Xyrons Gsxr ska överladdas

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det har hänt mig med en gång. Då berodde det på artt när jag lyfte toppen så höll jag den inte i våg hela tiden.
Det gjorde att en ventilkopp gled ut lite och ventilshimset gled åt sidan.
När toppen senare återmonterades kollades inte ventilspelet.
Efter ca en halvtimmes gångtid hoppade ett knaster loss och kolv o ventil kunde äntligen få träffas IRL.

Men, men så är det när man åker hempulad turbo.

Jo det är väll så, men kan man minska antalet ras så gör ju inte det speciellt ont..:crash
Denna gången har jag inte haft lös toppen alls, och är 100% säker på att shimset hamnade där det skulle när jag monterade ihop det. Frågan är om ventilskaftet kan ha blivit längre, eller sätet fått sig en jäkel... Så allt flyttat upp en bit... :va

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Kolla med Tommy på Pite mc o motor om han kanske har ett tunnare shims. Jag har även lite shims hemma, jag kan kolla imorgon om jag har något tunnare.
Ska du vara 100% säker att det inte kommer att hända igen så bör du byta ventil, "halvmånarna" samt ventilfjäderlocket som brickorna är fastkilade i.
Har dock för mig att shimsen var märkta 1.20 där och det finns väll inte tunnare att få tag i?... Frågan är om ventilen tagit i kolven iaf och blivit krokig?...
Börjar kännas lika bra att ställa av för denna säsongen och riva allt.. :brinnerup

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kolla med Tommy på Pite mc o motor om han kanske har ett tunnare shims. Jag har även lite shims hemma, jag kan kolla imorgon om jag har något tunnare.
Ska du vara 100% säker att det inte kommer att hända igen så bör du byta ventil, "halvmånarna" samt ventilfjäderlocket som brickorna är fastkilade i.

Semesterstängt till 12e aug :död

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Hej. Jag råkade ut för samma grej med min gsx 1400. Orginal hoj. Var ute och körde lite aktivt en kväll och märkte vid ett rödljus att det tickade från toppen. Hittade inga tecken på varför knastret hade hoppat ur och jag hade inte varit uppe på några varvstopp eller liknande heller? Bytte knaster och ventil bara för att... skit skumt men jag har hört fler som haft samma problem med både suzuki och honda.
mvh Micke

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det är tur att man kan läsa ens... Ventilspelet på insug ska vara mellan 0.10-0.20. Så vad är problemet med 0.12~0.13... inte nå alls...

Har klappat ihop allt och varit och kört 5mil idag, funkar hur fint som helst :crash:smasha

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan dock vara värt att investera i lite fetare ventilfjädrar.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Då var bilen servad och allt färdigt för avfärd, första ettappen blir inte så farlig.
Ner och hälsa på Crazy Skåning, för vidare avfärd ut i Europa... Detta blir intressant att se vad man kan hitta för leksak att ta med hem :crash
2012-08-08 22.00.59.jpg

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Då var man framme hos crazy skåning 120mil senare med bil och släp.
Nu sova och imorrn lite relax och kanske någon öl. På lördag blir det vidare färd söderut :yoparty

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ah, Nurburgring? =)

Last edited:

JohanH

Crux
Gick med
30 May 2006
Hoj
2010 Zx-6r
Då gick det ju snabbt att få passet :) tack för senast och lycka till på resan, kör försiktigt och akta er för tjuvar och poliser :D

Då ni kommer hem har ni ju tre hundar :confused::va

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Ah, nu halvvägs fixat i varje fall:) Nürnberg är ju känt för andra ting:)

En hund i ett släpvagn? Tror inte det, Tommy köper en MV eller S1000RR eller något annat skoj nere i Riket:) Och provkör på ringen:)

NÜRBURGRING! :7peta

Nurnburgring ligger på andra sidan landet

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nu är färjan bokad mellan Helsingborg och Helsingör, 9:45 imorgon blir det vidare avfärd utomlands :3freak

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ah, nu halvvägs fixat i varje fall:) Nürnberg är ju känt för andra ting:)

En hund i ett släpvagn? Tror inte det, Tommy köper en MV eller S1000RR eller något annat skoj nere i Riket:) Och provkör på ringen:)

Tyvärr är inte 1/2 resan gjord utan bara 1/3....

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Italien!!:) La dolce vita, solbrillor och en espresso i skuggan av husen i den trånga gränden! En 1199 Panigale, röd och ilsk som vreden själv, lastas i skymningen och färden bär av mot Mugello och en provdag på den anrika banan innan det är dags för hemresan...

Typ. Ha en trevlig semester hur som haver:)

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Då har vi precis ätit frukost i Oyten, en liten mysig by en bit från autobahn. Idag blir det en kortare stint på 75mil så man hinner se lite prylar efter vägen. Blir till att passera 4 länder idag.

ps. smokies alice låter inte fullt lika bra av ett tyskt liveband... på tyska :D

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Då har vi ätit på Mc shit i Calais, sitter och väntar på tåget nord väst. Ska bli intressant med alla som kör på fel sida vägen imorrn... :crash:smasha

hayabusa.patrik

Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
Ska du till Elvington på wheelie speed records weekend?
:)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...