Xyrons Gsxr ska överladdas

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Så var det, det var väll till busan man skulle ha 43mm han surrade om?

jag gjorde mitt busa rör i 38 mm men jag har ju inte bänkat än hehe
rätt eller fel vi får se:tummenupp
 

Bifogat

  • 005.jpg
    005.jpg
    233.2 KB · Visningar: 488
  • 007.jpg
    007.jpg
    234.2 KB · Visningar: 454
  • 009.jpg
    009.jpg
    232.8 KB · Visningar: 433
  • 011.jpg
    011.jpg
    237.4 KB · Visningar: 511
  • 010.jpg
    010.jpg
    232.5 KB · Visningar: 418

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Håller det bra med rostfritt? Trodde det var lite sprickbenäget... Men många bygger ju i det, bara att det drar sig mycket när man svetsar....
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nu lånat svets, ska bli en intressant kväll..... Kommer några bilder på mina tappra försök så småningom...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hyfsat slut i skallen, lite koll börjar man få iaf men än är det långt bort.
Kändes som att det gick okej på röret med 3mm godstjocklek men fick inte till det på röret med 1,5mm. Antingen byggde det en rejäl hög uppe på skarven eller så blev det ett jättehål som jag fick jaga runt hela röret :huvet

De två första bilderna är de första dragen jag gjorde på 3mm röret, och resten av bilderna är på 1,5mm röret. Självklart glömde jag fota de fogarna som faktiskt blev ok...:näsblod

På 3e bilden är det då jag gick på 1,5mm röret med 60ampere som jag hade använt på 3mm, gick inte så bra... Men gick ner till 30 ampere sen, om man tittar på bild 4 men fick det antingen att bli ett jättehål eller bara bygga på höjden som ni ser.

Kommer fogarna bli vettiga på insidan när jag börjar köra med rotgasen eller gör jag generalfel, för nu ser det ut som skit...

Tips och tricks mottages hjärtligt!

Edit: Hur dåligt för hållfastheten i fogen är det att gå över en svets mer än den gången man lägger den? Det är ju inga problem att få det å se vettigt ut om man får gå över den redan lagda fogen, men där lär väll blanda in slagg och skit ner i fogen?
 

Bifogat

  • 20110126158.jpg
    20110126158.jpg
    240.4 KB · Visningar: 370
  • 20110126153.jpg
    20110126153.jpg
    241.8 KB · Visningar: 332
  • 20110126154.jpg
    20110126154.jpg
    244.8 KB · Visningar: 339
  • 20110126151.jpg
    20110126151.jpg
    243.9 KB · Visningar: 366
  • 20110126148.jpg
    20110126148.jpg
    243.8 KB · Visningar: 344
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Edit: Hur dåligt för hållfastheten i fogen är det att gå över en svets mer än den gången man lägger den? Det är ju inga problem att få det å se vettigt ut om man får gå över den redan lagda fogen, men där lär väll blanda in slagg och skit ner i fogen?

Helst ska du ju bara behöva steka ihop fogen en gång så att göra det rätt från början rekommenderas.

När jag svetsade rör till mitt avgas i 1.5mm rostfritt så låg jag mellan 45-50A i ström.

Fogarna på insidan kommer se helt annorlunda ut när du kör med rotgas, men ser svetsen ut som skit på utsidan så kommer den i regel att göra det invändigt också. Ojämn genombränning, osv. :)

Säg till om du behöver lite vägledning eller assistans med svetsandet så kan jag kanske kika förbi.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Helst ska du ju bara behöva steka ihop fogen en gång så att göra det rätt från början rekommenderas.

När jag svetsade rör till mitt avgas i 1.5mm rostfritt så låg jag mellan 45-50A i ström.

Fogarna på insidan kommer se helt annorlunda ut när du kör med rotgas, men ser svetsen ut som skit på utsidan så kommer den i regel att göra det invändigt också. Ojämn genombränning, osv. :)

Säg till om du behöver lite vägledning eller assistans med svetsandet så kan jag kanske kika förbi.
Till till till!

Nu har jag turen att mitt grenrör är iaf i 2mm godstjocklek men tänkte att jag skulle kunna 1,5mm som ett rinnande vatten innan jag ger mig på grenröret. Ska prova att dra på krämen en aning och se vad som händer.

Kommer vara i garaget mest hela dagen imorrn och fredag för att öva, så du är mer än välkommen att titta förbi, så länge du lovar att inte titta på mitt grenrör :näsblod
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Till till till!

Nu har jag turen att mitt grenrör är iaf i 2mm godstjocklek men tänkte att jag skulle kunna 1,5mm som ett rinnande vatten innan jag ger mig på grenröret. Ska prova att dra på krämen en aning och se vad som händer.

Kommer vara i garaget mest hela dagen imorrn och fredag för att öva, så du är mer än välkommen att titta förbi, så länge du lovar att inte titta på mitt grenrör :näsblod

hej
prova med att sänka krämen,så att du just ser att det blir lite rött och sen backa med pedalen och ha inte bråttom,lägg på med tillsats lite i taget
och prova på andra bitar så ser du vad jag menar:tummenupp
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Fan vad kul det är att hålla på, fick avbryta för gasen tog slut :huvet
Börjar få liiite känsla för hur det beter sig iaf, men det var lättare med 2t körning än 4t då man kunde sänka värmen lite till å från.

Imorgon blir det till att prova med lite rotgas och eventuellt prova i grenröret en sväng :gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det tar sin lilla tid att lära sig svetsa tunnplåt, 1.5mm är ändå rena lyxen att svetsa i om man hållit på med 1mm ett tag.:näsblod

Ett tips är att lägga lite testfogar i ett tjockare material, typ vanligt plattjärn, för att få in känslan för när du har rätt mängd värme och trådmatning osv osv innan du ger dig på tunn rostfri plåt eller grenröret.

En annan bra idé är att kolla in lite svetsfilmer på youtube, här är en kille som verkar veta vad han håller på med:

[YOUTUBE-ID]WSi5eRTIOa4[/YOUTUBE-ID]
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Då har man fått lite gjort i garaget iaf, motorn har blivit grovt avstädad och hittat tillbaka i ramen. Sen har jag även byggt klart en jigg till grenröret, skulle få låna en tig i mitten av veckan så då blir det till att lära sig svetsa med den också :gnissla

Kastar även med två bilder på någon typ av distans, kommer dock inte ihåg att jag monterat lös den.... Någon som vet vart den ska sitta?

Samt två bilder från sista plogsvängen, börjar bli lite smådryga plogkarmar :näsblod

distansen sitter på innerkåpan under sadeln där batteriet sitter.högersidan:va
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Svetsat lite mer idag, provat med rotgasen och fasen va schnyggt det blir på insidan. Lite mer övning imorrn sen tror jag nästan att jag törs gå på grenröret, ska bara få fason på gasklockorna till rotgasen å det har jävlats en del idag.

Fick till de första fogarna riktigt snyggt sen bara gått sämre och sämre, hade tydligen blivit nå vajsing med klockan som reglerar gasen till handtaget så det knappt kom nå gas... fasen vad det sprätter å har sig.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Att det sprätter vid tigsvetsning är sällan ett bra tecken.:)
Nä men så länge man vet varför så går de ju att fixa, hade gjort en liten tabbe insåg jag igår när jag låg i soffan och funderade. Nåja nu blir det ut och beroende på hur det går, börja bränna lite i grenröret...
 

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
lägg ner ganska mycket tid på att få bra passform innan du börjar svetsa. det brukar man få igen.. så lite glipor som möjligt.

lycka till!
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Sakta men säkert går det frammåt....
 

Bifogat

  • 20110129163.jpg
    20110129163.jpg
    244.1 KB · Visningar: 362
  • 20110129165.jpg
    20110129165.jpg
    241.2 KB · Visningar: 366
  • 20110129168.jpg
    20110129168.jpg
    235.7 KB · Visningar: 342
  • 20110129172.jpg
    20110129172.jpg
    235.8 KB · Visningar: 368
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top