Yamaha Bolt xv950 - tråden

Finns det någon återförsäljare för bassani i Sverige?
Bassani Radial Sweepers låter ju så förbannat härligt på en Bolt!
 
Fråga om belysningen

Hej.

Funderar på att köpa en ny XV950R i vår.

Jag läste nånstans på nätet i en recension att belysningen inte är så bra nattetid.
Jag börjar komma upp i den åldern då synen börjar bli lite sämre.

Vad har ni för erfarenheter?
 
Ni som äger en Bolt, vad tycker ni om den? Jag har fastnat för hojen men funderar mest på om det är värt att köpa en ny för 75' eller en begagnad R med 500 mil på mätaren och slipon för 65'-68'. Köper man en ny får man ju 5 års garanti, den beggade jag kollar på är utplockad 2013-12, så inte mkt garanti kvar även om Yamaha numera ger 5 år.

Vad hade ni gjort? Ni som har ägt hojen ett tag, hade ni köpt något annat idag?
 
Jag köpte en ny 2015 som jag fortfarande kör och är nöjd med.
Men man får ju mer för pengarna om man köper begagnad som du är inne på.
Min har kostat åtskilliga pengar, förutom priset på själva hojen så har jag säkert lagt ut 30000 på uppgraderingar och tillbehör. Den har nu gått 700mil och skulle jag sälja den nu kanske jag skulle få 60-70 för den. En ny ska ju servas vid 100 mil (vilket inträffar nån vecka efter man köpt den) vilket är en nackdel. Men det är ju en speciell känsla att åka ut från butiken med en splitter ny hoj, så är det bara!
Jag småkollar lite efter en stryker och ska jag köpa en så blir det en NÄSTAN ny så jag slipper 100 mila servicen och köpa till avgas m.m, det är skönt att slippa.
 
Ni som äger en Bolt, vad tycker ni om den? Jag har fastnat för hojen men funderar mest på om det är värt att köpa en ny för 75' eller en begagnad R med 500 mil på mätaren och slipon för 65'-68'. Köper man en ny får man ju 5 års garanti, den beggade jag kollar på är utplockad 2013-12, så inte mkt garanti kvar även om Yamaha numera ger 5 år.

Vad hade ni gjort? Ni som har ägt hojen ett tag, hade ni köpt något annat idag?
Liten prisskilldad plus garanti = köp nytt såklart
 
Tjenare! Har på sistone gått och blivit totalt förälskad i bolten, men den är ju så j*vla dyr! Iallafall för mig som är 18. De enda som finns på blocket just nu är sprillans nya som ligger för 80-90 papp. Tror ni det dyker upp fler begagnade framåt våren/sommaren som ligger mer runt 60? Tror ni förresten jag förlorar mycket kraft om jag stryper ner den till 35 kw? (Ska ta A2-körkort) Som sagt galen i denna hojen, avundas er som får nöjet att glida ut på era nu när våren börjar komma fram
 
Kul att vi har samma smak trots 27 års skillnad! Well... skillnaden mellan 38kw mot 35kw lär väl knappt märkas antar jag. Min är uphottad från 38 till kanske 42 om jag gissar, men även när den var 38 var det fint drag i den! Om det kommer dyka upp några i din prisklass vet jag inte men det jag vet är att ju närmre sommaren vi kommer ju fler mc till salu dyker upp. Happy hunting!
 
Förresten, ni som har vance & hines slip-on/system, är det e-märkt eller nåt? Ni har nog mer erfarenhet av allt sånt där än vad jag har då jag inte ens har kortet än. Hur är db-nivåerna osv? Byter ni innan besiktning eller är allt lagligt liksom? Och vad säger polisen om det om man nu råkar ut för flygande besiktning? (Funderar på att köpa ett inte-så-lagligt slip-on till min lilla ninja jag har nämligen, och vore intressant att veta i framtiden när jag har råd med min bolt :kär )
 
Ingen svarar så jag får göra det trots att jag inte har det du frågar om , jag har ingen slip on utan hela systemet är bytt men egentligen är reglerna desamma. Hojen är reggad för en viss db som inte får överskridas. Byter man till en mer högljudd dämpare så går den inte igenom besiktningen helt enkelt. Bolten har inte funnits så pass många år så ingen har behövt besikta ännu. När det är dags för besiktning för mej 2020 så kommer jag skruva dit originalsystemet.
 
Jag har beställt ett sånt slip-on, väntar på den nu :) när jag fråga om den skulle gå igenom besiktningen skratta dom bara ;D har en 2016 så ska besiktiga första gången om 3 år så oroar mig inte för det. Sen finns de en ljuddämpar insats till systemet. Vet inte om flygande besiktning dock
 
oxford premium heated grips cruiser på bolten :)
Vänster sidan satt perfekt, dock är gassidan för stor och sitter löst runt gasröret. Testade med medföljande gasrör men den passade inte.
Fick tejpa med eltejp för att den skulle sitta bra.

Rätt fult med flames men skönt när det runt nollan
5e31c3f1ad58cff7189498a0c61cfd9e.jpg
a5c06127f8a657f6cc623c6a238c9860.jpg
0c7e411a68392852b8ea7722e61eac3d.jpg


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
Har ju också en Bolt.. 16. Och har nyss köpt Vance & Hines samt ny luftburk. Har fått luftburken så den är monterad. Sliponet kommer i veckan. Ska bli intressant om det blir någon effektskillnad och förhoppningsvis inte för mycket baksmällar.

Jag såg dock att originalsliponet var väldigt svart och sotigt. Även O2 sensorna var helt kolsvar med lager på sig. Så med slipon och ny luftburk så kommer blandningen tunnas ut en del troligen och kanske det snarare blir "rätt" (iaf mycket mindre sotning).
 
oxford premium heated grips cruiser på bolten :)
Vänster sidan satt perfekt, dock är gassidan för stor och sitter löst runt gasröret. Testade med medföljande gasrör men den passade inte.
Fick tejpa med eltejp för att den skulle sitta bra.

Rätt fult med flames men skönt när det runt nollan
5e31c3f1ad58cff7189498a0c61cfd9e.jpg
a5c06127f8a657f6cc623c6a238c9860.jpg
0c7e411a68392852b8ea7722e61eac3d.jpg


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ser ju bra ut det där, jag funderar också på värmehandtag. Var det svårt att byta?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Ser ju bra ut det där, jag funderar också på värmehandtag. Var det svårt att byta?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Hade en väns hjälp och de tog ca 2 h i snön skar upp de gamla gripsen direkt, så skulle givetvis ta längre tid om man försöker bevara.
Annars inget direkt svårt än att få den o sitta bra på gas-sidan samt gömma kablarna (under tanken). På gas-sidan använde vi som sagt 1 lager eltejp + lite till längst in samt diskmedel för att få lite glid :)
Trimmade lite på insidan av gashantagets gummi för att den skulle sitta bättre över original gas-röret

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
Någon här som vet om Vance & Hines Fuelpak fungerar på EU-modellen av Bolten? Med PC som känns det som man måste bänka hojen vilket kostar bra mycket mer totalt.

Vance & Hines Fuelpak har ju vad jag förstått färdiga mappar för olika typer av kittningar. Och i med att min hoj kommer ha Slipon + Luftburk från just Vance & Hines, så borde ju deras Fuelpak vara tunad precis rätt?

Någon?
 
Satan vad Vance & Hines sliponet lät mycket. Fan. Ville inte det. Dock antar jag bättre än original.

Bara luftburk och slipon gör iaf att hojen går bättre, så den går alldeles för "tjockt" med originalgrejerna iaf.

Någon som vet hur mycket ytterligare en PC och bänkning kan ge?
 
Satan vad Vance & Hines sliponet lät mycket. Fan. Ville inte det. Dock antar jag bättre än original.

Bara luftburk och slipon gör iaf att hojen går bättre, så den går alldeles för "tjockt" med originalgrejerna iaf.

Någon som vet hur mycket ytterligare en PC och bänkning kan ge?
Haha Ops, har tid i maj för sliponet, var lite rädd för för mycket ljud också.. Blev man ju lite nervös nu då. Dock inget öppet luftfilter eller fuel controller

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top