Yamaha Bolt xv950 - tråden

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag kołlade på den på mässan just för att jag tycker att den är så sjuuukt snygg. Men luftburken var ju så jävla i vägen, det går inte att klämma benen runt tanken. Så det måste vara feltänk av den värre sorten.

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
tomt i grottan
Jag kołlade på den på mässan just för att jag tycker att den är så sjuuukt snygg. Men luftburken var ju så jävla i vägen, det går inte att klämma benen runt tanken. Så det måste vara feltänk av den värre sorten.

Håller med en går att lösa med mindre burk eller öppet filter :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kikade lite på MotoSpeeds hemsida:

COMPETITION SERIES XV950/R 14- (Bolt)
POWERCOMMANDER 5 YAMAHA XV950 /R 14-15 (Bolt)
LUFTFILTER XV950 14-15 (Bolt)

Bra grejer? Känns som man fastnat lite i "träsket" med kittning. :död

bara lite smådyrt känner jag, men vore ju smutt att låta motorn andas lite mer!

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Fick hem min bolt idag från verkstan. Fick monterat ett kit med v&h twin slash, v&h vo2 filter, dynojet power commander och mappning på det. Satan i gatan vad den låter och går nu! Alla stirrar. Min bolt blev en thunderbolt! Jag är galet nöjd. Men om jag ändå ska hitta nåt att klaga på så är det att den blev FÖR högljudd, alltså, det låter löjligt högt :). Ska kolla om det går att dämpa ner decibellen till nånstans under 700 eller nåt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Johanmord

Ny medlem
Gick med
31 May 2016
Hoj
2014, Yamaha XV950R
Fick hem min bolt idag från verkstan. Fick monterat ett kit med v&h twin slash, v&h vo2 filter, dynojet power commander och mappning på det. Satan i gatan vad den låter och går nu! Alla stirrar. Min bolt blev en thunderbolt! Jag är galet nöjd. Men om jag ändå ska hitta nåt att klaga på så är det att den blev FÖR högljudd, alltså, det låter löjligt högt :). Ska kolla om det går att dämpa ner decibellen till nånstans under 700 eller nåt.

Fantastiskt! Kommer göra liknande, har ett V&H slip-on på nu och beställt luftfilter. Vilken power commander modell har du på din hoj? Powercommander 5? Försökt ta reda på själv vilken modell som passar till xv950r men får olika svar.

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Japp, 5 är det. Inte vet jag men tänk på att det kanske krävs mappning för att motorn inte ska må skit? Kanske för många hk på för litet utsläpp eller tvärtom. Jag köpte ett helsystem så då kanske det krävs till skillnad från dej? Vad vet jag. Förresten..Jag har ändrat mej i min åsikt att det låter för högt.... det låter för lite (men det tycker nog inte grannarna när jag åker till jobbet 6 på mornarna) :)

Last edited:

Assrocket

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2016
Hoj
Yamaha XV950
Hämtade min splitter nya XV950 i dag och kommer under veckan att köra in den för att kunna göra den första servicen. Har lite frågor när det gäller olja samt däck.

I manualen står det att Yamaha rekommenderar Yamalube från 10W-30 till 20W-50 med API SG eller bättre samt JASO MA.

Biltemas MC-olja har API SM vilket är 4 nyare standarder bättre än den äldre SG samt JASO MA2. Biltema tar 100 kr för 1 liter helsyntetisk 10W40 medan motsvarande Yamalube kostar det lite mer än det dubbla.

Kan via en bekant köpa Motul 7100 helsyntetisk 10W-40 för 250 kr för 4 liter som också den håller bättre klassificeringar än vad Yamaha kräver. Problemet är att han bor 50 mil bort och måste skicka den till mig så kostnaden blir densamma som att köpa 4 liter olja från Biltema här lokalt (400 kr).

Blir lättare för mig att köpa olja från Biltema än att behöva beställa via honom och invänta försändelsen. Frågan är om Biltemas olja är dålig eller om den håller minst lika bra kvalitet som alla dessa dyrare märkesoljor? Den har ju samma klassificeringar, och även några bättre/högre? Enligt min bekanta så är Motuloljan dock bättre.

Sedan så undrar jag vilka däck ni rekommenderar för långturer. Håller på att planera in en resa söderut i slutet av juli och som det ser ut nu blir det nog 450-500 mil totalt. Vill ha däck med bra grepp och minimalt slitage.

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Hoj
Yamaha XSR900 | Triumph Scrambler 1200 XE
Ni som har eller har haft denna hoj hur långa är ni?
Jag är 1.90 och misstänker att jag är för lång :va

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Det stämmer nog. Skulle nog se konstigt ut. Jag är 177cm och är lite för lång. Men om man gillar modellen (som jag gör) så finns det ju en sats för att flytta fram fotpinnarna. Du får åka till yamaha och kolla, har för mej att dom har en färdigkittad som dom kallar för motospeed edition eller nåt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Last edited:

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Hoj
Det stämmer nog. Skulle nog se konstigt ut. Jag är 177cm och är lite för lång. Men om man gillar modellen (som jag gör) så finns det ju en sats för att flytta fram fotpinnarna. Du får åka till yamaha och kolla, har för mej att dom har en färdigkittad som dom kallar för motospeed edition eller nåt.

Finns det någon större hoj som liknar Bolten eller HD iron? :)

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Well... bolten är ju en s.k "bobber". Finns rätt många med samma stuk. Sök bobber på blocket så hittar du säkert nåt annat. Dock har jag ingen aning om storlekar på de andra. Gl hf

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Njaa... Dom gjorde en modell förra året som kallades xv950 c-spec som skulle vara en cafe racer. Orginal bolten är en bobber...

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Hoj
Hittade ett yamahabolt-forum där det fanns flera långa personer (1.90+) som kör denna hoj :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept