Yamaha DT 125R

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kanon, nu har jag en lista med grejor att kolla! -84 var väl den första med Ypvs, har jag för mig, borde väl vara samma strypning på min -88?
Japp 1984 var första DT:n med YPVS. Inte säkert alla hade en sån bricka men det är ju lätt att kolla huruvida din har en eller ej

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nu har vi kanske avvikit lite från ämnet men är det någon som vet om det funnits andra DT än 50 och 125 inreggade i Sverige? Vet att det finns lite alla möjliga varianter som inte sålts här.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och när vi ändå pratar trimning så passar dt200 cylinder bolt on på RD/DT 125 blocket, och även vevaxeln tror jag. Vevaxeln minns jag inte helt säkert på men kan lätt kolla för jag har alla delarna liggande. Eventuellt är det annan balansaxel också.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Gamla luftkylda dt250 har funnits men inte vanliga, möjligt att dom alla var sidoimporterade.
Jag har haft en DT250 -79, den var iaf svensksåld. Spinkig och charmig. Jag renoverade den till bra bruksskick. Oväntat bra bottendrag. Jag hade köpt flera för de typ 4.000:- jag gav 2017 men det lär ju inte hända?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror jag såg en DT175(?) i Danmark typ runt sekelskiftet.

Det finns hyfsat gott om dom fortfarande i Filippinerna, luftkylda.

Det är väl i grunden samma motor hela vägen som bara ändrats lite genom åren.
DT125/175MX sedan vätskekylning DT/RD 125/200 LC och sen fick den förgasaren ner i vevhuset på DT/TZR/WR 125-200.
Till och med en DT240 fanns ju sen på samma grund men hur mycket delar som passar på den är jag osäker på.

Och så satt ju den luftkylda motorn även på fyrhjulingen YFS200.

EDIT
Och nu när jag skriver det här inser jag att Laidbacks 1991 har ju förgasaren i vevhuset så det är inte cylindern från DT200 som passar utan cylindern från WR200.
Den cylindern finns ju i två utförande, dels en gatmodel som bara har en enkel avgasport, och så enduromodellens 3xp med två extra avgasportar.
Sen skiljer ju även slaglängden så det är ju inte helt bolt on.

Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S

DT125/175MX sedan vätskekylning DT/RD 125/200 LC och sen fick den förgasaren ner i vevhuset på DT/TZR/WR 125-200.
Till och med en DT240 fanns ju sen på samma grund men hur mycket delar som passar på den är jag osäker på.

Då borde det fortfarande gå att få tag på delar alltså? Kanske mest piratdelar iofs. Tänkte ifall man råkar få tag på någon rolig DT.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Då borde det fortfarande gå att få tag på delar alltså? Kanske mest piratdelar iofs. Tänkte ifall man råkar få tag på någon rolig DT.

Vissa delar ja. Egentligen alla vitala delar tror jag. Så som kolvar, tätningar lager. Jag beställde en lagersats till YFS200, alla lager stämde utom ett.
Det finns till och med en Kineskopia på motorn med elstart och 230 kubik.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och så ingen missförstår, motorn har ju ändrats på många punkter genom åren så det är ju inte säkert att man kan köpa delar från vilken årsmodell som helst och bulta på sin motor. Men många delar kan alltså passa mellan modeller och generationer på motorn.

Med lite detektivarbete kan man säkert kolla reservdelslistor och klura ut vilka delar som passar från andra modeller.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Inte alls längesen (nåja) jag köpte ett helt nytt bakljus till min 1984 på Mascot. RD och DT 125 sålde som smör på sin tid

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

EDIT
Och nu när jag skriver det här inser jag att Laidbacks 1991 har ju förgasaren i vevhuset så det är inte cylindern från DT200 som passar utan cylindern från WR200.
Den cylindern finns ju i två utförande, dels en gatmodel som bara har en enkel avgasport, och så enduromodellens 3xp med två extra avgasportar.
Sen skiljer ju även slaglängden så det är ju inte helt bolt on.
Det verkar finnas sproilans nya i Filippinerna, luftkylda med trumbromsar

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det låter konstigt, som jag förstått har miljökraven hårdnat även där så tvåtaktare blivit mer eller mindre bannlysta.
Jag var med i en grupp på Facebook häromåret, såg flera bilder på helt nya DT, kanske 175cc. Nytillverkade. Sidospår, Filippinare verkar älska att måla ramarna lila. Mycket vanligt & mycket konstigt.

i Filippinerna handlar ALLT om tvåtakt, ALLT

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...