Yamaha DT 125R

Grinolle

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
Ingen just nu. ;_; Haft en Blejd 929 & RD500
Hej

Jag gick just och köpte mig en DT125R från 2002. Det blir den tredje DT'n jag ägt. Mandrom lider av nostalginoja.

Den behöver fixas litet och jag undrar var man bäst vänder sig för att hitta modellspecifika delar. Det är saker som kedjeskydd som saknas, blinkers och baklyse är något tredjepart där jag hellre skulle ha original, backspeglarna är kromade eländen, etc.

Jag har sökt men kommer bara till listor där det står UTGÅTT. Så vart vänder man sig? eBay?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hej

Jag gick just och köpte mig en DT125R från 2002. Det blir den tredje DT'n jag ägt. Mandrom lider av nostalginoja.

Den behöver fixas litet och jag undrar var man bäst vänder sig för att hitta modellspecifika delar. Det är saker som kedjeskydd som saknas, blinkers och baklyse är något tredjepart där jag hellre skulle ha original, backspeglarna är kromade eländen, etc.

Jag har sökt men kommer bara till listor där det står UTGÅTT. Så vart vänder man sig? eBay?
Har du hört med Mascot-motor?
Ebay och svenska skrotar kan också ha delar

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Hej, renoverar en Dt125,1984 nu.I Haynes boken står det att förgasaren ska vara Wm 24 med 80 i högfart och 20 i lågfart.
Förgasaren till min mäter 28mm har 102 i hög fart och 27,5 i lågfart.
Märkningen är 34x00,vilket jue stämmer med nummret på motorn,insug och så vidare.
Någon som vet vad det ska vara för bestyckning i den och grundposition på nålen?
Tänkte kolla så jag har rätt,lättare att börja justera från utgångsläget.
Tack på förhand.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
Mitt minne säger att original på 1984 är vm26ss och det samma säger min haynes när jag tittar i den

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det är bytt förgasare så vet nog ingen vad som är en bra grundbestyckning.

Men var har du mätt till 28mm? Det är ju svårt att nå in för att mäta inne vid trotteln och det är ju där den är som smalast. Förgasaren konar sedan ju utåt så om du har mätt 28mm längst ut i halsen på förgasaren så kan den ju vara 26mm där inne.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man vill ha mer hk så ger det jäkligt bra resultat med pipan från en 125 cross. Här är en som kört med pipa från en KX125. Från 16 till 22hk på en i övrigt helt original motor.

DT125.jpg

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Hoj
Om det är bytt förgasare så vet nog ingen vad som är en bra grundbestyckning.

Men var har du mätt till 28mm? Det är ju svårt att nå in för att mäta inne vid trotteln och det är ju där den är som smalast. Förgasaren konar sedan ju utåt så om du har mätt 28mm längst ut i halsen på förgasaren så kan den ju vara 26mm där inne.
Stämmer,jag fick en tankevurpa tack.

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Hoj
Mitt minne säger att original på 1984 är vm26ss och det samma säger min haynes när jag tittar i den
Detta verkar väldigt konstigt.
Vad har du för grundbestyckning och clipset på nålen i din bok?
Jag lade in en bild från min Haynes tidigare,men där står det jue Wm26ss.

Last edited:

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Har kikat runt på gamla 125or, vill minnas att KMX:en var den som gav mest effekt på den tiden tätt följt av Honda CRM.

Ett gissel detta med strypningarna, har kört en påstått ostrypt CRM som kändes brutalt slö, körde en org RD125 strax efter som gick som en raket vid jämförelse. Undrar om det kan sitta strypning även i CDI boxen på vissa maskiner?

Ligger en DT ute nu som man blir sugen på men den måste uppåt 25-30 häst för att bli användbar i mina ögon. Kanske Athena kan lösa det?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
Detta verkar väldigt konstigt.
Vad har du för grundbestyckning och clipset på nålen i din bok?
Jag lade in en bild från min Haynes tidigare,men där står det jue Wm26ss.
Kör med öppet filter och hemmaportning gjord vid köksbordet för många år sen, har några steg upp i huvudmunstycke men minns inte var clipset sitter.

Om du tittar i haynes så är det alltså dtlc II och III som gäller se sidan 234 om du har samma upplaga som jag. Dt125lc är 1982-83 med 16 hk. 1984 har 22 hk och vm26ss

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...