna.emullo skrev:2505160Håller med att det självklart är dyrt för Ducati att trimma upp hojarna.. Och visst gynnas dom om de får ha 1200 kubik.. Men jag är lite förvånad att inte top teamen, tex Suzuki kör
lika hård trimmning. De borde ju kunna knäcka Duccen effektmässigt iaf..
sandstream skrev:2502936R2 skrev:2502538Ja, tyvärr.
KTM har väl ingen 1200 twin i dagsläget?
För att kunna vara i slag direkt, med det motoralternativ de har dvs, v-twin, så behöver de ha någon form av handikapp. Därför en önskan om större volym. Som du säger så är ju twinnen dyr att trimma.
Själv tycker jag liksom flera utav er här, att det är kul med olika motorer. Det är ju det som gör SBK så himla kul, alla olika ljud...
Men har inte riktigt förstått varför det är så stor skillnad på om man låter volym eller vikt vara belöning resp bestraffning.... när det gäller racing så är väl det ganska likvärdigt, eller!?
MinnieF1Mouse skrev:2507152sandstream skrev:2502936Det ryktas att KTM har en 1200 twin på gång just för WSBK.R2 skrev:2502538Ja, tyvärr.
KTM har väl ingen 1200 twin i dagsläget?
För att kunna vara i slag direkt, med det motoralternativ de har dvs, v-twin, så behöver de ha någon form av handikapp. Därför en önskan om större volym. Som du säger så är ju twinnen dyr att trimma.
Själv tycker jag liksom flera utav er här, att det är kul med olika motorer. Det är ju det som gör SBK så himla kul, alla olika ljud...
Men har inte riktigt förstått varför det är så stor skillnad på om man låter volym eller vikt vara belöning resp bestraffning.... när det gäller racing så är väl det ganska likvärdigt, eller!?
KTM har väl samma möjligheter som alla andra att bygga en hoj som passar in i det nuvarande reglementet eller kan de bara bygga twinnar menar du?
Du antydde att turbo för tvåcylindriga motorer skulle öka kostnaderna jämfört med annan teknik. Men det framgår inte varför du tror det.sandstream skrev:2505086Men tror du att utvecklingen skulle stanna där, dvs att man hängde på en liten bilturbo och sedan vart det inga stegrande utvecklingskostnader?
Jag vet ju såklart inte hur det skulle bli men jag kan tänka mig att när man tar in en ny teknik, som tex turbo, så är det inte bara att bulta dit den för att sedan tuta och köra. De ska väl testas, utvärderas, testas, utvärderas osv.Nyteknik skrev:2507316Du antydde att turbo för tvåcylindriga motorer skulle öka kostnaderna jämfört med annan teknik. Men det framgår inte varför du tror det.
WSBK?sandstream skrev:2507332Jag vet ju såklart inte hur det skulle bli men jag kan tänka mig att när man tar in en ny teknik, som tex turbo, så är det inte bara att bulta dit den för att sedan tuta och köra. De ska väl testas, utvärderas, testas, utvärderas osv.
WSBK ska ju dock avspegla de hojar som säljs på gatan så någon turbohoj lär vi inte få se på banan inom den närmsta tiden.
Nyteknik skrev:2504919Det hade varit coolt om man hade skrivit MotoGP-reglementet så att det varit möjligt att konkurrera med en V2. Kanske genom att tillåta överladdning för dessa motorer. The more the merrier.
WSBK eller MotoGP spelar väl ingen roll för just den frågan, dvs hurvida introduktion av turbo skulle kosta mer eller mindre.Nyteknik skrev:2507341WSBK?
Nej.Nyteknik skrev:Är Vallelunga en ordinarie WSBK-bana så att man kan jämföra Biaggis tider med övrigas?
sandstream skrev:2507310MinnieF1Mouse skrev:2507152sandstream skrev:2502936Det ryktas att KTM har en 1200 twin på gång just för WSBK.
KTM har väl samma möjligheter som alla andra att bygga en hoj som passar in i det nuvarande reglementet eller kan de bara bygga twinnar menar du?
Jodå! Jag tror visst att de kan bygga andra motorer, det vore ju kul om de kom med en tvåtaktare i SBK
Allvarligt, så tror jag säkert att de skulle kunna bygga en R4 om de ville. Men det skulle ju ta tid och kosta mycket pengar... Så då är det väl bättre att de kan använda en motor som de redan har.
Jag ser fram emot att få se dem, och framför allt så tycker jag att det ska bli spännande att jämföra ljudet med Duccarna.
Varför signar de den träbocken för?Swedie skrev:2518557Corser lämnar Suzuki för att köra med Yamaha... Andrew Pitt åker ut.
Antagligen för att Biaggi är på väg till Suzuki...
http://www.cyclenews.com/ShowStory.asp?HeadlineID=9995
det säger jag också, och hur kan han teama med Haga, Laguna några år tillbaka, " that noriuki haagaa is dangerous rider" jävla mes.Gustav O skrev:2518598Varför signar de den träbocken för?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |