Absolut håller med...
Det jag bara undrade över var jämförelsen med en jackrusell mot en stor hund...
En hund som är framavlad bara på egenskaper att göra så mycket skada som mycket är inte en hund jag tycker är lämplig att kallas sällskapsdjur. Oavsett om sen rasen heter pitbull, schäfer, golden eller nåntingannat...
Man ska avla på fina och bra anlag...
Dessutom tycker jag att uppfödarna ska mera seriöst och noga kolla upp sina valpköpare och vad de tänker ha hunden till. Oavsett.
Håller med dig om uppfödarbiten. Dessutom sätt stopp för blandisavel. (ja, jag har en omplac blandis själv.) Ang det där med avlad för att skada osv...det kan jag inte generalisera över så enkelt. återigen handlar det om användnigsområde, gener, mentalitet osv osv.. Det finns en grupp om du tittar på SKK, EN grupp som kallas "sällskapshundar". Tror det är grupp 9 men vågar inte svära på det
. Resten är således inte framavlade enbart för sällskap (?) utan har haft ett annat syfte från början. Men en del av problematiken är att raser finns kvar medans deras ursprungliga användningsområde kanske inte finns kvar i samma utsträckning och ibland inte alls. En annan del är människor som inte vet vad de köper.
Nästan alla dessa hundar kan hållas som sällskapshundar ändå. Vissa av dem blir tom bättre sällskapshundar än de från gupp 9. Beroende bla på vad man lägger in i "sällskapshund".
Ägare--->Ras/Individ--->Kunskap--->Förmåga--->Ansvar. Egentligen självklart och enkelt...tänk att det ska vara så svårt för många..
Trist. Men nu blev detta väldigt