www.nejtillpitbull.se

Dropdead

Guest
... Men att till en mamma säga att hon är en dålig förälder är det elakaste du kan göra. Ingen förälder vill höra något sådant från någon ohyfsad snorunge eller någon annan heller för den delen.

...Kritisera aldrig en förälder om du inte har jävligt vattentätt underlag…

...Eller så behöver man kanske inte ta åt sig av vad en främmande människa skriver över internet? :va

/Dropdead, världens bästa morsa till världens tuffaste gangsterunge, oavsett vad någon annan tycker, för det har HAN sagt och det är det enda som betyder något.

Kia

Guest
Du har nog aldrig sett tex en jack russel terrier gå till anfall. Att försöka sparka ihjäl en angripande terrier är bra mycket svårare än du tror. Då kan det ibland vara lättare att värja sig mot en stor hund där du kan få tag och den inte kan slingra sig på samma sätt. Alla raser och indivder är olika givetvis, med allt vad det innebär i fråga om att kunna värja sig från, avbryta eller fly från en angripande hund. Ville bara påpeka att det kan vara minst lika svårt och ibland tom svårare att värja sig mot en liten hund..

Och ja, vi hundägare är ansvariga för allt våra hundar gör. Kallas strikt hundägaransvar.

Så du menar att det är lättare att värja sig från vi kan säga rottweiler då, för att inte göra nån upprörd här, med nästan ett halvt ton tryck i käkarna och som när den står på bakbenen är lika lång som mig. Än en terrier som når mig till knäna?? Jag är lessen men det har jag fruktansvärt svårt att tro på. En stor hund, visst är den lättare att greppa men den är ju avsevärt mycket starkare och får lätt ner dig på marken.
Va med några gånger på brukshundsklubben här i Uppsala när de tränade skydd och att få en stor rottweiler i armskyddet va fasen inte kul. De kan lätt släpa en människa i armen många många meter.

Dropdead

Guest
Har varit med om en incident med en häst...

Häst möter bil på landsväg... Bilen bestämmer sig för att vara "rolig"... tutar. Hästen blir skrämd, kastar av sin ryttare och i paniken sparkar till sidan på bilen...
Hästägaren blir skyldig till olyckan och får betala bilägaren för reparationer av bilen...

Det där låter jävligt konstigt och jag tror inte ett dugg på att hästägaren blir skyldig till olyckan.

"på min gata hemma i staaaan.."

För övrigt:
http://vet.hut.nu/?id=6

:backontop

Kia

Guest
...Eller så behöver man kanske inte ta åt sig av vad en främmande människa skriver över internet? :va

/Dropdead, världens bästa morsa till världens tuffaste gangsterunge, oavsett vad någon annan tycker, för det har HAN sagt och det är det enda som betyder något.

Som jag sa tidigare den där disskussionen är nerlagd. Ingen på det här forumet vet hur jag är som mamma.

Bara för att vi sitter på internet på ett forum betyder det inte att det är okej att skriva vad som helst till folk. Att öppet kränka och såra tycker jag är ohyfsat och fult oavsett om det är här eller ute nånstans. Man kan väl för fan uppföra sig lite även om man bara sitter framför en skärm.

Nu spelar det ingen som helst roll eftersom jag rett ut saken med vederbörande via PM.... Inget som angår nån annan... Men var ska man inte lägga näsan om inte i blöt?? :va

Det där låter jävligt konstigt och jag tror inte ett dugg på att hästägaren blir skyldig till olyckan.

"på min gata hemma i staaaan.."

För övrigt:
http://vet.hut.nu/?id=6

:backontop

Jaja... händer det mig så skickar jag räkningen till dig då...

Nu va det precis så det gick till. Hästägaren var för övrigt min syster. Vad du sen tror och inte tror berör inte mig.

Last edited:

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
Så du menar att det är lättare att värja sig från vi kan säga rottweiler då, för att inte göra nån upprörd här, med nästan ett halvt ton tryck i käkarna och som när den står på bakbenen är lika lång som mig. Än en terrier som når mig till knäna?? Jag är lessen men det har jag fruktansvärt svårt att tro på. En stor hund, visst är den lättare att greppa men den är ju avsevärt mycket starkare och får lätt ner dig på marken.
Va med några gånger på brukshundsklubben här i Uppsala när de tränade skydd och att få en stor rottweiler i armskyddet va fasen inte kul. De kan lätt släpa en människa i armen många många meter.

Läs vad jag skriver! Beror givetvis på ras osv..eller hur? Rasegenskaper är i det läget avgörande många ggr. Att jämföra en liten vavva med en rotta är löjligt..självklart ger ett bett av en rotta mer skador. En vavva kan du stampa ihjäl....förutsatt att du kan få den stilla så du hinner stampa på den. Det jag ville poängtera var att det alltid finns undantag..stor är definitivt inte alltid värst. Men, om det nu är som du säger borde tex en staff som är "knähög" inte innebära några problem för folk och debatten om kamphundarnas vara eller icke vara kan härmed avslutas! Eller? det jag menar är att allt handlar om egenskaper, mentalitet, uppfostran, gener och givetvis ägare...inte bara om hur stor hunden är.

Kia

Guest
Läs vad jag skriver! Beror givetvis på ras osv..eller hur? Rasegenskaper är i det läget avgörande många ggr. Att jämföra en liten vavva med en rotta är löjligt..självklart ger ett bett av en rotta mer skador. En vavva kan du stampa ihjäl....förutsatt att du kan få den stilla så du hinner stampa på den. Det jag ville poängtera var att det alltid finns undantag..stor är definitivt inte alltid värst. Men, om det nu är som du säger borde tex en staff som är "knähög" inte innebära några problem för folk och debatten om kamphundarnas vara eller icke vara kan härmed avslutas! Eller? det jag menar är att allt handlar om egenskaper, mentalitet, uppfostran, gener och givetvis ägare...inte bara om hur stor hunden är.

Absolut håller med...

Det jag bara undrade över var jämförelsen med en jackrusell mot en stor hund...

En hund som är framavlad bara på egenskaper att göra så mycket skada som mycket är inte en hund jag tycker är lämplig att kallas sällskapsdjur. Oavsett om sen rasen heter pitbull, schäfer, golden eller nåntingannat...
Man ska avla på fina och bra anlag...
Dessutom tycker jag att uppfödarna ska mera seriöst och noga kolla upp sina valpköpare och vad de tänker ha hunden till. Oavsett.

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
Absolut håller med...

Det jag bara undrade över var jämförelsen med en jackrusell mot en stor hund...

En hund som är framavlad bara på egenskaper att göra så mycket skada som mycket är inte en hund jag tycker är lämplig att kallas sällskapsdjur. Oavsett om sen rasen heter pitbull, schäfer, golden eller nåntingannat...
Man ska avla på fina och bra anlag...
Dessutom tycker jag att uppfödarna ska mera seriöst och noga kolla upp sina valpköpare och vad de tänker ha hunden till. Oavsett.

Håller med dig om uppfödarbiten. Dessutom sätt stopp för blandisavel. (ja, jag har en omplac blandis själv.) Ang det där med avlad för att skada osv...det kan jag inte generalisera över så enkelt. återigen handlar det om användnigsområde, gener, mentalitet osv osv.. Det finns en grupp om du tittar på SKK, EN grupp som kallas "sällskapshundar". Tror det är grupp 9 men vågar inte svära på det ;). Resten är således inte framavlade enbart för sällskap (?) utan har haft ett annat syfte från början. Men en del av problematiken är att raser finns kvar medans deras ursprungliga användningsområde kanske inte finns kvar i samma utsträckning och ibland inte alls. En annan del är människor som inte vet vad de köper.

Nästan alla dessa hundar kan hållas som sällskapshundar ändå. Vissa av dem blir tom bättre sällskapshundar än de från gupp 9. Beroende bla på vad man lägger in i "sällskapshund".

Ägare--->Ras/Individ--->Kunskap--->Förmåga--->Ansvar. Egentligen självklart och enkelt...tänk att det ska vara så svårt för många.. :( Trist. Men nu blev detta väldigt :felämne

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Men läs HELA dissussionen... inte bara lösryckta inlägg....

nej, jag tänkte som så här att jag skiter i allt som jag tidigare läst & hoppar till sista sidan & svarar :gnissla
snälla lilla lapplisa ibland skriver du så fruktansvärt ogenomtänkta saker. det bör nog vara du som lär läsa om tråden om du tror att jag inte vart aktiv i den..
spec. om du gör en tabbe som jag ifrågasätter, då är det kanske inte så smart att skriva nå ännu dummare i nästa inlägg.

nu har jag var dum & inte följt reglerna, hoppas man inte bli bannad för personliga påhopp :notme http://vet.hut.nu/?id=16

EDIT: back to topic. att sluta med blandraser anser jag inte heller vara nån bra idé, då det flesta raser har blivit sönder avlade & många har ett klent psyke.
ett exampel är en "hund" som några bekanta äger. en varg var på deras tik & avkomman blev dåe som ni förstår en varg-korsning, ser ni den så tror ni förmodligen att det är en varg. familjen som tog emot denna blandning sa då att händer det någonting, minsta lilla antydan till aggresivitet så tar vi bort honom, spec. med tanke på att dom hade små barn. en hund med bättre psyke har jag aldrig varit med om, den har aldrig visat minsta antydan på agresivitet.

PS. för er som inte vet det så är vargen ett rovdjur som har dödat folk & djur i alla tider. det sägs även att det finns varulvar, dom är jättefarliga :rolleyes:

Last edited:

Kia

Guest
så stora hundar skall tas bort, dessa raser borde inte få existera. se så allihopa ut & skjut stora hundar, är dom över knähöjd ska dom dö !

frågan är bara hur vi ska göra med människor ? vi kanske ska börja med avrättning på styrketränade människor & dom som är längre än 180 ? :gnissla

Men lilla vän...

Diskussionen handlade väl iaf om hurvida stora och små hundar kunde vara farliga. Har väl inte dömt eller sagt nånting om att man ska ta bort eller skjuta alla stora hundar?? :va

Men det är ju som vanligt här på sporthoj att ord och bokstäver läses precis som det behagas för stunden och tolkas sen som fan läser bibeln.. Det är okej. Om du sen stör dig på eller inte vill se mina inlägg... LÅT BLI DÅ!!

Eller för att dra diskussionen på ditt plan då med samma översättning som inlägget du gjorde... "Vi kanske ska avrätta alla människor som har en annan åsikt än min? Alla som vågar säga emot?" :gnissla Det är väl dessa inlägg som är dåligt formulerade?? :va

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Eller för att dra diskussionen på ditt plan då med samma översättning som inlägget du gjorde... "Vi kanske ska avrätta alla människor som har en annan åsikt än min? Alla som vågar säga emot?" :gnissla Det är väl dessa inlägg som är dåligt formulerade?? :va

du har här helt rätt internet är ett riktigt galet ställe där alla tolkar saker på sitt sätt. jag ber om ursäkt för personliga på hopp så här efter stridens hetta.
att avrätta pga åsikter trodde jag iaf att vi kommit förbi här i Sverige:gnissla

back to topic.

pittbullar är trevliga hundar .

Bifogat

• Pitbull De ©.jpg
    Pitbull De ©.jpg
    10.3 KB · Visningar: 41
Last edited:

Wandaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
drz 400 -05
vad håller Ni på med?

Trådens text är nu borttagen, tyvärr ej överskrift/ämne

Tråden är borttagen pga av att några medlemmar på SH ej kan hålla sig till ämnet vilket förstör för alla andra!

Ni trevliga prickar som läser överskriften, tro inte att jag skrivit nått dumt ang pitbulls eller någon annan hundras.

Keep going! :huvet

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...